Äitini mielestä minun pitäisi miettiä, kuinka paljon olen pilannut hänen elämäänsä
Mistähän mä sitä voisin miettiä, ja millähän lailla olen sitä pilannut? Puhuin hänen kanssaan äsken puhelimessa, koska mulla oli hänelle "vähän" asiaa...eli siitä, miten paljon hän on haavoittanut minua, kun olin pieni, eikä ole ikinä pyytänyt anteeksi.
t.kivikissaäiti
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vielä noista häpeän tunteista, joista puhuin. "Normaalit" terapiat koittavat minun kokemukseni mukaan suhtautua niihin niin, että potilas siinä tuntee hölmöä häpeää jostain, mistä ei kuulu tuntea häpeää, ja nyt me vain koitamme opettaa hänelle, että voit tuntea ihan mitä haluat.
Ja potilas on huono, ellei usko.
Vaikka minä taas koen asian niin, että häpeä on ollut täysin looginen ja järkevä reaktio narsistiseen kohteluun ja siitä pääseminen niin, ettei todella kukaan enä voi tulla ja satuttaa henkilöä sillä, että tämä häpeää muka jotain älytöntä, vaatii minun näkökulmani mukaan sen, että tämä väärä narsistinen kohtelu nostetaan päivänvaloon ja osoitetaan, että korkeintaan siinä kuului narsistin hävetä, ei kohteen, vaikkakin se, että hänessä häpeää syntyi oli täysin loogista ja järkevää sikäli, että kuka tahansa olisi hävennyt joutuessaan samaan kohtaan.
Vasta sen jälkeen kokisin, että voisin alkaa luottaa siihen, mitä mä itse eri tilanteissa tuntisin.
Ja siis minun näkökulmani mukaan tarkoittaa, että omien kokemusteni pohjalta. Ehkä olen parantunut osasta häpeää jo, siitä siis se, miten asiat koen, ehkäpä, en osaa sanoa mistä se tulee.
ap
Meinaat siis, että terapeutin pitäisi lähteä ottamaan häpeäsi aiheuttajaa takinliepeestä ja haukkua tämä sinun nähtesi, jolloin oikeus toteutuisi ja vapautuisit häpeästä? Kuule, olet lapsen tasolla tässä koston ajatuksessasi. Kyllä kyse on ennen kaikkea siitä, että ihmisen tulee vain löytää oma arvokkuutensa omasta sisimmästä, ja siihen meidän kaikkien on tyytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tyyppi todellinen? Miten joku voi jaksaa keksiä tuollaista? Pääsin sivulle 2 ja enempää en taida haluta lukea. Aivan hirveää. Onko hän siis jokin toistuva kapiitteli palstalla?
Eiköhän tuo vähintään viikottain kerjää täällä ymmärrystä ja oikeutusta sille että kohtelee huonosti kaikkia lähimmäisiään. Sitten pettyy ja raivoaa, kun ihmiset ehdottavat peiliin katsomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä noista häpeän tunteista, joista puhuin. "Normaalit" terapiat koittavat minun kokemukseni mukaan suhtautua niihin niin, että potilas siinä tuntee hölmöä häpeää jostain, mistä ei kuulu tuntea häpeää, ja nyt me vain koitamme opettaa hänelle, että voit tuntea ihan mitä haluat.
Ja potilas on huono, ellei usko.
Vaikka minä taas koen asian niin, että häpeä on ollut täysin looginen ja järkevä reaktio narsistiseen kohteluun ja siitä pääseminen niin, ettei todella kukaan enä voi tulla ja satuttaa henkilöä sillä, että tämä häpeää muka jotain älytöntä, vaatii minun näkökulmani mukaan sen, että tämä väärä narsistinen kohtelu nostetaan päivänvaloon ja osoitetaan, että korkeintaan siinä kuului narsistin hävetä, ei kohteen, vaikkakin se, että hänessä häpeää syntyi oli täysin loogista ja järkevää sikäli, että kuka tahansa olisi hävennyt joutuessaan samaan kohtaan.
Vasta sen jälkeen kokisin, että voisin alkaa luottaa siihen, mitä mä itse eri tilanteissa tuntisin.
Ja siis minun näkökulmani mukaan tarkoittaa, että omien kokemusteni pohjalta. Ehkä olen parantunut osasta häpeää jo, siitä siis se, miten asiat koen, ehkäpä, en osaa sanoa mistä se tulee.
apMeinaat siis, että terapeutin pitäisi lähteä ottamaan häpeäsi aiheuttajaa takinliepeestä ja haukkua tämä sinun nähtesi, jolloin oikeus toteutuisi ja vapautuisit häpeästä? Kuule, olet lapsen tasolla tässä koston ajatuksessasi. Kyllä kyse on ennen kaikkea siitä, että ihmisen tulee vain löytää oma arvokkuutensa omasta sisimmästä, ja siihen meidän kaikkien on tyytyminen.
En tiedä mistä sait ajatuksen päähäsi, että sitä narsistisesti käyttäytyvää tarvittaisiin siinä? Kyllä hänet voidaan haukkua ihan poissaolevanakin. Arvokkuus ei löydy, ellei ilmaista, että minun häpäisemiseni niissä kohdissa, joissa sitä on tapahtunut, oli väärin.
ap
Ja jottei nyt kenellekään toisia häpäisseelle tulisi liian paha mieli, niin tarkennetaan, että ne narsistisesti käyttäytyvän ihmisen teot siinä voidaan haukkua, ei itse ihmistä tarvitse sinänsä kovin paljoa haukkua, eikä se ole päämääräkään.
ap
Enpä ole vähään aikaan tavannut itsekeskeisempää ihmistä kuin sinä. Minä minä minä minä. Oikea uhriutujien uhriutuja. Mitä jos keksittyisit tekemään omien lastesi lapsuudesta hyvän ja unohtaisit tuon älyttömän itsesäälissä kierimisen. Se on aika ällöttävää. Ihmisillä on paljon pahempia lapsuuskokemuksia, väkivaltaa, laiminlyöntiä, hyväksikäyttöä, eivätkä he silti käytä koko elämäänsä oman napansa ympärillä pyörimiseen. Esim. minä olen saanut piiskaa ja tukkapöllyjä -kyllä epäreilua ja ehdottomasti väärin, mutta ei ne mun elämääni mitenkään vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole vähään aikaan tavannut itsekeskeisempää ihmistä kuin sinä. Minä minä minä minä. Oikea uhriutujien uhriutuja. Mitä jos keksittyisit tekemään omien lastesi lapsuudesta hyvän ja unohtaisit tuon älyttömän itsesäälissä kierimisen. Se on aika ällöttävää. Ihmisillä on paljon pahempia lapsuuskokemuksia, väkivaltaa, laiminlyöntiä, hyväksikäyttöä, eivätkä he silti käytä koko elämäänsä oman napansa ympärillä pyörimiseen. Esim. minä olen saanut piiskaa ja tukkapöllyjä -kyllä epäreilua ja ehdottomasti väärin, mutta ei ne mun elämääni mitenkään vaikuta.
Sua vaan harmittaa, kun mä saankin täällä myötätuntoa, ja sulle ei riitäkään, haha!
ap
Tämän on pakko olla provo. Tosin kirjoittamisen ahkeruudesta voisi päätellä, että ehkä ei kuitenkaan.
Mä luulen että sun ongelma on ihan sinussa itsessäsi. Sitä on ehkä vaikea myöntää, mutta mitä aikaisemmin katsot peiliin, sitä aikaisemmin saat ratkaisun ongelmiisi.
Vaikutat todella epätasapainoiselta ja draamahakuiselta ihmiseltä. Russutat ihan turhasta.
Eikö sulla ole mitään muuta elämää kuin tämä AV?! Mitä sä tekisit päivät pitkät, jos tämä lopetettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole mitään muuta elämää kuin tämä AV?! Mitä sä tekisit päivät pitkät, jos tämä lopetettaisiin?
Oon mä nyt välillä ollut poissakin. Huonompina päivinä tulee oltua täällä purkautumassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että sun ongelma on ihan sinussa itsessäsi. Sitä on ehkä vaikea myöntää, mutta mitä aikaisemmin katsot peiliin, sitä aikaisemmin saat ratkaisun ongelmiisi.
Vaikutat todella epätasapainoiselta ja draamahakuiselta ihmiseltä. Russutat ihan turhasta.
Sinussa se ongelma on, et osaa edes elää.
ap
Siis että ehkä se ongelma "on minussa" sen jälkeen, kun se narsisti on sen sinne minuun istuttanut, vtun sherlok!
ap
Taitaa olla kännissä tai pillerihumalassa tämä ap
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla kännissä tai pillerihumalassa tämä ap
No en oo. Koitat vain mitätöidä sanomani tuolla tavoin. Sanomani narsistisen kohtelun häpäisevyydestä.
ap
Älä välitä vaikka joukolla koulukiusataan ap, äitisi ei ilmeisesti ole osannut olla vanhempi kun olet ollut lapsi, tietenkään se ei ole ollut sinun syysi eikä vanhempi voi syyttää lasta elämänsä pilaamisesta. Hänellä on ollut tarpeita joihin et ole vastannut ja vanhemmuus on kääntynyt väärin päin, kyse pitäisi olla lapsen tarpeista vanhempaa kohtaan. Tästä on paljon psykologista kirjallisuuttakin. Nyt et kuitenkaan ole enää lapsi vaan aikuinen, sinun pitää ottaa elämä omiin käsiisi. Äitisi kanssa et voi ongelmaa käsitellä koska hänellä on niin kovat defenssit. Sinun pitäisi mennä terapiaan mahdollisimman pian, koita olla ottamatta äitiisi yhteyttä vähään aikaan kun käsittelet asiaa.
Olen pitemmän aikaa epäillyt että provo on, täällähän on jotkut kovastikin jossain keskustelussa kehuneet sillä kuinka hyviä provoja ovat keksineet palstalle, tämä on varmasti yksi niistä. Ei jaksa vaan lukea vähääkään enää kun aina samat jutut ja kaava, porvoolainen vois keksiä.jotain uutta, kiitos!
On provo. Kuka lähes viisikymppinen kirjoittaa jotain lällätys-juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä vaikka joukolla koulukiusataan ap, äitisi ei ilmeisesti ole osannut olla vanhempi kun olet ollut lapsi, tietenkään se ei ole ollut sinun syysi eikä vanhempi voi syyttää lasta elämänsä pilaamisesta. Hänellä on ollut tarpeita joihin et ole vastannut ja vanhemmuus on kääntynyt väärin päin, kyse pitäisi olla lapsen tarpeista vanhempaa kohtaan. Tästä on paljon psykologista kirjallisuuttakin. Nyt et kuitenkaan ole enää lapsi vaan aikuinen, sinun pitää ottaa elämä omiin käsiisi. Äitisi kanssa et voi ongelmaa käsitellä koska hänellä on niin kovat defenssit. Sinun pitäisi mennä terapiaan mahdollisimman pian, koita olla ottamatta äitiisi yhteyttä vähään aikaan kun käsittelet asiaa.
Mitähän tarpeita nekin on oikein voineet olla??? Joita äidillä on ollut minuun päin. Ois kyllä mielenkiintoista tietää, niin voisin hahmottaa, että miksi en ole niihin sitten vastannut! Siis ettei syyllisyys olisi sellaista hahmottumatonta, vaan saisi "kasvot" jotka voisi jättää taakseen, koska enpä usko, että siellä olisi asioita, joista voisin itse oikeasti syyttää itseäni.
ap
Äitihän ei niitä kerro. Ovela tapa saada minut lukittua syyllisyyteen ja varpailleen, kun ei kerro, niin voin vain kuvitella, että asiassa on jotakin järkeä, vaikka sen paljastuminen/paljastaminen minulle voisi ilmaista, että mitään syitä olla kyykyssä hänen puheistaan ei olekaan, koska minulta on odotettu jotain sellaista, jota en itse ikinä odottaisi itseni tekevän vanhemmilleni, ainakaan näillä spekseillä.
ap
En tiedä jos vakaviin rikoksiin syyllistyneiden lasten vanhemmat voivat syyllä sanoa noin. Että miten kulkeä pystypäin ympäriinsä, jos omassa lapsessa on ihan oikeasti jotain vikaa.
ap