Onko 56-neliöinen kolmio ihan liian pieni?
Asukkaina äiti ja kaksi koululaista. Lapset saisivat oman huoneen ja äidille tulisi olkkariin sänkynurkkaus.
Onko ihan älyttömän pieni kolmio tuo? En osaa hahmottaa...
Kommentit (139)
Kukin tavallaan. En näe ongelmaa tuon kokoisessa asumisessa. Maalla asuvat erikseen.
Eiköhän jokaisella ole omat kriteerit. Joidenkin sauna on tuon kokoinen, joillekin riittää mainiosti.
Asuin 8 vuotta 50(!)-neliöisessä kolmiossa mieheni ja lapseni kanssa. Neliöt oli käytetty ihan ok, vaikka ei ollut erillistä keittiötä ja vessa oli nykymalliin liian iso. Kyllä siellä asui, mentiin aika minimalistisella kalustuksella. Asuinpaikka ja hinta olivat erinomaiset, ei koe että noiden neliöiden puutteesta olisi kärsinyt. Tämä on vaan oma kokemus. Nyt 60-nelion kaksio miehen kanssa kaksin, hyvää 60-luvun tunnelmaa, isot huoneet. Pidän tästä enemmän, vaikkei tosin ongelmaa ollut vanhassakaan. Tosin naapurien äänet kuuluvat täällä aika hyvin, mutta sellaista se on helposti kerrostalossa.
No onhan tuo ihan naurettava komero. Minulla vanha saunaton kaksio, 66 neliötä.
Miksi molemmille koululaisille pitää olla oma huone ja tunkea äiti olohuoneen nurkkaan? Lapsille yhteinen huone, se isompi (jos makuuhuoneet eri kokoiset) ja äidille se pienempi. Olohuone on yhteistä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo ihan naurettava komero. Minulla vanha saunaton kaksio, 66 neliötä.
Yksin silti olet.
Vierailija kirjoitti:
Olohuoneisiin käytetään ihan turhan paljon neliöitä, kun perheenjäsenet ovat yleensä omissa huoneissaan ja olkkari on jäänyt vähän turhaksi. Mieluummin makuuhuoneisiin enemmän sitä tilaa
Ei kiitos pientä olkkaria. Kyllä meillä ainakin vietetään aikaa olkkarissa ja on mukavaa kun on omakotitalossa n.30 neliöinen olkkari niin mahtuu vieraitakin useampi. Olkkarissa myös ruokapöytä johon saa jatkoa kahdesta muusta pöydästä niin mahtuu monta ihmistä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuoneisiin käytetään ihan turhan paljon neliöitä, kun perheenjäsenet ovat yleensä omissa huoneissaan ja olkkari on jäänyt vähän turhaksi. Mieluummin makuuhuoneisiin enemmän sitä tilaa
Ei kiitos pientä olkkaria. Kyllä meillä ainakin vietetään aikaa olkkarissa ja on mukavaa kun on omakotitalossa n.30 neliöinen olkkari niin mahtuu vieraitakin useampi. Olkkarissa myös ruokapöytä johon saa jatkoa kahdesta muusta pöydästä niin mahtuu monta ihmistä syömään.
Juu, eipä isolla omakotitalolla ole paljoa tekemistä pienen kerrostaloasunnon kanssa. Aika turhaa humble bragia.
Itse asiaan. Kuka toiselle on sanomaan, millaisessa pitää asua, ja edes voi asua. Itse asuin Tukholmassa 10 vuotta noin 25m2 asunnossa, eikä ahdistanut. Nyt 86m2 neliö, juuri sopiva meidän nelihenkiselle perheelle. Elämäntilanteen ja mieltymysten mukaan mennään.
Minulla on Skanskan 2009 rakentama kolmio, joka on 80m2. Täällä on lattialämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Skanskan 2009 rakentama kolmio, joka on 80m2. Täällä on lattialämmitys.
Kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi molemmille koululaisille pitää olla oma huone ja tunkea äiti olohuoneen nurkkaan? Lapsille yhteinen huone, se isompi (jos makuuhuoneet eri kokoiset) ja äidille se pienempi. Olohuone on yhteistä tilaa.
Jos on kovin eri luonteiset tai ikäiset ja eri sukupuolta olevat lapset, samassa huoneessa asuminen ei ole enää ollenkaan kivaa. Meillä toteutuu noi kaikki kolme. Toinen siisti teini-ikäinen introvertti, jolla aistiyliherkkyys ja keskittymisvaikeus. Toinen alaluokkalainen, jatkuvasti liikkeessä oleva ekstrovertti, joka haluaa koko ajan jutella ja levittää vielä lelujaan joka paikkaan ja tykkää laulaa jatkuvasti puuhaillessaan.
Noi tulisivat hulluksi, jos tunkisi samaan huoneeseen. Muun lisäksi unen tarve erilainen. Mieluummin nukkuisin itse vaikka parvekkeella kuin laittaisin nuo jakamaan huoneen.
Helppo sanoa, jos on kaksi lasta vuoden parin ikäerolla ja edes joten kuten yhteen sopivat luonteet.
Riippuu niin monesta seikasta. Tuntuu äkkiseltään kolmioksi pieneltä 56neliöinen, että mitä hiien koppeja ne huoneet on? Mulla on 52 neliöinen saunaton kaksio yksin. Periaatteessa tämä on aika iso yhdelle. Nukun olohuoneessa, koska ilma on raikkaampaa, kun voi pitää yöllä parvekkeenovea auki. Jos löytyis sopiva kämppis, niin tarvittaessa mahtuis, mutta nyt makuuhuone on askarteluhuoneena. En minä hevin tästä yksiöön lähtis, koska hinta ei pienenisi merkittävästi. Jos haluaisin edullisemman, muuttaisin sitten samantien soluhuoneeseen.
Ehkä teidän kannattaa katsoa myös isojen kaksioiden tarjonta ja vertailla hintoja. Ja käydä ehdottomasti paikanpäällä katsomassa asuntoja ja miettiä miten oma elämä, huonekalut ja toiminnot neliöihin asettuis. Tiedetään isompienkin perheiden asuneen kaksioissa. Lapsena parhaan kaverini perhe, kaksi vanhempaa ja kolme lasta asui kolmiossa. Kaverini oli vanhin ja kun hän alkoi toivoa omaa huonetta, muutettiin iso vaatehuone hänelle huoneeksi. No olihan se hämärä koppi, mutta hän harrasti lähinnä lukemista, kirjoittamista ja sarjojen katselua. Tuomas Kyrölläkin on ollut aikuisena kirjailijana vaatehuone työhuoneena.
Luovuudella kalustusratkaisuissa saa pienistäkin tiloista paljon irti. Parvet ja parvisängyt, vuodesohvat, säilytystilat sänkyjen alla, pöytä, jota voi pidentää, kun tulee enempi vieraita...
Kyllä tuo on todella pieni kolmioksi. Tuossa on todennäköisesti vielä suhteellisen iso kylpyhuone, koska uudisasunnot pitää rakentaa niin että kylppäriin mahtuu pyörätuolilla/rollaattorilla. Noin pienissä asunnoissa olohuone on yleensä niin pieni ettei sinne mahdu mitään. Eli tuskin olisi kiva siellä nukkua.
Älkää nyt muilta kyselkö, onko joku liian pieni. Eihän tämä ole todellinen maailma, ei nämä tampiot voi päättää puolestasi, kenenkään puolesta. On kokemusta isoista ja pienistä asunnoista, se on vain materiaa ja mielentila se. Missä viihtyy, ja minkä tuntee sitten kodikseen. Kaikista kämpistä pääsee poiskin, jos ei miellytä.
Oma mielipide on, että ei ole liian pieni, jos ei siellä ei asu liian montaa ihmistä. Mutta tälläkään ei ole merkitystä kuin vain ja ainoastaan itselleni.
Nykyisillä asuntojen hinnoilla ei ole varaa hankkia yhtään mitään.
Reilu 30 vuotta sitten sai hyvän omakotitalon 400 tuhannella markalla, nykyisin pitää olla sama raha, mutta euroissa...
En lukenut koko ketjua, mutta kannattaa katsoa artikkeleita Helsingin Olympiakylän kolmioista, ne ovat pieniä mutta kovin tykättyjä. Muistaakseni Hesarista löytyy.
Sama kai se on muille, missä toinen asuu.