Voiko päivystyksestä saada lähetteen suoraan erikoispoliklinikalle?
Mites tää homma toimii? Jos joutuu menemään hengenahdistuksen TAI JONKUN MUUN KIIREELLISEN ASIN TAKIA takia päivystykseen voiko ne laittaa suoraan lähetteen erikoislääkärille?
Vai onko eroja eri sairaanhoitopiirissä?
MITEN hengenahdistuspotilas voi päästä akuuttivastaanotolle, koska pystyy puhumaan puhelimessa ,joten ei luokitella akuutiksi sairaudeksi? Eli sitten kun tilanne on siinä pisteessä ettei pysty puhumaan puhelimessa, ei saa päästä lääkärille, koska puhelimella ajan varaaminen on mahdotonta? hahahhah. On se kumma. Hengenahdistupotilaita ei siis hoideta. Kertokaas te hoitajat jotka annatte näitä akuuttiakoja, että teidänkö ei siis ohjeistuksen mukaan tarvitse huomioida mitenkään esim. astmakohtauksista kärsivää, tai emboliasta kärsivää, koska "hän pystyy puhumaan, koska soitit tänne ajanvaraukseen"!. Näin mulle on sanottu varmaan 10 kertaa kun olen saanut astmakohtauksen/keuhkoembolia/COPD kohtauksen, ja JÄLKEENPÄIN olen soittanut kun olen saaanut henkeä vedettyä päivystykseen, tai sairaanhoitajalle.
On sanottu ei ole antaa aikaa. Kerran sanottu että kuukauden päähän on aika. Sanoin olen silloin jo kuollut joten turha ottaa sitä aikaa. Se olisi vaan vaikeuttanut pääsyä nopeammin vaikka peruutusajalle.
Tekstarillako se aika pitää varata jos on vaikka COPD sairaudesta kärsivä, koska puheenmuodostuskyky on merkki ettet sairasta mitään astamaa ym. Pitäisi siis kai joku muu saada soittamaan potilaan puolesta. Entä jos ei ole ketään muuta? ovelasti vältytään hoitmasta kiireellitä astmapotilasta. Siihen kuoleekin yhä 200 potilasta/vuosi suomalaisessa "ihanneyhteisykunnassa": Syy on selvä miksi. Ei oteta edes vastaanotolle, että saisi henget pelastettua. jos on hengenahdistus, et voi soittaa apua, ja jos se meni ohi, sua ei oteta hoitoon, koska kykenit soittamaan...diipa daapaa.....
Kommentit (43)
No hei astma sulta on poissuljettu, copd:n saa kun on vuosikymmenien tupakointi taustalla,onko? Emboliakin on poissuljettu, et täällä 11 kertaa siitä kirjoittelisi. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
No hei astma sulta on poissuljettu, copd:n saa kun on vuosikymmenien tupakointi taustalla,onko? Emboliakin on poissuljettu, et täällä 11 kertaa siitä kirjoittelisi. Voimia!
ei ole poissuljettu mitään embioliaa. P-Fidd arvo ola 0,7 kun viitteen yläraja taisi olla 0,5. ELi jossain ON tulppa.EN silloin ymmärtänyt miksi lääkäri otti tuon arvon, kysyin siitä miksi ei tutkita ,sanoi että yleensä ne on paljon enemmän koholla. Valetta.
en tupakoi, enkä ole koskaan tupakoinut. Matala vernpaine. Kuulemma astmaa jos ei hoida, verenpaine laskee. Mulla alle 100 jo. Ja laskusuunnassa. Olen kalpea, kylmä, huulet vaaleat, joskus sinertävät. Kynnenaluset vaaleat.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen hoitaa esim. infarktit, vaikeat vammat. Yksityinen erikoislääkäri on nopea tapa hakeutua hoitoon,erikoissairaanhoitoon.
maksatko sinä mulle sen?
