Vuosilomakorvaus? Apua..
Eli olen ollut kesän aikaan palkanlaskentaan monen monta kertaa yhteydessä, koska minulta on vähennetty palkasta esim. lomapäivien summa enemmän kuin annettu takaisin.. En ymmärrä palkkanauhaa enkä ole saanut siihen selvyyttä. Nyt katsoin tiliotetta, niin minulle on maksussa "vuosilomakorvaus" x 5 yksikköä.. Ja lomarahaa x määrä. Olen siis lopettanut työt ja pidin lomapäiviä sen viisi kappaletta. Onko tuo vuosilomakorvaus mistä? Saanko niistä lomapäivistä jotain korvausta ja lomarahaa vai meneekö tuossa jokin pieleen?
Kommentit (23)
Mikä siinä on kun ei voida maksaa palkkoja oikein?
Itse tappelin kesällä kun veivät 60% vaikka olin toimittanut verokortin ajoissa. Nyt tappelen lomarahoista, joiden piti tulla elokuussa.
Ihan älytöntä säätämistä, kyseessä iso terveyspalveluiden tuottaja joka listautui aikaisemmin pörssiin. Vei Dextran mukanaan.
Jos 15. päivä ei rahoja näy, niin taas kerran yhteyttä liiton edunvalvontaan ja hirveä häslinki päälle. Ihan kuin ei olisi muutakin tekemistä (en enää työskentele siellä).
Mutta siis. Aiemmin kesällä ihmettelin sitä, että minulta otettiin palkasta liikaa pois, ts. maksettiin liian vähän. Nyt ihmettelen, miksi minulle maksetaan vuosilomakorvausta, vaikka olen pitänyt ne viisi vuosilomapäivää? Niin onko se nyt oikein, että ne maksetaan vai ei? Ja pitääkö minun oikeasti itse olla vastuussa näistä, kun en aiempiinkaan kysymyksiini liian pienestä palkasta ole saanut järkevää vastausta.ap
Vuosilomakorvaus maksetaan pitämistäsi lomapäivistä. Eli saat ikäänkuin rahaa siitäkin, kun olet lomalla (tätä mm. Jenkit ihmettelee, että saa rahaa siitä, kun on lomalla).
Lomaraha on joillakin vapaa-ehtoinen, kaikki ei sitä maksakaan. Se on ikäänkuin extraa sinulle, vähän niinkuin käyttörahaa lomalle. Sen määrä on yleensä puolet siitä vuosilomakorvauksesta.
Palkkasi on siltä kuukaudelta pienempi, koska et työskennellyt kaikkina päivinä.
Pidit siis 5 päivää lomaa, jotenka sait ihan oikein eli 5 vuosilomakorvausta x summan.
Jos olet normaalisti tehny esim. 20 päivää kuussa töitä, kesäkuussa teit vain 15 päivää töitä ja 5 päivää lomaa. 20 päivän palkka on pienempi kuin 15 päivän palkka.
Vuosilomakorvaus = rahaa lomapäiville
Vuosilomaraha = vähän karkkirahaa lomalle
Ongelma on se, että minulle maksetaan nyt vuosilomakorvausta viidestä vuosilomapäivästä, mutta ei niitä ole aiemminkaan täysimääräisenä vähennetty palkastani. Aiemmin olin palkkoihin yhteydessä, koska he vähensivät palkastani noin 20 euroa jokaisesta vuosilomapäivästä (vaikka siis päiväpalkkani on ainakin jokin 85e) ja nyt saan siis vuosilomakorvausta viideltä päivältä, vaikka olen pitänyt ne viisi päivää lomaa. En ymmärrä. Ymmärtääkö joku muu? ap
Siis jos olen kokopäivätyössä kuukauden, niin mitä ylimääräistä rahaa minun pitäisi saada, jos olen vaikka viikon lomalla tuosta kuukaudesta? Se lomaraha? ap
Lomakorvaus maksetaan pitämättömistä lomista, jotka tulee maksuun, kun työsuhde päättyy. Esim jos työsuhde loppuu elokuun lopussa, niin lomakorvaus maksetaan huhti-, touko-,kesä-, heinä-, ja elokuusta. Tämän lisäksi voi olla pitämättä jotain tän vuoden lomista, jotka myös maksetaan lomakorvauksena. Näin siis jos muuta ei ole sovittu.
Ihan ekaks selvitetään noi termit:
Lomapalkka= palkka, joka maksetaan loman aikana
Lomaraha= "ylimääräinen" raha joka joillakin aloilla maksetaan lomapalkan(lomakorvauksen) lisäksi
Lomakorvaus= raha, joka maksetaan kertyneistä lomapäivistä, joita ei pidetä.
Sun kysymykseen on mahdoton vastata, kun ei tiedä mitään sun työhistoriasta, esim kuinka kauan olet ollut kyseisessä paikassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
(vaikka siis päiväpalkkani on ainakin jokin 85e) ja nyt saan siis vuosilomakorvausta viideltä päivältä, vaikka olen pitänyt ne viisi päivää lomaa.
Siis jos olen kokopäivätyössä kuukauden, niin mitä ylimääräistä rahaa minun pitäisi saada, jos olen vaikka viikon lomalla tuosta kuukaudesta? Se lomaraha? ap
Suunnilleen näin:
Normaali kuukausipalkkasi on
85 euroa x 20 päivää = 1700 euroa palkkaa.
Kesäkuu, töitä 15 päivää ja lomaa 5 päivää.
Kesäkuun palkkasi on 85 euroa x 15 päivää = 1275 euroa palkkaa.
Kesäkuun 5 päivän loma:
Vuosilomapalkka 5 päivää on x summa.
