Yllätysvierailun jälkeen ihan häväisty olo!
Miehen sukulaiset teki yllätysvierailun kesken lapsiperhe kaaoksen ja nyt on ihan häväisty ja ylikävelty olo!
Ollaan oltu reissussa 2 viikkoa ja tultiin pari päivää sitten kotiin. Matkalaukut on levällään ja pyykkirumpa kesken. Lajiteltuja likavaatekasoja ja puhtaiden pyykkien kasoja. Lapset leikki majaa olohuoneessa sillä aikaa kun purin matkalaukkuja. Sohvatyynyt, viltit ja hirveä kasa leluja räjäytetty olohuoneeseen. Lisäksi meillä alkaa remontti ja olen siirtänyt tavarat pois remontoitavasta huoneesta. Eli täysi kaaos!
Ovikello soi ja menin tukka pystyssä rönttävaatteissa avaamaan oven ja siellä oli 5 miehen sukulaista oven takana tulossa katsomaan meidän uutta kotia. Päästin eteiseen ja aloin selittämään että nyt ei ole hyvä hetki jne mutta änkesivät sisään. Kyseessä vielä miehen hienostelevat sukulaiset, jotka katselevat muutenkin nenänvartta pitkin lapsiperheitä ja normaali ihmisiä ja haukkuvat seläntakana sotkuista.
Lapset olivat väsyneitä ja nälkäisiä kun tulivat just ennen ruoka-aikaa.
Nyt on ihan hirveä olo, ihan kuin olisi yllätetty housut kintuissa.
Edellisen kerran miehen toiset sukulaiset änkesivät kylään syntymäpäivänäni sunnuntai aamuna ennen klo 10 kun olin aamupaskalla yöpuvussa. Kiva sitten tulla vessasta ottamaan vastaan onnitteluita.
Siis oikeasti. Mä hommaan pihalle lukollisenportin tai en avaa ovea ikinä. Nytkin harkitsin sitä mutta pakko oli avata kun näkivät minut ikkunasta (kurkkivat sisään).
Kommentit (54)
Laitapa vieraille ystävällinen viesti, esim. "Toivoisin, että jatkossa puolin ja toisin kyläillessämme kysymme, sopiiko ajankohta toisille. Niin kyläily sujuu mukavammin. :)"
Jos ei tehoa, tuo oksennustauti on todella hyvä tekosyy, jos ei hetki ole sopiva kyläilyyn. Tai sitten sanoo napakasti, että nyt ei sovi, ja vetää oven kiinni (tosin välit voivat olla hieman kankeat sen jälkeen).
Varmistithan puolisoltasi, ettei hän ollut antanut lupaa kyläilyyn? Jos oli, niin pyydä jatkossa ilmoittamaan sinullekin.
Jotkut ovat voineet tottua sukulaisten kesken, että ollaan "kuin yhtä perhettä", eikä arjen näkyminen haittaa. Jäänteitä vissiin niiltä ajoilta, kun ei ollut puhelimia ja puoli sukua asui naapureissa samalla kylällä. Piipahdettiin kun ehdittiin. Ikävää tietysti nykyaikana, kun monilla on kovat paineet siitä, miten hienolta kodin pitäisi näyttää.
Kun kerran ovat miehesi sukulaisia, niin pyydäpä miestäsi keskustelemaan heidän kanssaan. Jos sinä alat kovin valittamaan, voit pahimmillasi saada ikävän ihmiselän leiman otsaasi sen suvun edessä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ihmiset ilahtui kun vieraita tuli yhtäkkiä ja nykysin ihmiset sitten elää kaksoiselämää. Mitään ylpeyttä kodin siisteydestä ei pidetä vaan eletään kun siat pellossa kunnes sovitaan kyläily ja sitten kyllä nuollaan paikat että näyttää päälle vieraskorealta.
Oma äiti on aina ollut todella siisti, lapsuudenkodissa ei ollut koskaan sotkuisa, koska äiti siivosi aina. Silti hän inhosi yllätysvieraita. En minäkään tykkää, jos olen jo riisunut vaatteet ja menossa saunaan, niin pitää mennä ovelle vieraita vastaan. En tykkää siitäkään, jos seuraavana päivänä minulle soitetaan, että käytiin teidän oven takana ettekä olleet kotona. No ei oltu, oltiin kaupassa.
Kiitos tästä, tämä oli jotenkin lohduttava. Yllätysvieraat on P:eestä. Komppaan.
Jopas on teillä nokonnuukaa. On se ihmeellistä tämä nykyaika, kun omia sukulaisiakin täytyy pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei pura matkalaukkuja heti ja pese pyykkejä? Johan tuossa luteet leviävät.
Minä käytän reissussa pesuloita, ei tarvitse kuin pestä parin päivän vaatteet.
Miksi lomailet luteiden keskellä?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat voineet tottua sukulaisten kesken, että ollaan "kuin yhtä perhettä", eikä arjen näkyminen haittaa. Jäänteitä vissiin niiltä ajoilta, kun ei ollut puhelimia ja puoli sukua asui naapureissa samalla kylällä. Piipahdettiin kun ehdittiin. Ikävää tietysti nykyaikana, kun monilla on kovat paineet siitä, miten hienolta kodin pitäisi näyttää.
Kun kerran ovat miehesi sukulaisia, niin pyydäpä miestäsi keskustelemaan heidän kanssaan. Jos sinä alat kovin valittamaan, voit pahimmillasi saada ikävän ihmiselän leiman otsaasi sen suvun edessä.
Ketä kiinnostaa mitä tuollaiset moukat ajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Jopas on teillä nokonnuukaa. On se ihmeellistä tämä nykyaika, kun omia sukulaisiakin täytyy pelätä.
Nuo oli kyllä miehen sukulaisia.
Minä taas siivoan sitten kun kerkiän, jos tulee vieraita niin sitten tulee, voin vähän raivata istumatilaa ettei tarvitse lattialle leiriytyä, mutta muuten aikalailla paskat nakkaan roikkuuko kalsarit kuivumassa pellinvarressa vai ei. Minä elän omassa kodissani niinkuin elän, enkä myöskään koskaan napise kenenkään toisen kodin mahdollisesta epäsiisteydestä. Tarjoan jotain känttyä kahvin ja teen kanssa jos sellaista sattuu olemaan, muuten saa ihan vaan sitä kahveeta.
On jotenkin surullista että jopa kodin siivouksesta tehdään joku kisa ja stressin aihe. Vallankin jos on lemmikkejä ja/tai lapsia, pieni kaaos on ainaista.
Vierailija kirjoitti:
Aamupaskalla näit sukulaiset ikkunasta
Kaksi eri tapausta.
Mun miehen eräät sukulaiset on just tollasia. Koskaan eivät ilmoita kun ovat tulossa. Ja miten ne aina osaa tulla kun itse on jossain reikäisissä alkkareissa ja kotona täysi kaaos. Nämä myös menevät vaikka takapihalle kurkkimaan, jos ei ovea avaa.
Ap jatkaa.
En pelkää sukulaisia ja osa lähimmistä sukulaisista voi kyllä piipahtaa ja se on ihan periaatteessa ok, kun tietää että ovat itsekin lapsiperheelllsiä ja rentoja pienen sotkun suhteen.
Nämä tämänkertaiset sukulaiset ivat kaukaisempia ja ei nähdä tai olla yhteyksissä kuin kerran vuoteen. Ja ovat vielä tooodella tarkkoja ns kulissien suhteen. Minkäköhän takia itse paukkaavat ylläripyllärinä kylään kun heille taas ei todellakaan voisi mennä kutsumatta. Ja kutsuttunakin ovat päästäneet lapset ainoastaan vain eteiseen ja keittiöön, koska " heillä on niin hieno kulttuuri-koti ettei olohuoneeseen jne lapset voi mennä" !
Melkein tekisi mieli lähteä vastavieraille sinne kulttuurikotiin ihan ex-tempore! Ihan vaan ohimennen ja vaikka aamutuimaan 😄
Mä vihaan yllätysvieraita. Appiukko tuli muutaman kerran ohi kulkiessaan yllätysvierailulle, mutta meillä kesti aina todella kauan avata ovi, ja yleensä oli jo pihan toisella puolella lähdössä pois ennen kuin kerettiin avaamaan. Sanoin aika suoraan että kannattais ilmottaa ajoissa ennen tuloonsa, koska usein oltiin vielä nukkumassa, enkä muutenkaan tykkää yllätysvieraista. Enää ei ole tullut ilmoittamatta. Onneksi ymmärsi normaalia puhetta, eikä edes suuttunut.
En vain ymmärrä näitä päivä/viikkotolkulla tyyppejä jotka ei pura matkatavaroitaan. Ihan kuin se mulle mitenkään edes kuuluis, vaikka ihmiset asuisivat matkalaukuissaan, mutta itse puran heti vaatteet pesukoneeseen ja tavarat paikoilleen. Ällöttää likaiset matkalaukut lojumassa vaatteineen lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa mitä tuollaiset moukat ajattelee?
En tarkoittanut, että tarvitsisi välittää, mitä miehen sukulaiset ajattelevat. Kuitenkin ap näyttää välittäjän siitä, koska hänelle tuli häväisty olo. Ap:n olo ei olisi ollut häväisty, jos häntä ei miehen sukulaisten ajatukset kiinnostaisi. Siksi olisi helpointa, jos mies setvisi asiat oman suvun kesken sotkematta ap:ta siihen.
Ja jos näiden ihmisten kanssa tarvitsee/haluaa olla tekemisisissä ja tulla toimeen, niin silloin on ihan syytäkin hieman miettiä, miten asian saisi hoidettua niin, että kanssakäyminen olisi helpointa ja mukavinta jatkossakin.
En tykkää useimmista yllätysvieraista. Esim appiukko vittuilee sotkuista suoraan. Jopa kerran jouluaattona mäkätti, kun lahjapaperit olivat vielä lattialla. Itseltä meni joulumieli. Muutenkin tulee meille nimenomaan arvostelemaan ja ilkeilee vanhoista huonekaluista yms. Antaisi sitten rahaa niin voidaan uusia. Puistattaa kun ajattelenkin.
Meilläkin appivanhemmat tykkäävät tehdä yllätysvierailuja pyynnöistä huolimatta, mikä on varsinkin näin vauva-aikana todella ihanaa, kun paikat ovat usein sekaiset ja vaatteet ovat täynnä maitoa ja puklua ja usein on vielä imettämässä eikä ehdi edes tissejä kunnolla peittää. No heilläpä kävi kerran joku todella hävytön vieras etukäteen varoittamatta, niin kyllä oltiin pöyristyneitä, että miten joku kehtaa. Heillä oli kotivaatteet päällä ja tukka pystyssä, niin kyllä suututti!
Viime viikolla: Appiukko päätti tulla käymään klo 6.30, "kun oli asiaa tänne päin". Minä viimeisilläni raskaana, olin tietenkin nukkumassa, alasti, kun on niin kuuma kokoajan. Ja esikoinen heräsi sitten ovikelloon. No ei se "asia" kestänyt kuin 10min, oli menossa verikokeisiin seitsemäksi. Mutta saipahan talon väen hereille. Ja taatusti tietää että poikansa lähtee klo 6 töihin. Mutta kiusa se on pienikin kiusa.....
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla: Appiukko päätti tulla käymään klo 6.30, "kun oli asiaa tänne päin". Minä viimeisilläni raskaana, olin tietenkin nukkumassa, alasti, kun on niin kuuma kokoajan. Ja esikoinen heräsi sitten ovikelloon. No ei se "asia" kestänyt kuin 10min, oli menossa verikokeisiin seitsemäksi. Mutta saipahan talon väen hereille. Ja taatusti tietää että poikansa lähtee klo 6 töihin. Mutta kiusa se on pienikin kiusa.....
Ei millään voinut tulla verikokeen jälkeen?
Jo pelkkä yllätysvierailu ilmoittamatta etukäteen on tarpeeksi paha, saati sitten että herättävät joskus sianpieremän aikaan kun aurinko hädintuskin noussut. Olisin todellakin kiukkuinen todella pitkään, jos ovikelloa tullaan pimpottamaan klo 6 aamulla.
Ensi kerralla käytän tuota oksennustauti-juttua. Nyt olin niin hämmentynyt etten keksinyt mitään.
Ap