Mitä mieltä lapsen opettajan keksimästä säännöstä, että syntymäpäiville on kutsuttava koko luokka? Meillä ei ole varaa
Ei ole varaa edes kotisynttäreihin tuollaiselle määrälle kun luokalla on lähemmäs 20 oppilasta, saati sitten joihinkin "hienoihin" synttäreihin jollaiset ilmeisesti nykyään pitäisi järjestää. Oletettavasti kutsutuista tulisi n. 15kpl mutta tietysti pitäisi sitten varautua siihen koko määrään. Jätetäänkö tässä nyt sitten synttärit väliin kun tyttö itse haluaisi kutsua luokalta neljä parasta kaveriaan?
Kommentit (460)
Mites nyyttäriperiaatteella? Vai onko nolo? En tiedä kun olen lapseton, tuli vaan mieleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo sääntö päiväkodissa. Kutsuja ei saanut laittaa lokeroille ellei kutsunut kaikkia (24 lasta). Eli pk:n ulkopuolella kutsut. Harvoin näki hakiessa muita vanhempia, pk ei saa antaa yhteystietoja, miten kutsut kun ei ole koskaan nähnyt suurimman osan vanhempia? Olimme juuri muuttaneet alueelle joten edes kasvotuttuja eivät olleet, saati että olisin nimiä tiennyt ja sitä kautta hankkinut puhelinnumeroita. Arvaatte varmaan mitä mieltä olin säännöstä.
Meillä tehtiin niin, että päivystin yhtenä päivänä päiväkodin pihan ulkopuolella 3 tuntia ja jaoin kutsuja. LTO halusi kieltää sen, mutta minkäs teet, parkkipaikka ei ole päiväkodin aluetta. Kutsuttiin ne lapset, jotka synttärisankari halusi ja sillä selvä. Vanhempainillassa siitä tuli natinaa, kun vain osa sai kutsun ja vielä niin näkyvästi olin paikalla, mutta samaa jippoa käytti myöhemmin useampi vanhempi. Kutsut meni perille, vaikka päiväkoti teki kaikkensa, että se ei onnistuisi.
Ettekö nyt olisi aikuisina ihmisinä voineet niitä yhteistietoja kerätä vaikka vanhempainillassaja jättää tuon shown 'minuapa ei päikky määrää' lasten näkymättömille..?
Se on yhteYstietoja, ei yhteistietoja......
Mitä ihmettä tuota alapeukutetaan. Se nimenomaan on YHTEYStiedot kun ilmoitetaan nimi, osoite ja puhelinnumero, ei mikään yhteistiedot. Kuten ei ole sellaisiakaan sanoja kuin vanilija, niimpä ja enään.
Näin opettajan näkökulmasta asia on yksinkertainen - jakakaa kutsut kouluajan ulkopuolella, niin kenelläkään ei tule sanomista. Ja jos sanomista tulee, kun joku ei saanut kutsua, niin selvitätte asian itse, ettekä sysää opelle selvittäväksi (Kun sehän on niin kätevää kun kaikki kullannuput on samalla luokalla, niin ope voi selvitellä koulussa sitten kaikki vapaa-ajan riidatkin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo sääntö päiväkodissa. Kutsuja ei saanut laittaa lokeroille ellei kutsunut kaikkia (24 lasta). Eli pk:n ulkopuolella kutsut. Harvoin näki hakiessa muita vanhempia, pk ei saa antaa yhteystietoja, miten kutsut kun ei ole koskaan nähnyt suurimman osan vanhempia? Olimme juuri muuttaneet alueelle joten edes kasvotuttuja eivät olleet, saati että olisin nimiä tiennyt ja sitä kautta hankkinut puhelinnumeroita. Arvaatte varmaan mitä mieltä olin säännöstä.
Meillä tehtiin niin, että päivystin yhtenä päivänä päiväkodin pihan ulkopuolella 3 tuntia ja jaoin kutsuja. LTO halusi kieltää sen, mutta minkäs teet, parkkipaikka ei ole päiväkodin aluetta. Kutsuttiin ne lapset, jotka synttärisankari halusi ja sillä selvä. Vanhempainillassa siitä tuli natinaa, kun vain osa sai kutsun ja vielä niin näkyvästi olin paikalla, mutta samaa jippoa käytti myöhemmin useampi vanhempi. Kutsut meni perille, vaikka päiväkoti teki kaikkensa, että se ei onnistuisi.
