Kuinka kauan kestää, että alkoholittomuus alkaa vaikuttaa jotenkin positiivisesti elämään?
Olen ollut nyt viisi viikkoa ilman pisaraakaan alkoholia ja mitään muutoksia ei ole tapahtunut sen paremmin henkisessä kuin fyysisessäkään voinnissa. En ole laihtunut grammaakaan, ihon kunto on ihan sama kuin kesällä, yhtä lailla väsyttää koko ajan, eikä mieli ole millään tavalla virkeämpi tai positiivisempi. Kaiken kaikkiaan oloni on siis ihan täysin sama kuin reilu kuukausi sitten.
Kyllähän tässä nyt pakostikin rupeaa miettimään, että onko se ihan se ja sama juoko vai ei. Mä olen viiniä tissutellut koko aikuisen ikäni ihan reippaalla kädellä. Normilauantaina saattaa ihan helposti mennä kotona kaks pulloa viiniä, enkä ole oikeastaan edes missään järjettömässä humalassa. Ei siis ole kyse siitä, että olisin juonut aiemmin tosi vähän tai harvoin.
Minkälaisia kokemuksia muilla on? Onko juomattomuus muuttanut elämää ja missä ajassa?
Kommentit (85)
En niinkään apn viestiin vastaa, vaan tähän toiseen yleiseen keskusteluun, mikä tässä ketjussa vallitsee.
Olen usein pohtinut tuota, että moni alkoholisti kuitenkin elää varsin pitkän elämän.
Suomalaisia on kyllä viralliselta taholta peloteltu viinan vaaroista ja siitä, että se johtaa sairauksiin ja ennen aikaiseen hautaan.
Silti oman elämäni alkoholistit yhtä porskuttaa.
Isäni, joka on nyt 72v on juonut läpi elämänsä päivittäin. Yksi 7 vuoden juomattomuusjakso oli. Hän on perusterve.
Äitini 64 v on myös alkoholisti, ei käytä niin paljon alkoa kuin isä, mutta silti. Juomattomuusjaksoja muutamia kuukausia silloin tällöin, kun rahat ovat olleet lopussa. Sisuskalut ja pää kunnossa, selkä pragaa tehdastyöstä johtuvia kulumia.
Anoppi 59v, on ammattijuoppo. Ei ole juurikaan töitä tehnyt elämänsä aikana, vaan juonut. Ei muita sairauksia.
Setä kuoli aivoinfarktiin 61 vuotiaana. Saattaa olla alkoholista johtuva, kun ryyppymiehiä oli.
Isoisä kuoli 76 vuotiaana haimasyöpään, luultavimmin alkoholista johtuva.
Miehen isoäiti kuoli 68 vuotiaana. Hän oli myös suurkuluttaja. Nähtävästi alkoholin aiheuttama välinpitämättömyys omaan terveyteen yms. Pitkään hoitamattomana ollut virtsis tulehdutti munuaisaltaat, josta seurasi kuolema.
Mun mielestä tuommoinen 60-70 vuotiaaksi eläminen ilman suurempia fyysisiä sairasteluita on hyvä aika ihmiselämäksi. Enkä mä näe, että mun tai mieheni elämä näiden alkoholistien kanssa on ollut läpeensä kurjaa. Eivät ole olleet pahansuopia tai kiukkusia holisteja. Kaikkea on tehty ja saatu, perusturvallisuuskin on ollut kohillaan. Ei pelkoja tai sitten ne on varhaisessa vaiheessa jo selätetty.
Itse käytetään alkoholia jonkin verran, ei joka viikko. Lomalla ehkä enemmän.
Tarkoitus ei ole glorifoida alkoholismia. Kyllähän alkoholi näkyy kasvoista ja kropasta. Saa näkyä. Sairauksia tulee, vaikkei alkoholia käytäkään. Ei täällä kukaan elä ikuisesti, joten miksei sitten nauttisi alkoholistakin.
Kaikkihan on vaan siitä kiinni, mitä kukin haluaa elämältään. Toiset haluaa reissata ja kiivetä vuorilla, toiset istua lähikuppilassa kuuntelemassa Satulinnaa.
