Uskotteko, että ihmisellä on oikeasti valta päättää täysin omasta elämästään?
Siis jos joku valittaa esimerkiksi rahapulasta, niin usein joku vetää esiin klassisen ammatinvalintakortin. Että olisi pitänyt lukea itsensä lääkäriksi niin ei tarvitsisi elää köyhyydessä.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla oli enemmän valtaa narsistivanhempaasi, kuin tällä oli sinuun, niin älä nyt hyvänen aika kuvittele, että tämä on suinkaan tilanne kovin monella narsistivanhemman uhrilla, eli lapsella. Siitähän ne vaikeudet elämässä juuri muodostuvatkin. Ei se ollut sinun omaa ansiotasi, että pärjäsit, vaan sinulla ei vain ollut itseäsi vahvempaa narsistivanhempaa. Täysin sattumaa. Sinä saatat olla ihmisenä minua paljon heikompi, mutta sait helpon nakin, jonka takaa uudella muille, itseäsi enemmän loukkuun jääneille. Nauti osastasi. Oletkin niin ihana muita kohtaan. Niin rakastava, niin välittävä, niin YMMÄRTVÄ. Niin empaattinen.
Ei täällä sitä kysytty vaan sitä että onko se itsestä kiinni. On se.
Minulla on narsistiäiti, joka mursi ja sairastutti siskoni, josta tuli vielä pahempi kyin äidistäni.
Vielä aikuisenakin edelleen yrittivät murtaa minut. Lokakampanjaa, stalkkaamista, satoja viranomaiskanteluja, lasteni uhkailua. Mieheni vainoamista.
Minä voitin heidät silti.
Ainoa oikea ratkaisu on siis hankkia rikas puoliso. Valinta sekin.
Ei ole aina valta päättää. Esimerkiksi kenenkään ei ole pakko palkata töihin tai olla kaverina esimerkiksi. Joskus yrittäminen ei vaan ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mua raivostuttaa, että oikein "narsistin tytär" tulee tänne selittämään, että hänellä oli valtaa olla omaa narsistivanhempaansa vahvempi!? Kuule, millainen narsisti se oikein oli, kun ei pikkutyttärelleen edes pärjännyt? Ihan viiden pennin narsisti. Opettele näkemään, millaisia oikeat narsistit ovat ja häpeä, että olet ikinä syyllistänyt heidän uhrejaan!!!!
Tiedän tismalleen millaisia oikeat narsitit ovat.
Sinä olet vain itse huonompi kuin minä.
Sinä olet juuri jäänyt sellaiseen harhaan, että omilla ansioillasi olit narsistivanhempaasi vahvempi. Ja että täytyyhän sinun nyt olla aivan erityinen ihminen, kun olit kamalaa narsistia vahevmpi.
Ei se ollut sinun omaa ansiotasi, se oli sattumaa. Jos sinua vastassa olisi ollut sinua vanhevempi narsistivanhempi, niin sinä olisit uhri. Näin yksinkertaista se on. Sulla ei siis ole mitään varaa arvostella muita ihmisiä siitä, että nämä ovat uhreja. Eikä siitä ole sitäpaitsi mitään hyötyäkään. Mutta haittaa on. Mutta et ole niin hyvä ihminen, etteikö sinua haittaisi aiheuttaakaan hiukan pahaa muille. Uhreille. Heikoille. Joita tarvitset nimiteltäväksi pitääksesi illuusion yllä siitä, että kyllä, se oli SINUN ansiotasi, ettet ole uhri. Muilla se on heidän syytään, että he ovat.
Vierailija kirjoitti:
Että mua raivostuttaa, että oikein "narsistin tytär" tulee tänne selittämään, että hänellä oli valtaa olla omaa narsistivanhempaansa vahvempi!? Kuule, millainen narsisti se oikein oli, kun ei pikkutyttärelleen edes pärjännyt? Ihan viiden pennin narsisti. Opettele näkemään, millaisia oikeat narsistit ovat ja häpeä, että olet ikinä syyllistänyt heidän uhrejaan!!!!
Ahaa, eli sinusta jos joku on nujertanut vastoinkäymisinsä, se tarkoittaa että ne olivat naurettavan pieniä (monta syöpää, koko perhe kuollut you name it) koska sinä sanot niin?
Ne, jotka uskovat, että aina on valta päättää, ovat olleet todella onnekkaita.
Ihminen voi toki vaikuttaa paljonkin omaan elämäänsä jos on normaaliälyllä varustettu ja persoona on sellainen että kykenee määrätietoiseen työskentelyyn jotain tavoitetta kohti. Mutta mitäpä jos on syntynyt vaikkapa vähälahjaiseksi? Sellaiselle ihmiselle on ihan turha sanoa, että oma vika, mitäs et lukenut lääkäriksi, ihan itsestäsi olisi ollut kiinni. Enkä oikein usko, että ihminen voi muuttaa omaa persoonaakaan. Jos ei ole luonteeltaan tavoitteellinen ja kunnianhimoinen en oikein usko, että sellaiseksi voi itseään muuttaakkaan, vaikka miten vilpittömästi yrittäisi. En toki tarkoita etteikö kuka tahansa meistä kykenisi hetkellisesti tsemppaamaan, mutta se on lyhytkestoinen spurtti ja paluu normaalitilanteeseen tapahtuu ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla oli enemmän valtaa narsistivanhempaasi, kuin tällä oli sinuun, niin älä nyt hyvänen aika kuvittele, että tämä on suinkaan tilanne kovin monella narsistivanhemman uhrilla, eli lapsella. Siitähän ne vaikeudet elämässä juuri muodostuvatkin. Ei se ollut sinun omaa ansiotasi, että pärjäsit, vaan sinulla ei vain ollut itseäsi vahvempaa narsistivanhempaa. Täysin sattumaa. Sinä saatat olla ihmisenä minua paljon heikompi, mutta sait helpon nakin, jonka takaa uudella muille, itseäsi enemmän loukkuun jääneille. Nauti osastasi. Oletkin niin ihana muita kohtaan. Niin rakastava, niin välittävä, niin YMMÄRTVÄ. Niin empaattinen.
Minulla on narsistiäiti, joka mursi ja sairastutti siskoni, josta tuli vielä pahempi kyin äidistäni.
Vielä aikuisenakin edelleen yrittivät murtaa minut. Lokakampanjaa, stalkkaamista, satoja viranomaiskanteluja, lasteni uhkailua. Mieheni vainoamista.
Niin niin sinä olit heitä vahvempi. Entä sitten? Eivät he ole maailman ainoat narsistit ja narstien prototyypit, ettei olisi muunlaisia uhrikokemuksia, joissa narsisti vain nyt saattuu olemaan se vahvempi. Jos kuvittelet, ettei muut uhriksi jääneet ole kamppailleet lokakampanjoiden, satuttamisen ym. kanssa, niin aika hämmentävää. Miksi olettaisit, että kaikki narsistit aina voitetaan, eikä koskaan käy niin, että narsistin uhri häviää, ja silloin ei ollut hänen vastuullaan se, millaista elämä oli sen jälkeen? Eli sinusta muut häviävät tahallaan, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli sinusta jos joku on nujertanut vastoinkäymisinsä, se tarkoittaa että ne olivat naurettavan pieniä (monta syöpää, koko perhe kuollut you name it) koska sinä sanot niin?
No miksi ne pitäisi isoiksi laskea? Mitä tyydytystä sä siitä saat, jos ne on kertan voitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minusta narsistin uhrius on hiukan eri asia, kuin syöpä tai menetttää perhe kerralla. Narsisti syyllistää, syöpä ja muiden menetys ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos et sekaantuisi narsistikeskusteluun syöpinesi ollenkaan, okei? Vaikutat hiukan the uhrilta, jonka pitää saada loppuelämänsä taputusta päänsä päälle, miten isoista ongelmista onkaan selvinnyt. Eli: oletko sä sittenkään niin hyvin niistä selvinnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ne pitäisi isoiksi laskea? Mitä tyydytystä sä siitä saat, jos ne on kertan voitettu?
:D no ehkä siksi että antavat asioille perspektiiviä. Sinä itket loppuelämäsi kun maito kaatui maahan. Joku on voittanut syövän monta kertaa. Sinusta se maito oli se OIKEA ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin sinä olit heitä vahvempi. Entä sitten? Eivät he ole maailman ainoat narsistit ja narstien prototyypit, ettei olisi muunlaisia uhrikokemuksia, joissa narsisti vain nyt saattuu olemaan se vahvempi. Jos kuvittelet, ettei muut uhriksi jääneet ole kamppailleet lokakampanjoiden, satuttamisen ym. kanssa, niin aika hämmentävää. Miksi olettaisit, että kaikki narsistit aina voitetaan, eikä koskaan käy niin, että narsistin uhri häviää, ja silloin ei ollut hänen vastuullaan se, millaista elämä oli sen jälkeen? Eli sinusta muut häviävät tahallaan, niinkö?
Seli, seli, seli, seli, seli, seli, seli, seli, seli, seli, seli, seli, seli.
Aina voi valita. Joko päättää käpertyä sinne uhriuteensa. Tai ei käperry.
Aina voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos et sekaantuisi narsistikeskusteluun syöpinesi ollenkaan, okei? Vaikutat hiukan the uhrilta, jonka pitää saada loppuelämänsä taputusta päänsä päälle, miten isoista ongelmista onkaan selvinnyt. Eli: oletko sä sittenkään niin hyvin niistä selvinnyt?
Ai lukiko otsikossa että tämä on joku narsistikeskustelu? Ps. Voin antaa myös esimerkkejä jotka eivät ole omasta elämästäni :) vähän objektiivisuutta siellä nyt!
Ihminen pystyy tavoitteellisuuteen ja kurinalaiseen työhön vasta sitten, kun perustarpeet ja terveys ovat kunnossa. Aika monella ne ovat olleet ainakin melko kunnossa, kun ovat pystyneet kehittämään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D no ehkä siksi että antavat asioille perspektiiviä. Sinä itket loppuelämäsi kun maito kaatui maahan. Joku on voittanut syövän monta kertaa. Sinusta se maito oli se OIKEA ongelma.