Ettekö nyt olisi aikuisina ihmisinä voineet niitä yhteistietoja kerätä vaikka vanhempainillassaja jättää tuon shown 'minuapa ei päikky määrää' lasten näkymättömille..?
Se on yhteYstietoja, ei yhteistietoja......
Mitä ihmettä tuota alapeukutetaan. Se nimenomaan on YHTEYStiedot kun ilmoitetaan nimi, osoite ja puhelinnumero, ei mikään yhteistiedot. Kuten ei ole sellaisiakaan sanoja kuin vanilija, niimpä ja enään.
Ei kyllä se on yhteystalous, yhteyset rahat, ihmisten välille muodostuu yhteis ja puhelinliittymällä on yhteisosoite. Jepjep.
Ilmeisesti siellä kouluissa opettajat keskittyvät epäolennaisuuksiin kuten penskojen synttärikutsujen problematiikkaan ja siinä jää sitten se varsinainen opetus vähemmälle, päätellen siitä kuinka paljon ovat lisääntyneet ihmiset, jotka eivät osaa aikuisenakaan edes alkeellista suomen kieltä ja vieraat kielet on vielä kamalampaa tankerointia. Ja uskomatonta kyllä, on ihmisiä joiden tarvitsee alennusmyynnissä tarkistaa jostakin hinnastosta tai myyjältä, paljonko maksaa tuote 50% alennuksella kun sen alkuperäinen hinta on 99,95e. Ja koomisinta on, että itse ei edes ymmärretä omaa osaamattomutta :D
Sanot opettajalle, että hän on hyvä ja hankkii tilat ja tarjottavat tuollaiselle joukkiolle. Hänen ideahan se olikin. Samalla voisit muistuttaa että opettaja ei määrää kenenkään vapaa-ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko päiväkoti-ikäinen lainkaan kaverisynttäreitä? Minä päätin jättää kaverisynttärit ekaluokkalaisille ja siitä eteenpäin, sitä aikaisemmat pidetään perheen ja pihan lasten kanssa. Tämä jo siksikin, että en halua olla vastuussa esimerkiksi kymmenestä alle kouluikäisestä yksinäni, enkä halua myöskään niitä muita äitejä kahvitella.
Minkä perheen ja minkä pihan?
Moni on lähtenyt työn perässä kauas isommalle paikkakunnalle. Päiväkodista voi löytyä lapsen ekat kaverit.
Ajattele niitä synttäreitä vain hyvänä syynä kutsua lapsia kotiin leikkimään ja tutustumaan ja saamaan kavereita.Vanhemman yksi tehtävä on myös opettaa ja auttaa lasta olemaan sosiaalinen ja saamaan ja pitämään ystäviä.
Samalla tavalla aikuiset tutustuu uusiin ihmisiin kutsuilla.
Järjestän minä aikuistenkin kutsuja, muuten ihmiset ei kyläile enää nykypäivänä.
No saa aikuinenkin itse valita ystävänsä ja vieraansa. Ei aikuisenkaan juhliinsa tarvitse työpaikalta niitä joka työpaikan paria pakollista k-päätä kutsua vaan ne, joiden kanssa on kaveri tai ystävä. Sama se on lapsilla. On suorastaan typerä ajatus, että kun vaan jonkun kanssa on ja sitä kutsuu synttäreille, niin siitä tulee ystävä. Joo niin varmaan jokaisesta luokkakaverista tulee tosihyväystävä kun vaan synttäreillä ahkerasti juostaan.
Sosiaalinen ihminen kyllä tulee toimeen kaikkien kanssa, mutta ei se tarkoita että on väkisin oltava ystävä kaikkien kanssa. Toimeentulemista on se, että ollaan koulussa (työpaikalla) siivosti, tehdään (ryhmä)työt sovussa eikä kiusata ketään, siedetään ärsyttäviäkin tyyppejä kun ne samalla luokalla (samalla työpaikalla) mutta ei vietetä aikaa muuten yhdessä. Ystävät on sitten niitä, joiden kanssa ollaan vapaa-aikanakin. Ja kutsutaan vaikka synttäreille tai mitä nyt kukin juhliikaan.
