Kuinka kauan kestää, että alkoholittomuus alkaa vaikuttaa jotenkin positiivisesti elämään?
Olen ollut nyt viisi viikkoa ilman pisaraakaan alkoholia ja mitään muutoksia ei ole tapahtunut sen paremmin henkisessä kuin fyysisessäkään voinnissa. En ole laihtunut grammaakaan, ihon kunto on ihan sama kuin kesällä, yhtä lailla väsyttää koko ajan, eikä mieli ole millään tavalla virkeämpi tai positiivisempi. Kaiken kaikkiaan oloni on siis ihan täysin sama kuin reilu kuukausi sitten.
Kyllähän tässä nyt pakostikin rupeaa miettimään, että onko se ihan se ja sama juoko vai ei. Mä olen viiniä tissutellut koko aikuisen ikäni ihan reippaalla kädellä. Normilauantaina saattaa ihan helposti mennä kotona kaks pulloa viiniä, enkä ole oikeastaan edes missään järjettömässä humalassa. Ei siis ole kyse siitä, että olisin juonut aiemmin tosi vähän tai harvoin.
Minkälaisia kokemuksia muilla on? Onko juomattomuus muuttanut elämää ja missä ajassa?
Kommentit (85)
Mulla myös viis viikkoa takana! Tissuttelu rupesi olemaan päivittäistä ja lopetin kokonaan. Aluksi väsytti ihan tolkuttomasti, helpotti viiko-pari sitten. Kiloja lähtenyt reilu kolme, iso ja katse kirkastunut. Mutta suurin muutos tapahtunut mielialassa. Masennus ja saamattomuus lähteneet kuluneen viikon aikana. Eli selviä muutoksia tapahtunut! Ehkä sullakin ne tulee vielä vähän viiveellä - yksilöitähän olemme kaikki! Tsemppiä.
Mulla meni noin 4 kuukautta, sit huomasin kyllä tosi merkittävän eron. Ihan tieteellinen tosiasia käsittääkseni on että puolikin vuotta voi mennä että aivot selviää alkoholista, jos siis runsaammin on käyttänyt.
Kakkonen jatkaa: suosittelen Ira Koivun kirjaa Vapaa viinistä sen mukaan menisi 4 kk että aivot oppii pois vanhoista juomatavoista.
Okei eli viidessä viikossa ei sitten vielä "kuulukaan" näkyä tai tuntua muutoksia. Pitää sitten vissiin jatkaa.
Olen juonut käytännössä lähemmäs 30 vuotta keskimäärin kerran viikossa ja haluaisin oikeasti tietää, onko siitä jotain iloa olla juomatta. Mun ei ole mitenkään vaikea olla juomatta, enkä koe sitä muutenkaan millään tavalla ongelmaksi elämässäni. Mulla ei siis varsinaisesti ole mitään erityistä syytä, miksi pitäisi olla juomatta eli jos elämä ja oma olo tuntuu ihan samalta silloin, kun lipittelee viiniä lauantaina, voi sitä sitten myös niin tehdä.
Useita kuukausia. Jos sinulla on muitakin ongelmia esim. masennusta, niin niitä pitää hoitaa samalla.
Itse olen alkoholisti ja juon n. 10 annosta per ilta. Samalla saan tehtyä asioita ja pystyn keskittymään. Kokeilin 2 viikkoa olla ilman alkoholia josta seurauksena oli rauhattomuus, keskittymiskyky katosi ja unettomuus tuli. Siinä sitten vuorokaudessa söin oxaminia 60 mg ihmetellessä miten levoton ihminen voi vaan olla. Aloin juomaan ja olo parempi unta riittää ja pystyn tekemään asioita, sekä seuraamaan televisiosarjoja tai lukemaan kirjoja. Hassua miten kaikki veriarvot ovat ok.
Vierailija kirjoitti:
Useita kuukausia. Jos sinulla on muitakin ongelmia esim. masennusta, niin niitä pitää hoitaa samalla.
