Mitä mieltä lapsen opettajan keksimästä säännöstä, että syntymäpäiville on kutsuttava koko luokka? Meillä ei ole varaa
Ei ole varaa edes kotisynttäreihin tuollaiselle määrälle kun luokalla on lähemmäs 20 oppilasta, saati sitten joihinkin "hienoihin" synttäreihin jollaiset ilmeisesti nykyään pitäisi järjestää. Oletettavasti kutsutuista tulisi n. 15kpl mutta tietysti pitäisi sitten varautua siihen koko määrään. Jätetäänkö tässä nyt sitten synttärit väliin kun tyttö itse haluaisi kutsua luokalta neljä parasta kaveriaan?
Kommentit (460)
Opettaja voi järjestää siellä koulussa ne juhlat. Vaikka nyyttärit, ilmapalloa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sairaalta, että opettaja ylipäätään ottaa kantaa siihen, ketä jonkun synttäreille kutsutaan tai ei kutsuta.
Onneksi minun lapsuudessani jokainen päätti itse, kenet kutsuu vai kutsuuko ketään, eikä asiaa sen kummemmin käsitelty missään.
Tässä on nyt taidettu ottaa vähän liian kirjaimellisesti opettajan tarkoittama asia, eli mikäli koulussa jaellaan kutsuja niin silloin ei jätetä vain paria oppilasta kutsumatta vaan kutsutaan kaikki.
Mikäli joku haluaa kutsua vain pari kaveria, silloin kutsut toimitetaan ihan muualla kuin toisten nähden ja niistä ei kailoteta joka hetki.
Opettaja ei todellakaan määrää, että miten vanhemmat lapsen synttärinsä järjestävät ja ketä kutsuvat, siihen he voivat vaikuttaa, että ketään ei syrjitä koulussa.
Musta on tyhmää ettei saisi jakaa kutsuja koulussa. Kuitenkin kaikki tietää kenen kavereita on ja en minä ainakaan olettanut saavani kutsua niiden luokkakaverien synttäreille joiden kanssa en ollut hyvä kaveri. Nykyisin menee liian pitkälle tuo tasa-arvoistaminen. Varmaan synttäreillä pitää antaa kaikille lahjatkin kun kerta sankari saa.
Voisi melkein olettaa että luokassa on joknkinlainen ongelma asian suhteen, jos opettaja on ottanut asian esiin. Ap voisi käydä lapsensa kanssa läpi lapsen luokkakuvan ja kysyä jokaisesta lapsesta kenen kanssa kukakin leikkii. Saattaisi tulla esiin että on joku lapsi jonka kanssa ei leikitä, eikä kutsuta synttäreille. Kutsuisi sitten hänet ainakin. Kuulutan tällaista "koko kylä kasvattaa" asennetta. Omatkaan lapsenne ei tunne oloaan turvalliseksi jos jotain syrjitään tai kiusataan, vaan heidän täytyy myös olla jatkuvasti huolissaan siitä että kelpaavat vielä kaveriksi. Kun syrjiminen saadaan pois luokasta, kaikki voi paremmin ja tunnelma on rennompi.
Syntymäpäiväkutsut tukee kiusaamista. Ne pitäisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sairaalta, että opettaja ylipäätään ottaa kantaa siihen, ketä jonkun synttäreille kutsutaan tai ei kutsuta.
Onneksi minun lapsuudessani jokainen päätti itse, kenet kutsuu vai kutsuuko ketään, eikä asiaa sen kummemmin käsitelty missään.
Tässä on nyt taidettu ottaa vähän liian kirjaimellisesti opettajan tarkoittama asia, eli mikäli koulussa jaellaan kutsuja niin silloin ei jätetä vain paria oppilasta kutsumatta vaan kutsutaan kaikki.
Mikäli joku haluaa kutsua vain pari kaveria, silloin kutsut toimitetaan ihan muualla kuin toisten nähden ja niistä ei kailoteta joka hetki.
Opettaja ei todellakaan määrää, että miten vanhemmat lapsen synttärinsä järjestävät ja ketä kutsuvat, siihen he voivat vaikuttaa, että ketään ei syrjitä koulussa.
Musta on tyhmää ettei saisi jakaa kutsuja koulussa. Kuitenkin kaikki tietää kenen kavereita on ja en minä ainakaan olettanut saavani kutsua niiden luokkakaverien synttäreille joiden kanssa en ollut hyvä kaveri. Nykyisin menee liian pitkälle tuo tasa-arvoistaminen. Varmaan synttäreillä pitää antaa kaikille lahjatkin kun kerta sankari saa.
Tämä on niin totta. Lapsia pitää kasvattaa myös pettymyksiin. Minä en myöskään ole ikinä haaveillut kenenkään synttäreistä, joka ei olisi ollut kaverini muutenkin. Olisi ollut esim. hassua mennä jonkun synttäreille, jos ei olisi koskaan aiemmin käynyt tämän luona muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana opettaja! Selvästi pyrkii ennaltaehkäisemää kiusaamista ja syrjimista ja luomaan hyvää luokkahenkeä. Monet opet ei välitä pätkääkään.
Tuo pakolla kutsuminen ei todellakaan luo hyvää henkeä. Meillä pakotettiin aikanaan yksi tyttö ottamaan kaikki luokan tytöt synttäreilleen ja minä tietenkin kiusattuna menin innoissani kun kerrankin otetaan mukaan ja muut tytöt käytti niitä syntymäpäiviä piinatakseen minua. Menin paikalle kauniina ja kivan lahjan kanssa into puhkuen.... Tarviiko edes sanoa että lähdin itkien kutsuilta?
Jonkun aikuisen pitää vaan olla mukana ja katsoa että se ei mene noin. Se nyt ei kuitenkaan ole mikään ratkaisu että yksi on se kiusattu, häntä ei koskaan kutsuta eikä kukaan edes yritä puuttua ryhmän dynamiikkaan. Siinä että lapset oppivat olemaan ryhmässä ja keskenään on todella paljon kyse ohjaamisesta. Suomessa valitettavasti usein mentaliteetti että lapset hoitakoot välinsä keskenään. Se ei vaan toimi, koska joukossa on yleensä aina joku lapsi joka haluaa johtaa ja ohjailla ja nauttii vallan tunteesta jonka saa ryhmässä.
Tila tuossa se suurempi ongelma kuin raha. Ostat mehukatti tiivistemehun ja teet siitä juomat. Sitten leivot pullaa ja täytekakun. Lisäksi teet poppareita.
Ei maksa paljon....
Kysyisin opettajalta, minä päivänä hänelle sopii järjestää lapseni synttärit kotonaan. Eiköhän tuossa ole kuitenkin ollut kyse siitä, että jos kutsut jaetaan koulussa, pitää kutsua kaikki. Älkää jakako kutsuja koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Lapsia pitää kasvattaa myös pettymyksiin. Minä en myöskään ole ikinä haaveillut kenenkään synttäreistä, joka ei olisi ollut kaverini muutenkin. Olisi ollut esim. hassua mennä jonkun synttäreille, jos ei olisi koskaan aiemmin käynyt tämän luona muuten.
Ongelma on se että toisille tulee pelkästään pettymyksiä.
Miksi opettajat ja vanhemmat haluavat nimenomaan vapaa-ajalla pidettävät synttärit tilaisuuksiksi, joihin kaikki on otettava mukaan? Eihän opettaja pätkääkään välitä siitä, jääkö joku yksin välitunnilla tai on aina ryhmätöiden ulkopuolella, joten jotenkin outoa, että syntymäpäivistä tehdään kasvatuksen paikkoja. Eikä vanhempainyhdistyksessä kukaan tunne tuskaa sen oppilaan vuoksi, joka joutuu joka päivä kulkemaan koulumatkansa yksin, mutta syntymäpäivät ovat yllättäen tilaisuuksia, joihin jokainen on kutsuttava.
En minä suostu siihen, että Kiva koulu muuttaa meille, jos ei koulussa pystytä varmistamaan, että kaikki mahtuvat mukaan porukkaan. Ei ole minun lapseni syntymäpäivien ideana olla massojen sulatusuuni, jonne jokaisella on lupa tulla siksi, että niin on jossain muualla päätetty.
Siinä opettaja yrittää estää sitä, että ketään ei syrjitä. Ajattelisit asiasta toisin jos omalla lapsellasi ei olisi näitä parhaita kavereita.
Ihminen on itsekäs, kun itsellä hyvinniin mitäs muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana opettaja! Selvästi pyrkii ennaltaehkäisemää kiusaamista ja syrjimista ja luomaan hyvää luokkahenkeä. Monet opet ei välitä pätkääkään.
Tuo pakolla kutsuminen ei todellakaan luo hyvää henkeä. Meillä pakotettiin aikanaan yksi tyttö ottamaan kaikki luokan tytöt synttäreilleen ja minä tietenkin kiusattuna menin innoissani kun kerrankin otetaan mukaan ja muut tytöt käytti niitä syntymäpäiviä piinatakseen minua. Menin paikalle kauniina ja kivan lahjan kanssa into puhkuen.... Tarviiko edes sanoa että lähdin itkien kutsuilta?
Jonkun aikuisen pitää vaan olla mukana ja katsoa että se ei mene noin. Se nyt ei kuitenkaan ole mikään ratkaisu että yksi on se kiusattu, häntä ei koskaan kutsuta eikä kukaan edes yritä puuttua ryhmän dynamiikkaan. Siinä että lapset oppivat olemaan ryhmässä ja keskenään on todella paljon kyse ohjaamisesta. Suomessa valitettavasti usein mentaliteetti että lapset hoitakoot välinsä keskenään. Se ei vaan toimi, koska joukossa on yleensä aina joku lapsi joka haluaa johtaa ja ohjailla ja nauttii vallan tunteesta jonka saa ryhmässä.
Sielä oli sankarin äiti paikalla mutta lapset osaa kiusata ja piinata ilman että aikuiset huomaa. Sama oli välitunneilla. Reilusti oli aina valvojia ja silti muut löysi tavan tai hetken milloin kiusata.
Oikeasti kannattaisi miettiä koko synttäriasia uudelleen. Aiemmin oli tapana kutsua lapsen synttäreille vain ystävät ja hyvät kaverit. Ei suinkaan kaikkia, joiden kanssa jossain tilanteissa kuten koulussa viettää aikaa. Päiväkoti- ja koulukavereista kutsutaan vain ne, joiden kanssa vietetään aikaa myös vapaa-ajalla. Näin lasten synttäreiden kutsuvieraina on muutama päiväkoti/koulukaveri, pihakavereita, pari harrastuskaveria ja mahdollisesti serkkuja. Näistä lapsista tiedetään, missä he asuvat ja kutsut voidaan lähettää heille vaikkapa postitse tai viemällä itse postilaatikkoon. Tai jos lapset ovat jo sen verran isoja, että heillä on kännykät, laittaa kutsu tekstiviestinä. Kutsuvierasmäärä pysyy tällä tavalla myös kohtuullisena eikä tarvitse varata mitään juhlatiloja lasten synttäreitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ope yrittää puuttua lasten harrastamaan synttärikutsu kiusaamiseen, joka tapahtuu koulussa. Eli asia kuuluu hyvinkin opelle. Lapsethan tekee sitä, että jättää YHDEN kutsumatta, jotta tälle tulisi paha mieli. Sänntö pitäisi muutta siten, että ei voi tehdä niin että kutsuu koko luokan tytöt tai pojat yhtä lukuunottamatta,
opettajan pitäisi puuttua kiusaamisongelmaan aivan toisella tasolla kuin synttärikutsuja miettimällä. Pitäisi luokassa tehdä paljon ryhmähenkeä tukevia juttuja ja harjoitella lasten kanssa empatiataitoja. Näin olisi mahdollista saada lasten asenteita kiusaamiseen muuttumaan siten, että ketään ei kiusattaisi. synttärit on sitten ihan toinen juttu, nille kukin kutsukoon omat kaverinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä ikinä voisi käydä noin. Opettaja toki olettaa, että vanhemmat ovat normaalilla järjellä varustettuja ja osaavat toki omassa kodissaan ehkäistä kiusaamisen.
Miksi aina pitää keksiä näitä ääripään tapauksia, että normaali asiallinen opettajan viesti saataisiin kuulostamaan pahalta?
Ei opettajat voi tuollaisia määrätä. :)
Jokainen perhe päättää omalta kohdaltaan miten heillä juhlitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope yrittää puuttua lasten harrastamaan synttärikutsu kiusaamiseen, joka tapahtuu koulussa. Eli asia kuuluu hyvinkin opelle. Lapsethan tekee sitä, että jättää YHDEN kutsumatta, jotta tälle tulisi paha mieli. Sänntö pitäisi muutta siten, että ei voi tehdä niin että kutsuu koko luokan tytöt tai pojat yhtä lukuunottamatta,
opettajan pitäisi puuttua kiusaamisongelmaan aivan toisella tasolla kuin synttärikutsuja miettimällä. Pitäisi luokassa tehdä paljon ryhmähenkeä tukevia juttuja ja harjoitella lasten kanssa empatiataitoja. Näin olisi mahdollista saada lasten asenteita kiusaamiseen muuttumaan siten, että ketään ei kiusattaisi. synttärit on sitten ihan toinen juttu, nille kukin kutsukoon omat kaverinsa.
Näinhän se pitäisi mennä.
Omassa lapsuudessani synttäreille kutsuttiin sukulaisia tai naapurin lapsia tai joku pari luokkakaveria. Sellaiset isommat porukat olivat harvinaisia.
Asiasta voi myös tehdä ongelman isomman mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat ja vanhemmat haluavat nimenomaan vapaa-ajalla pidettävät synttärit tilaisuuksiksi, joihin kaikki on otettava mukaan? Eihän opettaja pätkääkään välitä siitä, jääkö joku yksin välitunnilla tai on aina ryhmätöiden ulkopuolella, joten jotenkin outoa, että syntymäpäivistä tehdään kasvatuksen paikkoja. Eikä vanhempainyhdistyksessä kukaan tunne tuskaa sen oppilaan vuoksi, joka joutuu joka päivä kulkemaan koulumatkansa yksin, mutta syntymäpäivät ovat yllättäen tilaisuuksia, joihin jokainen on kutsuttava.
En minä suostu siihen, että Kiva koulu muuttaa meille, jos ei koulussa pystytä varmistamaan, että kaikki mahtuvat mukaan porukkaan. Ei ole minun lapseni syntymäpäivien ideana olla massojen sulatusuuni, jonne jokaisella on lupa tulla siksi, että niin on jossain muualla päätetty.
Ehkäpä tama ap:n mainitsema opettaja on juurikin sellainen joka välittää! Sinä kommentillasi olisit valmis torppaamaan kaikki hyvää tarkoittavat teot, sillä sinun lastesi koulussa asiat ei toimi niin eihän ne voi toimia missään muuallakaan, ei ainakaan opettaja saa mielestäsi yrittää auttaa!
Surullista lukea, miten vanhempien asenne pönkittää kiusaamiskulttuuria. Opettaja on tehnyt konkreettisen avauksen tasa-arvon ja yhteisöllisyyden edistämiseksi. Mutta silti näköjään löytyy vanhempia, jotka haluavat vesittää tällaisenkin. Entä sitten, jos oma lapsi olisikin se syrjitty, jota ei kukaan kutsu? Muuttuisikohan ääni kellossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet empatiakyvytön.