Mitä "vanhan ajan" taitoja osaat?
Tarkoitan sellaisia, mitä nykyään enää harva luultavasti osaa. Osaatko kutoa mattoa, letittää pullan tai tehdä leivän juuresta? Osaatko käyttää sirppiä ?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan sellaisia, mitä nykyään enää harva luultavasti osaa. Osaatko kutoa mattoa, letittää pullan tai tehdä leivän juuresta? Osaatko käyttää sirppiä ?
Kyllä osaan, olen käynyt kutomiseen jonkin sortin kurssiakin.Osaan myös keittää vanhan ajan pannukahvit :D
lypsää käsin jne. paljon muuta!
Kehrätä lankaa rukilla ja dreijata saviastioita.
Jälkimmäinen ei kai sinänsä ole varsinainen vanhan ajan taito muuten kuin siinä mielessä, että ennen kaikki astiat tehtiin niin.
Olen käynyt Steiner-koulun ja siellä tutustuttiin paljonkin erilaisiin kädentaitoihin -- tein mm. puukengät veistotunnilla.
Kaikki yllämainitut paitsi sirppi - sen asemesta osaan kyllä käyttää viikatetta. Lisäksi osaan tehdä nuotioon tulen, valmistaa ruokaa nuotiolla ja säilöä pyydystetyn kalan maakuopassa niin, että se on muutaman päivän syömäkelpoista kesähelteilläkin. Osaan tietysti myös kutoa sukkia ja lapasia, kyniä lintueläimiä ja paloitella kokonaisen linnun, nylkeä rusakon (ja varmaan muitakin nisäkkäitä) ja tietysti teurastaa ne oikeaoppisesti. Osaan myös käyttää kangaspuita.
(Olen nelikymppinen nainen pk-seudulta)
Osaan kirjoittaa perinteisen kirjeen paperille.
Pärjään ilman nettiä ja älykännyä pitkänkin aikaa.
Oikeastaan kaikkia keskeisiä perinnetöitä.
Luin näitä ja nyt alkoi nolottamaan omat vaatimattomay osaamiset, joista muistui mieleen, että osaan tehdä puuhellaan tulen, hakata halkoja ja perata pyydystämäni kalan. Aika vaatimattomia taitoja kun joku täällä osaa nylkeä rusakon ja varmaan suolestaakin sen, vai kuinka?
Osaan lähteä pariksi päiväksi juomaan kun ämmät alkaa mälkättämään.
T M38
Kehrätä lankaa, ja karstata. Räsymatot syntyy. Rukki ja kangaspuut omasta takaa. Leipoa karjalanpiirakoita ja ruisleipää leivinuunissa. Käyttää sirppiä joo, niittää, lyhteen teko tuottaa hankaluuksia. Saunavasta syntyy myös jos sellanen lasketaan. Niin ja lehtluudan, sillä saa mukavan koivun tuoksun. Kerätä koivun mahlaa. Tehdä tuokkosen.
Äet opetti :)
Osaan keittää punamultamaalia ja lasittaa ikkunan itse tehdyllä pellavaöljykitillä. Teen tarvittaessa tapettiliisterin itse vehnäjauhoista keittämämällä. Osaan pinkopahvittaa.
Vanhan talon kunnostaminen on opettanut kaikenlaisia asioita :)
Mä olen lapsuuteni viettänyt nyt jo edesmenneen mummoni kanssa. Äkkiseltään sanoisin, että 90% nyt luetelluista onnistuu.
Olen 46.
Sirppi ei ole ollut kädessä mutta viikatetta ja vesuria olen kyllä heilutellut. Pullia tehdään meillä pyöreitä, voisilmiä, kanelisia, korvapuusteja ja pitkoja. Kansallispuvun tein alusta loppuun itse (en toki lampaasta saakka mutta langoista paukuttelin kankaan ja nypläsin pitsit ja ompelin käsin).
Joiltakin nykyihmisiltä ei enää onnistu napin tai vetoketjun ompeleminen tai villasukan parsiminen, saati kutominen. Minä hallitsen ne taidot, kiitos mummoni, ahkeran käsillä tekemisen esimerkkini, joka opetti minulle jo ennen kouluikääni virkkauksen salat.
Onnistuu myös murtomaahiihto, vaikka täällä ei joka vuosi pääsekään hiihtämään. Luulisin pystyväni vielä lehmänkin lypsämään käsin, vaikka mummon lehmät vietiinkin teuraalle jo 25 vuotta sitten.
Osaan myös laittaa kirjekuoreen nimitiedot ja postimerkin oikeisiin kohtiin :)
N44
Mattoja kudottu jonkin verran itselle ja muille. Kangastakin. Monesti mietitty jokaisen pitäisi tehdä yksi riihipaita elämässään. Tahkoa väännettiin 60-luvulla.
Sirpillä kun leikkasi pitkää ruohoa, oli aina joku neuvomassa. Muistan miltä näytti kun viikatteella leikattiin. Vielä 60-luvulla kuivattiin ruisleipiä orressa.
Säilön, hilloan ja mehustan itse oman pihan/pellon/metsän antimia.
Kaikkea noita. En nyt oikein ymmärrä, miksi niitä pitäisi kutsua vanhan ajan taidoiksi. Olen myös ollut sadonkojuussa, esim. nostelemassa hangolla perunoita seipäille :)
Osaan sytyttää nuotion, lämmittää esim. kakluuniuunia ilman häkäkuolemaa, verkkojen kutominenkin saattaisi onnistua kun vähän muistelisin. Osaan ampua haulikolla (ei metsästyskorttia) yms. Ja leipomisista onnistuu rieskan leipominen.
Vierailija kirjoitti:
Osaan myös laittaa kirjekuoreen nimitiedot ja postimerkin oikeisiin kohtiin :)
N44
Tunnetko montakin aikuista ihmistä, jotka ei osaa tuota?
Mulla ei oo tähän ketjuun mitään sanottavaa. Olen uusavuttomin nelikymppinen, mitä maa päällään kantaa, mitä tulee entisajan kädentaitoihin. Ei suju perkaaminen eikä sukan kutominen, sirpin käytöstä puhumattakaan.
Helppoo ku heinänteko, vai miten se sanonta menikään? Kuinkahan monelle tänä päivänä tuttua ja vaivatonta hommaa?
Kaikki onnistuu edellä mainituista.