Miksi ammattikorkeakoulussa tehdään melkein joka kurssilla vähintään yksi ryhmätyö?
Alkaa menemään hermot näihin loputtomiin ryhmätöihin. Tekisi mieli jopa keskeyttää opinnot näiden takia. Minkälaisia kokemuksia muilla on?
Kommentit (138)
Minä nimenomaan lopetin AMK opintoni osittain näiden jatkuvien projektitöiden takia. Okei, ymmärrän kyllä, että niiden tarkoitus on hyvä ja valmistavat jollain tavalla työelämään, mutta ei niitä jokaisella kurssilla tarvitsisi olla.
Vierailija kirjoitti:
"Työelämä on yhtä ryhmätyötä". Joten tarpeeseen tulee, jos hermot jo nyt menossa😂
Ei oo samalla tavalla. Jokainen tekee omat työnsä ja sitten välillä yhdistetään. Ei todellakaan tehdä niin, että viisi ihmistä puuhaa saman projektin parissa ja projekti vielä sellainen, että tehtäviä on vaikea jakaa. Vaan jokainen tekee oman osaamisalueensa homman itsenäisesti. En ole vielä 30 vuoden aikana tehnyt mitään niin, että 4-5 ihmistä istuu pöydän ääressä puuhastelemassa monta tuntia. Palavereja on, joissa käydään läpi itse kunkin osuus joko ennen tai jälkeen tai keskellä, mutta ei puuhata yhdessä saman askartelun parissa. Ainakin itsellä tehtiin jotain typerää projektia porukassa. Duunarihommissa niitä ryhmätöitä on enemmän, mut ei meillä suunnittelupuolella.
Ja tämä "sitä se on työelämässäkin". No ei tosiaan ole. Työelämässä lähtökohtaisesti työskennellään kaikki sen yhteisen asian eteen, halutaan tehdä jotain sen hyväksi. Jos joku ei halua, tulee kenkää. Mutta koulussa tyyppejä on ties mistä syystä lusmuamassa, kaikkia ei kiinnosta sitten pätkääkään eikä asialle oikeastaan tehdä yhtään mitään. Plus aikataulut - meillä ainakin tiimihommia tehdään useimmiten siinä työajan puitteissa, joskus saatetaan tavata työajan jälkeen. Ei tarvitse säätää ajoista niin että kenellä on työvuoro illalla, kuka menee mieluummin Minna-Maanan kanssa kahville la-aamuna, kenellä on tärkeämpää ohjelmaa. Ja niistä ajoista pidetään kiinni lähtökohtaisesti paremmin kuin koulussa koskaan.
Kertokaapa niitä aloja missä ei ole opiskeltaessa ollut niitä ryhmätöitä niin paljon. Olisi kiva kuulla sillä itsekin teen mieluusti itsenäisesti ja en todellakaan suosi ryhmätöitä. Yliopistossa ilmeisesti kuitenkin vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan lopetin AMK opintoni osittain näiden jatkuvien projektitöiden takia. Okei, ymmärrän kyllä, että niiden tarkoitus on hyvä ja valmistavat jollain tavalla työelämään, mutta ei niitä jokaisella kurssilla tarvitsisi olla.
Minä myös. Ja olen todella tarkka siitä että seuraava koulu ei olisi sellainen missä olisi ryhmätöitä tai esityksiä. Mutta mistäs tiedät minkä koulun enää uskaltaa aloittaa? Ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Olen liiketalouden ope.
Ryhmätöihin on kaksi syytä: resurssipula ja työelämän vaatimukset.
Opettajien resursseista on joka ammattikorkeakoulussa leikattu, eli on pakko tehdä toisenlaisia ratkaisuja. Jos on yksilötehtävä, niin aika ei riitä palautteen antamiseen 40 henkilölle, tai vielä isommalle ryhmälle. Jos haluaa antaa palautetta, niin sitten ryhmätyö.
Toisissa amk:eissa on tosi tiukat resurssit. Jos opettajalle maksetaan esim. 60 tunnin työt yhdestä kurssista, niin jos luokassa pitää olla 25 h, suunnitteluun menee toiset 25 h (uuden kurssin kohdalla ei edes riitä) niin ei tenttien ja tehtävien tarkistamiseen jää enää kuin 10 h. Ja jos tenttipapereita on 40 ja tehtäviä 40 kpla, niin ei tarvitse olla matemaatikko miettiäkseen, mitä valintoja tekee.
Toinen on se, että meidän pitää kouluttaa työelämään. Siellä tehdään tosi paljon tiimityötä. Tämä on johdon perustelut.
Ymmärrän, että resurssit on tiukilla. Yliopistossa massakursseilla saattoi olla toistasataa opiskelijaa, mutta silti vähien resurssien kanssa siellä onnistuttiin tarkistamaan jokaisen yksilönä kirjoittamat tenttivastaukset. Arvosanaa kummempaa palautetta niistä ei saanut. Jos halusi niin sai käydä kysymässä henkilökohtaisesti palautetta. Tiedän yhden, joka kävi.
Työelämässä tehtävä tiimityö on aivan erilaista kuin tämä vääntäminen mitä amkin ryhmätyöt ovat. Yhteistyötä toki tehdään ja työskennellään samojen projektien parissa, mutta ei se tällaista leikkaa-liimaa-askartelu-paskartelua ole.
Ryhmätyöhelvetti jatkuu omalla alallani myös täydennyskoulutuksessa, ja opettajille ei ole selvästikään kerrottu ryhmätöiden purkamisen merkitystä. Kaikki kurssilaiset turhautuu ja opettajat istuu kahvilla. Ja niistä ryhmiksistä ei kyllä todellakaan ole siellä arjen työssä mitään hyötyä.
Mielestäni ryhmätyöt on opiskelijoiden väheksymistä.
Olen myös korviani myöten kyllästynyt ryhmätöihin. Olen suorittanut kohta suunnilleen puolet opinnoista ja laskin, että fyysisesti ei ole tarvinnut juuri käydä koulussa kääntymässä. Pahinta on, kun erikoistumisopinnot kuitataan lähes kokonaan ryhmätöillä; kylläpä on osaava olo.
Itse olen AMKissa ja nyt esim. menossa yksi kurssi jossa pääosin kaikki tehtävät tehdään ryhmätöinä ja ne arvoidaan "vertaisarviointina" eli opiskelijat arvioi toistensa työt.
Ja opettaja oikein erikseen korosti, että arvosana on sitten sama koko ryhmälle ja sillä selvä, että mitään yksilöarviointeja hän ei ala tekemään, eikä kuulemma puutu arviointeihin muuten kuin "vahvasti perustelluissa" tapauksissa. Materiaalit löytyy Moodlesta ja sieltä sitten itsenäisesti luette.
Näiden lisäksi moodlessa on automaattisia "rasti ruutuun" kokeita ja näiden + ryhmätöiden perusteella sitten tulee opintojakson arvosana. Lähiopetustunneilla opettaja on paikalla "jos tarvitsee kysyä" ja tekee jotain muita töitään sen ajan kun opiskelijat tekee niitä ryhmätöitä, varsinaista opetusta ei ensimmäisen tunnin ja kurssin esittelun jälkeen ole ollut.
Ainakin humanistisella puolella oli aikoinaan luentoja, joilla piti istua. Oppimisesta en tiedä mutta tentit meni läpi. Sitten oli kirjatenttejä pelkästään, seminaareja ja tietysti gradun kirjoittaminen. Oli siis kyse yliopisto-opiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyöhelvetti jatkuu omalla alallani myös täydennyskoulutuksessa, ja opettajille ei ole selvästikään kerrottu ryhmätöiden purkamisen merkitystä. Kaikki kurssilaiset turhautuu ja opettajat istuu kahvilla. Ja niistä ryhmiksistä ei kyllä todellakaan ole siellä arjen työssä mitään hyötyä.
Mielestäni ryhmätyöt on opiskelijoiden väheksymistä.
Minusta tuntuu, että ryhmätöistä ei saa yhtä rehellistä palautetta kuin yksilötöistä. Palaute on tyyliin "epätasapainoinen työ". Eivät ehkä kehtaa sanoa mikä olin työn vahvuus ja mikä heikkous, koska pahimmillaan työstä huomaa milloin kirjoittaja on vaihtunut ja silloin negatiivinen palaute olisi suoraan kohdistettavissa yhteen ryhmän jäseneen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen AMKissa ja nyt esim. menossa yksi kurssi jossa pääosin kaikki tehtävät tehdään ryhmätöinä ja ne arvoidaan "vertaisarviointina" eli opiskelijat arvioi toistensa työt.
Ja opettaja oikein erikseen korosti, että arvosana on sitten sama koko ryhmälle ja sillä selvä, että mitään yksilöarviointeja hän ei ala tekemään, eikä kuulemma puutu arviointeihin muuten kuin "vahvasti perustelluissa" tapauksissa. Materiaalit löytyy Moodlesta ja sieltä sitten itsenäisesti luette.
Näiden lisäksi moodlessa on automaattisia "rasti ruutuun" kokeita ja näiden + ryhmätöiden perusteella sitten tulee opintojakson arvosana. Lähiopetustunneilla opettaja on paikalla "jos tarvitsee kysyä" ja tekee jotain muita töitään sen ajan kun opiskelijat tekee niitä ryhmätöitä, varsinaista opetusta ei ensimmäisen tunnin ja kurssin esittelun jälkeen ole ollut.
Kuulostaa painajaismaiselta :D
Oikeasti tämän ketjun lukeminen on saanut minut entistä vakuuttuneemmaksi että musta ei ole enää opiskelijaksi....
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on huomenna juuri tapaaminen yhden AMK-opettajani kanssa, jonka varasin siksi että kurssin ilmoitettu sisältö ei vastaa ollenkaan sitä mitä meille opetetaan, tai siis mitä meidän pitäisi itsenäisesti opiskella.
Kurssin ilmoitetut tavoitteet ovat todella tärkeitä ja olennaisia, mutta todellisuus on jotain ihan muuta. Käytännössä kurssin aluksi on muutama kontaktitunti ja loput on "itsenäistä opiskelua" ja ryhmätyö. Nämä eivät kata edes 20% kurssin ilmoitetusta sisällöstä.
On mielestäni aivan käsittämätöntä että on oppilaan velvollisuus penätä opettajalta sitä että kurssin sisältö vastaa todellisuudessa etukäteen ilmoitettua sisältöä ja vaatia jotain laatua kurssilta.
Miksi haluat haastaa riitaa opettajasi kanssa?
Mielestäni on typerää vielä lässyttää aikuiselle ihmiselle, kuinka ryhmätyöt opettavat työelämää. Olen ollut työelämässä yli 20 vuotta, joten en tarvitse siitä enää oppia. Haluan vain oppia uuden ammatin.
Minkä verran ryhmätöitä on monimuotokoulutuksen puolella ja miten ne käytännössä sujuvat verkon kautta? Ajattelin hakea ensi vuonna liiketalouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa painajaismaiselta :D
Oikeasti tämän ketjun lukeminen on saanut minut entistä vakuuttuneemmaksi että musta ei ole enää opiskelijaksi....
Tämä nykyinen monimuoto-/itseopiskelukulttuuri on tehokas tapa syrjäyttää opinnoista niitä, joilla on minkäänlaisia oppimisen vaikeuksia. Onnea päättäjille!
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran ryhmätöitä on monimuotokoulutuksen puolella ja miten ne käytännössä sujuvat verkon kautta? Ajattelin hakea ensi vuonna liiketalouteen.
Suurin osa on ryhmätöitä. Kielikursseilla ja joillakin yksittäisillä kursseilla on ollut yksin tehtäviä töitä. Moodlessa on oma kurssisivu, jossa on palautusosio.
Kolutuksessakin on näitä muotijuttuja. Tämä ryhmätyömetodikin on varmasti lanseerattu jossain pedagogian oppikirjassa, ja opettajat sitä laumasieluisesti toteuttaa käytännössä.
Ryhmätöiden kulta-aika alkoi jo ennen koulutussektorin säästöjä, joten siihen on turha vedota. Päinvastoin alkaa tuntua siltä, että opettajia ihan perustellusti vähennetään, kun opiskelu on itseoppimista ja ammatillisella puolella yhä enemmän työssäoppimista ilman minkäänlaista oppilaitoksen ohjausta.
Oma kokemus on, että amkissa on myös helpotettu näillä "itsenäinen opiskelu"-linjoilla kurssien läpipääsyä, koska on huomattu ettei perinteisellä tenttimenetelmällä enää opiskelijat pääse läpi.
Tentti on kuitenkin hyvä mittari siitä miten asiat on todella sisäistetty. Nykyään läpipääsyvaatimukset on muokattu erilaisiksi harjoituksiksi ja ryhmätöiksi, koska siinä menee ne tyhmemmät ja laiskemmatkin läpi fiksumpien ja ahkerampien siivellä.
Ei tarvitse enää lukea, sisäistää ja soveltaa.