Se kaverin ja ystävän ero on aika pitkälti siinä, että kaverit tulevat kyllä synttäreille ja muuhun kivaan, mutta ystävät erottaa siitä että ne on silloinkin siinä kun menee huonosti eikä ole ihan niin juhlatunnelmat. Tämä pätee niin lapsiin kuin aikuisiin. Tärkeämpää on siis olla muutaman ystävä kuin kaikkien kaveri. Tämä lienee nykyään toisinpäin, halutaan olla mahdollisimman monen kaveri, mutta tosiystävistä onkin pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla ei ole oikeutta puuttua vapaa-ajalla tapahtuviin asioihin. Muistakaa tämä myös siinä vaiheessa, kun pyydätte opettajaa selvittämään vapaa-ajalla tapahtuneita riitoja. Ei kuulu opettajan vastuisiin eikä oikeuksiin.
Eihän kouluajan ulkopuolella tapahtuneet asiat ole koskaan kuuluneet koulun vastuualueeseen. Koulumatkat lasketaan kouluaikaan ja vain siltä osin kuin lapsi menee koulusta suoraan kotiin. Jos lapsi jää matkalla pöllöilemään järven jäälle tai menee kauppakeskukseen hengailemaan, sitä ei lasketa enää koulumatkaksi.
Mutta silti viikoittain tulee viestejä ja puheluita vanhemmilta jotka haluavat että joku vapaa-ajan riita selvitetään koululla. Minulle on soittanut jopa lähikioskin omistaja ja pyytänyt selvittämään illalla sattuneita näpistyksiä. Ei viitsinyt soittaa poliisille kun jos onkin jonkun kylän silmäätekevän lapsi ja menettää ison asiakkaan. En alkanut oman työni lisäksi myös poliisiksi. Yleisesti puhuin luokkani kanssa asiasta mutta sekään ei olisi minulle kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Luokalta yksi tai kaksi tai sitten kaikki. Tuntuu hullulta, mutta yleensä on niin, että poika tai tyttöporukasta jätetään aina ne muutamat kutsumatta. Se ei auta, että kutsuja ei jaeta koulussa, kun lapset listaavat ja käyvät keskenään läpi hyvinkin tarkkaan, kenet on kutsuttu ja kenet ei. Tämä alkaa jo paria viikkoa ennen synttäreitä ja sitten kun ne on ohi, alkaa taas sama ruotiminen seuraavien synttäreiden kohdalla. Lapset ovat laumasieluja niin, että yleensä ne on ne samat, jotka jäävät aina ulkopuolelle. Välttäkää vanhemmat tätä viimeiseen asti, jos se vain on mahdollista. On hirveää katsoa pienten sydänten särkyvän vuodesta toiseen. Opettaja on varmasti miettinyt tätä asiaa paljon eikä ole muuta keksinyt. Eihän hän voi katsoa vierestä, kun hänen kasvatusvastuusta on kysymys ja näkee, että lapsi ehkä traumatisoidaan luokkakavereiden toimesta. Jos ei ole varaa, kutsukaa luokalta vain pari lasta.
Miettikääpä, miten järkyttävän raakoja ja inhottavia nykypäivän lapset, ne äidin ja iskän kullannuput, ovatkaan? Väkisinkin herää kysymys: Eikö lapsia kasvateta perheissä enää ollenkaan??? Onko kasvatusvastuu sysätty päiväkodeille ja koulussa opettajaparoille?
Vierailija kirjoitti:
Surullista lukea, miten vanhempien asenne pönkittää kiusaamiskulttuuria. Opettaja on tehnyt konkreettisen avauksen tasa-arvon ja yhteisöllisyyden edistämiseksi. Mutta silti näköjään löytyy vanhempia, jotka haluavat vesittää tällaisenkin. Entä sitten, jos oma lapsi olisikin se syrjitty, jota ei kukaan kutsu? Muuttuisikohan ääni kellossa?
Mites sitten, pelaako tämä myös toiseen suuntaan?
Onko koulukiusatun pakko kutsua myös nämä pahimmat kiusaajat syntymäpäivilleen?
