Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö oikomishoito kuulu kouluhammaslääkärille/kunnalliseen hammashoitoon kun niin monella hampaat risuaitaa?

Vierailija
11.09.2017 |

Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen, että monella on todella sikinsokin-hampaat. Vaikka olisi kuinka valkaistut niin hampaat ovat joko vuorotellen toistensa takana, eripituisia, "torahampaita" muita ylempänä (alahampaissa yleistä) tai sitten etuhampaat on laattamaisesti muun rivin edessä (ylähampaissa), isoja rakoja tai sitten näkee että koko hammasrivi on liian ahtaalla ja aikanaan koulussa olisi pitänyt ottaa hampaita pois ja raudat suuhun. Ja näitä siis on aikuisilla ihmisillä, joten nykyajan säästötoimet eivät voi olla syynä.

Ja tuo purenta kun ei ole vain ulkonäkökysymys vaan sehän aiheuttaa hartiakipuja, päänsärskyjä, narskuttelua jne. Eikö oikominen siis ole kuulunut esim. -80-90-luvuilla julkisen puolen kustannettaviin, niin että kouluhammaslääkärillä olisi nuo selkeät purentavirheet korjattu?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuku. Nyt säästetään.

Pitää olla todella huonosti että enää korjataan. Niistä päänsäryistä ei välitetä, vaikka toinen lääkäri olosi suositellut oikomusta päänsärkyjen vuoksi.

Se hyvinvointivaltiosta.

Vierailija
2/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei julkisella suoristeta jos ei vaikuta purentaan, sikinsokin hampaat ovat kuulemma vain esteettinen seikka, eli yksityiselle jos haluaa hampaita näteiksi. Terveisn sikinsokinhammas jota ei hoideta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmeettisesta viasta ei olla koskaan alettu oikoa. Ei edes silloin kun siihen olisi Suomella ollut varaa. Monet hampaat saattaa näyttää hurjalta mutta jos purenta on silti suhtkoht tasaisesti jakautuva se ei aiheuta ongelmia

Vierailija
4/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt -81. Kuului oikomishoito silloin kouluhammashoitolan tehtäviin. Tosin minulla siitä ei ollut hyötyä vaan hampaat ujuttautuivat takaisin entisille olinsijoilleen. Ylärivistössä on toistensa takana osittain lymyileviä ja alaetuhampaat ovat kiilautuneet toisiaan vasten vinoon. Kun sais lottovoiton niin kävis laittaa koko kaluston uusiks.

Vierailija
5/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hampaat olisi oiottu lapsena, ne silti saattavat aikuisena vaatii oikomista. Ja aikuiset saa oikomishoitoa yleensä vaan yksityisellä. Eli saa, kunhan maksaa.

Vierailija
6/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttöni nyt 29v kävi yksityisellä oikomishoidossa kouluaikana. Ei ollut silloinKaanaan ollut kunnallista.

Vierailija
7/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, elämä on. Eikä kukaan takaa sitäkään, että hoito onnistuu, tai että hoitotulos pysyy yllä.

Ihan tosi, tarkkailetko ihmisten varpaitakin, vai mistä joidenkin moinen yli-innostus kyylätä ihmisten hampaita. Emme tietääkseni ole hevosia.

Vierailija
8/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin hammaslääkärissä (kun olin n. 10-vuotias) ihan vain omaa mielipidettä, että onko haittaa ylipurennasta. Sanoin koulukiusaamisen pelossa, että ei. Siitä on nyt sitten kärsitty koko elämä. Äitini oli aivan hel-piip-tin vihainen, mutta eipä sekään asialle mitään voinut. Opiskeluaikana kysyin YTHS:n hammaslekurin mielipidettä ja se alkoi puhua koko alaleuan kirurgisesta siirtämisestä joten taas meni puput pöksyyn.

M44

Vierailija
9/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -78. Lapsuudessani kunta maksoi oikomishoidon vain niille, joilla oli todella todella paha purentavika. Kaikki lievävikaiset pääsivät kyllä oikomishoidon erikoishammaslääkärin konsultaatioon ja arvioon kunnan maksamana, ja siinä arviossa yleensä sanottiin, että purentavika kyllä on, mutta ei niin paha että kunta maksaisi oikomishoidon, mutta ehdottomasti oiottava olisi ja suositellaan yksityistä itse maksettavaa hoitoa.

No vanhempani olivat sen verran varakkaita, että he maksoivat minulle oikomishoidon yksityisellä, koska purentavika minulla kiistatta oli ja kunnan hammaslääkärikin sanoi että jos ei oiota niin tulee pahoja päänsärkyjä ym. Oiottiin siis yksityisesti, hoito onnistui, ja elin monta vuotta tyytyväisenä, kunnes noin 25-vuotiaana hoidon tulos alkoi palautua ennalleen eli purentavika takaisin, ja nyt lähes nelikymppisenä elän taas pahan purentavian kanssa, hoitotulos ei siis ollut pysyvä. Nyt minulla ei ole itselläni rahaa oikoa uudestaan yksityisellä hampaitani :( . Mutta pointti oli, että kunta ei lapsena maksanut vaikka purentavika oli, ja vain varakkaat pystyivät maksamaan sitten sen hoidon yksityisellä, mutta nekään tulokset ei aina ole pysyviä.

Vierailija
10/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuuku. Nyt säästetään.

Pitää olla todella huonosti että enää korjataan. Niistä päänsäryistä ei välitetä, vaikka toinen lääkäri olosi suositellut oikomusta päänsärkyjen vuoksi.

Se hyvinvointivaltiosta.

Puhut nykyajasta, kun ap puhui entisestä. Hienosti meni!

Vierailija
11/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -78. Lapsuudessani kunta maksoi oikomishoidon vain niille, joilla oli todella todella paha purentavika. Kaikki lievävikaiset pääsivät kyllä oikomishoidon erikoishammaslääkärin konsultaatioon ja arvioon kunnan maksamana, ja siinä arviossa yleensä sanottiin, että purentavika kyllä on, mutta ei niin paha että kunta maksaisi oikomishoidon, mutta ehdottomasti oiottava olisi ja suositellaan yksityistä itse maksettavaa hoitoa.

No vanhempani olivat sen verran varakkaita, että he maksoivat minulle oikomishoidon yksityisellä, koska purentavika minulla kiistatta oli ja kunnan hammaslääkärikin sanoi että jos ei oiota niin tulee pahoja päänsärkyjä ym. Oiottiin siis yksityisesti, hoito onnistui, ja elin monta vuotta tyytyväisenä, kunnes noin 25-vuotiaana hoidon tulos alkoi palautua ennalleen eli purentavika takaisin, ja nyt lähes nelikymppisenä elän taas pahan purentavian kanssa, hoitotulos ei siis ollut pysyvä. Nyt minulla ei ole itselläni rahaa oikoa uudestaan yksityisellä hampaitani :( . Mutta pointti oli, että kunta ei lapsena maksanut vaikka purentavika oli, ja vain varakkaat pystyivät maksamaan sitten sen hoidon yksityisellä, mutta nekään tulokset ei aina ole pysyviä.

Mä sain, vm-69, samoin mies -68 julkisella hampaani ja purentani kuntoon. Nyt on yksi lapsista jo oiottu (-94) ja kahdella muulla menossa (-00 ja -02) ja neljäskin selvästi sen piiriin vielä tulee.

Vierailija
12/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta kysyttiin hammaslääkärissä (kun olin n. 10-vuotias) ihan vain omaa mielipidettä, että onko haittaa ylipurennasta. Sanoin koulukiusaamisen pelossa, että ei. Siitä on nyt sitten kärsitty koko elämä. Äitini oli aivan hel-piip-tin vihainen, mutta eipä sekään asialle mitään voinut. Opiskeluaikana kysyin YTHS:n hammaslekurin mielipidettä ja se alkoi puhua koko alaleuan kirurgisesta siirtämisestä joten taas meni puput pöksyyn.

M44

Mulla aika sama. Olin 12-vuotiaana se verran herkässä tilanteessa, että raudat suuhun olisivat olleet henkisesti ihan katastrofi. Olihan mulla jo muun muassa rillit. Siispä jätin hoidon kesken ennen kuin raudat olisi pitänyt laittaa. Olin hölmö 12-vuotias, mutta ei kukaan edes yrittänyt kertoa minulle tulevaisuudesta. Minä näin silmissäni vain ne kauheat raudat seuraaviksi pariksi vuodeksi. Jos olisin tiennyt päänsäryistä ja hampaiden pinnallisesta merkityksestä ihmisten välisessä kanssakäymisestä, olisinko valinnut toisin? Ehkä. En tiedä. Olen nyttemmin tutkinut asiaa, ja raudoilla saataisiin enää pientä esteettistä korjausta. Jos haluaisin korjauttaa purentani, siihen vaadittaisiin tod näk se leukaleikkaus. "Että mees nyt siitä idiootti laittamaan hampaas kuntoon." t. N-vajaa30

Vierailija
13/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla todella paha purentavirhe, että julkisella puolella korjaavat. Särkyihin määrätään vain Buranaa.

Vierailija
14/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin saanut oikomishoidon monta kertaa, mutta en halunnut, koska jänne olisi pitänyt katkaista myös ja sanottiin, että hampaat voivat silti palata takaisin virheasentoon. Nyt tuntuu, että pitää pyytää oikomishoitoa, koska hammas on päättänyt vinoutua lisää ja aiheuttaa kipua ja ongelmia.

Vierailija
15/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko oikomishoitonne on maksanut yksityisellä?

Vierailija
16/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lapseni purentavikaa alettiin korjata 7-vuotiaana ( kun pysyviä hampaita oli tarpeeksi). Ja kohta on viimeinen käynti ed3essä, lapsi on jo 17 v lukiolainen :-)

Vierailija
17/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M44

Mulla on siirretty alaleukaa jonku verran eteenpäin ja naulattu takas kiinni.. oli yllättävän nopea toipuminen tuntu että viisaudenhampaitten leikkauksesta meni pitempään toipua. Oli kyllä turvotusta jonku aikaa ja 6 viikkoa piti mennä nestemäisellä ruualla mutta lopputulos ihan ok 😊 suosittelen.

N25

Vierailija
18/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M44

Mulla on siirretty alaleukaa jonku verran eteenpäin ja naulattu takas kiinni.. oli yllättävän nopea toipuminen tuntu että viisaudenhampaitten leikkauksesta meni pitempään toipua. Oli kyllä turvotusta jonku aikaa ja 6 viikkoa piti mennä nestemäisellä ruualla mutta lopputulos ihan ok 😊 suosittelen.

N25

Hui kamalaa, eikö koskenut järkyttävästi ja ollut kestämättömät toipumiskivut?

Vierailija
19/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, elämä on. Eikä kukaan takaa sitäkään, että hoito onnistuu, tai että hoitotulos pysyy yllä.

Ihan tosi, tarkkailetko ihmisten varpaitakin, vai mistä joidenkin moinen yli-innostus kyylätä ihmisten hampaita. Emme tietääkseni ole hevosia.

No miksiköhän ihmiset sankoin joukoin valkaisevat hampaitaan ja ostelevat valkaisevia hammastahnoja? Hampaiden terveyteen valkaisu ei mitenkään liity, voi jopa olla haitaksi kun aiheuttaa vihlontaa jne. Mistä ihmisillä on yli-innostus kyylätä toisten ripsiä (kun niihin on liimattava lisäkkeitä) tai kynsiä (kun niihin laitetaan muovilaattoja)? No, ihan samalla tavalla kuin ne tekoripset ja -kynnet huomataan, huomataan ne vinksottavat hampaatkin.

Mutta kun ne hampaat on siellä suussa keskellä naamaa niin niihin kiinnitetään huomiota ihan ilman kyttäämistäkin. Tuliko tämä yllätyksenä, että naamaan kiinnittää väkisinkin huomiota kun ihmiselle puhuu tai sitä kuuntelee, silloin sitä yleensä katsotaan ja tunnistusmielessäkin tulee vilkaistua että jaa onko tuo nyt lissu vai lasse kun tuolla moikkailee?

Vierailija
20/70 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M44

Sama minulla, paitsi ei niinkään vaikuttanut koulukiusaamisen vaan hammaslääkärin pelko kieltävään vastaukseen. Nyt sitten kärsitään lonksuvista ja lukkiutuvista leukanivelistä.

N46

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi