Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoanlaitosta pitävät - teettekö perinteisiä kotiruokia?

Vierailija
17.09.2017 |

Kysymykseni on tarkoitettu teille, jotka tykkäävät kokkailla "erikoisempiakin" ruokia. Teettekö myös perinteisiä, suomalaisia kotiruokia kuten ruskeaa jauhelihakastiketta, siskonmakkarakeittoa, makaronilaatikkoa tai vaikka nakkikastiketta?

Tykkään itse kovasti tehdä ruokaa ja eniten tulee varmaan tehtyä aasialaista ruokaa. Kuitenkin rakastan ihan ns. peruskotiruokia ja esim nyt kun siskonmakkarakeitto vetäytyy hellalla, mietin jälleen kerran et miksi näitä lapsuuden herkkuja tulee tehtyä niin harvoin. Onko muita "ruokahifistelijöitä" joiden makunystyröitä hivelee myös se ruskeakastike?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee perinteisistä suomalaisista kotiruoista kuin lihapullia ja lohisoppaa. En ole suomalaisen kotiruoan ystävä.

Vierailija
62/67 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaiset inhoavat ruskeata kastiketta (tai rasva/jauhopohjaista kastikepohjaa)? Valkokastike ja ruskeakastike (ROUX) on pohjana neljälle viidestä ranskalaisen keittiön peruskastikkeista. Tämä inhoaminen jo kertoo suomalaisten tietämättömyydestä miten kastikkeita tehdään. Kastike on nimensä mukaisesti kastike, joka "jalostaa" monen ruoka-annoksen kulinaaristiseen nautintoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikkoa en tee koska pidän sitö vaikeana (=aikaavievää ja helvetisti tiskiä eri kipoista ja kattiloista) siihen nähden mitä siitä saa.

Makaronilaatikon teko vaikeata tai sotkuista? Ei voi olla totta! Jos tämä on vaikea ruoka tehdä, niin luulen, että teidän taloudessa ei paljon ruokia laitella. Ihmettelen myös sitä, kun usein valitetaan kaalikääryleiden olevan niin vaikea ja monimutkainen tehdä. Nehän ovat todella helppo ruoka tehdä, vaikeinta on odottaa niiden valmistumista 😋. Ymmärrän toisaalta sen, että jos ei paljon ole ruokaa laittanut, niin moni yksinkertainenkin asia ruuanlaitossa saattaa tuntua haastavalta, kuten tässä edellä todettiin. Omasta mieleståni ruuanlaiton valmistelu vie usein aikaa, kun pitää raaka-aineet pestä, kuoria, paloitella, joskus liemet keittää 🙄 jne.. Itse käytän paljon erilaisia kasviksia ruuanlaitossa, niin kieltämättä niiden valmistelussa kokkauskuntoon menee usein aikaa, varsinkin jos on hyvinkin useita kasviksia käsiteltävänä. Mutta makaronilaatikon tekeminen tuntuu pikaruualta ainakin minusta. Teen lasagnenkin alusta loppuun itse valmiista lasagnelevyistä (tuoreista, italialaisista), eikä sekään tunnu työläältä.

Vierailija
64/67 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta harvemmin. Spaghettikastike ja pinaattiletut ovat varmaan yleisimpiä noista ns. perinteisistä kotiruuista. Syödään kasvispainotteisesti (lihaa yleensä viikonloppuisin) ja eniten tehdään välimerellisiä ja aasialaisia ruokia. Melkein joka viikko kokeillaan uusia reseptejä, tykätään vaihtelusta.

Vierailija
65/67 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokkailut suunnilleen 30 vuotta eri etnisiä ruokia. Vuosien mittaan niiden aineksien hankintakin on helpottunut huomattavasti. Intialaista, aasialaista, meksikolaista jne on tullut tehtyä. Vastapainoksi nyt parin viime vuoden aikana olen huomannut voimistuvaa halua palata juurille ja ottanut  uudestaan ohjelmistoon lapsuudesta asti tuttuja ruokia. Tein äskettäin tillilihaa, sitten merimiespihviä, kaalilaatikkoa ja sellaisia. Makaronilaatikosta tykkää lastenlapset eli sitäkin tulee tehtyä usein. 

Vierailija
66/67 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikkoa en tee koska pidän sitö vaikeana (=aikaavievää ja helvetisti tiskiä eri kipoista ja kattiloista) siihen nähden mitä siitä saa.

Makaronilaatikon teko vaikeata tai sotkuista? Ei voi olla totta! Jos tämä on vaikea ruoka tehdä, niin luulen, että teidän taloudessa ei paljon ruokia laitella. Ihmettelen myös sitä, kun usein valitetaan kaalikääryleiden olevan niin vaikea ja monimutkainen tehdä. Nehän ovat todella helppo ruoka tehdä, vaikeinta on odottaa niiden valmistumista 😋. Ymmärrän toisaalta sen, että jos ei paljon ole ruokaa laittanut, niin moni yksinkertainenkin asia ruuanlaitossa saattaa tuntua haastavalta, kuten tässä edellä todettiin. Omasta mieleståni ruuanlaiton valmistelu vie usein aikaa, kun pitää raaka-aineet pestä, kuoria, paloitella, joskus liemet keittää 🙄 jne.. Itse käytän paljon erilaisia kasviksia ruuanlaitossa, niin kieltämättä niiden valmistelussa kokkauskuntoon menee usein aikaa, varsinkin jos on hyvinkin useita kasviksia käsiteltävänä. Mutta makaronilaatikon tekeminen tuntuu pikaruualta ainakin minusta. Teen lasagnenkin alusta loppuun itse valmiista lasagnelevyistä (tuoreista, italialaisista), eikä sekään tunnu työläältä.

Musta makaronilaatikko ei ole vaikea tehdä, mutta siinä mielessä "työläs" että siinä ruoka tehdään ikään kuin kahteen kertaan, ensin kypsennetään lihat,sipulit ja makaronit ja sitten kokataan toiseen kertaan uunissa. Meillä ei ole tiskikonetta, joten siksikin tykkään tehdä "kerralla yhdessä astiassa valmista"-ruokia oli se sitten paellaa tai nakkikeittoa :D 

Vierailija
67/67 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta makaronilaatikko ei ole vaikea tehdä, mutta siinä mielessä "työläs" että siinä ruoka tehdään ikään kuin kahteen kertaan, ensin kypsennetään lihat,sipulit ja makaronit ja sitten kokataan toiseen kertaan uunissa. Meillä ei ole tiskikonetta, joten siksikin tykkään tehdä "kerralla yhdessä astiassa valmista"-ruokia oli se sitten paellaa tai nakkikeittoa :D 

Minulla on tiskikone, mutta harvoin käytän sitä, sillä tiskaan samalla kun laitan ruokaa eli heti kun tulee hetki jolloin voin tiskata, niin teen sen. Tiskaaminen ei vie kuin muutaman hetken. Olen oppinut tällaisen tavan, koska en siedä jättää sotkujen jättämistä siivottavaksi joskus myöhemmin. Tiskaan myös kaikki mahdolliset tiskit ja pyyhin pinnat jo ennen ruokailua, niin ei syönnin jälkeen ole paljon tehtävää.