Työttömät, onko teillä varaa ostaa esim talouspaperia?
Mistä olette tinkineet vasta alkaneen työttömyyden takia?
Minulla ainakin kahvimerkki vaihtui halvimpaan mitä voi juoda, samoin saippuat ja ja kosmetiikka.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana piti pärjätä noin 500 eurolla kuussa, nyt työttömänä saan vajaan tonnin. Taloustilanteeni parani kohisten eikä enää tarvitse kytätä senttejä kaupassa.
Miten voit saada tonnin? Jos et ole ehtinyt ansiosidonnaiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en ole koskaan ostanut talouspaperia, vaikka olen ollut työelämässä. Mihin sitä edes tarvii? Rätillä pyyhin pöydät ja tasot.
Jos sinulla on vaikka lohifile, niin rätilläkö sen kuivaat ennen kuin alat nyppiä ruotoja pois? Samaten jos on ostanut muoviin pakattua sisäfilettä, niin kyllä sekin tekee mieli pyyhkiä talouspaperilla ennen kuin alkaa leikata sitä pihveiksi.
Whaat? En tajua mihin tuossa käytetään talouspaperia? Miksi sitä pitää pyyhkiä? Eikö teillä ole juoksevaa vettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en ole koskaan ostanut talouspaperia, vaikka olen ollut työelämässä. Mihin sitä edes tarvii? Rätillä pyyhin pöydät ja tasot.
Jos sinulla on vaikka lohifile, niin rätilläkö sen kuivaat ennen kuin alat nyppiä ruotoja pois? Samaten jos on ostanut muoviin pakattua sisäfilettä, niin kyllä sekin tekee mieli pyyhkiä talouspaperilla ennen kuin alkaa leikata sitä pihveiksi.
Meilläkään ei osteta talouspaperia. Noi edellä mainitut mä huuhtaisen vedellä, jos tarve vaatii. Yleensä ostan tuoreena tiskistä ja silloin en keksi miksi niitä pitäisi paperilla pyyhkiä. Naudan ulkofilettä ostan vakuumissa ja sen huuhtelen En keksi mihin tarttisin tossa talouspaperia?
Niinniin. Voihan ne lohet ja ulkofileet ripustaa kuivumaan tiskikaappiin huuhtelun jälkeen! Tai pyyhkäistä vanhaan sukkaan tms. Sukka sitten muovipussiin ja pyykkiä odottamaan, jos ei ihan just ole pyykkiä tiedossa. Haisevat muuten hieman.
Vessapaperi käy myös, vaikkakin siitä jää nyhtää, mutta sitten uusi huuhtelu ja ja kuivaus tiskikaapissa tai siihen vaan tylysti mausteet päälle ja valmistus. Ei siitä tartte kertoa mitään kenellekään.
Iltavuoroa rahoitusyhtiössä tehneet työkaverit varastivat kahvia, suodatinpapereita, vessapaperia ja jopa astioita ja ruokailuvälineitä.
Heistä valmistui juristeja, kauppatieteen maistereita ja valtiotieteilijöitä.
Häviääköhän julkisella puolella paljon työpaikan omaisuutta rehtien akateemisten matkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta:
-wc/talouspaperia tai nenäliinoja. Kankaiset ukin vanhat nenäliinat käytössä, rätti talouspaperin ja bidee wcpaperin sijasta.- huuhteluainetta, pesuaineena ainoastaan mäntysuopa ja fairy ja halvin pyykkiaine.
- karkkia/herkkuja. Leivon itse ja syön hedelmiä marjoja makean nälkään. Ja xylitolpastilleja on laukussa isoimpaan hätään =D ei tule himoakaan enää oikeastaan. Greippi maistuu jo ihan herkulta!
T.vuosia köyhänä
Jos maksaa veden itse, esim. omakotitalossa ,bidee tulee kalliimmaksi kuin vessapaperi. Johonkin se pylly pitää kuivatakin, eli pyykin kustannus vielä lisää.
Vesimaksu meidän asunnossa kattaa vesimaksut (17€/hlö) ja puhtaan, pestyn takamukseni kuivaan yhteen pyyhkeeseen jonka pesen muun pyykin mukana, samoin muut perheen jäsenet. Ei kauheasti lisää pyykkiäkään. Ehkä omakotitalossa vesimaksu jotenkin kamalasti suurempi tms? Tulee meillekin tasausmaksu jos ei toi kiinteä riitä...
Ostan kyllä talouspaperia näin työttömänäkin, mutta käytän sitä harkitummin kuin ennen. Eli enää ei ole rulla esillä telineessä vaan kaapissa piilossa, jolloin se tulee kaivetuksi esiin vasta kun oikeasti tarvitsee. Käytän nesteroiskeiden pyyhkimiseen rättiä ja pistän leipäpalaset lautaselle talouspaperin asemesta. Käytän vessapaperia jos pitää nenä niistää ja kuivaan keittiössä kädet pyyhkeeseen talouspaperin asemesta.
Mutta mulla on kaksi kissaa, jotka oksentavat silloin tällöin ties mitä karvapalloja ja niiden oksujen alkusiivouksessa talouspaperi on paras, koska arkin koko on riittävän suuri ja paperin voi heittää oksuroippeineen päivineen roskiin. Sitten jäljelle jääneet pikkutuhrut lattiasta voi pyyhkiä pois rätillä ja huuhdella rätin ja pestä koneessa myöhemmin. Ennen käytin talouspaperia vähän kaikkeen, varsinkin kun sitä oli aina helposti otettavissa esillä. Nyt työttömänä käytän paljon harvemmin, lähinnä vain kissojen sotkujen siivoamiseen. Mutta oma opettelunsa siinä oli, että oppi käyttämään talouspaperia vähemmän, siksi mä ne kaappiin piiloon laitoinkin, ettei tule jotain paria kahvitiplua pöydältä epähuomiossa aina pyyhkäisseeksi paperilla, ennen kuin tajuaakaan, että rätti on olemassa tällaisia juttuja varten.
Talouspaperia ostan koska pieniä lapsia. Säästän esim sillä että teen lähinnä kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimisin näin muutenkin, mutta nyt työttömänä on aikaa. Koti on aina siisti ja puhdas ja miehellä viikon vaatteet silitettynä . Ajattelin aina työssä käydessäni, että tää olis kamala malli elää, kotirouva. Mutta kun ne yt:t toi tän tuloksen, huomaan nauttivani. Käyn marjastamassa ja sienestämässä. Ennen ei ikinä ehtinyt.
Töitä tietty haen jatkuvasti, ettei nyt joku 25-vuotias siellä huuda että mä elätän sua mun veroilla. 30 vuotta kuitenkin ehdin veroja maksaa tälle yhteiskunnalle.
Oma mies tienaa tonnin vähemmän ja ajattelen nämä omat työttömyyskorvaukseni jonkinlaisina veronpalautuksina, ettei tule huono omatunto. Mieheni maksaa veroja kuitenkin kolme tonnia kuussa (ja sinun miehesi varmaan sen 3500€) joten eiköhän se kokonaisuus ole kuitenkin ihan balanssissa, vaikka vaimo elääkin veronmaksajien rahoilla.
30 vuotta töissä on jo hyvin. En pitäisi pahana, jos suostuisit jäämään kotiin ja antaisit sen tyrkyllä olevan työpaikan jollekin nuorelle aikuiselle, joka ei ole saanut vielä jalkaa työelämään ja jonka oma elämä (omistusasunto, perheen perustaminen) on vielä rakentamatta. Omiin eläkesäästöihin kannattaa panostaa, jos työura jää lyhyeksi.
Kiitos, tää oli hyvin kirjoitettu.
Toki mullakin ekat kymmenen vuotta oli pelkkiä kesätöitä, ei ollut ongelma vuonna 1987 myydä alaikäisenä kaljaa ja tupakkaa kaupan kassalla. Joka ikinen kesä tein töitä ja lukiossa iltaisin ja lauantaisinkin.
Mutta 20 vuotta on täynnä töitä, äitiyslomia oli kolme ja sitten palkattu lastenhoitaja kotona.
En ole laskenut miehen veroeuroja, bruttopalkan tiedän. Joo, saan ttömarkkinatukea 650 € nettona, koska ulkomailla asumisen vuoksi työssäoloehto ei täyty. Tottakai mä olin eka irtisanottu kolmen vuoden palkattoman vapaan vuoksi. Tuona aikana mies maksoi n. 1600 € vuosittain Suomeen veromätkyinä, vaikka ei edes käytetty kouluja, terveydenhoitoa, infraa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimisin näin muutenkin, mutta nyt työttömänä on aikaa. Koti on aina siisti ja puhdas ja miehellä viikon vaatteet silitettynä . Ajattelin aina työssä käydessäni, että tää olis kamala malli elää, kotirouva. Mutta kun ne yt:t toi tän tuloksen, huomaan nauttivani. Käyn marjastamassa ja sienestämässä. Ennen ei ikinä ehtinyt.
Töitä tietty haen jatkuvasti, ettei nyt joku 25-vuotias siellä huuda että mä elätän sua mun veroilla. 30 vuotta kuitenkin ehdin veroja maksaa tälle yhteiskunnalle.
Oma mies tienaa tonnin vähemmän ja ajattelen nämä omat työttömyyskorvaukseni jonkinlaisina veronpalautuksina, ettei tule huono omatunto. Mieheni maksaa veroja kuitenkin kolme tonnia kuussa (ja sinun miehesi varmaan sen 3500€) joten eiköhän se kokonaisuus ole kuitenkin ihan balanssissa, vaikka vaimo elääkin veronmaksajien rahoilla.
30 vuotta töissä on jo hyvin. En pitäisi pahana, jos suostuisit jäämään kotiin ja antaisit sen tyrkyllä olevan työpaikan jollekin nuorelle aikuiselle, joka ei ole saanut vielä jalkaa työelämään ja jonka oma elämä (omistusasunto, perheen perustaminen) on vielä rakentamatta. Omiin eläkesäästöihin kannattaa panostaa, jos työura jää lyhyeksi.
Toki mullakin ekat kymmenen vuotta oli pelkkiä kesätöitä, ei ollut ongelma vuonna 1987 myydä alaikäisenä kaljaa ja tupakkaa kaupan kassalla. Joka ikinen kesä tein töitä ja lukiossa iltaisin ja lauantaisinkin.
Mutta 20 vuotta on täynnä töitä, äitiyslomia oli kolme ja sitten palkattu lastenhoitaja kotona.
En ole laskenut miehen veroeuroja, bruttopalkan tiedän. Joo, saan ttömarkkinatukea 650 € nettona, koska ulkomailla asumisen vuoksi työssäoloehto ei täyty. Tottakai mä olin eka irtisanottu kolmen vuoden palkattoman vapaan vuoksi. Tuona aikana mies maksoi n. 1600 € vuosittain Suomeen veromätkyinä, vaikka ei edes käytetty kouluja, terveydenhoitoa, infraa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei osteta talouspaperia. Noi edellä mainitut mä huuhtaisen vedellä, jos tarve vaatii. Yleensä ostan tuoreena tiskistä ja silloin en keksi miksi niitä pitäisi paperilla pyyhkiä. Naudan ulkofilettä ostan vakuumissa ja sen huuhtelen En keksi mihin tarttisin tossa talouspaperia?
Niinniin. Voihan ne lohet ja ulkofileet ripustaa kuivumaan tiskikaappiin huuhtelun jälkeen! Tai pyyhkäistä vanhaan sukkaan tms. Sukka sitten muovipussiin ja pyykkiä odottamaan, jos ei ihan just ole pyykkiä tiedossa. Haisevat muuten hieman.
Vessapaperi käy myös, vaikkakin siitä jää nyhtää, mutta sitten uusi huuhtelu ja ja kuivaus tiskikaapissa tai siihen vaan tylysti mausteet päälle ja valmistus. Ei siitä tartte kertoa mitään kenellekään.
Tää on kyllä tosi outo systeemi. Kun siis vaikka lohifileen huuhtaisee juoksevan veden alka, niin miksi sitä pitäisi vielä jotenkun kuivata? En vaan tajua. Huuhtelen, vesi valuu pois, maustan ja kypsennän uunissa nahkapuoli ylöspäin ja poistan nahkan n. 10 minuuttia paistettuani ja maustan vielä vähän sitä toista puoltakin.
Miksi se liha pitäisi kuivata ennen paistamista? Kun eihän kokoliha edes une mitään nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kyllä talouspaperia näin työttömänäkin, mutta käytän sitä harkitummin kuin ennen. Eli enää ei ole rulla esillä telineessä vaan kaapissa piilossa, jolloin se tulee kaivetuksi esiin vasta kun oikeasti tarvitsee. Käytän nesteroiskeiden pyyhkimiseen rättiä ja pistän leipäpalaset lautaselle talouspaperin asemesta. Käytän vessapaperia jos pitää nenä niistää ja kuivaan keittiössä kädet pyyhkeeseen talouspaperin asemesta.
Mutta mulla on kaksi kissaa, jotka oksentavat silloin tällöin ties mitä karvapalloja ja niiden oksujen alkusiivouksessa talouspaperi on paras, koska arkin koko on riittävän suuri ja paperin voi heittää oksuroippeineen päivineen roskiin. Sitten jäljelle jääneet pikkutuhrut lattiasta voi pyyhkiä pois rätillä ja huuhdella rätin ja pestä koneessa myöhemmin. Ennen käytin talouspaperia vähän kaikkeen, varsinkin kun sitä oli aina helposti otettavissa esillä. Nyt työttömänä käytän paljon harvemmin, lähinnä vain kissojen sotkujen siivoamiseen. Mutta oma opettelunsa siinä oli, että oppi käyttämään talouspaperia vähemmän, siksi mä ne kaappiin piiloon laitoinkin, ettei tule jotain paria kahvitiplua pöydältä epähuomiossa aina pyyhkäisseeksi paperilla, ennen kuin tajuaakaan, että rätti on olemassa tällaisia juttuja varten.