Onhan tässä nyt pieni otanta tästä sairaudesta ja ikääntymisestä. Onhan noita muitakin tapauksia lähiönkasvattina nähty. Silti mä kehtaan hyssytellä alkoholin vaaroista jatkuvasti varoittajia. Pelottelu ei johda mihinkään hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nyt 3v ilman ja en ole havainnut mitään positiivisia muutoksia. Negatiivisia sen sijaan todella paljon
Voisitko kertoa niistä negatiivisista vaikutuksista mitä alkoholittomuudella on elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nyt 3v ilman ja en ole havainnut mitään positiivisia muutoksia. Negatiivisia sen sijaan todella paljon
Mitä ne negatiiviset muutokset ovat?
Kuvien perusteella näyttää, että oon vanhentunut naamasta 10v tässä 3v aikana. Enää ei ole kavereita, kun lopetin baarittamisen. Viikonloppuaamuisin käyn vähän liikkumassa, mutta muuten saa vain möllöttää kotona. Koen itseni onnettomaksi ja elämänhaluni on laskenut. Terveydenhoitaja sanoi, että se johtuu alkoholin lopettamisesta ja kestää aikansa, että jotkut hormonit palautuvat. No toivottavasti tapahtuisi pian, en jaksaisi ikuisuutta odottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkoholisti ja juon n. 10 annosta per ilta. Samalla saan tehtyä asioita ja pystyn keskittymään. Kokeilin 2 viikkoa olla ilman alkoholia josta seurauksena oli rauhattomuus, keskittymiskyky katosi ja unettomuus tuli. Siinä sitten vuorokaudessa söin oxaminia 60 mg ihmetellessä miten levoton ihminen voi vaan olla. Aloin juomaan ja olo parempi unta riittää ja pystyn tekemään asioita, sekä seuraamaan televisiosarjoja tai lukemaan kirjoja. Hassua miten kaikki veriarvot ovat ok.
Olet tullut alkoholista riippuvaiseksi ja saat vieroitusoireita, mikäli olet alkoholitta.
Tämä ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että olisit immuuni alkoholin haitoille, päinvastoin.
Läheiseni muuten joi reippaasti vuosikymmenten ajan, nyt alle 70 -vuotiaana maksa vetää viimeisiään ja alkoholi on täysin mädättänyt aivot (alkoholidementia).
On siis lopettanut nyt juomisen, mutta liian myöhään. Ei muista moniakaan asioita, oppimiskyky täysin nolla, ulosteet pääsevät usein alle, ei kykene laittamaan itselleen ruokaa yms. Lyhyesti, ei pärjää itsenäisesti, tarvitsee ympärivuorokautista ohjausta tekemisissään.En itse halua tuollaista vanhuutta, joten itselläni korkki meni kiinni, vaikka kohtuukäyttäjä olen ollutkin...
Alle 70 vuotta? Jos ajatellaan ihmisen olevan vaikka 65 - 69 vuotta eikös se ole ihan hyvä ikä kuolla? Itse olen 35v. nyt ja kyllä minulle 60 vuotta ehdoton maksimi ikä.
Mulla meni pitkään, useita kuukausia, jolloin vihdoin sain sen mitä tavoittelin raittiudella: vapauden. Susta huomaa että olet vielä kaukana.. Mietit alkoholia ja sen käyttöä. Mun ei enää tarvitse, olen vapaa ja onnellinen. 2,5 v raittiina. En kaipaa yhtään mitään mitä alkoholi "toi" elämääni. Sehän ei tuo yhtään mitään oikeasti, vaan sekoittaa pään ja mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkoholisti ja juon n. 10 annosta per ilta. Samalla saan tehtyä asioita ja pystyn keskittymään. Kokeilin 2 viikkoa olla ilman alkoholia josta seurauksena oli rauhattomuus, keskittymiskyky katosi ja unettomuus tuli. Siinä sitten vuorokaudessa söin oxaminia 60 mg ihmetellessä miten levoton ihminen voi vaan olla. Aloin juomaan ja olo parempi unta riittää ja pystyn tekemään asioita, sekä seuraamaan televisiosarjoja tai lukemaan kirjoja. Hassua miten kaikki veriarvot ovat ok.
Olet tullut alkoholista riippuvaiseksi ja saat vieroitusoireita, mikäli olet alkoholitta.
Tämä ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että olisit immuuni alkoholin haitoille, päinvastoin.
Läheiseni muuten joi reippaasti vuosikymmenten ajan, nyt alle 70 -vuotiaana maksa vetää viimeisiään ja alkoholi on täysin mädättänyt aivot (alkoholidementia).
On siis lopettanut nyt juomisen, mutta liian myöhään. Ei muista moniakaan asioita, oppimiskyky täysin nolla, ulosteet pääsevät usein alle, ei kykene laittamaan itselleen ruokaa yms. Lyhyesti, ei pärjää itsenäisesti, tarvitsee ympärivuorokautista ohjausta tekemisissään.En itse halua tuollaista vanhuutta, joten itselläni korkki meni kiinni, vaikka kohtuukäyttäjä olen ollutkin...
Alle 70 vuotta? Jos ajatellaan ihmisen olevan vaikka 65 - 69 vuotta eikös se ole ihan hyvä ikä kuolla? Itse olen 35v. nyt ja kyllä minulle 60 vuotta ehdoton maksimi ikä.
Poikaystävä kuoli 36-vuotiaana ja ihan alkoholin takia. Olisiko se sulle myös hyvä ikä kuolla?
Plus kannattaa perehtyä tuohon alkoholidementiaan, se kun voi iskeä missä iässä tahansa, kunhan tarpeeksi pämppäät.
Onhan näitä kolmekymppisiäkin, jotka ovat täysin dementoituneet alkoholin takia. Eli ei mitään rahkeita enää pärjätä itsenäisesti, tarvitaan ohjausta ihan siihenkin, että tajuaa edes syödä, käydä vessassa jne.
Tuota alkoholidementiaa kun on vierestä seurannut, niin jännästi vähentänyt omaa halua juoda..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kuusikymppinen elää tervettä ja aktiivista elämää, osa on työelämässäkin vielä.
Eli mieluummin kuolet alkoholin aiheuttamaan sairauteen kuusikymppisenä, kun terveemmin elävät ikätoverisi viettävät samaan aikaan vielä normaalia elämää? Oletko koskaan joutunut seuraamaan "aitiopaikalta" mitä se alkoholismista aiheutunut sairaus oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä kuoli 36-vuotiaana ja ihan alkoholin takia. Olisiko se sulle myös hyvä ikä kuolla?
Mikään merkki ei anna minulle tuollaista viitettä että kuolisin vuoden päästä. Tai voinhan saada päähäni talvella jäälohkareen talonkatolta kun kävelen kadulla. Tai sitten voin kompastua mattoon... Kyllä sairaskohtauksen mahdollisuus on olemassa mutta nämä kaikki mahdollisuudet ovat myös absolutistilla.
Miksi sinä suosittele minulle kuolemaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kuusikymppinen elää tervettä ja aktiivista elämää, osa on työelämässäkin vielä.
Eli mieluummin kuolet alkoholin aiheuttamaan sairauteen kuusikymppisenä, kun terveemmin elävät ikätoverisi viettävät samaan aikaan vielä normaalia elämää? Oletko koskaan joutunut seuraamaan "aitiopaikalta" mitä se alkoholismista aiheutunut sairaus oikeasti on?
Minä olen menettänyt kaikki sukulaiseni. Äitini, isäni. Minä elän takuueläkkeellä ja ei minulla ole mitään muuta kun juominen. Joka ikinen päivä yksin yksin ja yksin. Miksi ihmeessä minä haluaisin elää 60 vuotiaana!?
jos juot vain viikonloppuisin, olet kaiketi tuurijuoppo.kaksi kolme viikkoa yhtäputkeen olet kaiketi alkoholisti,sinulle juominen ei ole ongelma vaan se on läheistesi ongelma. voit lopettaa juomisen jos haluat mutta kun et halua,siinä se juttuon .sinähän et halua lopettaa juomista niin kauan kun on mitä juoda...
Pari kommenttia aiheeseen
- Yksi tyypillisimpiä alkoholismin oireita on epärehellisyys. Vähätellään alkoholin haittoja ja juomista, piilotellaan asioita ja vieritetään vastuuta ongelmista joidenkin muiden syiden kontolle. Pahinta on itsepetos. Siitä tässä ketjussa on monia esimerkkejä.
- Juoppo voi toki elää pitkään. Joku voi tupakoidakin 70 vuotta ja kuolla yhdeksänkymppisenä rauhallisesti oireettomaan keuhkokuumeeseen tms (tämä on aika yleinen ns. vanhuuteen kuolemisen syy). Keskimäärin runsas alkoholin käyttö kuitenkin lyhentää elämää ja lisää sairauksia suuresti, aivan kuten tupakointikin.
- aloittajalla ei ole kovin pahaa alkoholiongelmaa ollutkaan. Vaikea sanoa koska juomisen lopettamisen hyvät puolet konkretisoituvat, vai konkretisoituvatko ollenkaan. Oma alkoholinkäyttöni oli aikanaan paljon suurempaa, esim. laskin kuinka paljon voin ottaa että pääsen seuraavana päivänä rattiin klo 8:30 kun piti lähteä töihin (minun painollani n. 25 cl viskiä klo 0:00-1:00, aikaisemmin aloitettuna tietysti enemmän) jne.
- omassa lähipiirissäni on ollut alkoholismia aivan tarpeeksi. Exäni on alkoholisti joka tuhosi omansa ja läheistensä elämän. Veljeni kuoli 55-vuotiaana maksakirroosiin. Vaikka juoppo itse ei kokisi mitään haittaa olevankaan, ympäristö kokee sen haitan varmasti. Pahinta on jos on lapsia. Oma lapseni mm. 4-vuotiaana ihmetteli (ollessaan kaksin exäni kanssa mökillä) miksi äiti nukkuu keskellä päivää pihalla. No, koska oli sammunut siihen.
Kolmisen kuukautta meni ennen kuin huomasi positiivisia muutoksia. Etenkin mieliala oli vielä ensimmäiset kuukaudet maassa kun lopetti juomisen eikä mikään tuntunut miltään. Eli ei kannata vielä alkaa juomaan jos on testaamassa viinattomuuden vaikutuksia. Ja jostain syystä ympärillä on aina porukkaa joka yrittää saada juomaan edes sen yhden. Pysy omassa päätöksessä.
Ensinnäkin, tsemppiä kovasti. Älä vielä luovuta!
Itse juon olutta tällä hetkellä normaalisti noin 1-2 tölkkiä per viikko. Huomaan silloinkin seuraavana päivänä olossa, että on juonut. Turvotus iskee samantien ja kestää viikon toipua.
Jos tulee juotua enempi kerralla (mökkireissu esim) krapulat ja henkinen tylsyys ja jopa ahdistus kestää puolesta viikosta viikkoon. Turvotus kestää pidempään. Kannustaa minua alkoholittomuuteen kun jälki näkyy heti, jos erehtyy juomaan.
Olen huomannut että jos juon useampana päivänä putkeen esim 1-2olutta per päivä, iskee seuraavana päivänä lamaannuttava tympääntyminen ja väsymys. Eli vaikken tule edes humalaan juomastani määrästä, alkoholi vaikuttaa jopa rajusti.
Olen myös tehnyt havainnon että minulla on ns. alkoholistigeeni ja jos en ole varovainen alkaa olutta tehdä mieli turhan usein. Suvussa on paljon eriasteisia alkoholiongelmia.
Alkoholin kanssa ei kannata pelleillä. Menee kroppa ja mielenterveys, käsikädessä.
