Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäistyvät, millaisia ikääntymisen piirteitä huomaatte itsessänne ja muissa samanikäisissä (40 ja siitä ylöspäin)

Vierailija
19.09.2017 |

Juuri tuli itselleni mieleen, kun kaverini kertoi, että häntä on alkanut miellyttää enemmän ylen ykkönen ja kaupallisten kanavien tyyli (maireus, kaupallisuus, toisto, tahti) taas ärsyttää.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa enää käydä kuuntelemassa bändejä, ne alkavat soittaa niin myöhään ! Olin ennen yökukkuja , mutta nykyisin silmät painuvat kiinni jo yhdeksältä.. Kropassa esiintyy aamujäykkyyttä ja särkyjä, hampaita vihloo koska hammaskaula on alkanut paljastua ikääntymisen myötä,  närästää,  vetää suonta, on tullut suonikohjuja.  Perse valuu polvitaipeita kohti ja käsivarsissa lepattaa siivet, vaikka olen  normaalipainoinen !

Perseestä tämä on . Kaksivitosen sielu ja neljävitosen kroppa :(

Vierailija
42/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on ihanaa! Tasapainoista, rauhallista ja hyvää! Enää en välitä muiden mielipiteistä kuinka pitää elää. Nuoruus oli kaaosta, tappelua ja suorittamista. Eläköön vapaus! Kun tulee vanhaksi niin saa olla vähän höperökin, ei oo aina niin tarkkaa. Voi kun olisi nuorena tiennyt. Mutta näin on hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi olkoon teidän viimeinen käyttöpäivä meni jo.

Koittaa se vielä päivä, jolloin se menee sinultakin;)

Sillä sitä oo ollukkaan, liian hapan jo syntyessään.

Vierailija
44/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintasojen erot alkavat näkymään vahvemmin ja vahvemmin. Korkeakoulutetut ja yritteliäät ihmiset vaurastuvat tasaiseen tahtiin ja voivat tehdä isojakin hankintoja. Jotkut käyttävät lisääntyneet resurssit vapaa-aikansa kasvattamiseen. Ja jotkut taas ostavat hienomman auton tai asunnon.

Elämäm koululaiset taas pyörivät samoissa kuvioissa ja valittavat kun elämä on niin rankkaa. Heillä ei jää rahaa säästöön, koska palkka ei nouse eivätkä he osaa hoitaa talouttaan järkevästi. Vähät rahat pistetään samantien hullutuksiin ja tili tyhjennetään joka kuukausi.

Vierailija
45/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kukaan ei laita mitään fyysisiä oireita. Lähinäkö on huonontunut, keho tuntuu kankeammalta, kuukautiskierto lyhenee, limakalvot kuivuvat, tukka harmaantuu, iho on alkanut veltostua, paino pyrkii ylös vaikka mielestään syö kuten ennenkin. Olen 46.

Vierailija
46/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen__vielä kirjoitti:

Minkä ikäinen teidän mielestä on keski-ikäinen?

Vai onko se enemmänkin mielentila, eikä ikään liittyvä asia?

Iän mukaan miehet ovat keski-iässä noin 34-(39)-44 -vuotiaina (ka. elinaika 78v)

ja naiset 37-(42)-47 -vuotiaina (ka. elinaika 84v)

Vaikka eläähän aika moni nykyään yli 100 -vuotiaaksikin, jolloin olisi keski-iässä 50 -vuotiaana.

Ei se tarkoita iällistä ikää.

Vaan kun on vauvaikä, varhaislapsuus,  lapsuus, teini-ikä, nuoruus, varhaisaikuisuus, aikuisuus, keski-ikä, varhaisvanhuus, seniori-ikä... Ei siis ehkä näillä termeillä mutta kuitenkin. Joskus 45-65v olet keski-ikäinen.

Vierailija
47/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin nuorena "sitten joskus". Äskettäin ymmärsin ettei sitä koskaan enää tule.

Tämän olen muuten huomannut. Jouduin hiljattain muuttamaan ja heittämään suurinpiirtein kaiken pois, vanhoja päiväkirjoja kin. Nuorena aina ajattelin, että ehkä näitä vielä joskus tarvitsee, nyt ne piti hävittää ihan siksikin, että tajuan kuolevani joskus, enkä halua kenenkään lukevan noloja kirjoituksiani. Nykyään olen myös tajunnut sen, ettei se oikea ehkä ikinä tule vastaan, ennen sitä ajatteli, että kaipa se nyt jostain löytyy, kun sellainen on muillakin.

Se Oikea voi tulla vastaan missä iässä vain? Kuka sanoi että nuorena löydetään oikea ja eletään sitten hänen kanssaan lopun ikä. Muitakin versioita on.

Olen itse yli 50v ja mulla on tulevaisuudesta paljon haaveita ja unelmia. Osa ihan päättömiäkin mutta mitä sitten? Ei ne kaikki unelmat koskaan täyty kellään. Elämä loppuu joskus. Uskon että Jumala on antanut meille elämän että elettäisiin ja armon että elämämme voisi olla karikkoistakin, kokeilevaa, nautittavaa, iloa itselle ja muille tuovaa.

Ulkonäkö rapistuu. Entäpä sitten? Joka vuosi syntyy uusi sukupolvi joka on meitä nuorempi. Kuluu turhaa energiaa kilpaillessa kuka näyttää nuorelta. Hyvältä ja kauniilta, komealta, voi näyttää kuka vain missä iässä vain. Se edellyttää usein pientä itserakkautta tehdä itselle hyvää ja vaivannäköä huolehtia itsestä.

Sairauksille ei mitään voi. Mutta koittakaa olla vahvoja että pääsette oikeisiin hoitoihin ja saatte apua. Antakaa apua myös sairaille ihmisille.

Itse elän hyvää aikaa juuri nyt. Talous ei ole vakaa eikä parisuhdekkaan. Mutta minulla on ystäviä, mielekkäitä harrastuksia, kuuntelen musikkia, liikun ja joskus hulluttelen.

Elämä on elämää, nautitaan siitä.

Vierailija
48/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinäkö on alkanut huononemaan. Likinäköisenä ei nää lukea kännykkää läheltä silmälasien kanssa. Pitäis vissiin kohta laittaa kaksiteholasin.

Vierailija
49/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi korvakarvoja ei ole vielä mainittu?

Vierailija
50/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reippaasi yli 60-vuotias, käyn salilla, pyöräilen ja hölkkään yms.  Olen verrattain solakka ja notkea. Nuoremman oloinen, toivottavasti.  Mitään paikkaa ei kolota.  Tukkani ei ole juuri harmaantunut eikä ryhtini huonontunut. Tykkään ihmisistä ja saan helposti kavereita, enää en niin kauheasti ajattele itseäni ja mitä pitäisi saada. Arvostan mukavia juttuhetkiä, annan kiitosta muille, hymyilen koiranulkoiluttajille ja torimyyjille ja juttelen heidän kanssaan. Pidän erityisesti nuorista asiakaspalvelijoista. Heillä on monella asenne kohdillaan. Kärsimättömyys on lisääntynyt ja teen vauhdilla asioita. Teen töitä vapaaehtoispuolella  ja yritän jakaa muille ammattitaitoani, jos he halauvat.

En oikein tunnista vanhuuden rajoja, joka saattaa ärsyttää joitakin.  Ajattelen toki kuolemaa  ja suunnittelen siihen liittyviä asioita joskus. En pelolla ja kauhulla vaan ymmärryksellä elämää kohtaan. Elän hienoa aikaa, ja yritän syödä terveellisesti, jotta se jatkuisi. Tykkään kokeilla kaikkea, inspiroidun helposti. Tykkään mm. räpistä. Harrastan monia asioita, ja ympäristö on niin hiivatin mielenkiintoinen. Ihmiset merkitsevät minulle paljon.

Vierailija
51/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäinen__vielä kirjoitti:

Minkä ikäinen teidän mielestä on keski-ikäinen?

Vai onko se enemmänkin mielentila, eikä ikään liittyvä asia?

Iän mukaan miehet ovat keski-iässä noin 34-(39)-44 -vuotiaina (ka. elinaika 78v)

ja naiset 37-(42)-47 -vuotiaina (ka. elinaika 84v)

Vaikka eläähän aika moni nykyään yli 100 -vuotiaaksikin, jolloin olisi keski-iässä 50 -vuotiaana.

Ei se tarkoita iällistä ikää.

Vaan kun on vauvaikä, varhaislapsuus,  lapsuus, teini-ikä, nuoruus, varhaisaikuisuus, aikuisuus, keski-ikä, varhaisvanhuus, seniori-ikä... Ei siis ehkä näillä termeillä mutta kuitenkin. Joskus 45-65v olet keski-ikäinen.

Aikuisuuden jälkeen koittaa keski-ikä?! :'D Voi luoja. Ja mikä hemmetin VARHAISAIKUISUUS?

Vierailija
52/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä huomannut mitään keski-ikäistymisen merkkejä, ainakaan mitään stereotyyppisiä sellaisia. Toki ulkoisia merkkejä on, mutta asennepuolella ei. Tai en ainakaan osaa sanoa. T. N42

Vierailija
53/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä huomannut mitään keski-ikäistymisen merkkejä, ainakaan mitään stereotyyppisiä sellaisia. Toki ulkoisia merkkejä on, mutta asennepuolella ei. Tai en ainakaan osaa sanoa. T. N42

No joo, ehkä tämä: stressaan enemmän kuin nuorempana. Silloin suhtauduin asioihin tosi huolettomasti. Toki se voi johtua vaan erilaisesta elämäntilanteestakin.