Minusta näyttää sille, että ei anna perspektiiviä, vaan tunteen, että syövän voittanut saa sen jälkeen määritellä muille, minkäkokoisista asioista saa tulla ongelma. Anteeksi vain, mutta HALVEKSIN sellaisia syövän nujertajia. Jos sinä et ymmärrä, millaista on kasvaa itsesi nujertavan narsistin lapsena ja kuvittelet, että maito on tässä se ongelma, niin älä edes aukaise suutasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lukiko otsikossa että tämä on joku narsistikeskustelu? Ps. Voin antaa myös esimerkkejä jotka eivät ole omasta elämästäni :) vähän objektiivisuutta siellä nyt!
Ei ole narsistikeskustelu, mutta lainasit sellaista. Tässä ketjussa voit puhua syövästäsi ihan ilman lainailuakin, ole hyvä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että aikuisella ihmisellä on valta päättää hyvin monesta itseään koskevasta asiasta (esim tupakointi) ja suurimpaan osaan pystyy ainakin vaikuttamaan (esim rahapula), mutta kaikkia asioita ei voi estää tapahtumasta (esim vammautua suojatiellä rattijuopon yliajamana). Uskon myös, että ääripäinen ihmisten on vaikea tehdä mitään eli esim jos ajattelee, että jos ei ole suurituloinen, silloin automaattisesti on rahapula. Tosiasia on, että rahapulaa ei ole kaikilla pienituloisillakaan, koska he ovat sovittaneet menonsa tuloihinsa eivätkä pienillä tuloillaan yritäkään elää kuten suurituloiset.
Tää on vaan pintaa aiheessa onko ihmisellä valta päättää elämästään. Syvällisemmät kysymykset siihen liittyen uivat aivan muissa vesissä eli tasoilla.
Tietenkin se on vain pintaa, koska kysymyksesi on niin laaja, että pohtiakseen asiaa syvällisemmin pitäisi kirjoittaa pari 1000 sivun romaania. Jo pelkästään se, mihin kulttuuriin ja uskonnolliseen yhteisöön satut syntymään ja kumpaan sukupuoleen, vaikuttaa paljon. Tai onko sulla mahdollisuus päästä asumaan maahan, jossa eutanasia on sallittu vai joudutko kitumaan viimeiset elinvuotesi maassa, jossa eutanasia ei ole sallittu. Yhteiskunta ja lainsäädäntö vaikuttaa todella paljon ihmisen valtaan päättää omasta elämästään.
Ei ole omista valinnoista kiinni. JOs aivan kaikki kävisivät lukion ja keskiarvo kaikilla 9.0 tai suurempi.. niin silti täällä yhäkin olisi tarve matalapalkkaisten töiden tekijöille. Silloin osa tuosta porukasta päätyisi matalapalkkaisiin ammatteihin, vaikka kuinka olisi koulussa menestynyt. Kaikista Suomen ihmisistä ei silloin koulutettaisi lääkäreitä ja juristeja, vaan niitä koullutettaisiin tarpeen mukaan, kuten nytkin.
Olen huomannut, että "omat valinnat" vaikuttaa myös siten, että hyvinkin pieni ns. huono valinta aloittaa sellaisen kierteen, että se sitten jatkuu ja jatkuu, etkä millään saa asioita raiteilleen ja sitten oletkin jopa umpikujassa.
Jotkut eivät joudu koskaan tekemään niitä "huonoja valintoja", heillä on mahdollisuus valita aina se hyvä vaihtoehto tai ainakin melko hyvä.
Jotkut vaan joutuvat valitsemaan jossain elämäntilanteessa huonoista valinnoista sen vähiten huonon tai sitten kaikki ovat sillä hetkellä huonoja, mutta valinta on vain tehtävä. Ei elämä todellakaan ole tasapuolinen näitä valintoja tarjotessaan.
Juttelin juuri vanhemman naisen kanssa ja hiukan tuli katkera olo: hän valitti kun ei osaa nauttia elämästään ja asioista.
Hänellä pitkä avioliitto, mies hoiti kaikki laskut, naisen ei tarvinnut huolehtia mistään, oli kaunis kaupunkiasunto, hieno hirsimökki maalla, rahaa ja varaa matkustella tai mihin tahansa, ihmissuhtet kunnossa jne. Mutta silti hän ei osannut nauttia näistä, minun mielestäni hyvistä asiosita.
Hän oli tehnyt "hyvän valinnan", valinnut sellaisen miehen aikanaan joka mahdollisti tämän elämän. Vaikka sitten ei kuitenkaa osaa nauttia, että asiat ovat hyvin.
Minulla ei ole näistä mitään, ihmisuhteet kyllä melko OK yleisesti ottaen.
En ole mielestäni tieten tahtoen tehnyt huonoja valintoja, mutta elämä vain on mennyt näin tällä tarjonnalla.