Miksi ammattikorkeakoulussa tehdään melkein joka kurssilla vähintään yksi ryhmätyö?
Alkaa menemään hermot näihin loputtomiin ryhmätöihin. Tekisi mieli jopa keskeyttää opinnot näiden takia. Minkälaisia kokemuksia muilla on?
Kommentit (138)
Kamalan turhauttavan kuuloista. Mihin pitäisi hakeutua, että saisi opiskeltua tehokkaasti, ilman että ryhmätyöt olisivat häiritsemässä? Alkaa houkutella itseopiskelu, niin että ottaisi selvää, mitä asioita tulisi hallita ja tutustuisi kirjallisuuteen ym. itsekseen. Silloin tosin ei saisi tutkintoa...
Suomalaista korkealaatuista koulutusta... Jos tämä on laadukasta, niin mitä se on muualla?
Opettaa sosiaalisia taitoja, yhteistyötä..kaikkea mitä työelämässä tarvitaan mikä ei liity itse ryhmätyön sisältöön
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa sama. Ja aina sitä perustellaan työelämällä. Raskasta kun joka kurssilla on eri ryhmä ja aikataulut on välillä mahdotonta sopia yhteen.
No tälleen pari vuotta työelämässä olleena voin kertoa oman kokemukseni tuosta, ja se on se että kollegoiden aikataulut on todellaki välillä mahdotonta sopia yhteen ihan siellä töissäkin. Ja jos porukka ei oo valmis joustamaan (esim. tekemään ylitöitä, tulemaan aikaisemmaksi töihin tms) niin työhommat viivästyy tämän takia. Ja se taas vaikuttaa suoraan meidän firman toimintaan ja tulokseen.
Joku ryhmätyön aikataulutus on aivan neppailua tähän verrattuna. Panoksetkin on pikkuisen erit, kun kyseessä on joku yksittäinen kurssi vs. oma työpaikka. Eihän ne ryhmätyöt aina kivoja ole, mutta pidän aivan perusteltuna sitä, että opetellaan sietämään erilaisia ihmisiä ja päällekkäisiä aikatauluja.
Onneksi valmistuin vielä aikana jolloin ehkä kerran 6 kk oli ryhmätyö
Vierailija kirjoitti:
Opettaa sosiaalisia taitoja, yhteistyötä..kaikkea mitä työelämässä tarvitaan mikä ei liity itse ryhmätyön sisältöön
Ei kai korkeakouluissa enää noita tarvitsisi liioin opetella, luulisi että normaalit sosiaaliset taidot on yleensä opittu jo aiemmassa elämässä ja kouluissa. Jos niitten kanssa on ongelmia, niin en ainakaan itse koe että amk/yo on sitä varten, että tuollaisia perusjuttuja pitää opetella. Eikö korkeakoulussa nimenomaan se työn sisältö ole se mikä pitäisi oppia..? Se taas ei läheskään aina toteudu, jos samaa ryhmätyötä tuhraa 6 eri ihmistä, joista puolet pääsee läpi lähinnä toisten siivellä.
Huvittavin oli yksi amkin verkossa suoritettava kesäkurssi, jossa oli reilusti yli 200 osallistujaa, mutta opettaja ei ollut tavoitettavissa. :D
Siis kurssi oli ihan suunniteltu niin että itsenäistä työskentelyä ja kurssin aikana ei ole opettajaa auttamassa tai häneltä ei voi esimerkiksi kysyä mitään jos tehtävänannossa tai kurssin suorituksessa on jotain epäselvää.
Tuli aika wtf-fiilis siinä. Jos et ymmärtänyt tehtävänantoa tai olisi ollut jostain aiheesta kysyttävää, niin ei auttanut kuin jättää kurssi kesken kun opettaja ei ole.
Totuus on että sillä säästetään. Ilmiötä selitetään sillä että opitaan paremmin mikä on kyllä paskapuhetta. Itse en koskaan opi kunnolla ryhmätöissä tai tyylillä että opetetaan toinen toisiamme. Opin vain sen oman osuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista korkealaatuista koulutusta... Jos tämä on laadukasta, niin mitä se on muualla?
Samaa skeidaaa se on muuallakin Bolognan tutkintouudistuksen takia, tosin muhkealla hintalapulla varustettuna lukukausimaksujen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on huomenna juuri tapaaminen yhden AMK-opettajani kanssa, jonka varasin siksi että kurssin ilmoitettu sisältö ei vastaa ollenkaan sitä mitä meille opetetaan, tai siis mitä meidän pitäisi itsenäisesti opiskella.
