***HEINÄKUUN odottajat KE-TO***
Heippa kaikille!
Tässä ensin linkki ma-ti keskusteluun
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6890016&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (31)
Ajattelin minäkin pinoutua, kun on niin kiva päivittäin lukea teidän muiden juttuja, mutta itse on niin saamaton että....
Tänään oli sitten se kauan odotettu lääkärineuvola. Odottelin mielenkiinnolla sisätutkimusta, koska muissa raskauksissa ei ole ollut juurikaan harjoitussupistuksia ja nyt niitä on päivittäin. No mitattiin verenpaine, 120/70 eli hyvä. sitt kyseli, ett onko ollut kipeitä supistuksia eli ei ja ett onko vuotoja eli ei. No totes sitten että ei tarvi tehdä sisätutkimusta, kun ei vaivoja. Siis minkä takia sitt piti siellä lekurilla käydä, kun terkkakin ois voinut hoitaa samat asiat. Sf-mitta oli 24 ja lekuri oli merkannut ett typykkä olis perätilassa. Sanoin nimittäin sille ett on tuntunut niin ilkeältä kun potkut tuntuu niin alhaalla ja aivan kuin joku räpeltais kohdunsuulla. Omasta mielestäni neiti oli viime yön poikittain ja nyt potkut tuntuu tuolla navan kohdalla eli mielestäni on tänään ollut " oikein päin" eli pää alaspäin.
Toinen juttu on tuo sokerirasitus. Koska edellisessä raskaudessa minulla todettiin se, niin nyt jouduin jo rv20 käymään rasituksessa ja arvot oli ok. Nyt lekuri katto koneelta, että mulla on tulossa se sokerirasitus ja lähete onkin jo laitettu labraan. Sano ett, testi pitäs tehdä rv26-28. Kukaan ei ole puhunut mulle mitään uusintatestistä eikä käskenyt varata aikaa ja tänään on jo rv 27+7. Lisäksi me ollaan ens viikko reissussa eli menee sitten pääsiäisen jälkeen.
Meillä isäntä lähti lasten kanssa eilen iltapäivällä ajeleen kohti pohjoisen mummolaa. Matkaa on 700km ja minä tietenkin olin koko illan aivan hermona (" lisäisikö raskaushormonit mielen herkkyyttä?!!" ), mutta onneksi olivat sitten vihdoin puoli kahden aikaan yöllä perillä ja mie sain huokaista helpotuksesta. Lapset jäävät pariksi yöksi mummolaan ja mies lähtee iltapäivällä Leville ja meinasivat lähteä huomenna kavereiden kanssa Lapponia- hiihtoon (40km). Saa nähdä kuinka äijän käy. Mie olen vielä kotosalla sillä huomenna tulossa vielä lapset hoitoon. Huomenna hyppään sitt yö-junaan ja olen lauantai-aamuna perillä sopivasti esikoisen 6-vuotispäivänä.
Ai niin, jos päivä voi mennä surkeasti, niin tässä vielä hieman lisämaustetta. Kohta 2v. hoitotyttö, tuli meidän makkarista tukka märkänä ja ajattelin sen kaataneen yöpöydälläni olleen vesilasin. Kunpa vain. se olikin nimittäin vauvaöljyä, jolla olin rasvannut masua eilen saunan jälkeen ja joka oli jäänyt yöpöydälleni. Ei paljoa naurattanut. Saas nähdä mitä ilta tuo tullessaan.
Anteeksi nyt tämä pitkä purkaus, mutt kun tuntuu ett savu nousee päästä. Kiitos että olette olemassa ja on kiva lukea teidän kuulumisia, vaikka itse onkin saamataon.
Kati rv27+7, vau huomenna taas uusi viikko
2Jenni2: Toivon todella, että saisit sen lähetteen pelkopolille. Ikävä kyllä, sinun pitää olla tosi aktiivinen, jotta sinua kuunnellaan ja saat hoitoa. Täällä Tampereella kukaan ei tule mitään automaattisesti tarjoamaan, vaan kaikki on itse " vaadittava" ja myöskin tiedettävä mitä tarvitsee... En usko, että maksusitoumus ihan herkästi irtoaa Vammalaan. Toisaalta, jos Tampereelle on niin pitkät jonot, pitää hoito järjestää jonnekin muualle vaikka sitten Vammalaan... Tsemppiä!