Vierailija
54/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut suorittamaan hirveästi verrattuna aiempaan. Haluan saavuttaa asioita ja elää elämän täysillä. Toki halusin tehdä niin nuorenakin, mutta silloin toteutuskeinot olivat erilaisia (bilettäminen).

Vierailija
55/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin nrj:tä ja siinä nuori juontaja laukaisi johonkin liittyen, että "keski-ikäiset, Veetiä fanittavat naiset" - sitten tajusin, että nyt kun minusta tulee keski-ikäinen, minuun liitetään tuollaisia stereotypioita (jos ei tuota, niin vastaavia). Ja tuo mainittu taas ei osu itseeni, koska en ole koskaan fanittanut Veetiä..

ap

Ehkei tuo stereotypia liity niinkään keski-ikäisiin naisiin vaan Veetin faneihin. Ja toisaalta, eihän mikään ikä ole vapaa stereotypioista.

Kuka on Veeti?

N 45

Vierailija
56/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeroituminen on yleistä, kun on vaan elänyt ja lapset sekä perhe puuttuu lopun elämää.

Vierailija
57/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten monilla on jo päälle nelikymppisenä kaikenlaista kremppaa? Olen 44 ja elämäni kunnossa. Liikun hikeen liki joka päivä ja näin olen tehnyt viim 10 vuotta ja ennen lapsia. Lihaksia on ja taas ajattelin lisätä painoja punttiksella (olen nainen).

Liikkukaa, liikkukaa! Ajattelen jo nyt, että haluan itselleni mahdollisimman pitkän, terveen ja itsenäisen vanhuuden. Tässähän on hyvässä lykyssä vielä 50 vuotta edessä.

Ajattelen joka päivä miten kiva on olla elossa. Mitä ihania asioita elämässä onkaan. Ei siihen mitään isoa tarvita, että tulee onnelliseksi. Aurinko paistaa, ihanaa. Onpa kauniin värinen lehti.

Yritän luoda tätä hyvää oloa muillekin ympärilläni. Rupattelen vieraille, rohkaisen nuoria työtovereitani, kehun tuntemattoman naisen hiusten väriä pysäkillä jne. Minusta tulee varmaan aikanaan sellainen herttainen hymyilevä mummeli.

Minulla on ollut todella vaikeita asioita elmässäni, mutta olen selvinnyt niistä. En suostu jäämään kiinni menneesen vaan katson eteenpäin. Kaikesta kokemastani on tullut elämääni viisautta ja lempeyttä nähdä asioita.

Vierailija
58/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole facebookissa, joten en ole pitänyt koulukavereihin yhteyttä pariinkymmeneen vuoteen. Luin lehtijutun (netistä) eräästä vanhasta tuttavasta, ja lueskelin jutun lopussa olevia kavereideni kommentteja. Siitä pääsin katsomaan muutaman kommentoijan profiilikuvia, ja järkytys oli kyllä melkoinen. Suoraan sanottuna erityisesti naiset ovat lähestyessään neljääkymmentä vanhentuneet merkittävästi. Kaikki tyttömäinen pyöreys kasvoista on hävinnyt, silmät ovat syvällä päässä, täyteläisyys huulista on lähtenyt ja hieman jo suunpielistä ryppyiset viivat tulleet tilalle. Selkeää ylipainoa on joillakin, mutta niilläkin, jotka ovat normipainoisia, alkaa käsivarsissa näkyä allit ja alavatsa pömpöttää. Toki monilla on useampi raskaus takana, joten ei siinä mitään. Miehet ovat melkein samannäköisiä kuin ennenkin, osa kaljuuntuu voimakkaasti ja jotkut harmaantuukin. Kasvojen piirteet näkyy selkeämmin, mutta miehet näyttävät jostain syystä vielä komistuvan. Olen varma, että moni kundi näyttää kakskymppisenä vielä aika vauvalta ja vasta 35-40-vuotiaana oikeasti mieheltä.

En usko että huomaisin eroja näin selkeästi, jos olisin pitänyt yhteyttä heihin säännöllisesti. Tuntuu kyllä uskomattomalta miten paljon olemme vanhentuneet, ja jopa vähän siltä, että luulin aiemmin, että ikääntyminen ei vanhentaisikaan meitä samoin kuin meidän vanhempiamme. Miten väärässä olinkaan.

Vierailija
59/70 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvoja kasvaa kaikkialle muualle paitsi niihin paikkoihin joihin pitäisi.

Vierailija
60/70 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi olkoon teidän viimeinen käyttöpäivä meni jo.

Ehei, parasta ennen päivä on mennyt  mutta viimeinen käyttöpäivä vasta sitten kun on metri multaa päällä :D