Vuosilomakorvaus? Apua..
Eli olen ollut kesän aikaan palkanlaskentaan monen monta kertaa yhteydessä, koska minulta on vähennetty palkasta esim. lomapäivien summa enemmän kuin annettu takaisin.. En ymmärrä palkkanauhaa enkä ole saanut siihen selvyyttä. Nyt katsoin tiliotetta, niin minulle on maksussa "vuosilomakorvaus" x 5 yksikköä.. Ja lomarahaa x määrä. Olen siis lopettanut työt ja pidin lomapäiviä sen viisi kappaletta. Onko tuo vuosilomakorvaus mistä? Saanko niistä lomapäivistä jotain korvausta ja lomarahaa vai meneekö tuossa jokin pieleen?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis. Aiemmin kesällä ihmettelin sitä, että minulta otettiin palkasta liikaa pois, ts. maksettiin liian vähän. Nyt ihmettelen, miksi minulle maksetaan vuosilomakorvausta, vaikka olen pitänyt ne viisi vuosilomapäivää? Niin onko se nyt oikein, että ne maksetaan vai ei? Ja pitääkö minun oikeasti itse olla vastuussa näistä, kun en aiempiinkaan kysymyksiini liian pienestä palkasta ole saanut järkevää vastausta.ap
Miten sä et ymmärrä näitä vastauksia?
Et tietenkään saa palkkaa kesäkuulta normaalisti. Sun palkka on pienempi.
Sen päälle tulee ihan lain mukaan vuosilomakorvaus-nimellä kulkeva korvaus ja niitä korvataan tasan niin monta päivää kuin olit lomalla eli just se 5. Ihan oikein tehty. Ne täytyy lain mukaan maksaa. Ne 5 vuosilomakorvauspäivää. Ja lomaraha tulee mahdollisesti päälle. Ja jos lopetit duunit, niin lomakorvaus. Ja palkka on edelleen siksi pienempi!!!A) Palkkani ei ollut oleellisesti pienempi.
B) Pidin kaikki vuosilomapäivät, joihin olin oikeutettu. Minulle maksetaan silti vuosilomakorvausta.
Niin olit pitänyt kaikki vuosilomapäivät joihin olit tänä vuonna oikeutettu.
Uusi lomankertymiskausi on alkanut huhtikuussa ja ne päivät kerryttävät ensi vuoden lomaa. Koska työsi loppuivat, niin nuo maksettiin lopputilin yhteydessä rahana, koska et ole enää ensi kesänä firmassa pitämässä lomaa.
Juuri näin se meneekin. Huhtikuussa alkanu uusi kertymä. Eli luultavasti olet saanu 2 pv per kuukausi eli huhti, touko ja kesä eli oletko saanu 6 päivää vuosilomakorvausta?
Jos et enää viitsi soitella, niin laita "ylimääräinen" lomakorvaus säästöön siltä varalta, että palkanlaskija on tehnyt virheen, ja työnantaja päättää periä liikaa maksamansa pois.
Näille myös voi soitella
- entiselle esimiehellesi
- luottamusmiehelle tai jos ei ole luottamusmiestä, niin liittoon.
- työsopimuslain ja vuosilomalain noudattamista valvovalle työsuojeluviranomaiselle. Numero löytyy osoitteesta tyosuojelu.fi
Kerro, koska sun työsuhde alkoi, se ratkaisee aika paljon tätä mysteeriä.