Kurssin ilmoitetut tavoitteet ovat todella tärkeitä ja olennaisia, mutta todellisuus on jotain ihan muuta. Käytännössä kurssin aluksi on muutama kontaktitunti ja loput on "itsenäistä opiskelua" ja ryhmätyö. Nämä eivät kata edes 20% kurssin ilmoitetusta sisällöstä.
On mielestäni aivan käsittämätöntä että on oppilaan velvollisuus penätä opettajalta sitä että kurssin sisältö vastaa todellisuudessa etukäteen ilmoitettua sisältöä ja vaatia jotain laatua kurssilta.
Miksi haluat haastaa riitaa opettajasi kanssa?
Siis missään nimessä en halua haastaa riitaa opettajan kanssa, mutta en voi hyväksyä sitä että noin tärkeitä asioita jätetään opettamatta, varsinkin kun ne on selkeästi mainittu kuuluvan kurssin sisältöön. Mielestäni minulla on oikeus saada opetusta tutkinnon opetussuunnitelmaan kuuluvista asioista ja erityisesti siksi koska koen juuri tämän kurssin sisällön olevan todella tärkeää työelämässä. Työelämässä on tietyt oletukset hankkimastani koulutuksesta, koen olevani heikoilla jos minulta puuttuu tärkeää osaamista joka muilla saman tutkinnon suorittaneilla on.
Tämän lisäksi pidän melko hyvänä vaihtoehtona jättää tämä kurssi väliin ja suorittaa se myöhemmin jollain muulla tavalla tai toisen opettajan kurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa niitä aloja missä ei ole opiskeltaessa ollut niitä ryhmätöitä niin paljon. Olisi kiva kuulla sillä itsekin teen mieluusti itsenäisesti ja en todellakaan suosi ryhmätöitä. Yliopistossa ilmeisesti kuitenkin vähemmän?
Yksi vuosi matematiikan opiskelua yliopistossa takana eikä vielä ainuttakaan ryhmätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen liiketalouden ope.
Ryhmätöihin on kaksi syytä: resurssipula ja työelämän vaatimukset.
Opettajien resursseista on joka ammattikorkeakoulussa leikattu, eli on pakko tehdä toisenlaisia ratkaisuja. Jos on yksilötehtävä, niin aika ei riitä palautteen antamiseen 40 henkilölle, tai vielä isommalle ryhmälle. Jos haluaa antaa palautetta, niin sitten ryhmätyö.
Toisissa amk:eissa on tosi tiukat resurssit. Jos opettajalle maksetaan esim. 60 tunnin työt yhdestä kurssista, niin jos luokassa pitää olla 25 h, suunnitteluun menee toiset 25 h (uuden kurssin kohdalla ei edes riitä) niin ei tenttien ja tehtävien tarkistamiseen jää enää kuin 10 h. Ja jos tenttipapereita on 40 ja tehtäviä 40 kpla, niin ei tarvitse olla matemaatikko miettiäkseen, mitä valintoja tekee.
Toinen on se, että meidän pitää kouluttaa työelämään. Siellä tehdään tosi paljon tiimityötä. Tämä on johdon perustelut.
Koulun ryhmätöillä ja työpaikan tiimityöskentelyllä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Opiskelin aikuisena melko vaativan työn ohessa ja se ryhmätyöhaahuilu oli jotakin aivan järkyttävää ajanhukkaa. No, sain tutkinnon vaikka kaiken mitä olen oppinut, olen oppinut työssä. (Poislukien lukion antama yleissivistyspohja ja peruskielitaito)
Inhoan ryhmätöitä. Opin parhaiten perinteisellä tavalla, eli kuuntelemalla ja lukemalla.
Otan erilaisista projekteista ja ryhmätöistä liikaa stressiä. Yleensä ryhmässä on aina sekä päsmäreitä että lusmuja. Itse olen tarkka hikipinko, joka inhoaa huonoa kielioppia tai kieltä... Eikä ole kohteliasta korjailla muiden tekstiä, joten joudun kiristelemään usein hampaita :D
Useimmiten ryhmätyöt ovat sitä, että aiheet jaetaan jokaiselle kotona tehtäväksi. Nämä aiheet sitten vain liitetään yhteen. Ärsyttää, että oman osuuden arviointi on muiden osuuksista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Omalla alalla melkoisen vähän ryhmätöitä, kolmen vuoden aikana 4 kappaletta. Opiskelen yliopistossa. Introverttinä täysin tyytyväinen.
Mikä ala?
Itse keskeytin lopulta opinnot pitkälti noiden jatkuvien ryhmätöiden vuoksi. Muita opiskelijoita ei kiinnostanut tehdä ryhmätöitä koulupäivien aikana, ryhmäläiset lopettivat kurssit kesken ja katosivat ilmoittamatta ja suorittamatta omia työsarkojaan. Ja yksin ei saanut tehdä, vaikka olisi ollut niin paljon helpompaa.
Mulla kokemusta avoimen yliopiston ryhmätyöstä:
- ryhmässä 1 lusmu, joka lähinnä jakoi tehtävät muille ja lopussa huuteli "oottehan nyt palauttaneet tehtävänne". Opettajan arvio oli se, että kaikki osallistuivat tasapuolisesti.
- palautteenanto toimii tehtävässä, jossa työt tehdään itsenäisesti, mutta arvioidaan vertaisarviointina. Opiskelija tekee sitten mahdollisesti muutoksia työhönsä näiden arvioiden mukaan ja kertoo loppuraportissa, miten on ottanut huomioon saamansa palautteen. Toimii.
- Ryhmätöihin pitäisi aina sisältyä henkilökohtainen selostus omasta työpanoksesta, mitä on tehnyt ja mitä on oppinut ja mitä kysymyksiä heräsi. Noita vastauksia ei voi ainakaan luntata muilta.
Meillä yliopistossa ryhmätyöt on vielä tyyliä 8 ihmistä ryhmässä, kirjoittakaa 1-2 sivun tiivistelmä ja tehkää 15min powerpoint-esitys. Eihän siinä edes riitä tekemistä 8 ihmiselle, silti pitää etsiä sitä yhteistä aikaa ja pitää kokouksia joihin valitaan puheenjohtajat ja sihteerit ja kaikki. Eikä siitä saa mitään arvosanaa tai pääse kurssia läpi, pakollisesta työstä hyväksytty-merkintä ja tentti nenän eteen.
Sitten tentissä kysytään jotain mahdollisimman epäolennaista, joka on mainittu yhden luennon 100-sivuisissa prujuissa yhtenä lauseena. Yhtään liioittelematta.
Meillä on AMK:ssa myös paljon ryhmätöitä.
Perusteluna se, että harjoitellaan esiintymistä ja aikataulullisesti olisi mahdotonta jokaisen esittää yksilötyönä.
Vaikka välillä ärsyttää jatkuvat ryhmätyöt, niin perustelut ovat sinällään hyvät, joten täytyy vain koittaa asennoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai korkeakouluissa enää noita tarvitsisi liioin opetella, luulisi että normaalit sosiaaliset taidot on yleensä opittu jo aiemmassa elämässä ja kouluissa. Jos niitten kanssa on ongelmia, niin en ainakaan itse koe että amk/yo on sitä varten, että tuollaisia perusjuttuja pitää opetella. Eikö korkeakoulussa nimenomaan se työn sisältö ole se mikä pitäisi oppia..? Se taas ei läheskään aina toteudu, jos samaa ryhmätyötä tuhraa 6 eri ihmistä, joista puolet pääsee läpi lähinnä toisten siivellä.
Jännä harhakuvitelma sulla. Kyllä yliopistoihin ja korkeakouluihin edelleen tulee ihmisiä taustoista, jotka eivät ole ihanteellisia sosiaalisten taitojen opettelulle. Riippuu myös ihan peruskoulun opettajien kyvyistä, miten he ovat pystyneet opettamaan ryhmätöiden tekemistä. Se kun vaatii pitkäjänteistä työtä saman luokan kanssa, koska aluksi hommasta ei meinaa tulla mitään. Entä vertaisarviointi? Sen laatu taitaa olla vähän erilaista kuin peruskoulussa.
Yliopistossa sama asia. Palasin opiskelemaan usean vuoden jälkeen ja nykyään opiskelu on yhtä ryhmätyötä ja KESKUSTELUA. Kaikesta on aina pakko keskustella vaikka emme tietäisi aiheesta vielä hölkäsen pöläystä. Muuten kai opetus olisi liian "passivoivaa". Hohhoijaa...