Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki raskaanaolevat paljon sairauslomalla töistä?

Vierailija
05.04.2006 |

Lueskelin erinäisiä vauvapalstoja ja suurin osa tuntuu tarvitsevat useiden viikkojen sairauslomia ihan alkuviikoista lähtien. Itse olen voinut loistavasti ja pystyn olemaan näillä näkymin äitiysloman alkuun töissä ilman ainuttakaan poissaoloa.

Olenko poikkeus? Onko raskaus tosiaan yhtä vaivaa ja särkyä useimmille? Vai käytetäänkö sitä verukkeena poissaoloille, esim. väsymys ja motivaation puute onkin raskaana yhtäkkiä syy jäädä kotiin (ikään kuin ei-raskaanaolevia ei koskaan työssäkäynti väsyttäisi, saati motivaatio olisi hukassa).

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tilanne on aivan erilainen. Olo on ollut 2 kertaa hankalampi alusta lähtien. Ja koskaan en ole muutoin ollut pois töistä eli olen aina ollut ns. " täydellisen tunnollinen" ja olen sentään ollut töissä yli 10 v.

Ota huomioon, että joillakin on KAAMEA pahoinvointi, voi olla pahaa anemiaa, kohdunsuun aukeamista, monikkoraskaus, supisteluja yms....

Työn luonne myös vaikuttaa tosi paljon asiaan. On ihan eri asia tehdä esim. tutkimus-tai toimistotyötä omassa huoneessa istuen ( ja pitäen taukoja kun itselle sopii) kuin esim. työskennellä jossain hoitoalalla tai varastotyössä yms. Kyllähän sen nyt jo järkikin sanoo.

Vierailija
22/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla työpaikoilla esiintyy huumoria, josta kaikki eivät pidä ja jota eivät ymmärrä. Se ei ole valitettavasti sairausloman peruste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kai tähän huumori on paras apu ;) Setiä nyt vaan kiinnostaa tosi kovasti nää vauvantekoasiat ym josta ne ilmeisesti voivat itse enää vaan haaveilla... :DDD

Vierailija
24/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä ennenaikaiset supistelut ja todella korkea verenpaine rv 24 lähtien. Lepäsin 3 viikkoa (pahimman hellejakson ajan) ja sitten taas olin äitiysloman alkuun työkykyinen.

Minun on hyvin vaikea uskoa, että kovin suuri osa sairaslomista raskausaikana olisi aiheettomia. Jos esim. oksentaa 24h/vrk, niin miksi ihmeessä pitäisi mennä töihin oksentamaan? Mitä töitä siellä saa tehtyä? Ei yhtään mitään.

Tai jos supistelee ennen aikaisesti niin, että paikat alkaa aueta, pitääkö se vauva töihin synnyttää pikkukeskosena? Eikö saa levätä kotona ja toivoa tilanteen parantumista?

Mitä jos selkä sanoo sopimuksen irti, ei pysty enää esim. raskaaseen hoitotyöhön? Pitääkö itkua vääntäen vain käännellä mummoja ja vaihdella vaippoja ja pestä ja nostaa ja odottaa sitä hetkeä, kun joutuu sairaalaan?

Ap:n aloitus oli todella naurettava. Esim. omalla työpaikallani KUKAAN odottaja ei ole ollut " huvin vuoksi" saikulla. Syitä ovat olleet esim. todella paha pahoinvointi (eihän kukaan oksennustaudissakaan töihin tule...), supparit ja täydellinen vuodelepo (paha tehdä töitä, kun pitää maata pää alaspäin sairaalassa), alkava raskausmyrkytys, selkäongelmat jne.

Hajoa sinä ap omaan täydellisyyteesi. Kyllä kaikki muut vain huijaa ja yrittää pääst helpolla.

Vierailija
25/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti lääkäri määräsi minulle korkeiden verenpaineiden vuoksi sairaslomaa, mutta en halunnut alkaa työpaikan juoruakkojen analysoinnin kohteeksi. Aikaisemminkin ovat arvostelleet raskaana olevan ruokatottumuksia, painoa ym. heti kun on joutunut sairaslomalle.

Vierailija
26/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hajoa sinä ap omaan täydellisyyteesi. Kyllä kaikki muut vain huijaa ja yrittää pääst helpolla.

Voi näitä av-mammoja. Eihän ap väittänyt kaikkien sairauslomien olevan aiheettomia ja keksittyjä, vaan kysyi onko hän poikkeus, kun ei ole poissaoloja tarvinnut.

Mistä moinen kiihko? Aloitushan oli ihan asiallinen.

Vierailija
27/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan kohdalle ei ole sattunut " lintsareita" , vaan kyllä kaikilla on ollut jokin oikea syy sairauspoissaoloihin. Useimmilla tuntemillani syynä on ollut ennenaikaiset supistelut ja ne kyllä kannattaa ottaa ihan tosissaan.

Vierailija
28/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo sinusta ihan vain ok kommentti? Koko aloituksella ei haettu mitään muuta kuin sitä, että sairasloma raskaana on huijausta, eihän raskaus ole sairaus. Ja että saikut johtuu motivaation puutteesta ja väsymyksestä.

Ap ei missään vaiheessa kertonut ymmärtävänsä, että on varmasti myös aiheellisia sairaslomia. Ei.

t. 27, jota ärsyttää tällainen " mulla ei ollut mitään kremppaa raskaudessa niin muillakaan ei voi olla" -ajattelu

Vierailija:

Vai käytetäänkö sitä verukkeena poissaoloille, esim. väsymys ja motivaation puute onkin raskaana yhtäkkiä syy jäädä kotiin (ikään kuin ei-raskaanaolevia ei koskaan työssäkäynti väsyttäisi, saati motivaatio olisi hukassa).

Vierailija
29/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noin puolet raskaanaolevista ovat sairaslomalla raskauden takia jossain vaiheessa

Vierailija
30/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian ilmaiseminen ei ole yhtä kuin väite, että kaikki raskaana olevat ovat tällaisia.

Vierailija
31/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis yhtään ihmettele, että sai heti ärsyyntyneitä vastauksia.

Vierailija
32/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ilmeisesti näin ei ollutkaan. Kyllähän sitä vaan saa tällaisella palstalla helposti pelkän kirjoituksen perusteella negatiivisen kuvan asiasta kuin asiasta :).

Vierailija
33/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin johtui eräästä vaivasta joka ei liittynyt raskauteen, jouduin silti sairaalaan. Tein fyysisesti raskasta työtä ja ajoin vielä pyörällä töihin n. 5km. Pomo sanoi koko ajan että voin jäädä pois töistä heti jos siltä tuntuu, olis varmaan pitänyt. Viimeisellä työviikolla verenpaineet nousi ja raskausmyrkytyshän siitä seurasi.

Vierailija
34/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2Totta kai raskausaikana voi olla todellinen tarve sairaslomalle, mutta myöntääkö kukaan pyytäneensä saikkua vain kun ei huvittanut tehdä töitä?"

Ap ei missään kohtaa tekstiään sanonut, että joskus sairasloma olisi raskaana tarpeen. Ja kuitenkin IHAN VARMASTI suurin osa raskaussaikuista on ihan aiheesta!!! Ja ihan varmasti joukkoon mahtuu myös ns. laiskoja ja mukavuudenhaluisia, jotka keksii lääkärissä tekosyitä päästäkseen saikulle, mutta ei tarvitse kaikkia sairaslomalaisia leimata sen takia. Kyllähän näitä huijareita on ei-raskaana olevissakin.

t.27/31

Vierailija:

Asian ilmaiseminen ei ole yhtä kuin väite, että kaikki raskaana olevat ovat tällaisia.

Vierailija
35/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoja oli sillon joku 34 muistaakseni. Sanoi, että lepää nyt, se on tärkeempää tässä vaiheessä, kun stressaaminen töissä. Ja teli oikeen hyvää omastaki mielestä. Olin myös alkuvaiheessa viikon saikulla kun kaikki mitä söin, tuli ylös.

Pointti mulla kai oli se, että ei raskausaikana tarvitse jaksaa samalla tavalla kun " normaalitilassa" . Rasitus on vähän toisenlaista kun normaalisti.

Vierailija
36/36 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin koko raskausajan aivan upeasti, olisin voinut olla töissäkin vaikka laskettuun aikaan saakka. Ihanaa aikaa oli eikä käynyt sairaslomat mielessäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä