Onko joskus ollut hankalia omaisia vanhuksilla? Miten olette
päässeet eteen päin eli onko esimiehet ottaneet puheeksi tms?
Kommentit (69)
Onneksi suurinosa omaisista on mukavia, mutta kyllä niitä ilkeitä löytyy. Välillä tosiaan tekisi mieli sanoa, että hoidappa itse, jos osaat paremmin. Esim. kun omainen raivosi, miksi hänen isäänsä ei käytetä vessassa. No hänen jalkansa ei kanna yhtään, eikä jaksa istua pöntöllä, vaikka nosturilla veisi (vuodepotilas). Hän ei vaan itse muistisairautensa vuoksi muistanut asiaa, siksi pyysi usein vessaan. Omaiselle useasti tästä kerrottiin, mutta ei hyväksynyt asiaa.
Sitten on näitäkin ääritapauksia urani aikana ollut, ketkä selvittää hoitajien kotiosoitteet, puhelinnumerot yms. ja lähettelee vihaisia viestejä. Yksi tuttu hoitaja vasta joutui hakemaan lähestymiskiellon, kun juttu meni niin pahaksi.
Se on myös potilaiden kannalta ikävää, jos omaisten ja hoitajien välillä on erimielisyyttä. Niitä potilaita varten me tätä työtä tehdään, mutta usein hoidetaankin enemmän omaisia, kuin niitä potilaita.
Usein hoitajat voivat pahoin työssään kun eivät ehdi tekemään mitä pitäisi asiakkaan hyvinvoinnin turvaamiseksi. Hoitoalalla hoitajien mielipiteillä tai ajatuksilla ei juurikaan ole merkitystä. Otetaan kalliit konsultit kertomaan miten asiat pitäisi tehdä, viis ammattilaisen näkökulmasta. Tee siinä sitten ammattimaista hoitotyötä!
Mitä kuvittelette tapahtuvan kun nämä voittoa tavoittelevat yksityiset rahastusfirmat alkavat hoitaa omaistenne asioita? Voin kertoa, ettei asiat ainakaan parane.
Jokainen meistä vanhenee. Nyt olisi korkea aika alkaa miettiä mikä on laadukasta apua ja hoitoa tulevaisuudessa ja miten se järjestetään. Pahoin pelkään, että verovarat joilla hoitoa kustannetaan valuvat ulkomaille suuryhtiöiden pohjattomaan taskuun. Miksi suomalaiset antavat tämän tapahtua?! Eikö kiinnosta kun ei VIELÄ koske itseä?
Vierailija kirjoitti:
On omaisia, jotka on suoraan helvetistä. Vai mitä pidätte esim tällaisesta.. Ensin ei käydä vuosiin omaista katsomassa ja sitten kun hän menee huonoon kuntoon ja soitetaan kunnon heikentymisestä niin tullaan isolla porukalla. Huudetaan ja käyttäydytään uhkaavasti. Paikalle pyydetään vartija. Omainen kuolee ja se on hoitajien syy. Hoitajat tappoi rakkaan äidin joka on aina ollut terve.
Hautajaisista soitellaan osastolle ja sanovat että tulevat pistämään kylmäksi äidin murhaajat.
Kansallispukuisia?
No, tekisi hyvää hoitajille kokea itse se kun omaisena haluaa läheisensä parasta. Hoidon taso on suoraan sanottuna mitä sattuu monessa paikassa.
Uhkailu, väkivalta tai asiaton käytös ei tietenkään ole oikein. Hoitajana usein vaan sokeutuu sille, mitä se potilas tai omainen kokee.
t. hoitaja itsekin, ja omainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku omainen oikeasti määrätä miten hoitajat tekee työtä?! Olisi kauheaa olla hoitaja jos ei saisi omaisten vuoksi työrauhaa! Huh huh!
Luulisi että esimiehet tukevat työntekijöitään vaikeissa tilanteissa.Miksi te hoitajat nyökyttelette ja myöntelette yhteisessä palaverissa, kun hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjataan esimerkiksi vanhuksen kynsien leikkaaminen, mutta jätätte kuitenkin ne leikkaamatta?
Kyllä omainen kehtaa vaatia hoitajia toteuttamaan sitä suunnitelmaa, jonka he itse olivat hyväksymässä! Miksi ei kehtaisi? Vai onko se oikein, että vanhuksen samanikäinen sisko ne kynnet leikkaa, kun henkilökunta jättää sen tekemättä?
Esimiehen pitäisi tukea henkilökuntaa vaikeassa tilanteessa. Se ei kuitenkaan sovi, että johtava hoitaja sanoo omaiselle kahden kesken kansliassa " enhän minä tiedä kun en ole siellä osastolla, kysykää hoitajilta" ja kun kysytään hoitajalta, tämä vastaa " kysykää johtajalta". Vasta myöhemmin selvisi, että juuri kyseinen hoitaja oli vanhuksemme omahoitaja. Siitä tuli vähän suurempi selkkaus, mutta ei siitä tässä enempää.
Terveisin se hankala omainen.
Miksi et itse leikkaa sen omaisesti kynsiä? Suomessa kun vanhukset jätetään laitokseen , niin siellä käydään jeesustelemassa kuinka huonoa hoito on, mutta sen oman isän tai äidin eteen ei enää tehdä mitään.Mikään laki ei esimerkiksi kiellä viemästä sitä omaista kotilomille , ei se vanhus hoitajia kaipaa, vaan omia omaisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku omainen oikeasti määrätä miten hoitajat tekee työtä?! Olisi kauheaa olla hoitaja jos ei saisi omaisten vuoksi työrauhaa! Huh huh!
Luulisi että esimiehet tukevat työntekijöitään vaikeissa tilanteissa.Miksi te hoitajat nyökyttelette ja myöntelette yhteisessä palaverissa, kun hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjataan esimerkiksi vanhuksen kynsien leikkaaminen, mutta jätätte kuitenkin ne leikkaamatta?
Kyllä omainen kehtaa vaatia hoitajia toteuttamaan sitä suunnitelmaa, jonka he itse olivat hyväksymässä! Miksi ei kehtaisi? Vai onko se oikein, että vanhuksen samanikäinen sisko ne kynnet leikkaa, kun henkilökunta jättää sen tekemättä?
Esimiehen pitäisi tukea henkilökuntaa vaikeassa tilanteessa. Se ei kuitenkaan sovi, että johtava hoitaja sanoo omaiselle kahden kesken kansliassa " enhän minä tiedä kun en ole siellä osastolla, kysykää hoitajilta" ja kun kysytään hoitajalta, tämä vastaa " kysykää johtajalta". Vasta myöhemmin selvisi, että juuri kyseinen hoitaja oli vanhuksemme omahoitaja. Siitä tuli vähän suurempi selkkaus, mutta ei siitä tässä enempää.
Miksi et itse leikkaa sen omaisesti kynsiä? Suomessa kun vanhukset jätetään laitokseen , niin siellä käydään jeesustelemassa kuinka huonoa hoito on, mutta sen oman isän tai äidin eteen ei enää tehdä mitään.Mikään laki ei esimerkiksi kiellä viemästä sitä omaista kotilomille , ei se vanhus hoitajia kaipaa, vaan omia omaisiaan.
Jos tilaat ja maksat tavaran x ja se ei koskaan tule sinulle niin todellako itse rakennat sen?
Entäpä sitten, kun et ole saanut omaisellesi kunnallista paikkaa, ja olet joutunut panemaan omaisen yksityiseen hoitoon, josta maksat 5500e/kk. Ei ole tarpeeksi hoitajia, ei mitään virikkeitä, ei viedä koskaan ulos, mitään ei tapahdu vaikka kuinka yrität puuttua epäkohtiin. Ainoa joka toimii on laskutus. Suomessa ei ole mitään instanssia, joka valvoo yksityisiä hoivakoteja.
5 vuotta tällaisessa hoivakodissa maksaa 330 000e. Kunnon asunnon verran. Eikä vastineeksi saa mitään muuta kuin pahaa mieltä ja jatkuvan huolen omaisesta, joka ei pysty ilmaiseimaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä sitten, kun et ole saanut omaisellesi kunnallista paikkaa, ja olet joutunut panemaan omaisen yksityiseen hoitoon, josta maksat 5500e/kk. Ei ole tarpeeksi hoitajia, ei mitään virikkeitä, ei viedä koskaan ulos, mitään ei tapahdu vaikka kuinka yrität puuttua epäkohtiin. Ainoa joka toimii on laskutus. Suomessa ei ole mitään instanssia, joka valvoo yksityisiä hoivakoteja.
5 vuotta tällaisessa hoivakodissa maksaa 330 000e. Kunnon asunnon verran. Eikä vastineeksi saa mitään muuta kuin pahaa mieltä ja jatkuvan huolen omaisesta, joka ei pysty ilmaiseimaan itseään.
Jos tämä on tilanne, niin kannattaa siirtää omainen parempaan yksityiseen hoitokotiin. Yksityisellä puolella on sentään valinnanvapaus, eikä ole mikään pakko jäädä huonoon paikkaan.
Oma omaiseni on yksityisessä hoitokodissa, joka kyllä maksaa 5200 eur / kk, mutta jossa hoito on ensiluokkaista ja jossa vanhuksille järjestetään perushoidon ja erinomaisen ruuan lisäksi ohjelmaa päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on tilanne, niin kannattaa siirtää omainen parempaan yksityiseen hoitokotiin. Yksityisellä puolella on sentään valinnanvapaus, eikä ole mikään pakko jäädä huonoon paikkaan.
Oma omaiseni on yksityisessä hoitokodissa, joka kyllä maksaa 5200 eur / kk, mutta jossa hoito on ensiluokkaista ja jossa vanhuksille järjestetään perushoidon ja erinomaisen ruuan lisäksi ohjelmaa päivittäin.
Voisitko vinkata, mikä paikka kyseessä? Tämänkin paikan esitteessä lukee ylisanoin kaikenlaista, joka ei sitten pitänytkään paikkansa.
Vinkkiä pyysi siis nro 30, jonka omainen huonossa paikassa.
En tiedä, poistetaanko viestini kohta mainoksena, mutta omaiseni on ollut yli vuoden Helsingissä Wilhelmiinassa. Niin me omaiset kuin dementiasta kärsivä vanhus itse on tosi tyytyväisiä paikkaan.
Omaisemme on tehostetussa palveluasumisessa eli hänen hoitoonsa ja kuukausimaksuunsa sisältyy kaikki palvelut. Wilhelmiinassa on myös parempikuntoisille vanhuksille palveluasuntoja, joissa selvästi pienempään kuukausimaksuun sisältyy vuokra, lounas ja ohjelma, mutta kaikista lisäpalveluista pitää maksaa erikseen,
Mä oon vaan yrittäny pitää niitäkin tyytyväisenä aina kun voin. Pääosin omaiset on ollut meillä tyytyväisiä. Ne omaiset kenen kanssa on vaikeinta muistaa kyllä ja tietää jo päivällä mitä tehdä potilaan kanssa, jotta omaiset on tullessaan tyytyväisiä. Useimmiten riittää, että osaa kertoa omaisille ne kaikki perus jutut joita on sinä päivänä potilaalle tehnyt ja miten on mennyt, vaikka ne olisi joka päiväisiä perusasioita.
Meillä oli esim yksi potilas joka teeskenteli hengenahdistuskohtauksia kun omaiset tuli. Omaiset usein huomautteli jos asialle ei tehnyt mitään, joten otin aina happisaturaatiomittarin taskuun kun huomasin omaisten tulevan. Sillä oli nopea näyttää omaisille, että asiaan reagoidaan ja potilaallekin oli helppo sanoa, että ei huolta, hän saa tarpeeksi happea. Potilas yleensä rauhoittui tämän jälkeen hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
On omaisia, jotka on suoraan helvetistä. Vai mitä pidätte esim tällaisesta.. Ensin ei käydä vuosiin omaista katsomassa ja sitten kun hän menee huonoon kuntoon ja soitetaan kunnon heikentymisestä niin tullaan isolla porukalla. Huudetaan ja käyttäydytään uhkaavasti. Paikalle pyydetään vartija. Omainen kuolee ja se on hoitajien syy. Hoitajat tappoi rakkaan äidin joka on aina ollut terve.
Hautajaisista soitellaan osastolle ja sanovat että tulevat pistämään kylmäksi äidin murhaajat.
Ei se kivaa ole, eikä tuollaista pidä huomiotta jättää vaan tapauskohtaisesti ilmoittaa vastaavasta eteenpäin. Hoitajana varmasti kuitenkin ymmärrät kuinka moninaiset tunteet läheisen kuolema voi tehdä.
T: toinen hoitaja
Kiitos 34=31! Omaisemme on huonokuntoinen. Millaista ohjelmaa on tarjolla? Ruoka siellä W:ssä onkin eriomaista, olen nähnyt ruokalistoja.
Ei koskaan tiedä, mitä mainosten takaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 34=31! Omaisemme on huonokuntoinen. Millaista ohjelmaa on tarjolla? Ruoka siellä W:ssä onkin eriomaista, olen nähnyt ruokalistoja.
Ei koskaan tiedä, mitä mainosten takaa löytyy.
Muistaakseni ohjelmakin löytyy paikan nettisivuilta. Jos ei löydy, niin soittakaa ja pyytäkää. Mutta siellä on siis esim. yhteislaulua, lapsiryhmien esityksiä, ammattipianisti käy soittamassa 1-2 kertaa kuukaudessa kappaleita (osittain asukkaiden toivomusten mukaan), joku käy pitämässä esityksen matkastaan jonnekin ulkomaille, joku Bumtsibum - tyyppinen juttu, jossa lauletaan yhdessä jne. Osa ohjelmasta on sopivampaa parempikuntoiselle kuin mitä meidän omaisemme on, mutta hän viihtyy silti paikassa oikein hyvin. Sitten on kyllä sitäkin, että omassa kerroksessa katsotaan TV:tä yhdessä (tämä ei siis kuulu viralliseen ohjelmaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaat ja maksat tavaran x ja se ei koskaan tule sinulle niin todellako itse rakennat sen?
Oikeastiko vertaat omaistasi ja tavaraa? Järjen käyttö on sallittua myös omaisilla. Onko niin vaikea tehdä jotakin läheisensä eteen silloin tällöin, vaikka kuinka asia olisi kirjattu hoitosuunnitelmaan? Itse omaisena kun käyn katsomassa isääni, saatan ajaa jopa parran vaikka se on hoitosopimukseen kirjattu.
Hieman vaikuttaa siltä, että et edes halua ymmärtää sitä problematiikkaa mikä on kaiken hoitotyön taustalla. On tottakai kurjaa, jos sovitut asiat eivät ole toteutuneet läheisesi hoidossa, näin ei pitäisi käydä.
Asiat useimmiten kärjistyvät, tulee väärinkäsityksiä ja inhimillisiä virheitä. Tuskin kukaan pahuuttaan ja välinpitämättömyyttään jättää asioita tekemättä vaan taustalla on yleensä jokin syy. Reilusti ja rauhallisesti keskustelemalla ne yleensä selviävät.