Usein eivät kuulemma edes huomioi yksityslääkäreiden lähetteitä julkisella puolella, on sanottu
Vierailija kirjoitti:
Maksan veroja itseni kipeäksi ja luotan kyllä siihen, että julkisella hoitoa tarvittaessa saa. Niinkuin saakin.
odotahan vaan...tule sitten tänne itkemään..
kokoomusta äänestäen jatketaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti aika iäkäs tai sitten sinulla on monia perussairauksia? Onko diabetesta, verenpainetautia, ylipainoa tai tupakoitko? Astma sinulla jo onkin. Siihen sinulla on lääkitys ja ilmeisesti sen tiimoilta hoitosuhde omalääkäriin. Jos on sellainen tilanne, että astman hoito ei ole tasapainossa niin silloin sitä asiaa pitäisi pohtia oman hoitavan lääkärin kanssa. Tietysti se jo olemassa oleva COPD sekoittaa pakkaa. Ethän vaan enää tupakoi? Copd on ylensä pitkän tupakoinnin aiheuttama krooninen keuhkosairaus jota ei voi parantaa ja sen oireita voi johonkin rajaan asti helpottaa. Eli kohdallasi astman ja copd n oireilu voi olla vaikea erottaa toisistaan. Toiset potilaat voivat joutua turvautumaan mukana kuljetettavaan lisähappeen lopun elämäänsä. Kys. potilaat ovat vakio kävijöitä esim. ensiavussa. Vaikeat hengenahdistuskohtauksen tulevat aika-ajoin sen normaalin jatkuvan päivittäisen pienen hengenahdistuksen lisänä.
Keuhkoembolia ts. keuhkoveritulppa onkin sitten jo vakava akuuttitilanne. Silloin päivystykseen on syytä lähteä heti, jotta ensiapu- ja liuotushoito voidaan aloittaa nopeasti. Mutta mistä erottaa esim. keuhkoembolian aiheuttama hengenahdistus vaikkapa copd:n pahenemisesta johtuva hengenahdistus. Eipä sitä itse potilas ehkä erotakaan, joten akuutissa hengenahdistuskohtauksessa hakeudutaan ensiapuun soittelematta. Siellä otetaan verikokeet, happiarvot, ekg ja keuhkokuva sekä tarvittaessa magneettikuva.
t.ensiavun sh
et lukenut ollenkaan. Mulla ei ole mitään diagnoosia, On yritetty astmaa jo 10 vuosia sitten poissulkea, pariin otteeseen, mutta puhalluskoe arvot on olleet liian hyvät. Sisätautilääkäri 4 v.sitten otti pyynnöstäni keuhkoröntgenin muttei nähnyt siinä mitään (eipä ne aina näykkään siinä).
Luettelin nuo 3 sairautta siksi että itse epäilen jotain niistä. Voi se olla jotain muutakin.
Nyt ystävä hyvä.. Tekstiäsi oli paljon ja ilmaiset asiat aika rönsyilevästi ja sekavasti. Kirjoitat astmasta, copd:sta ja keuhkoemboliasta. Itse siis vasta epäilet kys. sairauksia?!
Eli tässä minulta yksinkertainen neuvo: Varaa aika joko omalta lääkäriltä tai yksityiselle sisätautilääkärille, jos on rahaa käytettävissä. Kerro hänelle rönsyilemättä ja selkeästi mitkä on oireesi, milloin ne ilmenevät ja kuinka kauan ne ovat kestäneet. Kerro, että ne häiritsevät ja haittaavat (?) päivittäistä elämääsi ja olet kovin huolissasi. Siitä se lähtee. Lääkäri tutkii sinut ja määrää tarvittavia kokeita. Em. toimien jälkeen lääkäri kertoo sinulle tulokset ja määrää mahdollisen lääkityksen ja jatkohoidon.
t.ensiavun sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti aika iäkäs tai sitten sinulla on monia perussairauksia? Onko diabetesta, verenpainetautia, ylipainoa tai tupakoitko? Astma sinulla jo onkin. Siihen sinulla on lääkitys ja ilmeisesti sen tiimoilta hoitosuhde omalääkäriin. Jos on sellainen tilanne, että astman hoito ei ole tasapainossa niin silloin sitä asiaa pitäisi pohtia oman hoitavan lääkärin kanssa. Tietysti se jo olemassa oleva COPD sekoittaa pakkaa. Ethän vaan enää tupakoi? Copd on ylensä pitkän tupakoinnin aiheuttama krooninen keuhkosairaus jota ei voi parantaa ja sen oireita voi johonkin rajaan asti helpottaa. Eli kohdallasi astman ja copd n oireilu voi olla vaikea erottaa toisistaan. Toiset potilaat voivat joutua turvautumaan mukana kuljetettavaan lisähappeen lopun elämäänsä. Kys. potilaat ovat vakio kävijöitä esim. ensiavussa. Vaikeat hengenahdistuskohtauksen tulevat aika-ajoin sen normaalin jatkuvan päivittäisen pienen hengenahdistuksen lisänä.
Keuhkoembolia ts. keuhkoveritulppa onkin sitten jo vakava akuuttitilanne. Silloin päivystykseen on syytä lähteä heti, jotta ensiapu- ja liuotushoito voidaan aloittaa nopeasti. Mutta mistä erottaa esim. keuhkoembolian aiheuttama hengenahdistus vaikkapa copd:n pahenemisesta johtuva hengenahdistus. Eipä sitä itse potilas ehkä erotakaan, joten akuutissa hengenahdistuskohtauksessa hakeudutaan ensiapuun soittelematta. Siellä otetaan verikokeet, happiarvot, ekg ja keuhkokuva sekä tarvittaessa magneettikuva.
t.ensiavun sh
et lukenut ollenkaan. Mulla ei ole mitään diagnoosia, On yritetty astmaa jo 10 vuosia sitten poissulkea, pariin otteeseen, mutta puhalluskoe arvot on olleet liian hyvät. Sisätautilääkäri 4 v.sitten otti pyynnöstäni keuhkoröntgenin muttei nähnyt siinä mitään (eipä ne aina näykkään siinä).
Luettelin nuo 3 sairautta siksi että itse epäilen jotain niistä. Voi se olla jotain muutakin.
Niin eli sulla on se sairaus psyykkinen, hakeudut aivan väärälle päivystysluukulle. Mihinkään somaattiseen päivystykseen et kuulu luulotaudin kanssa, vaan se voidaan aivan hyvin hoitaa tk-lääkärin kanssa kuukauden kuluttua. Aika merkittävää on, mitä selkeästi itse et huomaa tai halua huomata, on se ettet kelpuuta kiireetöntä aikaa. Olet omasta mielestäsi sairastanut jo 10 kuolemaan johtavaa kohtausta saamatta apua, et ole kuollut(!) eikä tila ole pahentunut vaan se menee ohitse. Etkä edelleenkään kelpuuta apua myöhemmin vaan se pitäisi saada silloin kun sinusta siltä tuntuu->tiedät itsekin, ettei vaiva ole fyysinen (sinuthan on tutkittu asian tiimoilta), mutta et halua payykkistä apua koska se tekisi sinusta "hullun".
Hakeudu ensikerralla psykiatriseen päivystykseen kun henkeä ahdistaa, saat sitä apua mitä tarvitset ja mitä haet, huomiota.
Siskollani oli samat oireet. Ei saanut happea, huulet siniset. Sai antibiootti kuurin toinen toisensa jälkeen.Yhteensä 7 peräkkäin. Hänellä oli mielenterveysongelmia, mutta siinä vaiheessa kun eräs fiksu lääkäri pyysi saada nähdä hänen jalkansa, joutui / pääsi suoraan sairaalaan.
Mutta se oli jo myöhäistä, kuoli viikon sisällä. Kaikki keuhkolohkot pahasti tulehtuneet ja massiivinen sydänkohtaus. Että silleen..
Vierailija kirjoitti:
Siskollani oli samat oireet. Ei saanut happea, huulet siniset. Sai antibiootti kuurin toinen toisensa jälkeen.Yhteensä 7 peräkkäin. Hänellä oli mielenterveysongelmia, mutta siinä vaiheessa kun eräs fiksu lääkäri pyysi saada nähdä hänen jalkansa, joutui / pääsi suoraan sairaalaan.
Mutta se oli jo myöhäistä, kuoli viikon sisällä. Kaikki keuhkolohkot pahasti tulehtuneet ja massiivinen sydänkohtaus. Että silleen..
Joo, mutta tuohan varmasti näkyi jo muutenkin. Ap oli tutkittu, puhalluskokeet normaalit, rgkuvat normaalit.
Oulussa menee niin että päivystyksestä (tai tk:sta tai yksityiseltä) voi saada lähetteen erikoislääkäripäivystykseen (tai lähetteen erikoislääkärille ilman päivystystarvetta).
Ihan lääkärin tekemän arvion mukaan ne menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole poissuljettu mitään embioliaa. P-Fidd arvo ola 0,7 kun viitteen yläraja taisi olla 0,5. ELi jossain ON tulppa.EN silloin ymmärtänyt miksi lääkäri otti tuon arvon, kysyin siitä miksi ei tutkita ,sanoi että yleensä ne on paljon enemmän koholla. Valetta.
en tupakoi, enkä ole koskaan tupakoinut. Matala vernpaine. Kuulemma astmaa jos ei hoida, verenpaine laskee. Mulla alle 100 jo. Ja laskusuunnassa. Olen kalpea, kylmä, huulet vaaleat, joskus sinertävät. Kynnenaluset vaaleat.
Miksi et kelpuuttanut sitä aikaa, minkä olisit saanut?
"Normaalialueella oleva tulos poissulkee tukoksen n. 95 % todennäköisyydellä. Sen sijaan koholla oleva D-dimeeri ei läheskään aina merkitse, että potilaalla todella on tukos"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ensiavun sh
Niin eli sulla on se sairaus psyykkinen, hakeudut aivan väärälle päivystysluukulle. Mihinkään somaattiseen päivystykseen et kuulu luulotaudin kanssa, vaan se voidaan aivan hyvin hoitaa tk-lääkärin kanssa kuukauden kuluttua. Aika merkittävää on, mitä selkeästi itse et huomaa tai halua huomata, on se ettet kelpuuta kiireetöntä aikaa. Olet omasta mielestäsi sairastanut jo 10 kuolemaan johtavaa kohtausta saamatta apua, et ole kuollut(!) eikä tila ole pahentunut vaan se menee ohitse. Etkä edelleenkään kelpuuta apua myöhemmin vaan se pitäisi saada silloin kun sinusta siltä tuntuu->tiedät itsekin, ettei vaiva ole fyysinen (sinuthan on tutkittu asian tiimoilta), mutta et halua payykkistä apua koska se tekisi sinusta "hullun".
Hakeudu ensikerralla psykiatriseen päivystykseen kun henkeä ahdistaa, saat sitä apua mitä tarvitset ja mitä haet, huomiota.
Pelle. Jos on astma jäänyt diagnosoimatta vuonna 1 niin tila voi olla vuonna 2 pahentunut astmaksi. Jos potilas selviää10 astmakohtauksesta hengissä, niin se 11. voi tappaa. Pelle! Lue jotain astmasta ennen kuin vähättelet astmaa, joka edelleen tapaa useita suomalaisia joka vuosi. "Hoidoista" huolimatta.
Ihmisellä voi ola 2000 eri tautia mikä aiheuttaa sietämätätöntä hengenahdistusta, ei nuo 3 ole ainoita. Vaikkapa kuumeeton keuhkokuume, keuhkopukentulehdus.
Minä en odota kuukautta että mahdollinen akuuttiastmakohtaus tutkitaan.
Mene pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen hoitaa esim. infarktit, vaikeat vammat. Yksityinen erikoislääkäri on nopea tapa hakeutua hoitoon,erikoissairaanhoitoon.
maksatko sinä mulle sen?
Usein eivät kuulemma edes huomioi yksityslääkäreiden lähetteitä julkisella puolella, on sanottu
Kyllä ne yksityisenkin lääkärin lähetteet käsitellään ihan normaalisti.
Itse ainakin olen päässyt julkiselle erikoislääkärin vastaanotolle yksityisen lääkärin tekemällä lähetteellä.
Yksityisen määräämiä labrakokeitakin olen saanut julkisella otettua kun olen hakenut tk:sta hoitajan tai lääkärin hyväksynnän niille labroille.
Voi tuota tietämättömyyttä, kyllä kaikki lähetteet käsitellään, totta kai. Kun lähete on erikoislääkärin kirjoittama, usein niissä ovat niin kattavat esitiedot, että potilaan hoito alkaa nopeasti. HALOO.
Älä ihmeessä diagnosoi palstalla ihmisiä. Ilman lääketieteen asiantuntemusta.
Älä myöskään herjaa muita keskustelijoita.
Mä en ole lääkäri, enkä ees sairaanhoitaja, joten haluaako joku selittää miten keuhkoembolia menee itsestään ohi?
Vinkkinä, jos oikeasti haluaa päästä yksityiselle erikoislääkärille oli vaiva mikä tahansa, varaa aika johonkin yksityislääkärifirmaan ensin yleislääkärille ja sano siellä että haluat päästä erikoislääkärin tutkittavaksi. Kyllä ne sieltä mielellään ohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole lääkäri, enkä ees sairaanhoitaja, joten haluaako joku selittää miten keuhkoembolia menee itsestään ohi?
joskus esim. jalassa oleva isompi tulppa lähettää pieniä klönttejä verenkiertoon, ne päätyy joko sydämeen tai keuhkoihin, ja henkilö voi selvitä, tai jopa olla huomaamatta mitään, mutta jalkatulppa jatkaa ajan kuluessa klönttien lähettämistä aina silloin tällöin.
"Pienemmissä keuhkoveritulpissa oireet voiivat olla hämäävän lieviä Jos laskimotukos "syöttää" pieniä veritulppia pitempään, päivien kuluessa ilmaantuu lisääntyvää hengenahdistusta."http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
"Sekä alaraajojen että keuhkojen veritulppa saattaa kuitenkin olla salakavalasti myös vähäoireinen tai täysin oireetonkin." http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00…
Vierailija kirjoitti:
Siten, että ap on tieteellinen ihme. Hän on vuosien aikana kärsinyt kaikenkaikkiaan ainakin 10 (itse)todistettua keuhkoemboliaa, yhdessä keuhkoahtaumataudin ja astmakohtauksen ollessa päällä. Merkittävää ja tiedemielessä myös ihmeellistä on se, ettei hänestä myöskään tutkittaessa löydy mitään viitteitä näistä sairauksista.
