Uskotteko, että ihmisellä on oikeasti valta päättää täysin omasta elämästään?
Siis jos joku valittaa esimerkiksi rahapulasta, niin usein joku vetää esiin klassisen ammatinvalintakortin. Että olisi pitänyt lukea itsensä lääkäriksi niin ei tarvitsisi elää köyhyydessä.
Kommentit (289)
Vastuu elämästä ei myöskään takoita kaikille ihmisille hedonistista itsensä ajattelemista, kuten ilmeisesti tälle, joka sekoitti vastuun elämästä siihen, miten paljon on valtaa siihen vaikuttaa. Totta kai os itserakkaasti ainoastaan ajattelisi, mitä minä tästä saan ja vain aina omaa parastaan, niin olisi se vallan näkemyskin lähellä vastuuta elämästä. Vastuunsa voi kuitenkin kantaa elämästään saamatta laisinkaan valtaa päättää siitä, millaista oma elämänsä on.
Onko ihmisellä silloin valta täysin päättää omasta elämästään, jos hän on synnin o r j a ?
Ei tietenkään ihan kaikkeen voi elämässään vaikuttaa, mutta silloinkin voi vaikuttaa siihen miten asiat ottaa. Ts. Voin sairastua vakavasti ja antaa sen nujertaa minut tai elää silti niin hyvää elämää kuin pystyn.
Uskon, että aikuisella ihmisellä on valta päättää hyvin monesta itseään koskevasta asiasta (esim tupakointi) ja suurimpaan osaan pystyy ainakin vaikuttamaan (esim rahapula), mutta kaikkia asioita ei voi estää tapahtumasta (esim vammautua suojatiellä rattijuopon yliajamana). Uskon myös, että ääripäinen ihmisten on vaikea tehdä mitään eli esim jos ajattelee, että jos ei ole suurituloinen, silloin automaattisesti on rahapula. Tosiasia on, että rahapulaa ei ole kaikilla pienituloisillakaan, koska he ovat sovittaneet menonsa tuloihinsa eivätkä pienillä tuloillaan yritäkään elää kuten suurituloiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista valinnoista on kaikki kiinni.
Hankkiiko koulutuksen, ottaako kulutusluottoja, suunnitteleeko etukäteen.
Luulet siis, että mitään muuta ei ihmiselle tapahtu, kuin omat valinnat?
Ihminen valitsee miten reagoi vastoinkäymisiin.
Ei sitä aina pysty reagoimaan sillä rakentavimmalla tavalla, jos ympäristö ei anna tukeaan ja kaasuvalottaa ja manipuloi.
Kyllä pystyy jos on tahtoa.
T. Sairaan narsistiäidin tytär joka menetti isänsä 14-vuotiaana
Kyllä se narsisti pystyy sen, mitä sinä tahdot häpäisemään, jos se on ollakseen sellainen kasvattaja. Sun ei vaan ole ollut tarpeeksi voimakas siihen, aika lälly siis selkeästi narsistiksi.
Ei pysty jos ei anna. Eikä ole tekemisissä.
Muut ihmiset voivat riistää toiselta vallan päättää, millaista hänen elämänsä on, enkä mä näe mitään yhtäläisyysmerkkejä sen kanssa, etteikö se riistetty henkilö olisi senkin jälkeen vastuussa omassa elämässään. Manipuloidulle ihmiselle määrätään, missä hänen on asuttava, tai muuten tuki, josta hän ei pääse yksin irti, ja jonka on manipuloitu olevan hänelle ehdoton, loppuu, mutta kyllä hän ihan itse on silti vastuussa sähkösopimuksosta ja ruuan saamisesta pöytään ja ihan kaikesta.
Mutta ei saanut päättää, miten ja missä asuu, koska se tuk tosiaan. On saatu uskomaan, että ilman sen vastaanottamista hänen elämänsä se vasta tuhoituisikin. Ja se tuki voi olla rahallista tai henkistä tukea ja hyväksyntää, mutta huom, se onkin ehdollista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista valinnoista on kaikki kiinni.
Hankkiiko koulutuksen, ottaako kulutusluottoja, suunnitteleeko etukäteen.
Luulet siis, että mitään muuta ei ihmiselle tapahtu, kuin omat valinnat?
Ihminen valitsee miten reagoi vastoinkäymisiin.
Ei sitä aina pysty reagoimaan sillä rakentavimmalla tavalla, jos ympäristö ei anna tukeaan ja kaasuvalottaa ja manipuloi.
Kyllä pystyy jos on tahtoa.
T. Sairaan narsistiäidin tytär joka menetti isänsä 14-vuotiaana
Kyllä se narsisti pystyy sen, mitä sinä tahdot häpäisemään, jos se on ollakseen sellainen kasvattaja. Sun ei vaan ole ollut tarpeeksi voimakas siihen, aika lälly siis selkeästi narsistiksi.
Ei pysty jos ei anna. Eikä ole tekemisissä.
Kyllä pystyy jos se on voimakkaampi kuin sinä! Voi kun sä olet naivi. Ja kuvitteletko sä, että narsisti aloittaa häpäisemisen, kun voit muuttaa pois kotoa? Ei, se aloittaa sen, kun synnyt. Ei siinä ole mitään valintoja edes huomata, että se häpäisee sen, mitä mä tahdon! Koska se on normi siinä suhteessa! Et selkeästi tiedä narsistivanhemman lapsena olemisen vaikeuksista paljoakaan.
Ei, ei siihen kukaan usko että kukaan pystyisi päättään omasta elämästään. Mutta niillä omilla valinnoilla on merkittävä vaikutus miten oma elämä menee. Jääkö kotia makaan kun "töissä käydessä kulujen jälkeen jäisi vähemmän" vai heittäityykö ja yrittää, ja miettii omaa uraansa eteenpäin töissä ollessaan jne.
Kumpikin ääripää on mahdoton. "kohtalo" ei määrää kenenkään elämää eikä kukaan pysty täysin hallitsemaan omaa elämäänsä. Se on jossain näiden välissä, mutta omilla tekemisillä ja tekemättäjättämisillä on erittäin suuri merkitys.
Tää on oikeesti tosi vaikee. On tietysti asioita joihin voi vaikuttaa, kuten opiskelu tms ja taasen asioita, joihin ei useimmiten voi vaikuttaa, kuten se, että sairastuu.
Mutta tosiasiassa lähtökohdat ei sitten ole samat. Ihmiset ovat erilaisia ja reagoivat eti tavalla. Vois ajatella, et lapsi jonka kotona ei pidetä työtä tai koulua missään arvossa, opetetaan elämään "sossun" rahoilla jne ni onko hänellä ymmärrystä edes hakeutua parempaan?
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että aikuisella ihmisellä on valta päättää hyvin monesta itseään koskevasta asiasta (esim tupakointi) ja suurimpaan osaan pystyy ainakin vaikuttamaan (esim rahapula), mutta kaikkia asioita ei voi estää tapahtumasta (esim vammautua suojatiellä rattijuopon yliajamana). Uskon myös, että ääripäinen ihmisten on vaikea tehdä mitään eli esim jos ajattelee, että jos ei ole suurituloinen, silloin automaattisesti on rahapula. Tosiasia on, että rahapulaa ei ole kaikilla pienituloisillakaan, koska he ovat sovittaneet menonsa tuloihinsa eivätkä pienillä tuloillaan yritäkään elää kuten suurituloiset.
Tää on vaan pintaa aiheessa onko ihmisellä valta päättää elämästään. Syvällisemmät kysymykset siihen liittyen uivat aivan muissa vesissä eli tasoilla.
Että mua raivostuttaa, että oikein "narsistin tytär" tulee tänne selittämään, että hänellä oli valtaa olla omaa narsistivanhempaansa vahvempi!? Kuule, millainen narsisti se oikein oli, kun ei pikkutyttärelleen edes pärjännyt? Ihan viiden pennin narsisti. Opettele näkemään, millaisia oikeat narsistit ovat ja häpeä, että olet ikinä syyllistänyt heidän uhrejaan!!!!