Tää on jotenkin niin hullua. Työtön pihistelee talouspaperin käytössä, mutta ei luovu suurimmista ylimääräisistä menoeristä eli lemmikeistä sitten millään. Ja sitten valitetaan iltapäivälehdissä kun ei ole varaa mihinkään, ostaa edes kunnon ulkohousuja lapsille. No ei kai jos on pakko ylläpitää jotain eläintarhaa!
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen kulurakenne on suunniteltu sellaiseksi, että pärjätään vaikka minä olisin työtön. Ja hyvä niin, koska enemmän olen ollut työtön/opiskelija kuin töissä. Jos pääsen välillä töihin, niin se on plussaa ja sitten voi tehdä jotain ylimääräisiä hankintoja tai sijoituksia.
Jos jostain tingin (esim. hiusten värjäys tai vaatteiden osto) niin se on siksi, etten kehtaa työttömänä kuluttaa liikaa. Ei siksi, etteikö olisi varaa.
Sinä siis joustat teidän perheessä. Toivottavasti sinulla on suurempia suunnitelmia elämällesi. Entä eläkkeesi? Entä jos tulee ero? Perheessä pitää joustaa puolin ja toisin. Sinulla ja miehelläsi on ilmeisesti melkoinen tuloero. Se ei yl. Tiedä hyvää, että toinen on perheessä satunnaisesti töissä ja toinen saa tehdä uraa.
En ole koskaan ostanut talouspaperia. En ymmärrä mihin sitä tarvitsee
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis komen vuoden aikana miehesi maksoi Suomeen 1600 euroa verorahoja vuosittain.. Sehän on peanuts, olitte todennäköisesti Suomen sosiaaliturvan piirissä. Asuimme ulkomailla ja oltiin Suomen sosiaaliturvan piirissä ja ei ole todellakaan laskettu minkä verran veroja tuona aikana maksettiin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenkin niin hullua. Työtön pihistelee talouspaperin käytössä, mutta ei luovu suurimmista ylimääräisistä menoeristä eli lemmikeistä sitten millään. Ja sitten valitetaan iltapäivälehdissä kun ei ole varaa mihinkään, ostaa edes kunnon ulkohousuja lapsille. No ei kai jos on pakko ylläpitää jotain eläintarhaa!
Mutta kun se talouspaperi on ihan turha. Ihan järkevä kohde säästää. Kissan oksun siivoaa sillä vessapaperillakin.
Mä en vaan tajua talouspaperin välttämättömyyttä. Mihin sitä on pakko käyttää? Siis niin ettei hyvin helposti selviäisi ilman?
On varaa, mutta en käytä talouspaperia ekologisista syistä. Miksi ostaisin paperia kun voin kuivata keittiöpyyhkeeseen?
No on varaa talouspaperiin. Ostin heinäkuussa kahdeksan rullaa ja taitaa olla kolmas kohta lopussa. Talouspaperi ei sinänsä olisi niin välttämätöntä, mutta tiettyihin asioihin käytän sitä mieluummin kuin rättiä.
Työttömyys tiesi minulle parempia tuloja, kun aiemmin elin opintotuella. Olen siis oikeastaan parantanut elintasoa panostamalla ruokaan enemmän enkä ole enää ollut vain syömättä kun en ole raaskinut ostaa ruokaa. Köyhäilyyn tottuneena olen pystynyt säästämään vähän lähes joka kuukausi, mutta esimerkiksi tietokoneen hajoaminen söi ne säästöt jo kerran, joten ei tällä rahalla mahdottoman pitkään pystyisi olemaan "mukavasti". Olisin säästöillä luultavasti ajanut ajokortin jotta olisi parempi mahdollisuus töihin, monissa pienen palkan töissä se tuntuu olevan tarpeellinen.
En ymmärrä miksi pitäisi ostaa talouspaperia.
Ihan normaaleja tiskirättejä käytän ja pölyissä on sellainen yli 10 v vanha pölyhuiska, monivärinen, varmaan kaikki tietää.
Pyyhin pölyt pinnoilta niin usein, etten tarvii talouspaperia.
Kädet pyyhin käsipyyhkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut talouspaperia. En ymmärrä mihin sitä tarvitsee
Sama. Ikinä en ole talouspaperia ostanut. Olen ollut opiskelija, työtön, työssä. Aina ilman talouspaperia. Hengissä vielä ja suht sivistynyt ihminenkin olen.
Ei ole. Kun ei ole talouspaperia, millä ostaa talouspaperia.