On hyvin mahdollista, että hänellä on myös harvinainen, ja aina tappava, täydellisen oireeton keuhkokuume. Tämän vakavan taudin tekee äärimmäisen vaikeaksi diagnosoida se fakta, ettei se aiheuta kerrassaan mitään fyysisiä muutoksia kehoon. Kaikki löydökset ovat kuin terveen ihmisen, mutta silti tämä salakavala sairaus riuduttaa sairastajansa. Ainoa tapa diagnosoida sairaus onkin haastatella potilasta ja kysyä, sairastaako hän mielestään täydellisen oireetonta keuhkokuumetta. Jos sairastaa, on hoito aloitettava välittömästi, sillä tauti on lähes aina hoitamatta nopeasti diagnosoinnista kuolemaan johtava. Viivästynyt diagnoosi viivästyttää myös kuolemaa ja hämmästyttävää kyllä, jotkin potilaat ovat sairastaneet tätä tautia jopa vuosia ennen diagnoosiaan. Kontroversiaalisti jotkut kysyvätkin, eikö kuoleman ehkäisyssä diagnosoimattomuus olisikin siis itse hoito? Perinteisempi hoitomuoto on vahvojen antipsykoottien määrääminen ja voinnin tarkkailu, joka vaikuttaakin pelastavan n. 100% sairastuneista tautiin kuolemiselta. Ikävä kyllä, täydellisen oireeton keuhkokuume pyrkii joillain potilailla uusiutumaan pian lääkityksen purkamisen jälkeen. Riskiä uusiutumiseen korottaa merkittävästi se, jos lääkityksen purku tapahtuu ilman erikoislääkärin valvontaa. Joissain tapauksissa sairaus myös muuntuu kokonaan toiseksi, siitä saattaa kehittyä esimerkiksi kovaoireinen sydänkohtaus, johon ei myöskään liity patologisia merkkejä, myös näkymätön suurikokoinen aivokasvain on tyypillinen muunnos. Tämä kaikenlaisissa kuvantamismenetelmissä näkymätön kasvain aiheuttaa suurta tuskaa potilaalle, mutta on erittäin vaikea hoidettava, sillä hoitoa on vaikea kohdentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että ap on tieteellinen ihme. Hän on vuosien aikana kärsinyt kaikenkaikkiaan ainakin 10 (itse)todistettua keuhkoemboliaa, yhdessä keuhkoahtaumataudin ja astmakohtauksen ollessa päällä. Merkittävää ja tiedemielessä myös ihmeellistä on se, ettei hänestä myöskään tutkittaessa löydy mitään viitteitä näistä sairauksista.
On hyvin mahdollista, että hänellä on myös harvinainen, ja aina tappava, täydellisen oireeton keuhkokuume. Tämän vakavan taudin tekee äärimmäisen vaikeaksi diagnosoida se fakta, ettei se aiheuta kerrassaan mitään fyysisiä muutoksia kehoon. Kaikki löydökset ovat kuin terveen ihmisen, mutta silti tämä salakavala sairaus riuduttaa sairastajansa. Ainoa tapa diagnosoida sairaus onkin haastatella potilasta ja kysyä, sairastaako hän mielestään täydellisen oireetonta keuhkokuumetta. Jos sairastaa, on hoito aloitettava välittömästi, sillä tauti on lähes aina hoitamatta nopeasti diagnosoinnista kuolemaan johtava. Viivästynyt diagnoosi viivästyttää myös kuolemaa ja hämmästyttävää kyllä, jotkin potilaat ovat sairastaneet tätä tautia jopa vuosia ennen diagnoosiaan. Kontroversiaalisti jotkut kysyvätkin, eikö kuoleman ehkäisyssä diagnosoimattomuus olisikin siis itse hoito? Perinteisempi hoitomuoto on vahvojen antipsykoottien määrääminen ja voinnin tarkkailu, joka vaikuttaakin pelastavan n. 100% sairastuneista tautiin kuolemiselta. Ikävä kyllä, täydellisen oireeton keuhkokuume pyrkii joillain potilailla uusiutumaan pian lääkityksen purkamisen jälkeen. Riskiä uusiutumiseen korottaa merkittävästi se, jos lääkityksen purku tapahtuu ilman erikoislääkärin valvontaa. Joissain tapauksissa sairaus myös muuntuu kokonaan toiseksi, siitä saattaa kehittyä esimerkiksi kovaoireinen sydänkohtaus, johon ei myöskään liity patologisia merkkejä, myös näkymätön suurikokoinen aivokasvain on tyypillinen muunnos. Tämä kaikenlaisissa kuvantamismenetelmissä näkymätön kasvain aiheuttaa suurta tuskaa potilaalle, mutta on erittäin vaikea hoidettava, sillä hoitoa on vaikea kohdentaa.
Nyt taisin bongata ihan oikean lääkärin täältä :D
t. ensiavun sh