Jos vanhemmat aiheuttavat vakavan ja pysyvän mielisairauden, ei sille itse oikein voi muuta tehdä kuin yrittää kuntouttaa. Silloin ei välttämättä koskaan kykene kunnolla opiskelemaan tai tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Että mua raivostuttaa, että oikein "narsistin tytär" tulee tänne selittämään, että hänellä oli valtaa olla omaa narsistivanhempaansa vahvempi!? Kuule, millainen narsisti se oikein oli, kun ei pikkutyttärelleen edes pärjännyt? Ihan viiden pennin narsisti. Opettele näkemään, millaisia oikeat narsistit ovat ja häpeä, että olet ikinä syyllistänyt heidän uhrejaan!!!!
Tiedän tismalleen millaisia oikeat narsitit ovat.
Sinä olet vain itse huonompi kuin minä.
Jos sinulla oli enemmän valtaa narsistivanhempaasi, kuin tällä oli sinuun, niin älä nyt hyvänen aika kuvittele, että tämä on suinkaan tilanne kovin monella narsistivanhemman uhrilla, eli lapsella. Siitähän ne vaikeudet elämässä juuri muodostuvatkin. Ei se ollut sinun omaa ansiotasi, että pärjäsit, vaan sinulla ei vain ollut itseäsi vahvempaa narsistivanhempaa. Täysin sattumaa. Sinä saatat olla ihmisenä minua paljon heikompi, mutta sait helpon nakin, jonka takaa uudella muille, itseäsi enemmän loukkuun jääneille. Nauti osastasi. Oletkin niin ihana muita kohtaan. Niin rakastava, niin välittävä, niin YMMÄRTVÄ. Niin empaattinen.
Meillä anopin mielestä kaikki on omasta valinnasta kiinni.
eli hän ei ymmärrä, että näkövammainen ei voi opiskella kirurgiksi....
Kyllä. Olen perheen pää ja minulla on vaimoni lupa sanoa se.
Jos elämän perusta on heikko, vaatii kyllä todella paljon voimia taistella kohtaloaan vastaan. Osalla ei siis ole perheen tai ystävien tukea, eikä edes rahallista vakavaraisuutta. Sitten kun vielä fyysiset rempat ja mt-ongelmat iskevät, on melko hankalaa pysyä positiivisena. Tilannetta pahentaa toisten hurskastelu ja ylimielisyys. Heikko-osaisilla on myös huonompi stressinsietokyky jatkuvan stressaamisen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tismalleen millaisia oikeat narsitit ovat.
Sinä olet vain itse huonompi kuin minä.
Mikä ihmeen vertaile tämä sinulle oikein on? Tämä juuri osoittaa, miten hautas ja rikki sinä olet sisältäsi. Kaipaat saada uskoa, että olet minua parempi! Taas oikeaa epäkypsyyden huipentumaa. Ihmiset ovat eri asioissa hyviä, eikä ole mitään ihmeen paremmuusjärjestystä, josta sinunlaisesi voisivat vetää päivittäisen eliksiirinsä ollakseen elossa. Onneksi mun ei tarvitse järjestellä muita ihmisiä taakseni jonoon, vaan voin hyväksyä muut paljon paremmin kuin sinä, vapaammin. Vapaana, oikeastaan. Tuollaisesta vertailusta. Se saa onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
T. Naristiäiti ja Äitihullu
Jos minä elän niin, että olen vastuussa elämästäni en voi tehdä pahaa muille, koska sen jälkeen heillä on oikeus tehdä pahaa minulle, enkä ole enää vastuussa elämäni hyvyydestä, vaan ne muut saavat tehdä minulle pahaa ja sitä en halua.
Jos sen sijaan ajattelen, että onko mulla valtaa tehdä elämäni sellaiseksi kuin haluan, niin voin tehdä pahaa muille, kunhan en jää kiinni. Ja nukkua sen kanssa. Koska omatunto ei soimaa ja kerro, etten ole ansainnut sellaista elämää.
Jonkun mielestä hän on, vaikka on aiheuttanut muille pahaa, no problem.