Voiko päivystyksestä saada lähetteen suoraan erikoispoliklinikalle?
Mites tää homma toimii? Jos joutuu menemään hengenahdistuksen TAI JONKUN MUUN KIIREELLISEN ASIN TAKIA takia päivystykseen voiko ne laittaa suoraan lähetteen erikoislääkärille?
Vai onko eroja eri sairaanhoitopiirissä?
MITEN hengenahdistuspotilas voi päästä akuuttivastaanotolle, koska pystyy puhumaan puhelimessa ,joten ei luokitella akuutiksi sairaudeksi? Eli sitten kun tilanne on siinä pisteessä ettei pysty puhumaan puhelimessa, ei saa päästä lääkärille, koska puhelimella ajan varaaminen on mahdotonta? hahahhah. On se kumma. Hengenahdistupotilaita ei siis hoideta. Kertokaas te hoitajat jotka annatte näitä akuuttiakoja, että teidänkö ei siis ohjeistuksen mukaan tarvitse huomioida mitenkään esim. astmakohtauksista kärsivää, tai emboliasta kärsivää, koska "hän pystyy puhumaan, koska soitit tänne ajanvaraukseen"!. Näin mulle on sanottu varmaan 10 kertaa kun olen saanut astmakohtauksen/keuhkoembolia/COPD kohtauksen, ja JÄLKEENPÄIN olen soittanut kun olen saaanut henkeä vedettyä päivystykseen, tai sairaanhoitajalle.
On sanottu ei ole antaa aikaa. Kerran sanottu että kuukauden päähän on aika. Sanoin olen silloin jo kuollut joten turha ottaa sitä aikaa. Se olisi vaan vaikeuttanut pääsyä nopeammin vaikka peruutusajalle.
Tekstarillako se aika pitää varata jos on vaikka COPD sairaudesta kärsivä, koska puheenmuodostuskyky on merkki ettet sairasta mitään astamaa ym. Pitäisi siis kai joku muu saada soittamaan potilaan puolesta. Entä jos ei ole ketään muuta? ovelasti vältytään hoitmasta kiireellitä astmapotilasta. Siihen kuoleekin yhä 200 potilasta/vuosi suomalaisessa "ihanneyhteisykunnassa": Syy on selvä miksi. Ei oteta edes vastaanotolle, että saisi henget pelastettua. jos on hengenahdistus, et voi soittaa apua, ja jos se meni ohi, sua ei oteta hoitoon, koska kykenit soittamaan...diipa daapaa.....
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
joo ei olisi pitänyt soittaa edes, kerran soitin ensiapuun, tyly ilkeä kuolemanenkeli-sairaanhoitaja sanoi että koska pystyt hyvin puhumaan lauseita, tämä ei ole ensiavun asia. "Täällä hoidetaan vain hätätapaukset".
Tätä ne jaksaa aina jankuttaa. Ei haluta tajuta että on monenlaista hengenahdistusta. Esim. kohtauksellista. Se olo vaihtelee tunneittain, esim. on vaikea saaada vedettyä syvälle happea, ei jaksa paljon puhua, sitten kun saa vedettyä,. jaksaa olla esim. 5 minuttia ja puhua. Ei kukaan jaksa soittaa pahassa hetkessä , se on varmaan totta, muttakun se olo heittelee ja vaihtelee kokoajan. En nytkään ole voinut siivoat kuukauteen koska mitään ei voi tehdä. Mitään ei uskalla alkaa tekemään koska pelkkää kuolevansa jos lähtee liikkumaan, happi loppuu.Itsesuojeluvaisto estää.
Sinunkin onglema on että luokittelet hengenahdistuksen vain "akuutti" hengenahdistus, tai ei hengenahdistusta. Se ei ole noin mustavalkoista. Välillä on ja välillä ei. Syitä on niin miljoonia hengenahdistkseen, ei kaikki ol e astmaa. Mulla ei ole mitän diagnosoitu edes. On sanottu vaan ettei näillä pef-puhallusarvoilla voi olla astmaa.
Kuulostaa siltä, että ongelmasi on korvien välissä. Paniikkihäiriö tai vastaava? Yksinäisyys?
Vierailija kirjoitti:
joo ei olisi pitänyt soittaa edes, kerran soitin ensiapuun, tyly ilkeä kuolemanenkeli-sairaanhoitaja sanoi että koska pystyt hyvin puhumaan lauseita, tämä ei ole ensiavun asia. "Täällä hoidetaan vain hätätapaukset".
Tätä ne jaksaa aina jankuttaa. Ei haluta tajuta että on monenlaista hengenahdistusta. Esim. kohtauksellista. Se olo vaihtelee tunneittain, esim. on vaikea saaada vedettyä syvälle happea, ei jaksa paljon puhua, sitten kun saa vedettyä,. jaksaa olla esim. 5 minuttia ja puhua. Ei kukaan jaksa soittaa pahassa hetkessä , se on varmaan totta, muttakun se olo heittelee ja vaihtelee kokoajan. En nytkään ole voinut siivoat kuukauteen koska mitään ei voi tehdä. Mitään ei uskalla alkaa tekemään koska pelkkää kuolevansa jos lähtee liikkumaan, happi loppuu.Itsesuojeluvaisto estää.
Sinunkin onglema on että luokittelet hengenahdistuksen vain "akuutti" hengenahdistus, tai ei hengenahdistusta. Se ei ole noin mustavalkoista. Välillä on ja välillä ei. Syitä on niin miljoonia hengenahdistkseen, ei kaikki ol e astmaa. Mulla ei ole mitän diagnosoitu edes. On sanottu vaan ettei näillä pef-puhallusarvoilla voi olla astmaa.
Jos oikeasti olisit niin huonossa kunnossa että "happi loppuu" niin tuskin soittelisit päivystykseen vaan menisit sinne. Mutta vaikka nyt kovasti kritisoit sitä ettet ole saanut apua vaikka ihan kuoleman porteilla olet ollut niin hyvin tuntuu edelleen henki pihisevän. Eli ilmeisesti ihan oikein on hoitaja arvioinut tilasi kun on sanonut ettei päivystykseen ole asiaa.
Mä olen itse kärsinyt vuosia hypokondriasta, tosin siinä määrin epätyypillisestä, että en ole juurikaan rampannut lääkärissä saatika ensiavussa/päivystyksessä. Lääkärissä kävin viimeksi 3v sitten hakemassa migreenilääkereseptin ja ensiavussa/sairaalan yhteispäivystyksessä neljästi koko elämäni aikana, 3x ihan oikea oma hätä ja yhden kerran saattajana läheiselle. Se on niin hirvittävä paikka, etten mene muyta kuin kuolemassa olevana ambulanssilla ja mieluummin silloinkin kuolisin kotiin.
Mutta mielestäni olen sairastanut suurinpiirtein kaikki mahdolliset sairaudet mitä on olemassa ja aina kun luen jonkun sairauden oirelistaa niin minultahan löytyy ne kaikki! Sen jälkeen kun tajusin sen, niin kummasti oireilutkin vähenivät. Mulla on toki se etu, että multa otetaan kroonisen perussairauden takia vähintään kerran vuodessa aika mittavat testit ja luotan, että jos oikeasti olisin sairas niin se alkaisi näkymään JOSSAIN.
Kyllä koira koiran tuntee. Ap:llä vippaa päästä.