Onko joskus ollut hankalia omaisia vanhuksilla? Miten olette
päässeet eteen päin eli onko esimiehet ottaneet puheeksi tms?
Kommentit (69)
Aina voi hoitaa sen omaisen kotona. Ei tollasia paskaomaisia kaivata mihinkään. Juttu kulkee, vähän pienemmällä paikkakunnalla pidetään kyllä huolta, että tällaisista omaisista kuulevat kyllä muuallakin alueen yksiköissä. En paljon kehtais itte näyttää naamani missään tollasen käytöksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku omainen oikeasti määrätä miten hoitajat tekee työtä?! Olisi kauheaa olla hoitaja jos ei saisi omaisten vuoksi työrauhaa! Huh huh!
Luulisi että esimiehet tukevat työntekijöitään vaikeissa tilanteissa.
Oikeasti kehtaa. Kun hoitaja on omin käsin kirjoittanut hoito- ja palvelusopimukseen, että leikataan sormien kynnet ja kutsutaan tarvittaessa jalkojenhoitaja, minä ilkeä omainen kehtaan määrätä, että kynnet on leikattava.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi hoitaa sen omaisen kotona. Ei tollasia paskaomaisia kaivata mihinkään. Juttu kulkee, vähän pienemmällä paikkakunnalla pidetään kyllä huolta, että tällaisista omaisista kuulevat kyllä muuallakin alueen yksiköissä. En paljon kehtais itte näyttää naamani missään tollasen käytöksen jälkeen.
Ei aina voi. On ehkä pieni asunto, johon ei voi ottaa omaista asumaan. On työ, jossa on oltava tietty aika eikä voi jäädä kotiin hoitamaan omaista silloin, kun hän sattuu olemaan hoidon tarpeessa. Minun lapseni kaipasivat kovasti tätä paskaomaista, jonka piti paimentaa heidän mummoaan illalla niin, että lapsen iltatoimet jäivät. Lasten isä oli samassa taloudessa, mutta hänellä oli omia tärkeitä töitä monena iltana. Jos hän olisi jättänyt ne tekemättä, olisi tullut joku viranomainen paikalle.
Olen kehdannut näyttää naamaani sanomalehdessä ja jopa vaalijulisteessa. Ei riittäneet vanhusten ja omaisten äänet kuin varapaikkaan, eikä hoitajat varmaan äänestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku omainen oikeasti määrätä miten hoitajat tekee työtä?! Olisi kauheaa olla hoitaja jos ei saisi omaisten vuoksi työrauhaa! Huh huh!
Miksi te hoitajat nyökyttelette ja myöntelette yhteisessä palaverissa, kun hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjataan esimerkiksi vanhuksen kynsien leikkaaminen, mutta jätätte kuitenkin ne leikkaamatta?
Kyllä omainen kehtaa vaatia hoitajia toteuttamaan sitä suunnitelmaa, jonka he itse olivat hyväksymässä! Miksi ei kehtaisi? Vai onko se oikein, että vanhuksen samanikäinen sisko ne kynnet leikkaa, kun henkilökunta jättää sen tekemättä?
Esimiehen pitäisi tukea henkilökuntaa vaikeassa tilanteessa. Se ei kuitenkaan sovi, että johtava hoitaja sanoo omaiselle kahden kesken kansliassa " e
Kynsien leikkuu tavallisilta hoitajilta kielletty? Nyt minä en enää yhtään ihmettele, että tänne haalitaan hoitajia Filippiineiltä niiden eläkkeelle jääneitten tilalle, joilla olisi vielä kynsienleikkuulisenssi. Onko kynsienleikkauslupatentti vähän niin kuin S2, että pitää suorittaa sekä kirjallinen että näyttökoe ennen kuin saa luvan?
Yhden kerran aloin itkemään kun taas kerran sama omainen haukkui. Omainen oli tosi pahoillaan, kyynelehti itsekin ja tuli halaamaan, eikä enää sen jälkeen haukkunut tai arvostellut koskaan, ainakaan minua. Kaipa hän siinä ensimmäisen kerran ymmärsi, että hoitajakin on ihminen joka oikeasti yrittää tehdä työnsä hyvin.
Hoitopaikkoihin pitäisi saada tallentava videovalvonta.
Sitä saisi vanhuksen (tai edunvalvojan) luvalla seurata koska vain nimetyt omaiset ja tarvittaessa esimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te hoitajat nyökyttelette ja myöntelette yhteisessä palaverissa, kun hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjataan esimerkiksi vanhuksen kynsien leikkaaminen, mutta jätätte kuitenkin ne leikkaamatta?
Kyllä omainen kehtaa vaatia hoitajia toteuttamaan sitä suunnitelmaa, jonka he itse olivat hyväksymässä! Miksi ei kehtaisi? Vai onko se oikein, että vanhuksen samanikäinen sisko ne kynnet leikkaa, kun henkilökunta jättää sen tekemättä?
Esimiehen pitäisi tukea henkilökuntaa vaikeassa tilanteessa. Se ei kuitenkaan sovi, että johtava hoitaja sanoo omaiselle kahden kesken kansliassa " e
Laista en tiedä, mutta tuohon aiemmin kertomaani tapaukseen liittyi tilanne, jossa omainen oli aikonut hakea vanhuksen kotiin syntymäpäivän viettoon. Aamulla tuli omaiselle puhelu, että on niin huonossa kunnossa, on laitetaan psykogeriatriselle. Omaisella oli laajennettu edunvalvonta ja hän ilmoitti, että ei laiteta, hän hakee äitinsä kotiin. Juhla pidettiin ja vanhus oli pari yötä kotona. Muutamat vieraat ihmettelivät, että ei hän kyllä psykiatrisen sairaalan tarpeessa ollut vaan hyvinkin rauhallinen. Kun hänet vietiin takaisin hoitopaikkaan, seuraavana aamuna tuli puhelu, että laitetaan ambulanssilla psykiatriseen sairaalaan M1-lähetteellä. Se keikka osoittautui pettymykseksi henkilökunnalle, koska takaisin tullessa oli vain kaksi lääkettä, kolmas tarvittaessa. Eikä todellakaan ollut mahdollista mitenkään hoitaa jatkuvasti kotona.
*terveisiä tutuille, jotka tunnistatte*
Vierailija kirjoitti:
Satuin useamman kerran vahingossa kuulemaan, kun yksi entinen esimies haukkui hoitajia puhelimessa kilpaa omaisen kanssa. Ei yhtään kyseenalaistanut omaisten valituksia, vaan lähti mukaan niihin välillä ihan psykoottisten omaisten juttuihin.
On ollut omaisia, jotka jopa haluavat päättää ketkä hoitajat heidän läheistään saavat hoitaa. Tai määrätä tarkan kellonajan, jolloin läheisen kotiin tai asukashuoneeseen mennään, ei saisi mennä yhtään aiemmin tai myöhemmin. Jotkut esimiehet alistuvat kaikkeen, ja yhdessäkin yksikössä jopa työvuorot suunniteltiin sen perusteella, että aina on omaisille mieleinen hoitaja vuorossa hoitamassa heidän läheistään.
Eli kun monesti sanotaan että hoitoalalla huono johtaminen on ongelma, niin se on ihan totta.
Olen ollut se hankala omainen, että olen saanut vanhukselle hoitosuunnitelmassa olevat perusasiat (vaipan vaihto, juomavesi, ruoka) ja että olen saanut tietoa vanhuksen elämän tapahtumista (sairastumiset, kaatumiset, hoitotoimet, lääkityksen muutokset), sillä ilman hankaluuttani näitä asioita ei olisi tapahtunut. Käyn paikalla vähintään kerran päivässä. En ole mielelläni hankala, mutta vanhuksella ei ole ketään muuta kuin minä, joka pitää hänen puoliaan, joten hoidan tehtäväni. Te muut tunnutte "olevan vain työssä", eikä vanhus ole teille yksilö.