Wekku: Hyvää " koti-loma" -matkaa. Nauttikaa ja muista autoillessa pitää aina jalottelutaukoja!
Alan muistuttamaan valasta =))
Onneksi kuitenkin suht normaali elämä vielä onnistuu. Pikku vastuksia tietenkin on (iso maha, turvotukset. puutumiset, supistuksia...), mutta en koe niitä vaivoja ylitsepääsemättömiksi. Nautin olostani valaana!!
Viime viikolla kävin sokerirastuksessa ja onneksi sokereista ei löytynyt moitittavaa, ihanaa!
Vauvat liikkuvat aika sukkelasti nykyisin. vatsa vaan heiluu, kun kaksikko potkii ja möyrii =)) He ovat kasvaneet viimeisen kolmen viikon aikana mielestäni paljon.. eli tänään oli ultra ja siellä he köllötteli vierekkäin. Painoa molemmilla jo hiukan vajaa kilo. Edelleen ovat kasvaneet tasaisesti. Tämä on aivan suunnaton helpotus. Eipä tarvitse täällä kotona miettiä ja vaivata päätä tällä asialla, kun tiedän vatsassa vauvoilla kaiken olevan hyvin.
Täällä on ollut keskustelua nimistä... Meillä on sairaalan esitietokaavakkeeseen laitettu hätäkastetta varten nimet, mutta nehän voi muuttua vielä....
Mulle tuli muuten nuo Kelan päätökset ihan huippu vauhtia, ei kestänyt kuin vajaa 2 viikkoa... no nyt vain odottelen paketteja...
Rva-Kevät ja Nyytit 27+
29+3 viikolla kunon seuraava neuvola, laitetaan hakemus eteenpäin.. just joo, siinä sitten odotetaan ja pidetään toivoa yllä että ehtii ennen vauvan syntymää käydä siellä.. Ja se,että onko siitä mitään hyötyä, on taas asia erikseen :/
Noh, josko tuo tuleva mummolan reissu (lähdemme lappiin viikoksi), ja josko tänne Tampereelle olisi tullut kevät sillä aikaa, saisi mielenkin piristymään :) En niin välitä tuosta loskasta. *näyttää kieltä*
Jenni
Mulla menee hermot tähän ainaiseen lumen tuloon! Aamullakin oli taas auton päällä 10 cm erittäin märkää lunta. ja lisää luvataan aina vaan!
Tulis jo kunnon kevät ja sitten kesä!
Lähden kohta linkkiin ja viikonlopun viettoon. Onneksi huomenna on vapaapäivä :) Tosin hommaa piisaa, kun pitäisi keritä nuo meidän 3 isoa lammasta. Pikkuisia keritään ekan kerran sitten vasta syksyllä. Olishan sitä muutenkin siivoamista ym..
Miksi kaikki iskee päin..?! Mun oma pappa oli joutunut alkuviikosta sairaalaan, kun oli ollut tasan kaikki samat oireet kuin silloin 2 v. sitten kun sai sen aivoverenvuodon. Onneksi vuotoa ei löytynyt eikä ilmeisesti mitään muutakaan syytä. Nyt antavat verenpainelääkkeen kun alapaine oli koholla ja sitten katsellaan taas jatkoa. Miehen mummo on vieläkin lievässä kuumeessa, se oli sitten ollut sitä keuhkokuumetta :( Mitähän tässä vielä tulee?! Mahtaa mieskin vielä lähteä, niin sittenhän kaikki on hyvin :(
No, joo, vali vali..Tänään vain on ollut niin tympeä ja turha päivä olla täällä koululla. Samat asiat olisin voinut lukea matskusta :( Kotonakin olisi tekemistä.
Tänään olisi sitten paastoilta, kun aamulla on se sokerirasitus. Ai, niin mun piti viedä se pissanäytekin samalla labraan. Tää on nyt toinen ja ilmeisesti enää ei tartte viedä kertaakaan. Ovat kuulemma niitäkin vähentäneet, jos mitään ihmeellistä ei ole. Eli menen todella aikaisin nukkumaan, tai sitten en.. ;)
Mutta nyt lähden rämpimään tuonne sohjoon, että kerkeän linkkiin..
