Mistä löytää joku, joka OIKEASTI rahapulassa?
Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että voisin alkaa lahjoittamaan rahaa (n. 500€/kk jopa), mutta iso mutta onkin se, että haluaisin lahjoittaa sellaiselle joka tarvitsee sitä rahaa oikeasti, välttämättömyyksiin, eikä vaan kustantaakseen leveämpää elämäntyyliä/ylimääräistä huvittelua.
Itse olen siis pienipalkkainen yh, mutta hyvin nuuka, en siksi että tarkoituksellisesti kurjistaisin elämäämme, vaan olen tullut siihen tulokseen, että parasta ostaa vain tarpeellinen, mm. ekologisista ja eettisistä syistä. Siispä asumme pienessä asunnossa (josta laina kohta maksettu ja sen vuoksi jäisikin nyt se 500€/kk lahjoitukseen), vaatteet ostamme kirppikseltä ja niitäkin vain tarpeeseen, ei huvishoppailuna, kuten ei mitään muutakaan. Lapset harrastavat, mutta halpoja/ilmaisia harrastuksia (omasta halustaan onneksi), itse luen ja käyn työpaikan kuntosalilla sekä Lenkkeilen. Mitään lehtiä ei tilata, tavallista kotiruokaa syödään, en ostele uusia puhelimia, en käy kampaajalla, en polta, en käytä alkoholia, en käy baareissa tms. Eli rahaa säästyy. Niin ja ylimääräisiä tukiakaan en saa, kuin vain sen korotusosan lapsilisiin. Elareita en saa koska lapset miltei puolet isällään.
Niin, tästä omasta elämäntyylistä johtuen en näe järkeväksi lahjoittaa rahojani itseäni leveämmin eläville.. Eräs tuttavani vuolaasti itkien(!) pyysi minulta rahallista avustusta taannoin, ja annoinkin, mutta sieppasi sitten kun myöhemmin tajusin kustantaneeni hänelle "ruokarahaa" siitä syystä, että tuttava oli hassannut rahansa ostelemalla itselleen kahdet kalliit farkut ja lapselleen kännykän, joka oli maksanut lähes 500 euroa! (oli kuulemma "pakko hankkia", ihmettelen kyllä mikä se sellainen pakko on, itselläni useamman vuoden vanha kännykkä joka hankkiessanikaan ei maksanut kuin alle 200€ ja sillä hoituu kaikki tarvittava ja tämä tällainen nettisurffailukin..)
Joten, mistä löytää oikeasti apua välttämättömyyksiin tarvitseva? Avustusjärjestöihin ei ole luotto korkealla, vetävät välistä ja varmasti ei tiedä mihin apu päätyy...
Kommentit (105)
Mene tarkkailemaan leipäjonossa seisojia? Se kenen lapsetkin on puettu nuhruisesti ja mammalla ei ole muotivaatteita ja kännykkää kädessä, saattaisi olla hyvä kohde?
Miksi ihmeessä et ala säästämään lasten tileille tuota 500€, jonka saisivat sitten, kun muuttavat omilleen?
Vierailija kirjoitti:
Asunnottomat alkoholistit. Tosiasia on, että elät vaatimattomammin kuin suurin osa vähävaraisista. Kukaan oikeasti vähävarainen ei halua elää tuolla tavalla vaan heti, jos on mahdollisuus hankkia edes jotain tuota elintasoa enemmän, se hankitaan. Nuukailu on mukavaa vain silloin, kun se on vapaaehtoista.
Enemmän rahaa heillä on kuin vaikka minulla, kun ei tarvitse maksaa edes omavastuuta vuokrasta. Samat rahat he saavat kuin muutkin työttömät. Vaatteita ja ruokaa saa keräyksistä ja käytännössä kaikki tuet menee päihteisiin.
Itsekin ihmettelen miksi et laita säästöön? Kun lapsesi opiskelee, niin silloin hän täyttää haluamasi kriteerit. Useimmilla vanhemmat auttavat silloin. Ja miksi et välillä voisi lahjoittaa itsellesi rahaa johonkin ylellisyyteen?
Jos haluat että raha tekee hyvää, niin lahjoita vaikka tutkimustyöhön.
Luen itseni sinun kaltaiseksi. Eli nuukaksi ihmiseksi. Mutta meiltä kaikilta löytyy joku rahareikä, joka toisen mielestä on turhuutta.
Meillpäin oli sellainen juttu, että joku tuntematon oli työntänyt päiväkodin postiluukkuun kirjekuoren missä oli 2000 euroa! Päällä luki lahjoitus päiväkodille. Niillä rahoilla ostettiin uusia huonekaluja ja leluja päiväkotiin, tuli käyttöön monelle lapselle vuosiksi. Tietenkin joku epärehellinen olisi voinut nyysiä rahat...
Vierailija kirjoitti:
Muista antaa rahaa omalle lapsellesi, jotta lapsi oppii järkevän rahankäytön. Rahankäytönne kuulostaa sen verran niukalta, että on vaara, että lapsella lähtee lapanen käsistä, kun hän saa rahaa omaan hallintaan.
Oikeasti köyhiä löytynee helpoiten niistä, joilla on terveyden kanssa ongelmia.
Lapset saavat kyllä viikkorahaa ikätasoisia pieniä kotitöitä vastaan. Ja hyvä huomio, olenkin kyllä yrittänyt opettaa järkevään rahankäyttöön, ohjeistaa ja herättää lapsia miettimään, että mikä on oikeasti tarpeen ja mikä ei, ja paljonko tämän ja tämän hinnan tienaamiseen menee rahaa. Toki lapset saavat käyttää rahansa kuten haluavat, mutta eivätpä hekään tunnu valittavan että tarvitsisivat enempää.. Edes teini-ikäinen. :)
Ap
Jonkin järjestön kautta, näitä on ulkomaille ja kotimaahan.
Mihinkään netti viestiin avuntarpeesta ei kannata lähteä, varsinkin jos rahasta kyse, huijareita riittää. Lahjoituksen voi tehdä tietysti johonkin järkevään kohteeseen esim. lastensairaala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle voit maksaa. Raha menee hammaslääkäriin. Hampaat pitäis hoitaa kuntoon, mutta rahaa ei ole. Lapsellekin pitäisi ostaa talvikengät, talvitakin, collareita, alushousuja ja sukkia. Mihin voin ilmoittaa tilinumeron?
Täytyisi tietää vähän taustojasi, että oletko oikeasti rahapulainen vai mihin rahasi olet käyttänyt, jos ei ole lapselle varaa ostaa mainitsemiasi vaatteita. Pitäisikö se talvitakki olla jotain tiettyä merkkiä, muuten..? (tämä ei ole mitään ilkeilyä sitten)
Ap
Olen pienituloinen. Suurin osa rahasta menee asumiseen. Joudun myös maksamaan omat ja lapsen lääkkeet. Lapsen lääkkeet todella kalliit, omat onneksi hieman halvemmat. Itse joudun myös syömään vitamiineja imeytymishäiriön vuoksi.
Jatkuva stressi ja huono ruokavalio (ei varaa kasvuksiin) on aiheuttanut sen että hampaat huonossa kunnossa.
Jäi myös velkaa vanhasta asunnosta kun oli pakko myydä alihintaan.
Riittääkö?
Mä olen jo pidemmän aikaa kiinnittänyt huomioni alueella liikkuvaan nuorehkoon mieheen. Ulkoasusta ja liikkeiden hitaudesta voisi päätellä, että hänellä on mielenterveysongelmia ja niihin lääkitys. Hän asioi usein samaan aikaan pienessä lähikaupassa. En ole koskaan nähnyt hänen ostavan alkoholia enkä myöskään nähnyt häntä humalassa. Vaikuttaa varsin yksinäiseltä kaverilta. Kaupassa hän miettii pitkään, mitä ostaa. Ostokset ovat aina hyvin vaatimattomia. Pari kuukautta mietin, miten ihmeessä saisin anonyyminä toimitettua hänelle lahjakortin. Tuoda edes hetkeksi helpotusta taloudelliseen tilanteeseen. Harkitsi jopa, että seuraan tätä miestä hänen kotiovelleen ja käyn myöhemmin tipauttamassa lahjakortin postiluukusta. Muutama viikko sitten mies oli taas samaan aikaan kaupassa ja paikalla oli pari tuttua myyjää. Kiskaisin toisen myyjän hyllyjen väliin ja kerroin asiani. Mies oli henkilökunnallekin tuttu, koska oli kaupan vakioasiakas. Kun mies oli tehnyt ostoksensa ja poistunut kaupasta, maksoin omat ostokseni ja ostin lisäksi lahjakortin. Miehen tultua seuraavan kerran kauppaan, hänelle oli kassalla annettu ostamani lahjakortti. Oli kuulemma ensin luullut olevansa piilokamerassa, mutta oli ilahtunut saamastaan lahjakortista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnottomat alkoholistit. Tosiasia on, että elät vaatimattomammin kuin suurin osa vähävaraisista. Kukaan oikeasti vähävarainen ei halua elää tuolla tavalla vaan heti, jos on mahdollisuus hankkia edes jotain tuota elintasoa enemmän, se hankitaan. Nuukailu on mukavaa vain silloin, kun se on vapaaehtoista.
Enemmän rahaa heillä on kuin vaikka minulla, kun ei tarvitse maksaa edes omavastuuta vuokrasta. Samat rahat he saavat kuin muutkin työttömät. Vaatteita ja ruokaa saa keräyksistä ja käytännössä kaikki tuet menee päihteisiin.
Jos alkoholistien kyttöön niin ruokana ja vaatteena. ei rahana. kaikki tietää että viinaan se menee!!!
AP:lla on väärä asenne. Kannattaa säästää rahat omille lapsille ja antaa apua, jos joskus sattuu törmäämään ihmiseen, joka läpäisee kriteerit (epäilen, ettei ihan heti löydy).
Vierailija kirjoitti:
AP:lla on väärä asenne. Kannattaa säästää rahat omille lapsille ja antaa apua, jos joskus sattuu törmäämään ihmiseen, joka läpäisee kriteerit (epäilen, ettei ihan heti löydy).
Ok, säästän lapsilleni (lisää), kuten jo aiemmin kommentoin.
Saisinko muuten perustelut, mikä asenteessani on väärin..?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alkoholistien kyttöön niin ruokana ja vaatteena. ei rahana. kaikki tietää että viinaan se menee!!!
Riippuu millä tasolla toinen on. Jotkut kuitenkin ostavat myös ruokaa ja vaatteitakin, mutta saadessaan ne lahjana säästyneet rahat menevät päihteisiin.
Asenteen vääryys on siinä että ei 500 e nyt äkkiä jollekin joka kuukausi. Anna sieltä säästöstä tarvittava summa sitten kun tutustut tyyppiin joka oikeasti tarvitsee.
Et tule löytämään ketään, jos vaatimuksena on että lahjoituksesi nostaisi elämäntason sinun kanssa samalle tasolle. Luultavasti elät nyt sellaisella tasolla, johon tukien varassa on mahdollista päästä. Nuukailu on sinulle helppoa, koska olet tehnyt sitä vapaaehtoiseksi ja ilmeisesti myös siitä nautit. Suurin osa köyhistä ei haluaisi olla köyhiä, vaan haaveilevat paremmasta elintasosta. Lisäksi vaikuttaa siltä, että tulisit seuraamaan rahojen kohtaloa ahdistavuuteen asti, ja lahjoituksen saajan tulisi elää juuri sillä tavalla kuin sinä pidät hyvänä.
Yksi hyvä esitetty idea on se, että maksaisit jonkun viikottaisen harrastuksen köyhälle lapselle. Lisäksi opiskeleminen maksaa joka tapauksessa nykyaikana, eli omille lapsille säästäminen olisi oikein hyvä idea. Onko taloyhtiössänne tulossa 10 vuoden sisällä kalliita putki- tai muita remontteja? Myös esim. kylpyhuone ja keittiö rappautuvat pikkuhiljaa ja niiden remppaaminen vie rahaa. Aiotko elää asunnossa koko ikäsi, vai haaveiletko mahdollisesti uudesta asunnosta joskus?
Säästä sijoitusyksiöön ja tee hyvää vuokraamalla se kohtuuhintaan tarvitsevalle ihmiselle. Samalla kartutat myös omaisuutta lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, säästän lapsilleni (lisää), kuten jo aiemmin kommentoin.
Saisinko muuten perustelut, mikä asenteessani on väärin..?Ap
Kukaan ei ole niin köyhä ja elä sinun määrittelemääsi oikeanlaista elämää (rahankäyttö). Minä annoin juuri eräälle köyhälle 100 euroa lääkkeisiin. Hän osti 50 euron talvitakin. Minusta se oli ok, mutta minusta tuntuu, että sinä olisit saattanut arvostella sitä.
Voit lahjoittaa mulle. Oon ollut sairaslomalla nyt vuoden ja sen takia en päässyt enää normi nuorten lukioon vaan piti mennä aikuislukioon -> ei opintotukia. Töissä en voi käydä kuin satunnaisesti koska tunteja on niin päivisin kuin iltaisinkin. Jos jatkan tätä samaa tahtia niin voisin valmistua jo ensi keväänä, mutta rahan takia se ei ole mahdollista. Mutta en haluaisi pitkittääkkään opiskelua koska haluaisin jo pääsyä seuraavaan kouluun ja opiskelemaan ammatin. Epäreilua etten saa mitään tukia vaikka kursseja tulee enemmän kuin normilukiolaisella,ja olen todella motivoitunut :(.
Kannattaisin myös säästämään rahaa itselle ja omille lapsille. Tulevaisuudesta ei voi tietää. Onko lapsille edes ilmaista koulutusta, kun tulevat opiskeluikään, jos julkinen talous kyykkää? Oma työttömyys, sairastuminen tai lasten sairastuminen?
10000 euron säästöt hupenee nopeasti, jos paskamainen tilanne tulee päälle.
Jos nyt välttämättä haluat antaa rahasi pois, niin anna minulle. Mulla on kyllä ennestäänkin rahaa, mutta ylimääräinen ei koskaan ole pahitteeksi. Voisin vaikka rakentaa toisen saunan kesämökille tai jotain...kyllä käyttöä löytyy.
Diakoniasta saavat apua myöskin ne, jotka elävät yli varojensa. Ei tietenkään hyvätuloiset, mutta sellaiset vähävaraiset, joilla on "pakollisia" menoja, jotka eivät ole oikeasti pakollisia.