Lomaraha 5 päivää x summa.
Lomaraha on ns. ylimääräinen raha, sillä kaikki työnantajat sitä ei maksa.
Ja sitten vielä lomakorvaus, sillä lopetit työt ja lomakorvaus maksetaan niistä lomista, jotka sulle kertyi, muttet pitäny niitä lomana.
Jos olet töissä kesäkuussa 15 päivänä, et sä koko kesäkuulta saa täyttä palkkaa eli 1700 euroa ja siihen päälle kaikki vuosilomarahat jne.
Vaan siksi sun peruspalkkasi on kesäkuussa pienempi, koska se lasketaan tehtyjen työpäivien mukaan eli 15 päivältä saat palkan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis. Aiemmin kesällä ihmettelin sitä, että minulta otettiin palkasta liikaa pois, ts. maksettiin liian vähän. Nyt ihmettelen, miksi minulle maksetaan vuosilomakorvausta, vaikka olen pitänyt ne viisi vuosilomapäivää? Niin onko se nyt oikein, että ne maksetaan vai ei? Ja pitääkö minun oikeasti itse olla vastuussa näistä, kun en aiempiinkaan kysymyksiini liian pienestä palkasta ole saanut järkevää vastausta.ap
Miten sä et ymmärrä näitä vastauksia?
Et tietenkään saa palkkaa kesäkuulta normaalisti. Sun palkka on pienempi.
Sen päälle tulee ihan lain mukaan vuosilomakorvaus-nimellä kulkeva korvaus ja niitä korvataan tasan niin monta päivää kuin olit lomalla eli just se 5. Ihan oikein tehty. Ne täytyy lain mukaan maksaa. Ne 5 vuosilomakorvauspäivää. Ja lomaraha tulee mahdollisesti päälle. Ja jos lopetit duunit, niin lomakorvaus. Ja palkka on edelleen siksi pienempi!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen päälle tulee ihan lain mukaan vuosilomakorvaus-nimellä kulkeva korvaus ja niitä korvataan tasan niin monta päivää kuin olit lomalla eli just se 5. Ihan oikein tehty. Ne täytyy lain mukaan maksaa. Ne 5 vuosilomakorvauspäivää. Ja lomaraha tulee mahdollisesti päälle. Ja jos lopetit duunit, niin lomakorvaus. Ja palkka on edelleen siksi pienempi!!!
Sulla tuntuu menevän lomakorvaus ja lomapalkka sekaisin. Vuosilomakorvausta ei makseta pidetyistä lomista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) Palkkani ei ollut oleellisesti pienempi.
B) Pidin kaikki vuosilomapäivät, joihin olin oikeutettu. Minulle maksetaan silti vuosilomakorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen päälle tulee ihan lain mukaan vuosilomakorvaus-nimellä kulkeva korvaus ja niitä korvataan tasan niin monta päivää kuin olit lomalla eli just se 5. Ihan oikein tehty. Ne täytyy lain mukaan maksaa. Ne 5 vuosilomakorvauspäivää. Ja lomaraha tulee mahdollisesti päälle. Ja jos lopetit duunit, niin lomakorvaus. Ja palkka on edelleen siksi pienempi!!!A) Palkkani ei ollut oleellisesti pienempi.
B) Pidin kaikki vuosilomapäivät, joihin olin oikeutettu. Minulle maksetaan silti vuosilomakorvausta.
Niin olit pitänyt kaikki vuosilomapäivät joihin olit tänä vuonna oikeutettu.
Uusi lomankertymiskausi on alkanut huhtikuussa ja ne päivät kerryttävät ensi vuoden lomaa. Koska työsi loppuivat, niin nuo maksettiin lopputilin yhteydessä rahana, koska et ole enää ensi kesänä firmassa pitämässä lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen päälle tulee ihan lain mukaan vuosilomakorvaus-nimellä kulkeva korvaus ja niitä korvataan tasan niin monta päivää kuin olit lomalla eli just se 5. Ihan oikein tehty. Ne täytyy lain mukaan maksaa. Ne 5 vuosilomakorvauspäivää. Ja lomaraha tulee mahdollisesti päälle. Ja jos lopetit duunit, niin lomakorvaus. Ja palkka on edelleen siksi pienempi!!!A) Palkkani ei ollut oleellisesti pienempi.
Jos pidit kaikki lomat, sulle ei pitäis maksaa vuosilomakorvausta. Sait liikaa.
Laita sun palkkakuittis tänne vaikka aijaa.comin kautta (peitä nimet yms.) niin katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen päälle tulee ihan lain mukaan vuosilomakorvaus-nimellä kulkeva korvaus ja niitä korvataan tasan niin monta päivää kuin olit lomalla eli just se 5. Ihan oikein tehty. Ne täytyy lain mukaan maksaa. Ne 5 vuosilomakorvauspäivää. Ja lomaraha tulee mahdollisesti päälle. Ja jos lopetit duunit, niin lomakorvaus. Ja palkka on edelleen siksi pienempi!!!Sulla tuntuu menevän lomakorvaus ja lomapalkka sekaisin. Vuosilomakorvausta ei makseta pidetyistä lomista
Joo niin meniki sekaisin. Eli Vuosilomapalkka maksetaan pidetyistä lomista.
Onko se minun vastuullani tarkistaa palkkanauhani? Olen elokuun lopussa viimeksi ottanut yhteyttä palkkoihin ja tiedustellut perusteita palkanmaksulle. Onko se nyt minun vastuullani olla sinne taas yhteydessä vai voinko vain luottaa, että asia on OIKEIN? Puhelimitse en yhteyttä saa ja viesteihin ei hän vastaa. ap