Tahtoisitko itse kotiisi juhlimaan ihmisiä jotka tekevät lapsesi elämästä joka päivä helvettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista lukea, miten vanhempien asenne pönkittää kiusaamiskulttuuria. Opettaja on tehnyt konkreettisen avauksen tasa-arvon ja yhteisöllisyyden edistämiseksi. Mutta silti näköjään löytyy vanhempia, jotka haluavat vesittää tällaisenkin. Entä sitten, jos oma lapsi olisikin se syrjitty, jota ei kukaan kutsu? Muuttuisikohan ääni kellossa?
Mites sitten, pelaako tämä myös toiseen suuntaan?
Onko koulukiusatun pakko kutsua myös nämä pahimmat kiusaajat syntymäpäivilleen?
Tahtoisitko itse kotiisi juhlimaan ihmisiä jotka tekevät lapsesi elämästä joka päivä helvettiä?
Vois toimiakin: Kiusaajalla voisi jokin kolahtaa, jos kiusattu kutsuisikin hänet omaan kotiinsa. Tuskin saapuisi paikalle, mutta voisi jollain tasolla puhutella?
Mikään laki ei velvoita noudattamaan opettajan keksimää sääntöä".
Miksei synttäreitä voi pitää koko luokan kesken koulussa koulupäivän päätteeksi? Nyyttäripohjalla jos haluaa jotakin syödä . Paljon yhteisiä leikkejä. Lahja voisi olla kädenpuristus ja halaus kaikilta tai vaikka joku pikku kiva kehu jokaiselta..Tämä voisi olla sääntö jota on pakko noudattaa. .
Pikku ope kirjoitti:
Miksei synttäreitä voi pitää koko luokan kesken koulussa koulupäivän päätteeksi? Nyyttäripohjalla jos haluaa jotakin syödä . Paljon yhteisiä leikkejä. Lahja voisi olla kädenpuristus ja halaus kaikilta tai vaikka joku pikku kiva kehu jokaiselta..Tämä voisi olla sääntö jota on pakko noudattaa. .
Mikään laki ei velvoita jäämään kouluajan ulkopuolella jonkun syntymäpäivile eikä mihinkään muuhunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pikku ope kirjoitti:
Mikään laki ei velvoita jäämään kouluajan ulkopuolella jonkun syntymäpäivile eikä mihinkään muuhunkaan.
syntymäpäiville*
Pikku ope kirjoitti:
Synttäreillä voi olla paljon muutakin porukkaa kuin samalla luokalla olevia. Muutama kaveri, pari sukulaista, jokunen naapuri ja jos siihen pitää vielä "opettajan määryksestä" kutsua koko luokka, niin porukkaahan voi olla yli 30, joka on kyllä ihan liikaa. Meillä on ollut tapana että lapsi saa kutsua suunnilleen ikäänsä vastaavan lukumäärän vieraita, eipä siinä yleensä ole omalta luokalta kovinkaan monta.
Esikoulussa luokallani oli 12 henkeä joista yksi ei ollut ystäväni (kiusaaja) jaoin kutsut pöydille ja opettajani huomasi , että yhdellä pöydällä ei ollut kutsua hän pakotti kutsumaan tämän kiusaajan. Hän ei edes tullut.
Opettaja ei tietenkään voi päättää ketä kutsutaan, mutta toki voi laittaa säännön, että koulussa ei kutsuja jaella. Eli jos lapsi haluaa kutsua vain neljä, niin asia hoidetaan vapaa-ajalla.
Ehkä tolla yritetään välttää tilannetta, että kutsutaan kaikki paitsi yksi. Meidän luokassa kävi näin, eräs tyttö kutsui hienoille synttäreilleen kaikki luokan tytöt paitsi yhden. Tämä yksi tyttö oli juuri tullut luokalle ja perustelu kutsumattomuudelle oli, että synttärisankari ei tuntenut tyttöä vielä kunnolla.
Pelisilmää olisi tytön vanhemmat voineet kuitenkin käyttää, onhan tuo todella kurjaa jäädä ulkopuolelle tuolleen ja tätä tilannetta opettaja kävi luokan kanssa läpi synttäreiden jälkeen, että kuinka ilkeää ja ajattelematonta tuollainen on, että kutsutaan kaikki paitsi yksi. Tää tyttö siis oli itkenyt kotona ja koulussa tuota juttua kun häntä ei ollut kutsuttu, kurjaa.
Ne oli muuten hienoimmat lasten synttärit, missä oon ikinä ollu, jääny mieleen. ja varmaan kurjaa kutsumattomalle tytölle kun kaikki muut tytöt hehkuttaa ja puhuu jälkikäteen niistä synttäreistä ja ite ei päässy osallistuu. Toi tyttö kuitenkin oli osa meidän luokkaa pari viimeistä vuotta ala-asteesta, olisi helpottanut hänenkin ryhmäytymistä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta luokan tyttöjen kanssa jos olisi päässyt mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kiusattu ja minut kutsuttiin luokanopettajan painostuksesta. Nopeasti luokan muut tytöt tajusivat, että kun täytyy kutsua niin tehdään siitä sitten jälleen tilaisuus kiusata. Hymy korvissa lapsenuskoisena menin juhliin. Lahjani haukuttiin yhteistuumin maan rakoon, onginnasta saamani kiiltokuvat revittiin, kakkupalaani kaadettiin suolaa ja saappaisiini vettä.
Tuo oli aikaa kun vanhemmat eivät kustanneet ovelta ovelle vaan itse käveltiin/pyöräiltiin. Muistan vieläkin kuinka tuolloin poljin itkien kaatosateessa läpimärissä saappaissa kotiin koko matkan, 6-vuotiaana. Olisin voinut jättää ne kemut väliin, juu.
Ai 6-vuotiaiden synttäreitä ei vanhemmat vahdi mitenkään, uskokoon ken haluaa.
No varmaan silloin "vanhoina hyvinä aikoina" ei vahdittu, kun ei lapsia juuri vahdittu muutenkaan. Jos 6v pyöräilee yksin kaatosateessa niin kertoo sekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Luokalta yksi tai kaksi tai sitten kaikki. Tuntuu hullulta, mutta yleensä on niin, että poika tai tyttöporukasta jätetään aina ne muutamat kutsumatta. Se ei auta, että kutsuja ei jaeta koulussa, kun lapset listaavat ja käyvät keskenään läpi hyvinkin tarkkaan, kenet on kutsuttu ja kenet ei. Tämä alkaa jo paria viikkoa ennen synttäreitä ja sitten kun ne on ohi, alkaa taas sama ruotiminen seuraavien synttäreiden kohdalla. Lapset ovat laumasieluja niin, että yleensä ne on ne samat, jotka jäävät aina ulkopuolelle. Välttäkää vanhemmat tätä viimeiseen asti, jos se vain on mahdollista. On hirveää katsoa pienten sydänten särkyvän vuodesta toiseen. Opettaja on varmasti miettinyt tätä asiaa paljon eikä ole muuta keksinyt. Eihän hän voi katsoa vierestä, kun hänen kasvatusvastuusta on kysymys ja näkee, että lapsi ehkä traumatisoidaan luokkakavereiden toimesta. Jos ei ole varaa, kutsukaa luokalta vain pari lasta.
Miettikääpä, miten järkyttävän raakoja ja inhottavia nykypäivän lapset, ne äidin ja iskän kullannuput, ovatkaan? Väkisinkin herää kysymys: Eikö lapsia kasvateta perheissä enää ollenkaan??? Onko kasvatusvastuu sysätty päiväkodeille ja koulussa opettajaparoille?
Miten kuvittelet että tämä on joku nykypäivän ilmiö? Ei ole. Lapset on kiusannut toisiaan ihan aina, keinot vaan muuttuu sitä mukaa kuin mahdollisuudet.
Minkä perheen ja minkä pihan?
Moni on lähtenyt työn perässä kauas isommalle paikkakunnalle. Päiväkodista voi löytyä lapsen ekat kaverit.
Ajattele niitä synttäreitä vain hyvänä syynä kutsua lapsia kotiin leikkimään ja tutustumaan ja saamaan kavereita.
Vanhemman yksi tehtävä on myös opettaa ja auttaa lasta olemaan sosiaalinen ja saamaan ja pitämään ystäviä.
Samalla tavalla aikuiset tutustuu uusiin ihmisiin kutsuilla.
Järjestän minä aikuistenkin kutsuja, muuten ihmiset ei kyläile enää nykypäivänä.