Kuinka kauan kestää, että alkoholittomuus alkaa vaikuttaa jotenkin positiivisesti elämään?
Olen ollut nyt viisi viikkoa ilman pisaraakaan alkoholia ja mitään muutoksia ei ole tapahtunut sen paremmin henkisessä kuin fyysisessäkään voinnissa. En ole laihtunut grammaakaan, ihon kunto on ihan sama kuin kesällä, yhtä lailla väsyttää koko ajan, eikä mieli ole millään tavalla virkeämpi tai positiivisempi. Kaiken kaikkiaan oloni on siis ihan täysin sama kuin reilu kuukausi sitten.
Kyllähän tässä nyt pakostikin rupeaa miettimään, että onko se ihan se ja sama juoko vai ei. Mä olen viiniä tissutellut koko aikuisen ikäni ihan reippaalla kädellä. Normilauantaina saattaa ihan helposti mennä kotona kaks pulloa viiniä, enkä ole oikeastaan edes missään järjettömässä humalassa. Ei siis ole kyse siitä, että olisin juonut aiemmin tosi vähän tai harvoin.
Minkälaisia kokemuksia muilla on? Onko juomattomuus muuttanut elämää ja missä ajassa?
Kommentit (85)
Mbob kirjoitti:
Polttasitte ihmiset ennemmin pilveä.
Yksikin polttelu kerta auttaa minulla enemmän kuin kuukausi juomatta alkoholia. Kun ihan tarkkoja ollaan niin alkoholin huomattavan suuri vähentäminen ei ole parantanut mielialaa yhtään. Ei haluta juoda kun se auttaa vain sen aikaa kun on humalassa. Jälkeenpäin on taas ihan alamaissa. Polttelu on ainoa mikä saa hyvälle tuulelle. Eikä sen loppumisesta romahda kuten krapulassa.
Ei auta koskaan, jos elät ihmisten ympäröimänä jotka tuhoavat sinua ja olet kynnys matto joka ei pysty lähteä. Eikä olisi varaakaan. Huomasin lähes kahden vuosikymmenen täys raittiuden jälkeen että viinan avulla kestää paremmin. Juo siis vain, sontaa elämä kuoyenki on ja tulee olemaan, viinan avulla saat siitä hetkeksi siedettävän.
Alkoholistikaveri rupesi täysraittiiksi ja ollut jo useamman vuoden. Olen kysellyt aina välillä, että no onko jotain positiivista tai hyvää vaikutusta ollut elämään, niin ei kuulemma. Eikä kyllä siltä vaikutakaan. Ilkeämpi hänestä on tullut ihan turhanpäiten. "Sivaltelee" todella väsyneitä juttuja ja väitteitä.
Varmaan kuitenkin terveydelle on parempi. Ehkä hän olisi jo juonut itsensä hengiltä, vaikea sanoa.
Totaalinen terapia, romahtaminen noin 10 raittiin vuoden jälk. Ja About 17 vuotta niin tuntuu jo helpolta elää. Tosin vahva traumatausta jo lapsuudesta.
Juominen oli päivittäistä loppusuoralla.