Pahimmat kokkausmokat
Mikä on pahin tohelointisi kokatessa? Kuvaa tilannetta, milloin ruoat ovat lentäneet roskiin syömäkelvottomina, kokkauksen lopputulos on ollut suorastaan hupaisa tai kokkaus on aiheuttanut suoranaista vahinkoa keittiön tavaroille, sisustukselle tai terveydelle. Tai ainakin aiheuttanut pahan sotkun tai käryn.
Onko täällä muita kelle sattuu ja tapahtuu?
Kommentit (181)
Joskus nuorena järkeilin, että leivinjauheen voisi korvata ruokasoodalla kuivakakkua tehdessä. No, ei voinut! Kakusta tuli kova ja omituisen vihreänkiiltävä (?!), eikä sitä syönyt edes ahne koira. Toisella kertaa laitoin sämpylätaikinan kohoamaan liinan alle lähelle päällä ollutta uunia, ja kun menin katsomaan miltä se näyttää, taikina oli kohonnut niin paljon, että se oli tulvinut kulhon reunojen yli ja koko kulho oli kadonnut sen sisään!
Kerran lisäsin sulamaan otetut marjat rahkaan ennen kuin ne olivat sulaneet tarpeeksi, ja sen seurauksena koko rahkaseos jäätyi eikä sitä pystynyt sekoittamaan ennen kuin se oli taas sulanut.
Laittaessani ruokaa vain itselleni lisään mausteita usein suoraan pussista kaatamalla, ja välillä tapahtuu HUPS... Liian maustettua ruokaa kyllä pystyy jotenkin syömään, mutta kerran kukkakaaligratiinia tehdessäni minulla oli koko ajan olo, että unohdin jonkin työvaiheen, ja maistaessa selvisi, että se vaihe oli maustaminen. Sitä ei pystynyt syömään edes väkisin.
Halusin lapsena yllättää perheeni loihtimalla heille kattilallisen kalakeittoa. Kaikki muut ainekset löytyi, paitsi se kala. Hätä keinot keksi ja valutin keitoksen joukkoon parikymmentä kalanmaksaöljykapselia. Kyllä siinä kala maistui, vaikka ei oikein suutuntumaa kalasta ollutkaan. 😃 Perhe väitti ainakin tykkäävänsä. 😃
Ei nyt pahimpia mutta pahimpia mulle:
Olisin saanut syödä täydellistä pekonipurjopiirakkaa, mutta unohdin peittää tekeleen uunissa foliolla kuten resepti neuvoi ja pinta tummui syömäkelvottomaksi. Huomasin että maku olisi ollut muuten tosi hyvä :(
Tein jotain karppikeksejä joihin tuli sulaa voita, munia, kookosta,suklaata ja jotain makeutusta ym. Kun kököt kuivuivat uunissa huomasin että voi unohtui. Otin kasat äkkiä uunista ja sekoitin voihin toiveenani pelastaa leipomukset. Lopputulos: epämääräisiä voilammikossa uiskentelevia kasoja.
Koitin tehdä kookosjogurttia jonkun blogin ohjeilla. Illemmalla iski mystinen vesiripuli, en usko että oli sattumaa. Ei enää koskaan.
Lehtikaali smoothien joukossa
Unohdin kuoria uunimakkarat, huomasin vasta kun käpristyi uunissa. Hankalaa syödä, kuten voi arvata. Outo moka, kun töissä kuorin niitä saman merkkisiä makkaroita lähes päivittäin enkä siltikään tajunnut.
Tein joulupöytään jälkiruoaksi juustokakun, mutta olin laittanut irtopohjavuoan huonosti kiinni. Koko viritys lakosi ja lensi lattialle kun vein vuokaa jääkaappiin hyytymään. Siinä sitten itkin ja siivosin sitä tuhoa lattialta, onneksi mies kävi kaupassa ja pelasti päivän :'D
Mä pakastan usein ylijääneitä raaka-aineita, esim. tomaattimurskapurkin jämät. En tee sitä pihiyttäni mutta on sitten aina olemassa jotain aineksia valmiina jos ei kaupassa ole ehtinyt käydä.
Kerran kaivoin pakastimesta minigrip-pussin, johon olin mielestäni pakastanut kookosmaitoa, ja heitin jäisen valkoisen kookosmaitopalikan pannulle kanojen sekaan antamaan aasialaista makua mausteisiin kanapaloihin. Ihmettelin kun kookosmaito alkoi kuplia ja muuttua läpikuultavaksi. Maistoin, ja koko ruoka maistui ällöttävän imelälle, kuin siirapille. Yhtäkkiä muistin että olin pakastanut myös ylijäänyttä sokerikuorrutusta ja ajatellut, että testaan joskus, että kestääkö se pakastamista toista käyttökertaa varten. Siinä meni koko pöperö sitten roskiin, ei sopinut kanaan ja curryyn sokerikuorrute...
Vierailija kirjoitti:
Joskus nuorena järkeilin, että leivinjauheen voisi korvata ruokasoodalla kuivakakkua tehdessä. No, ei voinut! Kakusta tuli kova ja omituisen vihreänkiiltävä (?!), eikä sitä syönyt edes ahne koira. Toisella kertaa laitoin sämpylätaikinan kohoamaan liinan alle lähelle päällä ollutta uunia, ja kun menin katsomaan miltä se näyttää, taikina oli kohonnut niin paljon, että se oli tulvinut kulhon reunojen yli ja koko kulho oli kadonnut sen sisään!
Kerran lisäsin sulamaan otetut marjat rahkaan ennen kuin ne olivat sulaneet tarpeeksi, ja sen seurauksena koko rahkaseos jäätyi eikä sitä pystynyt sekoittamaan ennen kuin se oli taas sulanut.
Laittaessani ruokaa vain itselleni lisään mausteita usein suoraan pussista kaatamalla, ja välillä tapahtuu HUPS... Liian maustettua ruokaa kyllä pystyy jotenkin syömään, mutta kerran kukkakaaligratiinia tehdessäni minulla oli koko ajan olo, että unohdin jonkin työvaiheen, ja maistaessa selvisi, että se vaihe oli maustaminen. Sitä ei pystynyt syömään edes väkisin.
Piimäkakkuja ja pikkuleipiä voi kyllä kohottaa soodalla.
Vierailija kirjoitti:
Tein karjalanpiirakoita. Puuron tein hauduttamalla, eli maito ei missään vaiheessa kiehunut. Piirakoista tuli oikein nättejä, mutta uunissa puuron sisältämä maito sitten kiehahti... Kaikki kuoret avautuivat, puuro levisi pellille ja kärähti siihen kiinni.
Vastaisuudessa muistan, että maidon täytyy kiehahtaa kuohuvaksi jo _ennen_ uuniin laittoa. Sitten puuro ei kuohu uunissa.
Ei se siitä ole kiinni. Lisää kananmuna puuroon ennenkun täytät piirakat niin puuro ei ylireagoi uunissa.
Epäonnistuminen alkaa aina siitä, kun alkaa soveltaa liikaa tietämättömänä. :) Nykyään luen reseptien arvostelut tarkemmin, jos kokkailee reseptin avulla. Joskus oikeasti syy epäonnistumiseen on huono resepti.
Sain inspiraation tehdä hedelmälautasen päälle suklaakastiketta kaakaojauheista. Liian myöhään huomasin, että meillä ei ole riittävästi maissitärkkelystä tai mitään vastaavaa. Kaakao kiehui jo kattilassa, joten päätin laittaa sekaan vehnäjauhoja, jotta siitä tulisi paksumpaa. :D Laitoin vähän. Ja sitten vielä vähän lisää, ettei varmasti jää juoksevaksi. Ja sitten vielä vähän lisää. Ja vielä vähän lisää...
Kyllä siitä yksille annoksille sai ihan kivan kastikkeen, mutta vähän jäähdyttyään tuotoksella olisi voinut tiivistää ikkunat, kylpyhuoneen ja talon julkisivun.
Olen nykyään vähän parempi ja maltillisempi kokki
Vierailija kirjoitti:
Köksän tunnilla eräs poika sotki keskenään tl ja dl lyhenteet ja iski ruokaan desin suolaa. :D
Meillä kävi köksän tunnilla samankaltainen moka. Yksi poika luki ohjeen väärin ja meinasi laittaa pullataikinaan 2,5 litraa nestettä 2,5 desilitran sijasta. Onneksi huomattiin virhe ennen kuin oli ehtinyt lisätä kulhoon muutakin kuin nesteen ja hiivan, niin ei mennyt sen enempää aineksia hukkaan :D
Nuorena tyttönä tein itse elämäni ensimmäistä kuivakakkua ja ohjeessa luki 11/2 dl vehnäjauhoja, pitkään mietin, mitä yksitoista kautta kaksi tarkoittaa ja laitoin lopulta kakkuun 11 dl jauhoja. Ei tullut hyvää ei..
Tein töitä jossa kädet menivät kauttaaltaan pikku haavoille. Sen jälkeen tein ruokaa ja minulle jäi sitruunan puolikas yli. Tuli mieleen, että se on hyvä iholle ja hieroin koppuraisiin käsiini. No se ei ollut kiva haavoissa.
Tein Pirkka-juustopastaa pussiaineksista ja päätin sekoittaa joukkoon purkillisen tonnikalaa öljyssä. Jo pelkkä haju oli järkyttävä.
Kalakeittoon (sei) lorahti kotitaloustunnilla liikaa valkopippuria.
Piparkakkutaikinaa tehdessä lisäsin siirappi-mausteseokseen soodaa. Kupli kivasti lämmitettäessä.
Vaivalla väkerretyt lihapullat jäivätkin raa'aksi paistettaessa, eivätkä valmistuneet ajoissa ruualle.
Perunamuusiin lorahti liikaa maitoa.
Pitsataikinaan tuli liikaa jauhoja, minkä yritin pelastaa lisäämällä vettä. Ei onnistunut.
Ruisleivän tekoa harjoittelin useammankin kerran, mutta luovutin, kun en saanut leipää mitenkään kohoamaan vaan tuloksena oli kova ja tiivis lätty. Maku sinänsä oli ok.
"Koitin tehdä kookosjogurttia jonkun blogin ohjeilla. Illemmalla iski mystinen vesiripuli, en usko että oli sattumaa. Ei enää koskaan."
Suhtaudun monesti blogien ja terveysblogien resepteihin pienellä varauksella. Jos ne on jotain Fit-Iidojen (anteeksi kaikella kunnioituksella jos jonkun bloginimi on "Fit-Iida") tosi "terveellisiä" reseptejä, joissa käytetään epämääräisiä jotain superfood ainesosia. Itse sain yhdellä reseptillä itselleni kanssa epämiellyttävät vatsakivut. Jos käytit paljon kookosöljyä, siitä voi kyllä seurata ripuli. Yhtä reseptiä oli kuvattu sanalla "paras" mitä nyt ruokakategoriassaan oli, mutta oli sen verran pahanmakuista ja kummallinen koostumus, että syömättä jäi. Täysin ohjeen mukaan tein kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tein Pirkka-juustopastaa pussiaineksista ja päätin sekoittaa joukkoon purkillisen tonnikalaa öljyssä. Jo pelkkä haju oli järkyttävä.
Kuulostaa jo lähtökohtaisesti melko huonolta makuparilta. :) En ole pystynyt vuosiin syömään noita valmisjuustopastoja. Joskus tuli raja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena tyttönä tein itse elämäni ensimmäistä kuivakakkua ja ohjeessa luki 11/2 dl vehnäjauhoja, pitkään mietin, mitä yksitoista kautta kaksi tarkoittaa ja laitoin lopulta kakkuun 11 dl jauhoja. Ei tullut hyvää ei..
😁
Pellillinen lämpöisiä voileipiä kippasi uunin luukulle ja lattialle. Ennen paistoa siis, ja se juustoraaste tottakai tarrasi kiinni uunin lasiin... Kiva siivota.
Oliskohan ollut 6-luokalla kun tein ensimmäisiä pizzojani kotona. Ei ollut hiivaa joten tein pohjan leivinjauheella ja laitoin aivan liikaa täytteitä ja juustoa. Ei uskoisi että pizza voi jäädä syömättä mutta se kyllä jäi. Sen jälkeen ei kyllä ole kertaakaan jäänyt syömättä.
Olen onneton leipomaan:
Tein illalla miehelle aamuksi liivatteilla hyydytettävää hyytelökakkua syntymäpäiväkakuksi. Aamulla huomasin lavuaarinreunalla vesilasin jossa liivatelehdet likosivat edelleen. Irtopohjavuokassa oli mansikanmakuisella kermalla turvotettu keksipohja.
Tein perinteiseen kuivakakkuvuokaan jugurtillamaustettua tiikerikakkua. En tiennyt, että leivinsooda ja jugurtti eivät tee yhteistyötä. Lopputulos näytti lähinnä 80-luvun rannerenkaalta.
Kerran unohdin sämpylätaikinan kohoamaan pannuhuoneeseen. Miestä kohtasi seuraavana aamuna Alien-leffan lavasteelta näyttävä pannuhuone.
Tein karjalanpiirakoita. Puuron tein hauduttamalla, eli maito ei missään vaiheessa kiehunut. Piirakoista tuli oikein nättejä, mutta uunissa puuron sisältämä maito sitten kiehahti... Kaikki kuoret avautuivat, puuro levisi pellille ja kärähti siihen kiinni.
Vastaisuudessa muistan, että maidon täytyy kiehahtaa kuohuvaksi jo _ennen_ uuniin laittoa. Sitten puuro ei kuohu uunissa.