~suviande ja öttiäinen 27+6~
Pinoudunpa taas pitkästä aikaa :) Mulla on kyllä niin raihnainen olo ja kaikki ärsyttää ja ei jaksa mitään... pienetkin kauppareissut saa aikaan sen, että illalla oon ihan poikki. Ja välillä särkee lonkkaa, öisin herää harj.suppareihin, varmaan n. 2/yö ja huimaa, flunssa tulossa yms.yms. En tajua miten jaksan tätä vielä n.3kk! :O Mahakin on jo niin iso että se painaa ja on tiellä kokoajan. Onneksi vauvan potkiskelut on olemassa, ainut ihanuus tässä tilassa :)
Mä oon kanssa menossa ens viikolla toiseen sokerirasitukseen, kun mulla oli viime rask. rask.diabetes niin tässä toisessa tuo rasitus tehdään automaattisesti kaksi kertaa. Kumma etteivät sanoneet tät sinullekkin joka kirjoitit tästä asiasta (sori, päässä ei pysy nimet tänään ;). Ei ollut silloin rvn.20 mitään arvoissa ja toivottavasti ei nytkään, mä meen 28+2 siihen toiseen testiin.
Kantoliinoista, mä hankin sellaisen Maya Wrap Pouchin, jota ei tarvi varsinaisesti sitoa, vaan se on sellainen olan yli laitettava pussukka. Se vaikutti hyvältä meidän taaperonkin kanssa ja sitä on kehuttu paljon, kangas ei ole hiostavaa koska se on hyvin kudottua ja sitä ei siis tarvi kiertää itsensä ympäri niin paljon. Voi kantaa eri asennoissa ja sitä voi säätää niin että sopii miehellekkin, vetskarilla vaan. Mutta eri asia sitten on, että miten se käytännössä toimii... Rintareppu (Babybjörn) meillä oli esikoisella, taisin kerran käyttää sitä, selkä kipeytyi jo n. 30 minuutissa, että ei ollut meidän juttu.
Mä oon nyt yrittänyt etsiä tietoa kestovaipoista, ajattelin osittain käyttää niitä tällä kakkosella. Ostinkin jo vähän käytettyinä ja yhden uuden, pitää sitten testata mikä sopii meidän vauvalle parhaiten, kun noissakin on vähän niin että yks sopii yhdelle ja toinen toiselle. Meillä oli esikoisella niin, että oli hankala löytää istuvia tavallisia vaippojakaan ihan pienenä, kun oli hoikka poika. Aika sitten näyttää onko tuo meidän juttu ollenkaan vai oonko liian laiska pyykinpesijä ;).
T:Moonagirl 27+5
2Jenni2!! : Missä sä asut?? Minä nimittäin olin viime viikolla lääkärineuvolassa, josta lekuri laittoi lähetteen pelkopolille ja tänään tuli postissa kutsu huomiseksi sitten käymään! Aika nopeeta toimintaa siis täällä (Menen naistenklinikalle). Eihän siinä olekaan mitään järkeä mennä pari viikkoa ennen synnytystä sinne polille- nimenomaan asiat pitäisi jutella ajoissa pois mieltä kaivamasta! Eihän kukaan halua loppuraskautta vaan murehtia ja miettiä tulevaa synnytystä, kun on niitä muitakin vaivoja sitten ihan tarpeeksi! Nyt siis soitat neuvolaan ja vaadit, että terkka laittaa sen lähetteen eteenpäin ja että soittaa vaikka perään, että nopeuttaa käsittelyä!
Sinänsä vähän hassua mun mielestä tuolta Naikkarilta, että lähettää kutsun pelkopolille yhden päivän varoitusajalla! Aika on keskelläpäivää ja siellä menee siis n. 2 tuntia eikä lasta saa ottaa mukaan. Meillä onneksi on tilanne, että pappa tulee katsomaan poikaa, mutta eipä kaikilla onnistuisi noin nopeasti hoitopaikan järjestely....No, en valita, kun kerran pääsee näinkin pian.
(.) Yöt menee kylkeä käännellessä (eli valvoessa), mutta muuten olo on ihan ok. Eilen jaksoin tunnin crossingissa vielä hikoilla ja tänään ajattelin salille mennä. Herkkuja tulee nimittäin popsittua vähän liiankin kanssa....ettei nyt ihan pääsisi muodottomaksi lihomaan. En uskalla kotivaakaan mennä, mutta kyllä niitä kiloja on ihan riittämiin tullut. En ollut tämän painoinen ekassa raskaudessa kuin vasta laitokselle mentäessä! Järkkyä..
nyt siis vasta rv 26+4
moi! Sitruska
avaanpa minäkin vihdoin suuni täällä heinäkuisten kanssasisarten parissa, kun aina käyn palstaa lueskelemassa, mutta kirjoittaminen on jäänyt. Mun la on heinäkuun 14. ja TAYSiin ollaan menossa synnyttämään. Vauva on meidän eka. Ihmeellistä aikaa elellään siis. Mielenkiinto tuntuu nyt täysin suuntautuvan siihen ja tuntuu pitkältä odottaa äippäloman alkua ja sitä, että pääsisi ihan oikeasti keskittymään vauva-asiainhoidolle eikä työt enää haittaisi harrastustoimintaa...
Kaikki on mennyt tosi hienosti tähän saakka, mutta eilen neuvolassa tuli kaksi ikävämpää yllätystä. Paino on noussut edellisen käynnin jälkeen 760 g/viikko. Ei muita toimenpiteitä asian suhteen kun vaan totesi, että samaa tahtia lisääntyessään sitä voi tulla aika paljon. Nyt kun viikkoja on 25+6 on painoa tullut yhteensä 5,5 kg. Hankala on löytää tietoa siitä, miten painon sitten pitäisi lisääntyä, siis paljonko ja mihin mennessä on ideaali. Yhden taulukon löysin netistä ja sen mukaan nyt oon ihan normaalitilanteessa. Eka olin tosi huolissani, kun painoa ei tullut, mutta se alkoikin lisääntyä vasta rv:n 20 paikkeilla. Myönnettäköön, että kaikki makea maistuu tosi hyvin, niin kuin aina. Ennen se ei oo kertynyt kupeille, mutta nyt vauvan takia pitäisi hillitä himonsa!
Toinen juttu se, että hb oli nyt pudonnut 110:een. Selittää viime päivien väsymystä. Tosin nyt oon kipeänäkin. Jonkinlainen flunssa ilman massiivista räkätautia.
Koko ajan on ollut reipas hyvä mieli, mutta nyt noi neuvolajutut ja toi sää ja kipeys painaa mieltä matalaksi. En oo ikinä ollut sääfanaatikko(!), mutta nyt käyn monta kertaa päivässä kyttäämässä Ilmatieteenlaitoksen sivuja, josko pian lumet sulaisi ja aurinko alkaisi paistaa! Talvi on ollut niiin pitkä kera raskauteen liittyneen paleluoireen, etten enää jaksaisi tuota lunta. No ei voi enää mennä kauan, kai.:)
Vointeja!
Muska77
Olipas tullut hurjasti kirjoituksia uusilta nimimerkeiltä tai ainakin sellaisilta, jotka harvemmin kirjoittelevat itsestään. Kiva juttu;)
Minä odotin esikoistani, poikaa, ja olin kyllä niin turvonnut kuin voi olla. Pelkkää nestettä putosi 11 kg!!! Aika määrä. Odottaessani kakkosta, neitiä, ei ollut mitään. Eikä nyt kolmostakaan odottaessani ole ainakaan vielä ilmaantunut turvotuksia. Jospa tuo runsas liikunnan harrastaminen auttaisi asiaa.... (Toivossa on hyvä elää).
Tässä eletään ihanaa odotuksen aikaa nyt. Ei supistele eikä ole muitakaan isompia vaivoja. Lievää liitoten avautumisjomotusta, mutta jumpalla olen saanut vetreytymään.
Carelia ja Tiitiäinen
Innostuinpa minäkin kirjoittamaan hyyyvin pitkästä aikaa. Kiitos kaikille ahkerille kirjoittelijoille, juttujanne on mukava lukea. Miten sitä onkin itse niin saamaton...
Sellaista olen tässä ihan viime päivät pohtinut, että miksi ihmeessä mulla on aamuisin niin hirveä nälkä. Syön illalla ihan kuin ennenkin, mutta miehen lähtiessä aamulla 6 aikoihin, mun on pakko nousta syömään jotain kun on niin kova nälkä. Päivisinkin tavalliset annokset eivät tunnu enää riittävän, ruokahalu vaan kasvaa. Voiko tämä johtua siitä, että vauvalla on nyt alkanut kova kasvupyrähdys ja kroppa viestittää siitä? Vai pitäisikö sitä vaan pysyä tavallisessa tahdissa ruuan suhteen ja kärsiä sitten vaikka vähän näläntunteesta siinä sivussa? Onko muilla samoja tuntemuksia? Painoa mulla ei aluksi kertynyt juuri yhtään, nyt se on lähtenyt nousemaan, lääkärin sanojen mukaan juuri hyvään tahtiin (viimeksi kävin pari viikkoa sitten punnittavana). Itseä tietysti hirvittää, kun lähestytään lukemia joita ei ole ennen koettu...
Missäs te olette noin nopeita Kelan päätöksiä saaneet? Meillä pääkaupunkiseudulla näyttää kestävän, palautin paperit jo melkein kuukausi sitten eikä mitään kuulu. Jollakin muulla oli muistaakseni sama tilanne? Ehkä vaan vähän ruuhkaisempaa täällä etelässä?
Onko moni ajatellut hankkia sekä kantoliinan että rintarepun? Meillä mies erityisesti puhuu tuosta rintarepusta ja minäkin haluan sellaisen, mutta mietin että olisiko sen lisäksi liina kiva olemasssa? Mites kokeneemmat mammat ajattelee asian, onko erilaisissa tilanteissa toinen parempi kantoväline kuin toinen?
t. bisous kyselyiässä rv 26+3
Kyllä huomaa että nämä ärsyttävät räntä, lumi, vesikelit harmittavat ainakin alitajuisesti. Musta ainakin tuntuu että meillä on kaikki huonolla tuulella, kun ulkona vain sataa ja lotisee.
Kantoliinoista sen verran, sattuiko kukaan katsomaan tänään pikku kakkosesta sen ohjelman eri maiden ihmisistä. Siinä nimittäin äiti sujuvasti pisti 3-vuotiaan selkäänsä kantoliinaan ja sitten pellolle töihin. Pikkuinen nukkui siellä niin tyytyväisenä.
Itse ostin liinan kun odotin neljättä ja olin nähnyt parilta muulta äidiltä, kuinka kätevä se oli, mutta ei kyllä oikein toiminut itselläni. Mä en vain saanut vauvaa sinne hyvin, vaan tuntui että hän on niin kippurassa ja ahtaasti siellä eikä tykännyt ollenkaan. Ohjeita eri sidoksista mulla oli vaikka kuinka, mutta enkö vain osannut laittaa oikein.
Viime syksynä menin sitten myymään liinan, kun meille ei pitänyt enää tulla vauvoja, mutta nyt kun tilasin taas vauva-lehden niin sieltä pitäisi tulla jonkinlainen tilaajalahjana.
Katsotaan jos tällä kertaa onnistuis paremmin.
Huimauksesta sielläoli myös puhe ja se on vaivannut minuakin varsinkin kun odotin ensimmäistä, niin muutaman kerran pyörryin mm. linja-autossa istuessani.
Tämä nykyinen raskautenikin tajusin alkaneen juuri siitä, että meinasin yht´äkkiä pyörtyä. Ei siihen kuitenkaan ole neuvolassa kiinnitetty huomiota eikä ole mihinkään toimenpiteisiin ryhdytty. Minulla on aika alhainen verenpaine.
Ei maar, nyt on pakko mennä siivoamaan keittiö, miten täällä koneella vierähtääkin niin mukavasti aika...
Meriaani rv 25+4
Olen vähän väsynyt ollut ja nytkin vain pikaisesti ihmettelemään että miksi minä pääsen pelkopolille vasta rv35-> kun joku onpäässyt jo nyt. Onko siitä oikeasti enää mitään hyötyä mennä noin myöhään.. " Huonolla" tuurilla mulla on vauveli jo mukana. HMPF! Taas tätä sortoa mua kohtaan, sillä mä nin haluisin toiseen sairaalaan synnyttään :(