Biologian kirjoissa ei saa enää käyttää nimeä sukuPUOLIelimet
Koska ne ei kuulemma määritä sitä kumpaa sukupuolta henkilö on.
Ja tämä ei ole vitsi, asiasta keskusteltiin foorumilla, jossa näitä kirjantekijöitäkin on.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan saavat penikselliset tytöt itkeä rauhassa etten heitä ikinä peniksen vuoksi tytöiksi tule hyväksymään. Kun penis pukukopissa vilahtaa niin soitto poliisille kilahtaa.
Eivät transnaiset esittele penistään pukuhuoneessa, heillä on keinot piilottaa se. Suomen lain mukaan diagnoosin saaneella ja hormonihoidot aloittaneella transnaisella on sekä oikeus että myös velvollisuuskin käyttää naisten pukeutumistiloja, joten voit soittaa ihan rauhassa - ko henkilöä ei sieltä kuitenkaan poisteta.
Kyllä soitankin, aivan joka kerta :)
Sukupuolikromosomeista puhuminen on imho ihan perusteltua, mutta sukuelimet on sukuelimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan saavat penikselliset tytöt itkeä rauhassa etten heitä ikinä peniksen vuoksi tytöiksi tule hyväksymään. Kun penis pukukopissa vilahtaa niin soitto poliisille kilahtaa.
Eivät transnaiset esittele penistään pukuhuoneessa, heillä on keinot piilottaa se. Suomen lain mukaan diagnoosin saaneella ja hormonihoidot aloittaneella transnaisella on sekä oikeus että myös velvollisuuskin käyttää naisten pukeutumistiloja, joten voit soittaa ihan rauhassa - ko henkilöä ei sieltä kuitenkaan poisteta.
trololooo
Vierailija kirjoitti:
Eikö biologiassa voi puhua biologisista sukupuolista (sex) niin kuin ennenkin, koska biologiassa nuo sukupuolet käsitellään aina lisääntymisen yhteydessä? Se nyt kai on eri asia mitä ihminen kokee sosiaaliseksi sukupuolekseen (gender) ja tuo on enemmän terveystiedon oppisisältöä.
No mutta eipä ne sukupuolet nimenomaan biologisestikaan aivan yksiselitteisiä ole. Suomessakin syntyy joka vuosi lapsia joiden sukupuolta ei pysty yksiselitteisesti biologisesti päättelemään esimerkiksi sukuelinten perusteella. Myöskään kromosomisto ei ole yksiselitteinen, esimerkiksi ihmisellä voi olla kromosomit XY ja jolloin on ulkoisesti nainen, Y-kromosomi on toimimaton tässä tapauksessa. Joskus myös on ylimääräisiä kromosomeja, voi olla vaikkapa XXY. Sukupuolen moninaisuutta löytyy kaikkialta luonnosta, ei vain ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, tällainen linjaus ei ole kenellekään haitaksi, mutta suojelee mahdollisesti joitakin asian kanssa kamppailevia lapsia enemmältä hämmennykseltä ja ahdistukselta. Samalla opitaan, että henkilön sukupuolta ei aina voi nähdä haaroista.
Eikun sekottaa vaan lisää. Niin ja kyllä sukupuolen voi nähdä haaroista ihan joitakin poikkeuksia lukuunottamatta 100%. Ei synnärillä varmaan ihan kauheasti niitä synny joista ei heti näy että on poika tai tyttö. Miksi nyt on enemmän sukupuolestaan epävarmoja kuuin koskaan? Ei kai vaan johdu juuri juuri tällaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tästä lööppi kun peniksellinen "nainen" poistettiin naisten puolelta. Olisi tosiaan ehkä syytä piilottaa se penis paremmin. Tirkistelijäksihän tuossa leimautuu ja moni ehtii säikähtää.
Tässä ei nimenomaan ole taaskaan suojeltu tyttöjä vaan miesten oikeudet ajavat naisten oikeuksien edelle niin kuin aina tässä miesten pyörittämässä ajassa ja yhteiskunnassa. Viis tytöistä ja naisista jotka ovat kokeneet seksuaalista ahdistelua ja seksuaalista väkivaltaa ja miltä heistä tuntuu kun mies änkeää pukukoppiin :(
Muutama jeesustelija varmaan tukehtuu korvapuustiinsa tästä faktasta, mutta luonnossa on jopa kaksineuvoisia eläimiä ja osa eliöistä voi vaihtaa sukupuoltaan tarvittaessa. Miettikääpä sitä! On se kauheaa kun kaikkea ei voi jaotella vain mustaan ja valkoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, sukupuolielimiksi minä olen ne oppinut sanomaan. Ja aion sanoa vastakin. Sillä minä kyllä määritän ihmiset mm. sukupuolen mukaan.
Enkä aio muuttaa tapaani tässä kenenkään mieliksi.
Tuosta viestistä tulee mielikuva, että tarkistat aina toisen haarat ennen kuin muodostat käsityksesi toisen sukupuolesta.
Useimmiten sukupuoli näkyy päällepäin ilman haarovälin tuijottelua mutta jos asia on epäselvä, niin ainahan sitä voi sitten kysyä. Minusta sukupuoli on erittäin oleellinen asia ihmisessä. Haluan ehdottomasti tietää kumman sukupuolen edustajan kanssa keskustelen ja asioin.
Vierailija kirjoitti:
Muutama jeesustelija varmaan tukehtuu korvapuustiinsa tästä faktasta, mutta luonnossa on jopa kaksineuvoisia eläimiä ja osa eliöistä voi vaihtaa sukupuoltaan tarvittaessa. Miettikääpä sitä! On se kauheaa kun kaikkea ei voi jaotella vain mustaan ja valkoiseen.
Mutta ihmiset voi.
Joitakin sairaudellisia poikkeuksia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, sukupuolielimiksi minä olen ne oppinut sanomaan. Ja aion sanoa vastakin. Sillä minä kyllä määritän ihmiset mm. sukupuolen mukaan.
Tuosta viestistä tulee mielikuva, että tarkistat aina toisen haarat ennen kuin muodostat käsityksesi toisen sukupuolesta.
Useimmiten sukupuoli näkyy päällepäin ilman haarovälin tuijottelua mutta jos asia on epäselvä, niin ainahan sitä voi sitten kysyä. Minusta sukupuoli on erittäin oleellinen asia ihmisessä. Haluan ehdottomasti tietää kumman sukupuolen edustajan kanssa keskustelen ja asioin.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihmiset voi.
Ei esimerkiksi intersukupuolisuus ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minäkin suhtaudun ihmisiin eri tavalla sen mukaan, onko heillä haarovälissään pippeli vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihmiset voi.
Ei esimerkiksi intersukupuolisuus ole sairaus.
Niinpä. Vähän sama kun väittäisi että punaiset hiukset hiukset olisi sairaus. Kyseessä on ominaisuus, ei sairaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tästä lööppi kun peniksellinen "nainen" poistettiin naisten puolelta. Olisi tosiaan ehkä syytä piilottaa se penis paremmin. Tirkistelijäksihän tuossa leimautuu ja moni ehtii säikähtää.
Tässä ei nimenomaan ole taaskaan suojeltu tyttöjä vaan miesten oikeudet ajavat naisten oikeuksien edelle niin kuin aina tässä miesten pyörittämässä ajassa ja yhteiskunnassa. Viis tytöistä ja naisista jotka ovat kokeneet seksuaalista ahdistelua ja seksuaalista väkivaltaa ja miltä heistä tuntuu kun mies änkeää pukukoppiin :(
Poistatit sitten vastaukseni tähän. Eli tässäpä feministiksi tekeytyvä trans- ja homofobi, joka keppihevostelee seksuaalisella väkivallalla levittääkseen vihaansa.
Tätähän ei saa palstalla sanoa ääneen, mutta nuo kommentit siitä, että soittaa aina poliisin jos näkee transhenkilön uimahallissa, saavat jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani henkinen ja sosiaalinen sukupuoleni näkyy erittäin hyvin päälle, mutta oletus alapäästäni menee pieleen.
Saksassa täytyy puhua suomea jotta me voidaan suomenkielellä opettaa kuvitetulla paperilla että penis menee vaginaan. Tämän verran hämärä on suomalainen biologian kirja näköjään.
Tälläiset näkemyksetkin tulevat suoraan kamelinpaskasta ja sen saksa-suomi yhteyksistä.
En ymmärrä aiempaa kommenttia miesten oikeuksista. Ensinnäkään transnainen ei ole mies ja kyseessä on transihmisten oikeudet yleensäkin, ei vain mtf-transsukupuolisten. Myös transmiehillä on oikeus mennä miesten pukuhuoneeseen. Nykytilanne todellakin karsii pervot, koska heillä ei ole lääkärin diagnoosia (ei irtoa helpolla) eikä hormonihoitoa takana. Transnainen ei ole ahdistelija, heitä itseään todennäköisesti kyllä ahdisteltaisiin miesten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minäkin suhtaudun ihmisiin eri tavalla sen mukaan, onko heillä haarovälissään pippeli vai ei.
Tai sen mukaan mitä oletat haarovälissä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva transihminen edes uskaltaa uudelle puolelle, jos ulkonäkö on vielä sellainen, että jollakin on kuuma linja poliisille. Mutta jos näin kävisi, sehän olisi soittajan häpeä.
Suvullinen lisääntyminen - sukuelimet. Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että sukuelimet ovat lisääntymis- ja paritteluelimet ja sukupuoli on sitten moninaisempi juttu (sekä biologinen että sosiaalinen).