No olen joskus ajatellut, että taidan olla masentunut, mutta sitten olen tullut siihen tulokseen, että väsymys ja sellainen ns. henkinen tylsyys johtuu siitä, että olen lähes joka viikonloppu juonut eli aivoissani on ollut kemiallinen epätasapaino alkoholin takia. Tästä syystä vähän odotin, että mieli olisi jotenkin "kirkastunut" tässä viiden viikon aikana, mutta jospa se on sitten liian aikaista. Tai sitten olen ihan oikeasti masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Okei eli viidessä viikossa ei sitten vielä "kuulukaan" näkyä tai tuntua muutoksia. Pitää sitten vissiin jatkaa.
Olen juonut käytännössä lähemmäs 30 vuotta keskimäärin kerran viikossa ja haluaisin oikeasti tietää, onko siitä jotain iloa olla juomatta. Mun ei ole mitenkään vaikea olla juomatta, enkä koe sitä muutenkaan millään tavalla ongelmaksi elämässäni. Mulla ei siis varsinaisesti ole mitään erityistä syytä, miksi pitäisi olla juomatta eli jos elämä ja oma olo tuntuu ihan samalta silloin, kun lipittelee viiniä lauantaina, voi sitä sitten myös niin tehdä.
Tuntuu siltä että haet täältä vastausta, että melko sama joten juo vaan. Luultavasti joku niin jossain vaiheessa sanoo, mutta muista, että sekä päätös että seuraukset ovat omasi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkoholisti ja juon n. 10 annosta per ilta. Samalla saan tehtyä asioita ja pystyn keskittymään. Kokeilin 2 viikkoa olla ilman alkoholia josta seurauksena oli rauhattomuus, keskittymiskyky katosi ja unettomuus tuli. Siinä sitten vuorokaudessa söin oxaminia 60 mg ihmetellessä miten levoton ihminen voi vaan olla. Aloin juomaan ja olo parempi unta riittää ja pystyn tekemään asioita, sekä seuraamaan televisiosarjoja tai lukemaan kirjoja. Hassua miten kaikki veriarvot ovat ok.
Tosi hassua. Naurattaa varmaan vielä enemmän parin vuoden päästä kun makaat maksa paskana sairaalassa.
Juomatapani ovat olleet likimain samat kuin ap:llä, tosin lähinnä olutta juoden, ja olen kahtena keväänä jatkanut tipatonta tammikuuta huhtikuulle saakka havaitsematta mitään muutoksia ja siitä palannut entiseen. Nyt olin kesäloman hyvin vähällä alkoholilla ja lopetin loman jälkeen kokonaan. Varmaan matkoilla tulee jatkossakin nautittua jonkin verran alkoholia mutta muuten korkki meni lopullisesti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä että haet täältä vastausta, että melko sama joten juo vaan. Luultavasti joku niin jossain vaiheessa sanoo, mutta muista, että sekä päätös että seuraukset ovat omasi.
No en hae. Olen aikuinen ihminen, enkä ole vastuussa kenestäkään muusta kuin itsestäni eli en tarvitse kenenkään lupaa tai hyväksyntää juomiselleni.
Hain nimenomaan tällaisia vastauksia, mitä täällä on jo tullutkin eli 5 viikkoa on liian lyhyt aika huomata mitään muutoksia. Jos tänne olisi kaikki ihmiset kirjoitelleet, että heillä on tuntunut huomattavia muutoksia olossa jo tuossa viidessä viikossa, olisin ajatellut, että koska minulla ei, voin yhtä hyvin juoda sitä viiniä viikonloppuisin.
Nyt tiedän, että pitää olla pidempään alkoholiton.
Onpa muuten ihan harvinaisen tyhjänpäiväinen tuo sinun viimeinen lauseesi. "muista, että sekä päätös että seuraukset ovat omasi". No kenen muun muka?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa apua esim. masennuksen tai ahdistuksen hoitoon ellet ole ollut vähintään 6 kuukautta putkeen ilman alkoholia. Ei lääkinnällistä apua tai keskusteluapua.
No höpöhöpöä, mistä ihmeestä tämän repäisit? Voi pitää paikkansa, jos kyseessä on ns. oikea juoppo, mutta luuletko tosiaan, että viinin juominen viikonloppuna estää lääkäriä kirjoittamasta masennuslääkereseptiä?
Kolmen - kuuden kuukauden välillä alkaa jo jossain tuntumaankin. Edellyttäen sitä ehdotonta raittiutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hassua. Naurattaa varmaan vielä enemmän parin vuoden päästä kun makaat maksa paskana sairaalassa.
Miksi minä sairaalassa makaisin? Kyllä minä lähden täältä jos tulee huonoja uutisia mutta hassua vaan miten elimistö porskuttaa menemään eteenpäin. Oma isäni joi rehellisesti sanottuna 60 vuotta putkeen samalla hoitaen työnsä. Äitini tinttasi viinaa 40 vuotta... Isä kuoli 82 vuotinaana, äiti 87v. Kumpikin lähti täydestä laukasta niin sanotusti.
Ei tässä mitään hassua ole mutta jollain tavalla kai pitäisi saada hyötyä siitä kun ei juo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä sairaalassa makaisin? Kyllä minä lähden täältä jos tulee huonoja uutisia mutta hassua vaan miten elimistö porskuttaa menemään eteenpäin. Oma isäni joi rehellisesti sanottuna 60 vuotta putkeen samalla hoitaen työnsä. Äitini tinttasi viinaa 40 vuotta... Isä kuoli 82 vuotinaana, äiti 87v. Kumpikin lähti täydestä laukasta niin sanotusti.
Ei tässä mitään hassua ole mutta jollain tavalla kai pitäisi saada hyötyä siitä kun ei juo?
On siitä silti hyötyä. Säästyy rahaa. Olet aina ajokunnossa. Ei koskaan krapula-aamuja tai viikonlopun päiviä jotka kuluvat hukkaan juomingeista väsyneenä toipuessa. (en tosin tiedä kärsitkö sinä näistä, mutta minulla näitä sattui). Jos kiloja on liikaa, niin juomattomuuden on pakko näkyä ennen pitkää vaaan lukemassa, koska alkoholin muodossa tulee nautittua kerralla hurjat kalorimäärät.
Iloisuus lisääntyy. Hymy. Ihan parasta aikaa. Lasten kanssa on rennompaa. Kaikki elämässä on kirkkaampaa.
Kun siis jättää tissuttelun. Tosin, mun piti turvautua karkin syöntiin - mutta en juonut viinaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siitä silti hyötyä. Säästyy rahaa. Olet aina ajokunnossa. Ei koskaan krapula-aamuja tai viikonlopun päiviä jotka kuluvat hukkaan juomingeista väsyneenä toipuessa. (en tosin tiedä kärsitkö sinä näistä, mutta minulla näitä sattui). Jos kiloja on liikaa, niin juomattomuuden on pakko näkyä ennen pitkää vaaan lukemassa, koska alkoholin muodossa tulee nautittua kerralla hurjat kalorimäärät.
Itse lihoin yli 40 kiloa kun laitoin korkin kiinni. Alkoi kai se ruoka maistumaan..??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa apua esim. masennuksen tai ahdistuksen hoitoon ellet ole ollut vähintään 6 kuukautta putkeen ilman alkoholia. Ei lääkinnällistä apua tai keskusteluapua.
No höpöhöpöä, mistä ihmeestä tämän repäisit? Voi pitää paikkansa, jos kyseessä on ns. oikea juoppo, mutta luuletko tosiaan, että viinin juominen viikonloppuna estää lääkäriä kirjoittamasta masennuslääkereseptiä?
Alkoholi aiheuttaa masennusta ja ilman riittävän pitkää aikaa ilman alkoholia ei voi arvioida onko kyseessä masennus.
Aloittaja kertoi juovansa viikon aikana useamman viinipullon, joka on jatkunut useita vuosia. Ns. oikea juoppo ei varmaan ole menossa lääkäriin vaan juo sitä alkoholia tai korviketta.
Se on tässä outoa ja pelottavaa miten ihminen ei saa apua jos myöntää käyttävänsä alkoholia. Alkoholin käyttösuositukset ovat aika tuulesta vedettyjä naisilla korkeintaan 4 annosta, miehillä 7 annosta.
Muistan, että aikanaan olin pätkän juomatta ja n.10 viikon jälkeen "näki" elämän jotenkin muka eri vinkkelistä.
No. Olihan se sitten tylsää ja palasin n.kerta viikkoon dokailuun. Joskus jopa 2pv putkeen. Oisko tätä nyt jatkunu yhteensä n.20v. Kunnon lärveistä on nyt tosin aikaa about nelisen vuotta, mutta kerta viikkoon huppelit on aika jees.