Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroperhe, isä ei ota vastuuta

Valehtelu kyllästynyt
17.09.2017 |

Kerron lyhyesti.

Olen kohta kolme vuotta sitten eronnut ja meillä on yhteishuoltajuus. Lapset asuvat minulla.
Lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu.
Näiden vuosien aikana lasten isä ei ole viettänyt lomaa lasten kanssa,vain nämä viikonloput jotka sopparissa määrätty. Jos lapset ovat sairaana en saa häntä hoitamaan lapsia, hän vain kieltäytyy auttamassa.

Omat loma aikani ei riitä kun lasten loma ajat on niin pitkät, koululaisia siis ovat.
Mistä saisin apua ja oikeutta että toinen vanhempi kantaisi myös vastuun lapsista muutenkin kuin mitä sopimukseen on kirjallisesti laitettu?

Myös siksi että lapset haluaisivat loma aikonia olla isällään myös.

Tiedän että tää on aika karkeasti kerrottu.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista Ja tuesta!

Tiedän että tässä tilanteesssa olevia on niin monia ja ei, näitä tilanteita ei pysty ennakoimaan kun sitä kristallipallo ei ole.

Lisää saa kommentoida.

Vierailija
62/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit huonon sopimuksen? Niin makaa kuin petaa.

Syyllistät naista siitä, että mies on täysin kelvoton isä?

Kuinka asiallista - ja täysin normaalia tälle palstalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhot, leirit, leikkipuistot, kaverit, palkattu apu, naapurit.

Ihan samat keinot kuin muillakin alaluokkalaisten vanhemmilla.

Ero resursseissa on selvä, sillä lähivanhemmalla on vain puolet pariskuntien yhteenlasketusta lomamäärästä  ja käytettävissä vain yhden ihmisen tulot palkatun avun hankkimiseksi.

Ei kaikki pariskunnatkaan saa tai halua lomaa yhtä aikaa. Palkattua apua voi palkata kimpassa jonkun kanssa.

Vierailija
64/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin erotaan ja sitten odotetaan kuitenkin, että exä on tukena arjessa ja lastenhoidossa aina, kun tarvitaan. Mikä teitä vaivaa? Kun lapset on sinulla ja olet sairas, niin olet sairas. Niin se on meidän muidenkin hoidettava lapset myös kipeänä. Mies voi olla töissä tai matkoilla. Samoten koulujen loma-ajat on kaikkien sumplittava jotenkin.

Vierailija
65/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon yksin lasten kanssa. Meillä on isovanhemmat ottaneet lapsia lomilla mutta olen myös ottanut lapsille lomien ajaksi päiväleirejä esim liikuntaleiri, jos kestävät iltapäivään niin saavat yleensä lounaan. Maksavat toki mutta moniin maksuihin voi saada vähävaraiset helpotusta.

Vierailija
66/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, että miksi naiset suostuvat tekemään lapsia tuollaisten miesten kanssa. Kyllähän sen nyt näkee, että ketkä miehet jaksavat olla lasten kanssa ja ketkä eivät. 

Toki myöhäistä tässä tilanteessa, mutta älyttömästä näitä juttu saa lukea täältä. 

Mistä sen muuten näkee? Jaa toki tuo tietosi täälläkin.

Vierailija
67/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin erotaan ja sitten odotetaan kuitenkin, että exä on tukena arjessa ja lastenhoidossa aina, kun tarvitaan. Mikä teitä vaivaa? Kun lapset on sinulla ja olet sairas, niin olet sairas. Niin se on meidän muidenkin hoidettava lapset myös kipeänä. Mies voi olla töissä tai matkoilla. Samoten koulujen loma-ajat on kaikkien sumplittava jotenkin.

No onhan se nyt eri asia hoitaa asioita, jos perheessä on kaksi huoltajaa. Eihän niitä matkoja normaalisti ole joka päivä? 

68/68 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda yhteishuoltajuus ja hae yksinhuoltajuutta. Sen voi tehdä joko lastenvalvojan avustuksella (jos pääset exäsi kanssa sopimukseen) tai käräjäoikeudesta yksinkertaisella kirjeellä. Käräjäoikeudet käsittelevät asian 3 kk kuluessa.

Tapaamisiin yksinhuoltajuus ei vaikuta mitään mutta sinun on helpompi toimia kun lapsiin liittyvissä päätöksissä ei tarvitse enää isän hyväksyntää. Yhteiskunta myös tukee yksinhuoltajia paremmin kun yhteishuoltajuudessa olevia. Sinun on mahdollista saada lapsesi helpommin tuetuille leireille tai harrastustoimintaan jne. Hätätilassa

Meillä oli aikaisemmin yhteishuoltajuus. Exäni ei paljon tehdyistä sopimuksista piitannut, saattoi esim parin tunnin varoajalla peruuttaa tapaamiset tai jättää sovitut asiat hoitamatta. Omista tapaamistaan oli tarkka. Kerran esim. jouduin juoksemaan hänen peräänsä kun olin juuttunut liikenneruuhkaan ja 10 min myöhässä sovitusta ajasta (ilmoitin ruuhkasta kyllä). Lopulta lapsemme muutti pysyvästi luokseni parin tunnin varoitusajalla kun lastensuojelusta kysyttiin että haenko tytön tänään eskarista (oli sovittu että exäni hakee) vai otetaanko huostaan? En ollut tiennyt että exä oli niin monet kerrat hakenut tyttöä kännissä että lopulta opettaja teki lasun. No tietenkin tyttö tuli minulle ja on siitä päivästä lähtien asunut luonani ja näkee toista vanhempaansa vain satunnaisesti. Hain myöhemmin yksinhuoltajuutta ja sain sen ilman muuta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi