Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä mitä vikaa on "puhemies" sanassa

Vierailija
18.09.2017 |

Meillä on paljon noita mies loppuisia sanoja ja minusta ne ovat olleet jo pitkän aikaa ihan sukupuolettomia -mies lopusta huolimatta.
Moni uusi väännös on paljon huonompi. Esim. se lautamiehestä muutettu maallikkotuomari.
Kumma kun kaikesta pitää tehdä ongelmaa ...

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on henkilökohtaisesti ihan sama mitä nimikettä mistäkin ammatista käytetään mutta ymmärrät varmaan itsekin että -mies loppuinen nimike ei ole sukupuolineutraali.

Vierailija
2/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Sana on jo niin vakiintunut käyttöön että lopun mies ei herätä mitään sukupuoleen viittaavia assosiaatioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se "rouva puhemies" aina hassun kuuloinen.

Vierailija
4/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten et ymmärrä.

Vierailija
5/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on henkilökohtaisesti ihan sama mitä nimikettä mistäkin ammatista käytetään mutta ymmärrät varmaan itsekin että -mies loppuinen nimike ei ole sukupuolineutraali.

Kyllä se minusta on.  

Olen kokenut noi asiamiehet ja virkamiehet on vuosikymmeniä ihan neutraaleina.

Vierailija
6/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miespuoliset lentoemännät ovat stuertteja? Väkisin on pitänyt keksiä heille titteli vaikka sellainen oli valmiina.

Vierailija
8/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on paljon noita mies loppuisia sanoja ja minusta ne ovat olleet jo pitkän aikaa ihan sukupuolettomia -mies lopusta huolimatta.

Moni uusi väännös on paljon huonompi. Esim. se lautamiehestä muutettu maallikkotuomari.

Tutkippas asiaa nimeltään kulttuurimarxismi! Sieltä ne syyt tähän kouhotukseen löytyy. Samalla tavalla tämänkin palstan moderaattorit ovat joko tietämättään tai tiedostaen kulttuurimarxisteja!

Vierailija
9/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkippas asiaa nimeltään kulttuurimarxismi! Sieltä ne syyt tähän kouhotukseen löytyy. Samalla tavalla tämänkin palstan moderaattorit ovat joko tietämättään tai tiedostaen kulttuurimarxisteja!

Näin!

Vierailija
10/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miespuoliset lentoemännät ovat stuertteja? Väkisin on pitänyt keksiä heille titteli vaikka sellainen oli valmiina.

Emäntä on koko lailla naisellisempi ja naiseen viittaavampi muoto kuin sukupuoleton mies-pääte. 

Vierailija
11/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntä on koko lailla naisellisempi ja naiseen viittaavampi muoto kuin sukupuoleton mies-pääte. 

Täh?

Oletkohan sinä se sama, joka taannoin tällä palstalla kirjoitti että "ihmiset nyt vaan tykkää isoista rinnoista".

Vierailija
12/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nokkaan.

Vierailija
13/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri se, että mies-sanaa käytetään muka "sukupuolineutraalina" on oikeastaan aika iso ongelma. Se, että virassa henkilö on mies, on oletus, nainen poikkeus, kun tuota sanaa käytetään muka neutraalina.

Kieli muokkaa ajattelua ja mielikuvia.

Vierailija
14/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri se, että mies-sanaa käytetään muka "sukupuolineutraalina" on oikeastaan aika iso ongelma. Se, että virassa henkilö on mies, on oletus, nainen poikkeus, kun tuota sanaa käytetään muka neutraalina.

Kieli muokkaa ajattelua ja mielikuvia.

Ehkä sun mielikuvia. Ei voi yleistää. 

Vierailija
15/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria Lohela ei salli eduskunnassa puheenjohtaja-nimitystä – ”Eduskunnassa ollaan puhemiehiä, kuten perustuslaki määrää”

Vierailija
16/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nimetään sitten kaikki lentoemännät ja stuertit jatkossa lentonaisiksi, jos se ei ole naisellinen nimitys.

Vierailija
17/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sukupuoleton mies-pääte", etkö yhtään kuule kuinka hupaisa väitteesi on?

Voisiko nainen-pääte olla sukupuoleton?

Vierailija
18/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies-pääte on tosiaan vuosikymmenten saatossa vakiintunut sp-neutraaliksi, nainen ei. Mutta jos alettaisiin väkisin vääntämään nimet nainen-päätteisiksi, ei minulla miehenä olisi mitään sitä vastaan. Jos ammattini virallinen nimi olisi nyt vaikka palonainen, ja tätä nimeä käytettäisiin jokaisesta miehisestä miehestä, miksi se minua tai ketään miestä haittaisi?

Vierailija
19/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies-pääte on tosiaan vuosikymmenten saatossa vakiintunut sp-neutraaliksi, nainen ei. Mutta jos alettaisiin väkisin vääntämään nimet nainen-päätteisiksi, ei minulla miehenä olisi mitään sitä vastaan. Jos ammattini virallinen nimi olisi nyt vaikka palonainen, ja tätä nimeä käytettäisiin jokaisesta miehisestä miehestä, miksi se minua tai ketään miestä haittaisi?

Veikkaan että aika paljon haittaisi. Sinuakin. Mies-sana ei ole sukupuolineutraali eikä se ole koskaan sitä ollut.

Vierailija
20/43 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei helvetti mikä idea! Kyllä palomies on palomies, vai kuinka paljon "palonaisia" oikein ylipäätään on edes olemassa? Onko enemmän kuin yhden käden sormilla laskettava määrä? Miten ihmeessä jos 99,9% on miehiä pitäisi ruveta kutsumaan ammattikuntaa naisiksi? Uskomatonta millaista tekstiä näiden feministiuskovaisten suusta tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi