Eikö oikomishoito kuulu kouluhammaslääkärille/kunnalliseen hammashoitoon kun niin monella hampaat risuaitaa?
Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen, että monella on todella sikinsokin-hampaat. Vaikka olisi kuinka valkaistut niin hampaat ovat joko vuorotellen toistensa takana, eripituisia, "torahampaita" muita ylempänä (alahampaissa yleistä) tai sitten etuhampaat on laattamaisesti muun rivin edessä (ylähampaissa), isoja rakoja tai sitten näkee että koko hammasrivi on liian ahtaalla ja aikanaan koulussa olisi pitänyt ottaa hampaita pois ja raudat suuhun. Ja näitä siis on aikuisilla ihmisillä, joten nykyajan säästötoimet eivät voi olla syynä.
Ja tuo purenta kun ei ole vain ulkonäkökysymys vaan sehän aiheuttaa hartiakipuja, päänsärskyjä, narskuttelua jne. Eikö oikominen siis ole kuulunut esim. -80-90-luvuilla julkisen puolen kustannettaviin, niin että kouluhammaslääkärillä olisi nuo selkeät purentavirheet korjattu?
Kommentit (70)
Kun olin alakouluikäinen, en edes saanut etupurennalta suutani suljettua, peukalo mahtui ylähampaiden alle. Koulun hammashuollossa ei ehdotettu mitään oikomista, vaikka olin marsun näköinen. Vasta yläasteella, kun minua yritettiin alkaa kiusaamaan hampaistani, pyysin itse oikomishoitoon, joka sekin toteutettiin lopulta todella puolivillaisesti ja lopetettiin, ennenkuin purenta oli edes korjautunut. Kaksi hammasta poistettiinkin ylhäältä, ja saan edes suuni nyt suljettua kunnolla, mutta edelleen on vinksallaan koko hammasrivistö. Näin toimittiin täällä pk-seudulla 90-luvulla.
Hammas puhkoo kielen kirjoitti:
Sain nauttia neljän vuoden oikomishoidon tuloksista ruhtinaalliset 6 kk, kun yksi idioottilääkäri repäisi retentiokaaren pois hammastarkastuksessa :(
Jos yhtään lohduttaa, niin muistan tämän sun tarinan ja tulin ihan käsittämättömän vihaiseksi tuota hammaslääkäriä kohtaan, kun ensimmäisen kerran luin tästä. Ja nyt taas kun luin, niin suututtaa niin että korvista nousee sauhu! Ja tuntuu todella pahalta sun puolesta :-(
Mun lapsella on 8 vuotta oikomahoitoa takana ja rententiokaarella on elinkautinen. En pysty edes kuvittelemaan minkälaisen alkukantaisen raivon valtaan joutuisin, jos oman lapsen kohdalle sattuisi tuollainen idiootti. Aiotaan kyllä visusti pysyä nykyisen hammaslääkärin asiakkaina, niin ei tarvitse pelätä tuollaista. Ja lapsikin kyllä tietää, että retentiokaaresta tarkistetaan kiinnitys, mutta ikinä sitä ei poisteta kokonaan.
Julkisella ei oiota, jollei purennassa ole vikaa. Silloin oiotaan, vaikka hampaat alunpitäen näyttäisivätkin suorilta. Toisaalta oiotutkin hampaat usein vetäytyvät hiljaksiin entisille paikoilleen sikinsokin, ainakaan omana aikanani kun ei kouluaikaisen oikomishoidon lopputuloksen ylläpitämiseen käytetty minkäänlaista pysyvää välinettä, esim. lankaa hampaiden takana. Alahampaat taas ahtautuvat lähes jokaisella iän myötä ainakin jonkin verran, mikä aiheuttaa ristironkkelia.
Tekisipä mieleni kertoa yhdestä asiasta, joka tähän oikomishoidon tarpeeseen auttaisi... Mutta siitä ei lukijat av:llä halua kuulla eilisen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, elämä on. Eikä kukaan takaa sitäkään, että hoito onnistuu, tai että hoitotulos pysyy yllä.
Ihan tosi, tarkkailetko ihmisten varpaitakin, vai mistä joidenkin moinen yli-innostus kyylätä ihmisten hampaita. Emme tietääkseni ole hevosia.
No miksiköhän ihmiset sankoin joukoin valkaisevat hampaitaan ja ostelevat valkaisevia hammastahnoja? Hampaiden terveyteen valkaisu ei mitenkään liity, voi jopa olla haitaksi kun aiheuttaa vihlontaa jne. Mistä ihmisillä on yli-innostus kyylätä toisten ripsiä (kun niihin on liimattava lisäkkeitä) tai kynsiä (kun niihin laitetaan muovilaattoja)? No, ihan samalla tavalla kuin ne tekoripset ja -kynnet huomataan, huomataan ne vinksottavat hampaatkin.
Mutta kun ne hampaat on siellä suussa keskellä naamaa niin niihin kiinnitetään huomiota ihan ilman kyttäämistäkin. Tuliko tämä yllätyksenä, että naamaan kiinnittää väkisinkin huomiota kun ihmiselle puhuu tai sitä kuuntelee, silloin sitä yleensä katsotaan ja tunnistusmielessäkin tulee vilkaistua että jaa onko tuo nyt lissu vai lasse kun tuolla moikkailee?
Tällainen kyyläyskäyttäytyminen johtuu huonosta kasvatuksesta ja koulukiusaaja-luonteesta. Ajattele nyt: Olette niin inhottavia ja ilkeitä kommentteinenne, että jotkut ovat valmiita kärsimään vihlovista hampaista, koska he pelkäävät, että heitä kiusataan. Niin, kyllä minäkin huomaan vinot hampaat ja kyömynenät, mutta mitä siitä jos heillä sellaiset on? Ei minun siitä tarvitse mainita, eikä se tee heistä yhtään sen huonompia ihmisiä. Sattui nyt olemaan liian pieni leuka, etteivät hampaat mahdu suoraan, ei siltä sikiöltä vatsassa kysellä, että haluaako hän suorat vai vinot hampaat... Niin, että ei ole mitään syytä syyllistää viattomia kun näitä juttuja ei voi itse valita. Tee kirjallinen valitus vanhemmille jos asia ärsyttää, ihmisillä itsellään ei ole hampaidensa muotoon tai suuntaan osaa eikä arpaa. Vuonna 2017 luulisi ihmisillä olevan hyvät käytöstavat. Tekniikka kehittyy, mutta aivotoiminta näkyy taantuvan apinalauman tasolle.
Et nyt ymmärtänyt. Kun valkaistaan hampaita, oletetaan ja halutaan, että ihmiset kiinnittäisivät huomiota (valkaistuihin) hampaisiin. Kun laitetaan tekoripset tai -kynnet, oletetaan ja halutaan, että ne huomataan. Kun meikataan, halutaan että katsoja kiinnittaa huomiota naamaan. Ja ehkä vähän kehaiseekin. TÄTÄ huomiota ei kuitenkaan sanota kyyläämiseksi ja TÄTÄ "kyyläämistä" suorastaan toivotaan ja myös sitä (kehuvaa) kommenttia, niin irl kuin somessa. Se on hyvää käytöstä, mukavuutta ja toisen ilahduttamista. Selvä.
Nyt yhtäkkiä jotkut hampaat sun muut pikkujutut onkin aivan turhaa pikkuasioiden kyyläämistä. Siis kun ne hampaat (tai mikä nyt onkaan) eivät olekaan superhuippukauniit ja upeat, niihin ei saisikaan kiinnittää mitään huomiota ilman että on huonosti kasvatettu koulukiusaajaluonne. Kun on kytätty niitä valkaistuja suoria hampaita, eikö sekin ole huonoa kasvatusta ja koulukiusaajaluonnetta? Vai miksi sen havainnoiminen, että tuollapa hampaat vinksottaa kas kun ei ole koulussa aikanaan oiottu kun varmaan on purentavikaakin, on eri asia? En tarkoita, että tarvitsee mennä sanomaan, että kamalt hampaat sulla mikset oio, vaan sitä että samalla tavalla sen vinksotuksen huomaa kuin ne upeatkin hampaat. Ei sen HUOMAAMINEN mitään huonoa käytöstä ole, sen sanominen vinksohampaalle jo onkin.
Huomasitko mitä tarkoitin? Huomiota pitää kiinnittää, mutta huomiota ei saa kiinnittää. On turha ihmetellä, jos ulkonäköön kiinnitetään huomiota kun samaan aikaan tehdään ulkonäöstä asia, johon suorastaan vaaditaan huomion kiinnittämistä. Ei silloin voida vaatia, että vain upeat hiukset huomataan eikä pottunenää.
Ollaan oltu eri linjoilla varmaan siksi, että mä koen hampaiden valkaisun ns. peittävänä toimenpiteenä, en niinkään korostamishaluisuutena. Hampaiden valkaisija haluaa peittää hampaittensa keltaisuuden, ja tavoittelee sillä täydellisyyttä tai hyväksyntää, jota ei omilla hampaillaan ole kokenut saavansa. Ymmärrän kyllä nyt mitä tarkoitat, että joku valkaisee hampaat herättääkseen huomiota ja saadakseen kehuja. Tosin onko se enempi sellainen julkkisten ilmiö? Sama juttu ripsissä. Ihminen, jolla on lyhyet ja harvat ripset, haluaa peittää tätä piirrettään ottamalla pidennykset. Ja sitten on toki niitä, jotka ottaa toooodella isot viuhkat huvin ja huomion vuoksi.
t. Se jolle alun perin vastasit, mutta eri kuin lainaamasi
Kosmeettisia vaivoja ei korjata nyt eikä korjattu ennen. Purentaviat korjataan nykyäänkin. Meidän kunnassamme on tehty ainakin suht pienissäkin vaivoissa hoitoja.
En tiedä onko mitään maata, missä valtio maksaisi esteettisen hammashoidon.
Kunnallisen hammashoidon taso vaihtelee kyllä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenellekään tarvitse mennä suoraan mitään sanomaan, mutta jotenkin tämä nykyaika on mennyt oudoksi. Lihavuus on "näyttävyyttä ja muodokkuutta", iso nenä on "persoonallisuutta" jne. Ns. epäviehättävyydestä tehdään mukaviehättävää ja kehutaan esim. somessa upeakroppaiseksi, vaikka ei todellakaan ole. Mutta toisaalta sitten taas oikeasti kauniita ja hyvännäköisiä pilkataan minkä ehditään, että hirveännäköiset huulet sillä, kamala laihaläski kroppa, naurettava kenope-se jne.
Jokin kateuden muoto ilmeisesti. Kehumalla muissa (omiakin) epäviehättäviä ominaisuuksia kuvitellaan että ollaan kauniita ja dissaamalla oikeasti kauniita kohotetaan omaa itsetuntoa. Logiikka on silti varsin outo.
Olen miettinyt samaa kuin sinä, enkä oikeastaan edes toivo samaa omalle kohdalleni. Mutta se, mitä toivoisin ihmisten tajuavan sanomattakin;
- minä tiedän, millaiset hampaani ovat. Ei tarvitse kertoa, ellet ole hammaslääkäri.
- hampaat ovat vain hampaat, vain yksi osa, jonka ei pitäisi vaikuttaa kokonaiskuvaani. Yritä nähdä minussa myös paljon hyvää.
- hampaillani on jokin syy, että ne ovat niin kuin ne ovat, eikä tuo syy vaikuta mitenkään älykkyyteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hampaat olisi oiottu lapsena, ne silti saattavat aikuisena vaatii oikomista. Ja aikuiset saa oikomishoitoa yleensä vaan yksityisellä. Eli saa, kunhan maksaa.
Jaa... Minun ylipurenta hoidettiin Kyssissä kun olin 24 vuotias. 4 vuotta kävin siellä ja hampaat ok.
Maksoi n. 30 euroa per kerta.
Voi, on kuule oiottu. Vuosikausia, alhaalta ja ylhäältä. Leikattukin. Kaikenlaisia kamalia virityksiä ollut.
Ja silti, alhaalla on liian ahdasta ja ylhäällä liian harvaa, hammasrivi kulkee vinoon sekä vielä bonuksena yksi kulmahammas väärinpäin. Psyykeeni ei olisi kestänyt niin paljon oikomista kuin olisi ehkä ollut "tarpeen", lopetin kesken 16-vuotiaana ja aloin taas hymyillä. Minua itseäni ei hampaideni epätäydellisyys ole koskaan niin kovin paljon haitannut eikä ole mitään purentavikoja. Katso vaikka muualle.
N30
Minä olen syntynyt -78 ja oikomishoito kyllä maksettiin silloin (Helsingissä) viimeisen päälle, mutta mulla oli niin ulkonevat hampaat että oionta "loppuun saakka" olisi vaatinut 2-4 pysyvän hampaan poistoa ja äiti päätti sitten, että sitä ei tehdä. Sen takia mun hampaat jäivät vähän ulkoneviksi (olen kyllä ihan tyytyväinen).
Kyllä miulla ylähampaat laitettiin kuntoon, erilaisia rautoja käytin noin 5-6 vuotta. Tämä oli siis 90-lukua/2000-luvun alkua. Muistaakseni jotain keskitason vinoutta ylähampaissa. Kyllä kannatti käydä, ei ole hampaat menneet vinoon. Olen siis 29v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä kysymys kuinka kosmeettisia juttuja julkisen sektorin pitäisi lähteä korjaamaan. Pahimmat ja räikeimmät yleensä toki korjataan, mutta mihin vedetään raja?
Eiköhän julkinen puoli korjaa nimenomaan terveydellisin perustein, ei esteettisin. Ainakin joskus takavuosina koulukaverin hörökorvat, jotka olivat siis to-del-la höröt, korjattiin vanhempiensa maksamina. Eihän höröt korvat kuuloon vaikuta. Jos esteettisetkin tehtäisiin julkisin varoin, sieltä olisi saatava silkkaritkin, jos roikkuu tai on liian pienet. Saahan sieltä silkkareitakin, mutta perusteet on vähän toiset.
Täällä yksi ex-hörökorva, jonka korvat arvioitiin niin ulkoneviksi, että leikattiin ojoon ihan julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, elämä on. Eikä kukaan takaa sitäkään, että hoito onnistuu, tai että hoitotulos pysyy yllä.
Ihan tosi, tarkkailetko ihmisten varpaitakin, vai mistä joidenkin moinen yli-innostus kyylätä ihmisten hampaita. Emme tietääkseni ole hevosia.
No miksiköhän ihmiset sankoin joukoin valkaisevat hampaitaan ja ostelevat valkaisevia hammastahnoja? Hampaiden terveyteen valkaisu ei mitenkään liity, voi jopa olla haitaksi kun aiheuttaa vihlontaa jne. Mistä ihmisillä on yli-innostus kyylätä toisten ripsiä (kun niihin on liimattava lisäkkeitä) tai kynsiä (kun niihin laitetaan muovilaattoja)? No, ihan samalla tavalla kuin ne tekoripset ja -kynnet huomataan, huomataan ne vinksottavat hampaatkin.
Mutta kun ne hampaat on siellä suussa keskellä naamaa niin niihin kiinnitetään huomiota ihan ilman kyttäämistäkin. Tuliko tämä yllätyksenä, että naamaan kiinnittää väkisinkin huomiota kun ihmiselle puhuu tai sitä kuuntelee, silloin sitä yleensä katsotaan ja tunnistusmielessäkin tulee vilkaistua että jaa onko tuo nyt lissu vai lasse kun tuolla moikkailee?
Ero on siinä, että esimerkiksi kyömyinen tai hassu nenä keskellä naamaa voi olla "persoonallinen piirre". Sen sijaan jos hampaisto poikkeaa vähänkin siitä täydellisestä helmirivistä, siihen suhtaudutaan paljon ikävämmin. Se on heti "vika". Jotakin, joka "pitää korjata". Ja jos ihminen ei sitä syystä tai toisesta korjaakaan, häneen aletaan liittää ikäviä mielikuvia. Esim että hän on vähän tyhmä tai ei huolehdi itsestään. Epäedustava. Epäasiantunteva. "Ihan nätti, mutta nuo hampaat..." Kyllä minä olen tämän omine hampaineni saanut huomata. Ja sehän tuossa aloituksessakin haiskahti. "Hampaat ristissä - miksei tehdä jotain!?" Nämä hampaiden valkaisut ovat osin seuraus tästä täydellisyysvaatimuksesta. Tosin luulenpa, että alan yritykset masinoivat tätä aika ahkerasti, tuputtaen meille pepsodenthymyjä ja muuta. Täydellisestä helmirivistä on tullut normi. No, ole iloinen jos sinulla sellainen on. Minustakin olisi ihanaa hymyillä ilman ennakkoluuloja. Mutta en juuri nyt ole menossa leikkaukseen, joten toivon asenteiden muuttuvan.
Jos ihmisen naamassa on missä tahansa jotakin "vikaa" (iho, hampaat, nenä, silmät, korvat jne), ollaan ihmettelemässä miksei tätä ole oiottu, valkaistu, hiottu, leikattu. Jostakin kumman syystä se menee vielä niin, että jos vikaa on vaikkapa kädessä tai jalassa, ihmiseen ei suhtauduta samalla tavalla kuin jos vika on naamassa. Naamasta "viallisen" ajatellaan helpommin olevan tyhmä kuin jalkavikaisen.
En kyllä usko, että isossa mittakaavassa ihmiset ajattelisivat jonkun selkeästi huomiotaherättävän. epäviehättävän ulkonäköominaisuuden olevan vain silleen kivasti persoonallista. Kyllä sellaisesta sanotaan ihan aikuistenkin (saati varmaan nuorison) keskuudessa, että tosi kivan näköinen nainen olisi se x, mutta kun sillä on sellainen nenä, tuollaiset silmät tai tällainen iho että voivoi kun muuten olisi niin nätti. Ikäänkuin se yksi vian/virheen/epäviehättävyyden myötä menettäisi merkityksensä vaikkapa kaunis hymy tai upea vartalo. Keskitytään vain siihen vikaan x. Varsinkin naiset ovat niitä, jotka eivät näe metsää vaan vahtaavat puita, niin sanoakseni. Miehet näkevät enemmän kokonaisuuksia, joten upeakroppainen on upeakroppainen ilman mitään muttaa "no joo mutta kun sillähän on kamalannäköinen x".
En tajua, miksei tuhansia maksavassa oikomishoidossa oteta käyttöön seurantaa, jossa näkisi, lähtevätkö hampaan uudelleen vinoon? Ja ei kai olisi kovin kummoinen temppu tehdä oikomishoidon läpikäyneelle esim. yöllä pidettävä kisko/kiskot, jotka auttaisivat pitämään hampaat ojennuksessa? Ei kai se tuon enempää vaadi!
Itse kävin juuri uusimassa purentakiskon 11 vuoden jälkeen, maksoi sen 500 mutta säästää kiillettä ja ei tule mikromurtumia.
Hammaslääkärit, mites tämä? Oikomishoidon koko elinkaaren kestävä tarkkailu/ennakkohuolto? Vastausista päätellen sitä ei ole.
Mulla oli hampaat tosi vinksallaan pienenä, ja sain kyllä oikomishoidot kunnan (Vantaa) puolesta 90- ja 00-luvuilla. Monta hammasta vedettiin ja useat erilaiset raudat oli. Koulussa kiusattiin muutenkin, niin ei siinä enää telaketjut hampaissa paljon painanut... Onhan nuo alahampaat vähän vinossa taas aikuisena, ei kuitenkaan onneksi niin pahasti kuin silloin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kummityttöni nyt 29v kävi yksityisellä oikomishoidossa kouluaikana. Ei ollut silloinKaanaan ollut kunnallista.
Mä oon 29 ja kyllä mun purennan korjaaminen hoitui kunnallisella, samoin 5 vuotta nuoremman veljeni. Helsingissä näin 90-luvulla.
Minulle suunniteltiin rautoja yläleukaan kymmenvuotiaana, kun hampaat eivät suostuneet kasvamaan kauniissa rivissä. Onneksi kuitenkin leuka kasvoi sen verran, että ajatuksesta luovuttiin ja huokasin helpotuksesta, sillä senaikaiset raudat olivat kamalat. Nythän tuntuu suorastaan olevan teinien keskuudessa muotia hankkia raudat suuhun. Meillä sentään sallitaan pienet epätasaisuudet, mutta kun katselee amerikkalaisia pikkuneitejä, niin lähes kaikilla on raudat. Vitivalkoinen aivan tasainen hammasrivihän on siellä ideaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Tekisipä mieleni kertoa yhdestä asiasta, joka tähän oikomishoidon tarpeeseen auttaisi... Mutta siitä ei lukijat av:llä halua kuulla eilisen perusteella.
Jos puhut imetyksestä, niin meillä se ei auttanut kun lapsi oli perinyt isältään liian ahtaan leukaluun.
Olen syntynyt 1971 ja mulla oli hampaat niin sikin sokin suussa, että alaetuhampaat olivat siten, että kaksi tuli normaalille paikalle ja kaksi suoraan niiden taaksen. Myös etuhampaat olivat aivan vinksallaan.
Ei korvattu kunnallisella, oli kuulemma kosmeettinen haitta. Tämä siis 80-luvun alussa.
Vanhemmat maksoivat sitten isot rahat ja oikoivat yksityisellä. En edes muista montako hammasta multa on poistettu, mutta paljon. Mulla on ollut kaikki mahdolliset oikomiskojeet mitä kuvitella saattaa.
Mutta onpahan hampaat yhä 45-vuotiaana suorassa rivissä ja reikiä nolla - en usko että tämä olis tilanne jos ne olis yhä niin sekaisin, olis väkisin kertynyt sinne väleihin kaikkea.