Yllätysvierailun jälkeen ihan häväisty olo!
Miehen sukulaiset teki yllätysvierailun kesken lapsiperhe kaaoksen ja nyt on ihan häväisty ja ylikävelty olo!
Ollaan oltu reissussa 2 viikkoa ja tultiin pari päivää sitten kotiin. Matkalaukut on levällään ja pyykkirumpa kesken. Lajiteltuja likavaatekasoja ja puhtaiden pyykkien kasoja. Lapset leikki majaa olohuoneessa sillä aikaa kun purin matkalaukkuja. Sohvatyynyt, viltit ja hirveä kasa leluja räjäytetty olohuoneeseen. Lisäksi meillä alkaa remontti ja olen siirtänyt tavarat pois remontoitavasta huoneesta. Eli täysi kaaos!
Ovikello soi ja menin tukka pystyssä rönttävaatteissa avaamaan oven ja siellä oli 5 miehen sukulaista oven takana tulossa katsomaan meidän uutta kotia. Päästin eteiseen ja aloin selittämään että nyt ei ole hyvä hetki jne mutta änkesivät sisään. Kyseessä vielä miehen hienostelevat sukulaiset, jotka katselevat muutenkin nenänvartta pitkin lapsiperheitä ja normaali ihmisiä ja haukkuvat seläntakana sotkuista.
Lapset olivat väsyneitä ja nälkäisiä kun tulivat just ennen ruoka-aikaa.
Nyt on ihan hirveä olo, ihan kuin olisi yllätetty housut kintuissa.
Edellisen kerran miehen toiset sukulaiset änkesivät kylään syntymäpäivänäni sunnuntai aamuna ennen klo 10 kun olin aamupaskalla yöpuvussa. Kiva sitten tulla vessasta ottamaan vastaan onnitteluita.
Siis oikeasti. Mä hommaan pihalle lukollisenportin tai en avaa ovea ikinä. Nytkin harkitsin sitä mutta pakko oli avata kun näkivät minut ikkunasta (kurkkivat sisään).
Kommentit (54)
Argh! Mikä noita yllättäjiä vaivaa! Ärsyttää sinun puolesta. Saisivat maistaa omaa lääkettään!
Jotkut ihmiset vaan nauttii tuontapaisesta henkisestä väkivallasta. Mitään vaivoja ei säästellä esim siinä mielessä että ajetaan 100 km ja otetaan riski ettei isäntäväki olekaan kotona. Parisataa kilsaa turhaa ajoa ei ole mitään siihen verrattuna että saa yllättää jonkun reikäisissä lökähousuissa astiavuoren keskeltä.
Aamupaskalla näit sukulaiset ikkunasta
Kuka ei pura matkalaukkuja heti ja pese pyykkejä? Johan tuossa luteet leviävät.
Minä käytän reissussa pesuloita, ei tarvitse kuin pestä parin päivän vaatteet.
Mitä olet tehnyt kaksi päivää, jos vasta nyt pyykkäät?
Sinä olit omassa kodissasi ja he olivat epäkohteliaita tunkiessaan kutsumatta kylään.
Laita eteiseen verhot. Ketään ei tarvitse päästää sisään.
Seuraavalla kerralla jätä ovi avaamatta ja totea oven läpi, että teillä on oksennustautia.
Miehen vanhemmat.
Muutettiin 5.12 asuntoon jota oltiin remontoitu muiden kiireiden ohella yötä päivää. Minulla iso tentti 7.12.
6.12. Kello 5.30 soi ovikello ja appivanhemmathan ne siellä. Koko kämppä sekaisin luonnollisesti, ei mitään ruokaa.
Penkoivat kaikki paikat, viipyivtä koko päivän ja appi haukkui minut tyhmäksi, kun minun pitää lukea tenttiin. Ei kälyn vaan.
Toisen kerran tulivat meille juuri kun olimme lähdössä kolmeksi viikoksi pois. Ruokakaappi ja jääkaappi tyhjä koska oltiin lähdössä kolmeksi viikoksi pois. Anoppi noati mielettömän metelin, että tapan hänen poikansa nälkään.
Mun anoppi rupesi käyttämään yllätysvierailuja rangaistuksena kun yritin houkutella miestä myymään nykyisen kodin ja muuttamaan omaan lapsuudenkotiini, joka olisi ollut anoppilasta ehkä 20 km kauempana kuun nykyinen koti. Ilmeisesti olisi pitänyt muuttaa miehen lapsuudenkotiin johon kumpikaan meistä ei halunnut. Ja veikkaan että miestäkin nyt kaduttaa ettei tehty niin kuin ehdotin. Mutta joka tapauksessa. Anoppi tietää etten yhtään tykkää yllätysvierailuista ja tuon jälkeen kaikki on ollut niitä, jos vain suinkin mahdollista. Silloinkin kun siitä on anopille vain haittaa ja vaivaa ja vaikeuksia.
Peitä kaikki ikkunat, joista voi kurkkia sisään.
En itse avaisi yllättäjille ovea. Jos he kuulisivat oven takaa, että olen kotona, ja siitä tulisi myöhemmin sanomista, sanoisin kuunnelleeni kuulokkeilla musiikkia ja etten siksi kuullut ovikellon soittoa. Tuo saattaa kyllä olla huono valkoinen valhe isommalle porukalle: "Me kaikki kuuntelimme kuulokkeilla musiikkia silloin...".
Kannattaa sanoa suoraan, ettette tykkää yllätysvierailuista.
Ennen ihmiset ilahtui kun vieraita tuli yhtäkkiä ja nykysin ihmiset sitten elää kaksoiselämää. Mitään ylpeyttä kodin siisteydestä ei pidetä vaan eletään kun siat pellossa kunnes sovitaan kyläily ja sitten kyllä nuollaan paikat että näyttää päälle vieraskorealta.
Nykyään pn niin paljon mielenkiintoisempia asioita kuin rätin heilutus ja Raamatun lukeminen askareiden välissä. Ei ihme ettei ihmiset haluaa enää pyhittää elämäänsä siivoamiselle, varsinkin kun ylihygieenisyys ei ole edes terveellistä.
Ap varmaan roikkunut av:lla. Tekstiä tulee pienestä episodista vaikka millä mitalla, mutta siivoamaan tai matkalaukkuja purkamaan ei ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ihmiset ilahtui kun vieraita tuli yhtäkkiä ja nykysin ihmiset sitten elää kaksoiselämää. Mitään ylpeyttä kodin siisteydestä ei pidetä vaan eletään kun siat pellossa kunnes sovitaan kyläily ja sitten kyllä nuollaan paikat että näyttää päälle vieraskorealta.
Ennen lehmätkin lypsettiin käsin jne. Nyt asiat ovat muuttuneet ja käydään kolmen viikon lomilla ja tuliasiakin on niin, että matkalaukut pursuavat ja pyykättävää riittää päiviksi lapsiperheissä.
Miksi on yllätysvierailtava, jos kerran tietää ettei se nykyisin enää ilahduta oikeastaan yhtään ketään?
Hyvä, että ollaan vieraskoreita. Valmistetaan tarjottavaa, siivotaan ja odotetaan oikeasti vieraan tuloa.
Talo elää tavallaan ja vieraat saa sopeutua siihen jos ei ole etukäteen sovittu. Ja vaikka olisi sovittu.
Mulla meni viikko, että sain matkalaukut yms purettua.
Me oltiin kuukausi Ranskassa, käväistiin kotona ja jatkettiin mökille. Laukut oli levällään kotona sen mökkeilyn ajan. Sitten tultiin kotiin ja laitoin viikon kaikkea valmiiks kouluvuotta yms varten.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä yllätysvieraista ja siivoan vain itseäni varten, en vieraita. Minähän siellä kodissani aikaa eniten vietän joten minun mielipiteelläni ja viihtyvyydelläni on sata kertaa enemmän painoarvoa ja merkitystä kuin jollain satunnaisella kulkijalla. Ja kyllä, mulla on vaikka oikeus elää kuin possu pellossa kotonani, jos haluan. Se ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle, eikä sinne kotiini ole kutsumattomilla asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu. Kato minkälaista työtä ihmisillä oli ENNEN, ja minkäläinen työelämä on nykyään. Kuormittavuudessa on hiukkasen eroa, heijastuu pakosti myös vapaa-aikaan(jos sitä edes on) ja kotiin.
Ootko mun äiti? Se käy aina meillä avautumassa, kun on niin epäsiistiä ja sotkuista ja ties mietä, kyllä hänen kotinsa vaan on aina ollut siisti ja järjestyksessä. Niin onkin, kun eukko ei ole ikinä ollut päivääkään kokopäivätyössä ja käyttää kaiken aikansa kodin hoitamiseen.
Just tuo että kun ilmoittaa, kaikilla on kivaa. Mutta toki osalle ihmisistä on juuri kivointa isäntäväen nöyryytys, vaikka tunnelma on nihkeä, isäntäväki noloissa kotivaatteissa ja tarjottavat huonoja.
Minulla on epäsäännöllinen työ, miehellä matkatyö. Ei meidän koti ole aina tip top, vaan väkisin nuo työt vaikuttaa. Plus että on tosi kiva kun itsellä on dedis niin sukulaiaet paukka pihaan.
"Se vain kaikille riittää, kun oot mikä sä oot"
lauloi Pave Maijanenkin aikoinaan.