ihmiset ei tajuu veroja ja valittavat
Monet ihmiset ei arvosta sitä mitä veroilla saavat. Veikkaan että jos tehtäisiin läpinäkyvämmäksi kaikki mitä veroilla saadaan ei korkeat verot runtuisi niin pahoilta. En sano etteikö niitä joissain tapauksissa käytetä epätehokkaasti, mutta ajatellaan. Suomessa me saamme nauttia erittäin turvallisesta ruuasta ja muista tuotteista kun verovaroin tarkistetaan niitä. Kananmunaa sisältävää taikinaa voi maistaa sillä salmonellariski on hyvin pieni. Lapset eivät kärsi siitä kun vanhemmilla ei ole varaa hoidattaa heitä sairaudessa. Kun jos vaikka katkaiset jalkasi sinun ei tarvitse ensin miettiä kattaako sairasvakuutuksesi sen ja maksoithan viime kerralla vakuutuksesi, vai joudutko elämään katkenneen jalkasi kanssa kunnes se luutuu itsekseen vinoon. Meidän ei tarvitse olla kokoajan epäluuloisia kaikkea kohtaan, kun sääntösuomi varmistaa että kaikki on laadukasta ja turvallista. Hidasta, jäykkää ja epätehokastahan se usein on, mutta verot ovat silti aika hieno juttu.
Kommentit (41)
Mafialle maksettuja suojelurahoja voi perustella aivan samoilla perusteilla.
Maksan erilaisia veroja n. 20 000e joka kuukausi. En koe että saisin niitä takaisin. Jos vien lapsen lääkäriin, se on aina yli 40e yliopistollisessa sairaalassa ja siellä käydään useamman lapsen kanssa useamman kerran vuodessa. Itse jos tarvii käydä summa sama, myös päivystys kallista. No lapset käy koulua, kiitos siitä. Tiet on huonossa kunnossa, yhtä huonossa kuin veroa huonosti maksavissa yhteiskunnissa. Päivähoitoon uppoaa 600e suunnilleen joka kk. Joku nuori vois jo tolla hinnalla hoitaa. En koe että saisin vastinetta tarpeeksi.
Aloittaja ei ole koskaan palkkakuittia nähnyt.
Te jotka kunnan ja valtion työpaikoilla, teidän palkat maksetaan verovaroin. Eli aika kalliita veronmaksajille ja vielä kitisette veroista.
Varmaan kun ne verorahat menee taskuihin ja kalliiseen byrokratiaan
On tämä vitun hienoa kun kaikki on kielletty ja viranomainen ajattelee puolestamme...
No, onneksi en alistu moiseen -ehei!
Kannatan veroja ja maksan ne ihan mielelläni. Tehottomuutta en julkisella puolella jaksaisi silti katsoa.
Minua myös huvittaa kun puhtaasti nettosaajat (alemmat tuloluokat) kertovat mitä kaikkea tärkeää veroilla kustannetaan, ymmärtämättä, että valtaosa veropotista kertyy kovatuloisilta, joita kovasti tykätään demonisoida.
Ongelmahan on se, että tässäkin topikissa useampi henkilö haluaa verorahoilla maksetut palvelut, mutta ei kuitenkaan halua itse veroja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan veroja ja maksan ne ihan mielelläni. Tehottomuutta en julkisella puolella jaksaisi silti katsoa.
Minua myös huvittaa kun puhtaasti nettosaajat (alemmat tuloluokat) kertovat mitä kaikkea tärkeää veroilla kustannetaan, ymmärtämättä, että valtaosa veropotista kertyy kovatuloisilta, joita kovasti tykätään demonisoida.
Ja nämä "nettomaksajat" eivät halua tunnustaa sitä, että ainoastaan työssäkäyvä keskiluokka mahdollistaa sen "nettoveronmaksaminen". Ilman niitä se "nettoveronmaksaminen" ei olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Maksan erilaisia veroja n. 20 000e joka kuukausi. En koe että saisin niitä takaisin. Jos vien lapsen lääkäriin, se on aina yli 40e yliopistollisessa sairaalassa ja siellä käydään useamman lapsen kanssa useamman kerran vuodessa. Itse jos tarvii käydä summa sama, myös päivystys kallista. No lapset käy koulua, kiitos siitä. Tiet on huonossa kunnossa, yhtä huonossa kuin veroa huonosti maksavissa yhteiskunnissa. Päivähoitoon uppoaa 600e suunnilleen joka kk. Joku nuori vois jo tolla hinnalla hoitaa. En koe että saisin vastinetta tarpeeksi.
Huhhuh, että oikein yli 40e. :D
Suurin osa ymmärtää verot, mutta ap:en kaltainen elitisti on poikkeus. Rahojen turhaan hukkaamista pitää kritisoida, eikä verorahojen turhuuteen törsäämisen kritisointi tarkoita, että ihminen vastustaa verotusta. Rikkailta pitäisi ottaa lisää rahaa, koska heillä on rahaa maksaa, mutta kohtuus siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, otappa vähän selvää minkä verran maksaa esimerkiksi yhden lapsen päivähoito vielä tuon sinun maksaman melko mitättömän summan päälle (mitättömän verrattuna todelliseen hintaan yhteiskunnalle). Siitä tulee aika paljon isompia summia kuin tuo sinun maksama 600e. Sama juttu myös koulutuksen ja tiestön suhteen sekä terveydenhuollossa (perushoitotoimenpiteiden kulut saatikka yön yli hoito tai vaikka onnettomuuden jälkeinen tehohoito, mikä voi myös sattua ihan kenen tahansa kohdalle). Jokainen, joka näistä palveluista joutuisi maksamaan saman kuin mitä se todellisuudessa maksaa, melko äkkiä varmasti rupeisi kummasti kaipaamaan vanhaan verotuksen malliin takaisin. Pikkusen nyt vähän realiteetteja ja tietoa näihin väitteisiin plus vähän laajempaa katsantokantaa muuhunkin kuin siihen palkkakuittiin. Kyllä ne verot aika paljon on jokaista ihmistä auttanut ihan sieltä elämän alusta saakka, ihan turha sitä kieltää eikä kukaan sitä pysty veroina mitenkään kustantaa takaisinpäinkään yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua myös huvittaa kun puhtaasti nettosaajat (alemmat tuloluokat) kertovat mitä kaikkea tärkeää veroilla kustannetaan, ymmärtämättä, että valtaosa veropotista kertyy kovatuloisilta, joita kovasti tykätään demonisoida.Ja nämä "nettomaksajat" eivät halua tunnustaa sitä, että ainoastaan työssäkäyvä keskiluokka mahdollistaa sen "nettoveronmaksaminen". Ilman niitä se "nettoveronmaksaminen" ei olisi mahdollista.
Ja asia on ennenkaikkea toisin päin. Eli ihmiset eivät ymmärrä, että ilman Herlinejä, Paanasia yms. meillä tavallisilla pulliaisilla olisi aika vähän palkallista puuhaa.
En tiedä olenko vielä nettoveronmaksaja (opiskeluvuodet takana ja nyt pienet lapset), mutta kovasti se on tavoitteena. En ole elinkeinoelämän huipulla, mutta tiedän että firmoissa elämä ei helpoone portaita noustessa ja toisaalta siellä korkealla tehdään ne päätökset, joilla minunkin palkkani tienataan.
Tietenkään kaikki isot pomot eivät ole neroja tai aina oikeassa, mutta peruspuurtajat (minun aiempi ura mukaanlukien) eivät tätä laivaa yksin kannattele lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua myös huvittaa kun puhtaasti nettosaajat (alemmat tuloluokat) kertovat mitä kaikkea tärkeää veroilla kustannetaan, ymmärtämättä, että valtaosa veropotista kertyy kovatuloisilta, joita kovasti tykätään demonisoida.Ja nämä "nettomaksajat" eivät halua tunnustaa sitä, että ainoastaan työssäkäyvä keskiluokka mahdollistaa sen "nettoveronmaksaminen". Ilman niitä se "nettoveronmaksaminen" ei olisi mahdollista.
Ja asia on ennenkaikkea toisin päin. Eli ihmiset eivät ymmärrä, että ilman Herlinejä, Paanasia yms. meillä tavallisilla pulliaisilla olisi aika vähän palkallista puuhaa.
En tiedä olenko vielä nettoveronmaksaja (opiskeluvuodet takana ja nyt pienet lapset), mutta kovasti se on tavoitteena. En ole elinkeinoelämän huipulla, mutta tiedän että firmoissa elämä ei helpoone portaita noustessa ja toisaalta siellä korkealla tehdään ne päätökset, joilla minunkin palkkani tienataan.
Tietenkään kaikki isot pomot eivät ole neroja tai aina oikeassa, mutta peruspuurtajat (minun aiempi ura mukaanlukien) eivät tätä laivaa yksin kannattele lainkaan.
Niin, mutta katsopas kun mitään syytä ei ole miksi ne päätökset pitäisi tehdä siellä "korkealla". Nämä Herlinit ja Paanaset voidaan aivan hyvin päästää tästä kamalasta vastuustaan ja sitten he voivat mennä oikeisiin töihin, kuten kaikki muutkin ihmiset sen pääomalla loisimisen sijaan.
Onko sinulle sellaiset herrat kuin Marx ja Engels tuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne verot aika paljon on jokaista ihmistä auttanut ihan sieltä elämän alusta saakka, ihan turha sitä kieltää eikä kukaan sitä pysty veroina mitenkään kustantaa takaisinpäinkään yhteiskunnalle.
toihan on ihan absurdi ajatus. Mieti hetki. Ihan tarkaan.
Jos joku saa veropotista (tukina ja palveluina ja ehkäpä julkisen puolen palkkoina) enemmän kuin itse veroja maksaa, jonkun muun täytyy puolestaan maksaa sen verran enemmän veroja kuin, itse niitä veroeuroja kuluttaa.
Luuletko tosiaan, että hyvätuloiset eivät maksa veroina enemmän, kuin saavat yhteiskunnan tukina terveydenhuollon, sosiaalipalveluiden lastenhoidon, koulutuksen ym. kautta?
Pakkohan jonkun on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne verot aika paljon on jokaista ihmistä auttanut ihan sieltä elämän alusta saakka, ihan turha sitä kieltää eikä kukaan sitä pysty veroina mitenkään kustantaa takaisinpäinkään yhteiskunnalle.
toihan on ihan absurdi ajatus. Mieti hetki. Ihan tarkaan.
Jos joku saa veropotista (tukina ja palveluina ja ehkäpä julkisen puolen palkkoina) enemmän kuin itse veroja maksaa, jonkun muun täytyy puolestaan maksaa sen verran enemmän veroja kuin, itse niitä veroeuroja kuluttaa.
Luuletko tosiaan, että hyvätuloiset eivät maksa veroina enemmän, kuin saavat yhteiskunnan tukina terveydenhuollon, sosiaalipalveluiden lastenhoidon, koulutuksen ym. kautta?
Pakkohan jonkun on!
Aivan ensimmäisenä täytyy päästä eroon tästä ihmeellisestä käsityksestä, että joku muka "maksaisi veroja". Kyse ei ole mistään muusta kuin kapitalistisen tuotantojärjestelmän implisiittisesti perseellän olevan tulonjaon korjaamista siten, että tämä elämä ei ole 99 prosentille ihmisistä maanpäällinen helvetti.
Vierailija kirjoitti:
20 000e taitaa olla lievästi yliarvioitu heitto, ei kukaan puolisen miljoonaa vuodessa tienaava ole noin tietämätön, mutta... 40e on vain pintaraapaisu mitä se lääkäri ja terveydenhoito maksaa, "kiitos koulusta" no sekin maksais ihan hemmetisti, ja joo, et sais kuudella sadalla kyllä mitään teiniä niitä mukuloita katsomaan. Joka päivä. Kahdeksan tuntia.
Itse haluaisin verojen sijaan maksaa niistä palveluista, joita käytän.
En hyödy mitään Ylen paskasta esim Uusi Päivä -sarjasta, mutta talvella hiekoitetusta kadusta hyödyn. Eihän nuo ole edes mitenkään verrattavissa, mutta niin vaan molemmat kustannetaan verorahoilla. Taitaa UP:lla olla huimasti isompi budjetti. Huhhuh!
Sen sijaan että maksan jossakin ajassa (summat lennosta keksittyjä) veroja esim 100€ jolla tehdään hiekoitus (50€) ja sarja (50€), voisin maksaa halutessani vain hiekoituksesta ja elää ilman sarjaa. Taas naapurini, joka lähtee talvikaudeksi Espanjaan, ei tarvitse hiekoitusta, mutta haluaa katsella sarjaa. Tällöin hän maksaa saman verran kuin minä, mutta eri asiasta. Taas kolmas naapurimme haluaa sekä hiekoitetut kadut että sarjan, ja maksaa niistä yhteensä hieman enemmän, mutta elää mieluummin vaikka ilman autoa.
Miksi tämä malli ei voisi toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylin tulodesiili on nettoveronmaksajia, eli ylempi keskiluokka jos ei kokonaan niin ainakin yläpäästään. Nettoveronmaksajuus ei siis vaadi miljoonatuloja, vaan se on ihan matemaattisesti määriteltävä liikkuva raja-arvo.
Montako senttiä sulle jää eurolta verojen jälkeen?