Onko 56-neliöinen kolmio ihan liian pieni?
Asukkaina äiti ja kaksi koululaista. Lapset saisivat oman huoneen ja äidille tulisi olkkariin sänkynurkkaus.
Onko ihan älyttömän pieni kolmio tuo? En osaa hahmottaa...
Kommentit (139)
Haen itselleni yksin sataa neliötä. Että tavarat ja vierailevat (etupäässä lapset) mahtuvat.
Täällä pääkaupunkiseudulla tuo ei ole mitenkään harvinainen asunnon koko. Jossain muuallapäin Suomea ehkä kauhistellaan, mutta täällä on pakko asua niin ahtaasti, kun asunnot on kalliita.
Omassa tuttavapiirissäni on kaksi perhettä, jotka asuvat juuri tuon kokoisissa kolmioissa. Toisessa on kaksi teini-ikäistä lasta, isä ja äiti, toisessa kolme lasta, mutta lapset ovat vielä pienempiä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pääkaupunkiseudulla tuo ei ole mitenkään harvinainen asunnon koko. Jossain muuallapäin Suomea ehkä kauhistellaan, mutta täällä on pakko asua niin ahtaasti, kun asunnot on kalliita.
Omassa tuttavapiirissäni on kaksi perhettä, jotka asuvat juuri tuon kokoisissa kolmioissa. Toisessa on kaksi teini-ikäistä lasta, isä ja äiti, toisessa kolme lasta, mutta lapset ovat vielä pienempiä.
Näin juuri. Eikä tuo ole edes ahtaasti asumista monenkaan täällä asuvan mielestä. Itse olen asunut Helsingissä 39 vuotta, väliin mahtui kuuden vuoden trippi maaseudulle ja asuin kahdeksan vuotta Lontoossa. Maalla asuin tosi väljästi, neliöitä oli vanhassa talossa yli 100. Veri veti takaisin Helsinkiin, monen mielestä pieneen koppiin, 51 neliön kolmioon. Omaan makuun tässä on tarpeeksi tilaa, tähän elämäntilanteeseen ainakin. Mahdutaan koiran kanssa hyvin. Ei lapsuudenkoti tämän isompi ollut, meitä asui neljä siinä. Välissä kaikenlaisia asuntoja maalla olevan ok talon ja 120 neliön arvokämpän välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 52 neliön kolmio Helsingissä. Asun kahdestaan alakouluikäisen lapseni kanssa. Tällainen 40-luvun talo, näitä on esimerkiksi Käpylän Olympiakylässä. Asunnon pohjaratkaisu on hyvä ja meille tämä riitää erinomaisesti. Kahden lapsen kanssa voisi kuitenkin tuntua vähän ahtaalta. Eteinen ja vessa ovat aika pieniä.
Uudistuotannossa on isot kylppärit määräysten vuoksi ja se on pois muista tiloista. Eli ei esim. ole erillistä keittiötä. Lisäksi uudet asunnot ovat yleensä vain ikkunat yhteen suuntaan, jolloin pohjat eivät ole yleensä yhtä toimivia. Yleensä se yhdistetty olohuone-keittiö on lisäksi läpikulkutila kaikkialle muualle.
Ihan erilainen siis kuin olympiakylän asunnot, niissä pienikin asunto on paljon toimivampi perheelle.
Uudistuotannossa on hyvät ja huonot puolensa. Itse kyllästyin juuri tuohon erillisen keittiön puutteeseen ja tuubimaisuuteen. Muuten asuminen oli kovin hiljaista ja vaivatonta uudisasunnossa.
Asuin kolmisen vuotta 50-neliöisessä kolmiossa ja kyllä se alusta asti ärsytti. Asunnossa oli hyvä pohja mutta mielestäni 50 neliöitä ei ole kyllä ihmisarvoista asumista. Tuossa asunnossa piti aina siirrellä tavaroita että pääsi tarvitsemansa ääreen, tai vähintään pyykkiteline oli aina joistain päin kurkistamassa. Kylpyhuoneeseen ei mahtunut järkevästi kahta käyttäjää yhtä aikaa (esim. hampaiden pesu). Keittiö oli onneton kahden neliömetrin viritelmä missä uuninluukku ei mahtunut auki ellei roskakoria siirtänyt.
Tällaista siis jopa sinkkutaloudessa. Kaikki isommat tavarat (imuri, pyykkikori, taloustikkaat, talvivarusteet, ompelukone, työkalut, urheiluvälineet, pyykkiteline) olivat aina joko tukkeena tiellä tai rumasti esillä. Ilman 5 neliön alavarastoa olisin tullut tuolla hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi edes olla noin pieni kolmio? Meillä 62 neliöinen kaksio minulle ja teinille ja juuri ja juuri riittää melkein?
Jos haluat tilaa sinulle ja lapsillesi, niin älä nyt panosta laatuun vaan tilaan!
No minustakin tuo neliömäärä kuulostaa ihan älyttömän pieneltä! Jos olisin tilaa vailla, en tuollaista edes harkitsisi.
Olen huomannut, että uusiin taloihin rakennetaan paljon alle tai just ja just 60-neliöisiä kolmioita.
Ap
Huoneet ovat varmaan tosi pieniä, myös olohuone. Ehkä sohva +sänky ei molemmat mahdu, mutta jos on iso keittiö, niin se voisi olla koko perheen oleskelutila. Riippuu tietenkin lasten iästä, mitä muuta tarvitsevat kuin oman huoneen ja tietty keittiö syömistä varten. Säilytystilaan tarvitset eli kaapit vie myös neliöitä. 🙂Suosittelen ettet ota asuntoa ennenkuin näet sen luonnossa.
Itse muutin kokeeksi pieneen kolmioon tyttäreni kanssa(tämä halusi suht uuteen taloon). Nyt on puolo vuotta mennyt, ja olen periaatteessa ihan tykännyt asua täällä. Kaipaan kyllä läpitalon huoneistoa, erillistä keittiötä ja vähän avarampaa tunnetta. Vuoden olen ajatellut tässä asua vielä, kun tyttö vaihtaa koulua peruskoulun jälkeen, muutamme kyllä takaisin vanhempaan ja isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi edes olla noin pieni kolmio? Meillä 62 neliöinen kaksio minulle ja teinille ja juuri ja juuri riittää melkein?
Jos haluat tilaa sinulle ja lapsillesi, niin älä nyt panosta laatuun vaan tilaan!
No minustakin tuo neliömäärä kuulostaa ihan älyttömän pieneltä! Jos olisin tilaa vailla, en tuollaista edes harkitsisi.
Olen huomannut, että uusiin taloihin rakennetaan paljon alle tai just ja just 60-neliöisiä kolmioita.
ApHuoneet ovat varmaan tosi pieniä, myös olohuone. Ehkä sohva +sänky ei molemmat mahdu, mutta jos on iso keittiö, niin se voisi olla koko perheen oleskelutila. Riippuu tietenkin lasten iästä, mitä muuta tarvitsevat kuin oman huoneen ja tietty keittiö syömistä varten. Säilytystilaan tarvitset eli kaapit vie myös neliöitä. 🙂Suosittelen ettet ota asuntoa ennenkuin näet sen luonnossa.
Jatkan vielä jos asunto on samanlainen kuin oikotien 1200,- vuokra ja espoossa, niin pohjapiirros ja asunnon kuvat eivät ole samasta asunnosta. Ja makuuhuoneessa on kuvien mukaan yhden hengen sänky, sinne ei mahdu pöytää. Olohuone liian avoin nukkumiseen ja avattu vuodesohva veisi koko olohuoneen tilan. Tuohon asuntoon en usko että mahtuisitte.
Mulla on 60 neliön kolmio mulle ja lapselle. Ihan passeli. Jos on kiva alue ym niin kokeilisin! Pääseehän siitä muuttamaan jos tuntuukin liian ahtaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHuoneet ovat varmaan tosi pieniä, myös olohuone. Ehkä sohva +sänky ei molemmat mahdu, mutta jos on iso keittiö, niin se voisi olla koko perheen oleskelutila. Riippuu tietenkin lasten iästä, mitä muuta tarvitsevat kuin oman huoneen ja tietty keittiö syömistä varten. Säilytystilaan tarvitset eli kaapit vie myös neliöitä. 🙂Suosittelen ettet ota asuntoa ennenkuin näet sen luonnossa.
Sinne olkkariin tuskin on tarkoituskaan mahduttaa sekä sohvaa että sänkyä
Eiköhän nuo nykyajan pienet kolmiot ole pienelle perheelle(1 lapsi) tai pariskunnalle tarkoitettuja. Ei noihin mahdu sänkyä olkkariin. Jos haluaa päästä pk-seudulla halvemmalla, vaihtoehto on iso(60+ neliötä) kaksio. Sellaisessa asuin itse lapseni kanssa muutaman vuoden, ja hyvin meni. On tärkeää, että olohuone on täysin erillään keittiöstä, muuten menee hankalaksi.
En ymmärrä miksi ei riittäisi. Ei kaikille, mutta kaksihenkuselle perheelle vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Riippuu pohjasta. Ikean mallihuoneistot on hyviä esimerkkejä, kuinka pieniinkin neliöihin saa oikein kivoja koteja.
Täällä tietty kaikilla niin suurta ja kallista, mutta älä välitä.
Ikean mallihuoneiston sisustukset on liian kalliita! Lisäksi tarkoitettuja yhdelle lapselle ja yleensä pienelle vielä!
Kampraadin suku on nostattanut hintojaan niukkuuden pelossa.
Ei ole paitsi jos keittiöön on hassattu neliöitä.
Yksi Suomen halutuimpia asuinalueita on Helsingin Käpylä, joka ei myöskään ole mitenkään edullinen paikka asua. Täällä kaikki Olympiakylän, Kisakylän ja muutaman muun kauniin vanhan kerrostalon asukkaat asuvat tuon kokoisissa kolmioissa, lapsiperheet siis. Me myös. Salaisuus on pieni keittiö.
Kaikki toimii, kunhan alkuoeröiset puuovet on såilytetty, jolloiin äänieristys huoneiden välillä on hyvö ja perheenjösenet saavat ykistyisyytensä. Nämö asunnot viedään aina kösistä, oli sitten myynti tai vuokraus. Neliöhinta on 6000 euron kieppeillä. Että.
Oma isäni on kotoisin täältä myös ja heidän aikanaan näissä samoissa asunnoissa asui suurempia perheitä. Kolme lasta tuntui olevan minimi ja suurempiakin perheitä oli siinö missä nykyisin nöissä asuu 1-2 lasta per perhe
Tuttavani asuu tämänkokoisessa "kolmiossa". Toinen makuuhuone on todella pieni, ei mahdu kuin kapea sänky (80 cm), pöytä ja tuoli. Ei mahdu esim. harrastevälineet ym. Olohuone + keittiöseinäke on myös pieni, siihen vielä oma sänkysi ap niin aikamoista koppihoitoa olisi asuminen. Ihmiset tarvitsevat myös tavaroille tilaa: 4 vuodenajan vaatteet ja kengät kolmelle vievät tuollaisesta minikolmiosta melkein jaiken kaappitilan. Siihen liinavaatteet ym. niin tiukkaa tulee.
Täällä oli vuokrailmoituksissa uusia "kolmioita" tarjolla, joissa on 39.5 neliötä. Siinäpä vasta näppärää ja kompaktia asumista! Suomalaiset ovat niin köyhiä nykyisin että isompiin neliöihin ei ole varaa. Surullistahan se.
Mulla on 54 m2 kaksio.
Makkariin mahtuu just ja just parisänky ja keittiö on riittävä muttei iso. Asun yksin ja mulle tämä riittää.
Ajatus kolmiosta tässä tilassa olisi naurettava.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ei riittäisi. Ei kaikille, mutta kaksihenkuselle perheelle vaikka.
Kyseessä ei nyt ollut kaksihenkinen perhe vaan äiti(?) ja kaksi lasta. Kahdelle menis vielä, tai ehkä jos on kovin minimalistista niin kaksi aikuista ja yksi lapsi. Mutta kaksi lasta ja aikuinen, ei oikein, kun makuuhuoneet on pienet jaettavaksi kahdelle lapselle ja olohuoneeseen tuskin mahtuu kunnon sänkyä vanhemmalle. Ehkä jos ois tosi pienet lapset...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 54 m2 kaksio.
Makkariin mahtuu just ja just parisänky ja keittiö on riittävä muttei iso. Asun yksin ja mulle tämä riittää.
Ajatus kolmiosta tässä tilassa olisi naurettava.
Voi voi. Tervetuloa todelliseen maailmaan.
56 neliöö olis kivan kokoinen kaksiona