Itsellä alkoholin sietoon vaikuttaa maksaa rasittava lääkitys. Eli vähäisetkin määrät tekevät jo olotilan. Tämä kehon oireilu riittää kertomaan minulle että alkoholin aika on minun elämässä ohi.
Minulla vaikuttaa unen laatuun välittömästi. En toki olekaan mikään tuurijuoppo enkä koskaan juo humalaan asti, mutta iltaisin oli tapana ottaa lasi viiniä, joskus kaksi.
Muutaman päivän olin ilman kun söin lääkekuuria ja kas huomasin että nukun hämmästyttävän paljon paremmin. Ei uskoisi että noin vähäinen määrä vaikuttaa, päinvastoin luulisi että nukuttaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen menettänyt kaikki sukulaiseni. Äitini, isäni. Minä elän takuueläkkeellä ja ei minulla ole mitään muuta kun juominen. Joka ikinen päivä yksin yksin ja yksin. Miksi ihmeessä minä haluaisin elää 60 vuotiaana!?
Oletko miettinyt, onko se yksinäisyys alkoholin käytön syy vai seuraus?
Alkoholistit ovat usein yksinäisiä, koska läheiset yksi toisensa jälkeen uupuvat ja luovuttavat.
Ap:n teksti oli kuin omia ajatuksiani. Kesästä lähtien olen ollut tipattomana, siis toki vasta kolmisen kuukautta. Mitään sen kummempaa en ole huomannut, en ihossa, virkeydessä tai painossa. Samanlaista vkl-juomista minullakin siis ennen, hyvää valkkaria työviikon päätteeksi tai viikonlopun juhlistamiseksi kuoharia. Mutta eipä tästä juomattomuudesta haittaakaan ole ollut tietenkään. Uskon siihen, että keho on kuitenkin tyytyväisempi ilman alkoholia, mutta mitenkään se ei näy eikä tunnu.
Muistan kun naistenlehdistä olen useampaankin otteeseen vuoden alussa lukenut, kuinka joku (esim. lehden päätoimittaja) on huomannut että "kas, muutama kilokin lähti kun olin tipattomalla tammikuulla." Mietin aina, että kuinka paljon ne ihmiset ovat sitten oikein juoneet. Ei mulla ainakaan ole paino tippunut toistaiseksi yhtään.
Sama aikataulu täällä ja samat tuntemukset; paino ei tipu millään ja väsymys ainakin yhtä paha kuin ennen tipatonta. Vielä lisäksi suhde puolisoon vieraantuu, kun ne pitkät ihanat terapeuttiset keskustelut viinipullon äärellä ovat historiaa. Korvaavana toimintona telkkarin apaattinen tuijottaminen...
Positiivista on rahan säästyminen ja liikkumisen vapautuminen viikonloppuisin keikoille tms. kun ei tarvitse miettiä ajokuntoa.
Ap:n teksti oli kuin omia ajatuksiani. Kesästä lähtien olen ollut tipattomana, siis toki vasta kolmisen kuukautta. Mitään sen kummempaa en ole huomannut, en ihossa, virkeydessä tai painossa. Samanlaista vkl-juomista minullakin siis ennen, hyvää valkkaria työviikon päätteeksi tai viikonlopun juhlistamiseksi kuoharia. Mutta eipä tästä juomattomuudesta haittaakaan ole ollut tietenkään. Uskon siihen, että keho on kuitenkin tyytyväisempi ilman alkoholia, mutta mitenkään se ei näy eikä tunnu.
Muistan kun naistenlehdistä olen useampaankin otteeseen vuoden alussa lukenut, kuinka joku (esim. lehden päätoimittaja) on huomannut että "kas, muutama kilokin lähti kun olin tipattomalla tammikuulla." Mietin aina, että kuinka paljon ne ihmiset ovat sitten oikein juoneet. Ei mulla ainakaan ole paino tippunut toistaiseksi yhtään.
Mä tunnen itseni energisemmäksi alle viikossa. Samoin ihon ilme paranee nopeasti. Juon yleensä kerran viikossa. Toki tipattomalla myös syö ja liikkuu paremmin.
Mitä ne negatiiviset muutokset ovat?