Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroperhe, isä ei ota vastuuta

Valehtelu kyllästynyt
17.09.2017 |

Kerron lyhyesti.

Olen kohta kolme vuotta sitten eronnut ja meillä on yhteishuoltajuus. Lapset asuvat minulla.
Lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu.
Näiden vuosien aikana lasten isä ei ole viettänyt lomaa lasten kanssa,vain nämä viikonloput jotka sopparissa määrätty. Jos lapset ovat sairaana en saa häntä hoitamaan lapsia, hän vain kieltäytyy auttamassa.

Omat loma aikani ei riitä kun lasten loma ajat on niin pitkät, koululaisia siis ovat.
Mistä saisin apua ja oikeutta että toinen vanhempi kantaisi myös vastuun lapsista muutenkin kuin mitä sopimukseen on kirjallisesti laitettu?

Myös siksi että lapset haluaisivat loma aikonia olla isällään myös.

Tiedän että tää on aika karkeasti kerrottu.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mistään. Mikään ei pakota isää (tai jossain toisessa tapauksessa äitiä) ottamaan vastuuta. Lasten etu ei ole olla vanhemman kanssa, joka ei halua olla lastensa kanssa.

Vierailija
2/68 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saan apua lasten loma aikoina tai sairastuessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapset on?

Vierailija
4/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ikäiset, 7v ja 8v, eivät pärjää keskenään vielä loma aikoja

Vierailija
5/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitoapua ei ole omasta takaa, palkkaat sitä. Jos ei rahat riitä, jäät töistä pois.

Vierailija
6/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo 3 vuotta näin elänyt, niin kummallinen kysymys tähän kohtaan. Jos olet jo tähänkin asti pärjännyt, niin pärjäät varmasti siihenkin saakka kunnes voivat olla keskenään kotona.

Vierailija
7/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo 3 vuotta näin elänyt, niin kummallinen kysymys tähän kohtaan. Jos olet jo tähänkin asti pärjännyt, niin pärjäät varmasti siihenkin saakka kunnes voivat olla keskenään kotona.

Mä vähän luulen että lapset olleet tähän asti päiväkodissa. Nyt lasten mentyä kouluun äiti herännyt vasta miettimään, missä lapset viettää syys- joulu-hiihto- ja kesälomat. Tämä on surullisen yleistä. Olisi hienoa herätellä ihmisiä miettimään näitä asioita jo ennen lisääntymistä.

Mutta vastauksena ap:n kysymykseen: ei, isää ei voi vaatia ottamaan mitään vastuuta. Itse olet lapset halunnut ja nyt heistä vastuun kannat. Sinuna en vinkuisi isälle mitään, ole onnellinen että ottaa edes viikonlopuiksi!

Vierailija
8/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma-aikoina lapset leireille.

Vierailija
9/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teit huonon sopimuksen? Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
10/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen että lapset olleet tähän asti päiväkodissa. Nyt lasten mentyä kouluun äiti herännyt vasta miettimään, missä lapset viettää syys- joulu-hiihto- ja kesälomat. Tämä on surullisen yleistä. Olisi hienoa herätellä ihmisiä miettimään näitä asioita jo ennen lisääntymistä.

Mutta vastauksena ap:n kysymykseen: ei, isää ei voi vaatia ottamaan mitään vastuuta. Itse olet lapset halunnut ja nyt heistä vastuun kannat. Sinuna en vinkuisi isälle mitään, ole onnellinen että ottaa edes viikonlopuiksi!

Varmaan ennen lisääntymistä AP oli ajatellut että olisivat yhä yhdessä miehen kanssa ja hoitaisivat lapset yhdessä? Mutta minkäs teet kun kenelläkään meistä ei ole kristallipalloa.

Vierailija
11/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On juridisesti säädetty, että muualla asuvan vanhemman AINOA velvollisuus on maksaa elatusmaksuja. Vaikka lomat yms sopimuksen kirjattaisiin isällä ei ole edelleekään mitään velvollisuutta ottaa lapsia luokseen, kuten ei olisi joka toisena viikonloppunakaan.

Vierailija
12/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan kyllästynyt kirjoitti:

Erityislapsia?

Vierailija
13/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsia?

Samaa minäkin mietin. Kyllähän lapset ovat kautta aikain joutuneet olemaan yksin, jos ei vaihtoehtoja ole.

Vierailija
14/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieskin on heidät halunnut miksei hän joudu vastuuseen?

Vierailija
15/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä, kun ei ole mitään ennustettavuutta omista arvovalinnoista voi joutua vastuuseen yksinkin, joten mitään apua tilanteeseen ei ole saatavilla.

Vierailija
16/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska perustuslaissa määritelty jokaisella itsemääräämisoikeus.

Vierailija
17/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska näin on juridisesti säädetty.

Vierailija
18/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isää ei voi pakottaa ottamaan loma-aikoina lasta. Meillä nyt tokaluokkalainen lapsi, jolle on vähitellen opetettu taitoja, jotta pärjää myös yksin kotona. Viime kesänä alkukesä kävi erilaisissa päiväleireillä. Muutaman viikon oli yksin kotona. Ja lomat pidettiin miehen kanssa yhtäaikaa. Koska haluttiin lomailla perheenä. Miehen vanhemmat ottivat myös molemmat lapset (eli koululaisen ja päiväkotilaisen) yhdeksi viikoksi hoitoon. Ja he siis itse tätä ehdottivat, koska haluavat viettää aikaa lasten kanssa. (Pakko laittaa tämä kommentiksi, koska joku muuten tulee että epäreilua "pakottaa" heidät hoitamaan).

Vierailija
19/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla on kuitenkin tavatton määrä lapsia joiden on pärjättävä, vaikka lasten arjessa olisi molemmat vanhemmat. Kuntaan vaan aloitetta, että veroäyreihin tuntuvat korotukset että voitaisiin myös koululaisille järjestään päivähoitoa. Jokin idea siinä on, että kunnilla on lakisääteisesti velvollisuus sitä hoitoa järjestää vain alle kouluikäisille. Koululaisen, kun pitäisi jo opetella pärjäämään.

Tavattoman monen kunnat, seurakunnat, yms järjestöt järjestevät toimintaa juurikin koulujen loma-aikoina ja onhan sinulla lakisääteinen oikeus vielä tuon ikäisiä jäädä kotiin hoitamaan kun he sairastavat.

Vierailija
20/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eka tämmönen aloitus. Erikoinen systeemi suomessa, jos näin toimii. Toinen vanhempi voi siis sanoutua irti vastuusta omista lapsistaan, kun ei enää nappaa. Väkisin nousee mieleen auton ja jopa mopon ajokortti pakko, kun taas lapsia saa tehdä kuka tahansa ja toimia näin. Hieno systeemi, todella!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme