Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravitsemuksesta tietävät, auttakaa?

Vierailija
09.09.2017 |

Kaipaan vinkkejä erilaisiin rautapitoisiin lounasvaihtoehtoihin, jotka sisältävät rautaa ja c-vitamiinia. Ei kalsiumia. Muutamia erilaisia, monipuolisia ateriakokonaisuuksia. Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-punajuurisalaatti 

-pinaattikeitto kananmunalla

-valkoisista pavuista kastike jollekin hiilarille

-linssikeitto

-hummus leivän päällä

-cashewpähkinöiden lisäys mihin vain

Olisiko antaa resepti linssikeittoon?

1 kpl sipulia

1 kpl valkosipulinkynttä

3 kpl porkkanaa

1 rkl auringonkukkaöljyä

10 dl vettä (8-10 dl )

2 1/2 dl linssejä (punaisia)

20 g aurinkokuivattua tomaattia

1 tl timjamia

1 tl oreganoa

1 tl suolaa

1/2 tl mustapippuria

500 g tomaattimurskaa

1 rkl hunajaa

lisukkeeksi nokare turkkilaista jogurttia keittolautaselle

Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipulinkynsi. Kuori ja leikkaa porkkanat pieniksi kuutioiksi. Kuullota kasviksia öljyssä miedolla lämmöllä ison kattilan pohjalla 5 minuuttia.

Kaada joukkoon vesi ja kuumenna kiehuvaksi. Lisää siivilässä huuhdotut linssit, paloitellut aurinkokuivatut tomaatit ja mausteet. Keitä miedolla lämmöllä kannen alla noin 15 minuuttia.

Lisää tomaattimurska ja hunaja. Kiehauta ja maista.

Auringonkukkaöljy muuten on huonoa öljyä, sen voi vaihtaa oliiviöljyyn.

Oliiviöljy on maailman väärennetyin elintarvike. Tehty ties mistä jätemassasta kemiallisesti. En missään tapauksessa osta. Ei terveellistä.

Se, että oliiviöljy on väärennetyin, ei tarkoita, että sä edes löytäisit yhtä ainutta väärennettyä pulloa Suomesta.

Ostaa vaikka jotain ei-halvinta, jossa on mainittuna happopitoisuus, niin tuskin menee metsään.

Oliiviöljy on superterveellinen, jos tutkimuksista voi jotain päätellä.

Vai ei löydy!

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015031719370552_tr.shtml

En pitäisi iltapäivälehden artikkelia kovin hyvänä lähteenä.

Vierailija
42/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-punajuurisalaatti 

-pinaattikeitto kananmunalla

-valkoisista pavuista kastike jollekin hiilarille

-linssikeitto

-hummus leivän päällä

-cashewpähkinöiden lisäys mihin vain

Olisiko antaa resepti linssikeittoon?

1 kpl sipulia

1 kpl valkosipulinkynttä

3 kpl porkkanaa

1 rkl auringonkukkaöljyä

10 dl vettä (8-10 dl )

2 1/2 dl linssejä (punaisia)

20 g aurinkokuivattua tomaattia

1 tl timjamia

1 tl oreganoa

1 tl suolaa

1/2 tl mustapippuria

500 g tomaattimurskaa

1 rkl hunajaa

lisukkeeksi nokare turkkilaista jogurttia keittolautaselle

Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipulinkynsi. Kuori ja leikkaa porkkanat pieniksi kuutioiksi. Kuullota kasviksia öljyssä miedolla lämmöllä ison kattilan pohjalla 5 minuuttia.

Kaada joukkoon vesi ja kuumenna kiehuvaksi. Lisää siivilässä huuhdotut linssit, paloitellut aurinkokuivatut tomaatit ja mausteet. Keitä miedolla lämmöllä kannen alla noin 15 minuuttia.

Lisää tomaattimurska ja hunaja. Kiehauta ja maista.

Kiitos! Jätän ton jogurtin pois. Tähän asti paras resepti, minkä olen nähnyt kyseiseen ruokaan.

Vaihda se öljy myös.

Aivan se ja sama mitä öljyä ruokaan laittaa. Kunhan ei teräketjuöljyä... Syökää kalaa, avokadoa ja pähkinöitä niin ei tarvitse ihmetellä öljyjä.

Ei se kyllä ihan sama ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kärsit anemiasta, niin veriletuissa lienee kaikkein eniten rautaa. Lisäksi rauta on siinä muodossa joka imeytyy parhaiten, kunhan huolehdit C-vitamiinin saannista samalla aterialla. Vaikka tuleehan niihin lettuihinkin jo sipulia, joka hoitanee tuon asian.

Mä syön verilettuja kahtena päivänä kuukaudessa, silti...

Vierailija
44/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kärsit anemiasta, niin veriletuissa lienee kaikkein eniten rautaa. Lisäksi rauta on siinä muodossa joka imeytyy parhaiten, kunhan huolehdit C-vitamiinin saannista samalla aterialla. Vaikka tuleehan niihin lettuihinkin jo sipulia, joka hoitanee tuon asian.

Niin, syötkö verilettuja vai teollisia "verilettuja"?

Vierailija
45/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tämmöinen pinaattikeitto, jota kutsun rautakeitoksi: teen sen mielellään Lidlin lehtipinaatista. Keitän pinaattia hyvin pienessä määrässä vettä, lisään siihen kuivattua persiljaa, oreganoa, basilikaa ja /tai nokkosta (erittäin rautapitoisia). Sitten hieman kookosmaitoa (Santa Maria merkkisiä aniilininvärisiä pakkauksia, jossa ei ole mitään lisäaineita). Maitoa matkvissa juomissa on kalsiumia, siksi aito kookosmaito. En lisää siis jauhoja enkä kananmunaa (kananmuna heikentää raudan imeytymistä). Mausteita maun mukaan.

Syön tuon itse muhennoksena, mutta jos haluaa sen pieneksi, voihan surauttaa keitoksi sauvasekoittimella.

Proteiiniksi sopii tofu, rautaa on siinäkin.

Jälkiruoaksi tai salaatiksi nautitaan jotain jossa on C-vitamiinia. Esim. kaali-paprikasalaattia tai jälkkäriksi hedelmäsalaatti, jossa appelsiinia ja kiiviä.

Älä juo kahvia tai teetä ruoan jälkeen, ne estävät raudan imeytymistä. Yrittitee käy. Vadelmanlehtitee olisi hyvä, sekin sisältää rautaa.

Lisäksi sitten teet muina päivinä viikossa vaikkapa lehtikaalia tai mustakaalia. Muista myös linssien lisäksi kuivatut pavut sekä kvinoa. Mustaherukoita, vadelmia, ja mansikoita kannattaa lisäillä vaikkapa smoothieihin.

Ja noita kuivia yrttejä lisäilet joka päivä pikkuisen salaatteihin, keittoihin, yms.

Vierailija
46/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fineli.fi:stä voi katsoa, mitkä elintarvikkeet sisältää eniten rautaa, ja jos osaa englantia, niin cronometer.com on loistava sivusto, jolla voi kartoittaa eri hivenaineiden ja vitamiinien saantia. Itsellä tulee jopa 15–18 mg rautaa ihan helposti päivässä täyteen mm. nyhtökaurasta/soijarouheesta/pavuista, ruisleivästä, porkkanoista, kaurapuurosta ja pähkinöistä/tahinista (syön vegaanisti ja olisi kiva saada tarvittavat vitamiinit oikeasta ruuasta eikä pillereistä, siksi usein tarkkailen). Myös basilika on rautapitoista, 2 tl kuivattua basilikaa sisältää n. 1.3 mg rautaa. Kokonaissuositus voi koostua päivän mittaan yllättävän pienistäkin lähteistä, joten ei ole syytä tuijottaa pelkkää lounasta.

Vierailija
47/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fineli.fi:stä voi katsoa, mitkä elintarvikkeet sisältää eniten rautaa, ja jos osaa englantia, niin cronometer.com on loistava sivusto, jolla voi kartoittaa eri hivenaineiden ja vitamiinien saantia. Itsellä tulee jopa 15–18 mg rautaa ihan helposti päivässä täyteen mm. nyhtökaurasta/soijarouheesta/pavuista, ruisleivästä, porkkanoista, kaurapuurosta ja pähkinöistä/tahinista (syön vegaanisti ja olisi kiva saada tarvittavat vitamiinit oikeasta ruuasta eikä pillereistä, siksi usein tarkkailen). Myös basilika on rautapitoista, 2 tl kuivattua basilikaa sisältää n. 1.3 mg rautaa. Kokonaissuositus voi koostua päivän mittaan yllättävän pienistäkin lähteistä, joten ei ole syytä tuijottaa pelkkää lounasta.

Suksi kuuseen vegaaniutes kanssa. Tässä ketjussa haetaan terveellistä ruokaa.

Vierailija
48/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tämmöinen pinaattikeitto, jota kutsun rautakeitoksi: teen sen mielellään Lidlin lehtipinaatista. Keitän pinaattia hyvin pienessä määrässä vettä, lisään siihen kuivattua persiljaa, oreganoa, basilikaa ja /tai nokkosta (erittäin rautapitoisia). Sitten hieman kookosmaitoa (Santa Maria merkkisiä aniilininvärisiä pakkauksia, jossa ei ole mitään lisäaineita). Maitoa matkvissa juomissa on kalsiumia, siksi aito kookosmaito. En lisää siis jauhoja enkä kananmunaa (kananmuna heikentää raudan imeytymistä). Mausteita maun mukaan.

Syön tuon itse muhennoksena, mutta jos haluaa sen pieneksi, voihan surauttaa keitoksi sauvasekoittimella.

Jälkiruoaksi tai salaatiksi nautitaan jotain jossa on C-vitamiinia. Esim. kaali-paprikasalaattia tai jälkkäriksi hedelmäsalaatti, jossa appelsiinia ja kiiviä.

Älä juo kahvia tai teetä ruoan jälkeen, ne estävät raudan imeytymistä. Yrittitee käy. Vadelmanlehtitee olisi hyvä, sekin sisältää rautaa.

Lisäksi sitten teet muina päivinä viikossa vaikkapa lehtikaalia tai mustakaalia. Muista myös linssien lisäksi kuivatut pavut sekä kvinoa. Mustaherukoita, vadelmia, ja mansikoita kannattaa lisäillä vaikkapa smoothieihin.

Ja noita kuivia yrttejä lisäilet joka päivä pikkuisen salaatteihin, keittoihin, yms.

Luin, että vehnäjauhoihin on lisätty rautaa. Ja kanamunassa on rautaa myös, en muista oliko valkuainen vai jeltuainen. Jompikumpi. Olen syönyt joka päivä pähkinöitä ja tummaa suklaata, mutta pilannut senkin homman juomalla teetä. Teetä olen juonut lähinnä sen takia, että olen saanut syyn ottaa hunajaa sen tulehdusta hillitsevien ominaisuuksien takia. Kiitos vinkistä, vaihdan sen tohon vadelmanlehteen. Ap

Vierailija
49/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä teollisia. Ap

Vierailija
50/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu, ettei yhdenkään naisen ole mahdollista saada riittävää rautamäärää ruuasta? Pakko alkaa rajaamaan noi lounaat niin, että niistä about joka ainesosasta saa rautaa. Eikä todellakaan mitään teetä tai vastaavaa, mikä heikentää sen imeytymistä lähimaillakaan. Ap

En tiedä mistä minä sitä imaisen, mutta hemoglobiini on pitkälti päältä 140 ollut usein, ja kuukautiset runsaanpuoleiset. Tavallista sekaruokaa syön.

Onhan ne rautatabletitkin sitten, jollei sitä muuten tarpeeksi saa.

Vierailija
51/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu, ettei yhdenkään naisen ole mahdollista saada riittävää rautamäärää ruuasta? Pakko alkaa rajaamaan noi lounaat niin, että niistä about joka ainesosasta saa rautaa. Eikä todellakaan mitään teetä tai vastaavaa, mikä heikentää sen imeytymistä lähimaillakaan. Ap

Tasan tarkkaan jokainen nainen saa ruuasta tarvitsemansa raudan ja muutkin ravinteet. Jos vain syö sellaista ruokaa, josta ne ravinteet saa. Nykynaiset eivät välitä oikeasta ruuasta, ne syö teollista keinoruokaa ja sitten apteekista pillerit.

Vain osittain totta. Syön terveellisesti, mutta olen hedelmällisessä iässä, urheilen paljon (kestävyysurheilua) ja muutenkin kulutan paljon (ei ole mikään siisti sisätyö vaan työ mikä vaatii kestävyyttä).

Mistä tiedät syöväsi terveellisesti?

Syön mm. kalaa, kanaa, lihaa, nyhtökauraa, härkäpapua, kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, viljoja, maitotuotteita, yrttejä. Ja tosi monipuolisesti em. juttuja. Siis esim. naurista, palsernakkaa, lanttua, perunaa, punajuurta, fenkolia, kaaleja ym. En esim. syö juurikaan pastaa vaan ennemmin perunaa. Ainoa, mitä en syö on sitrushedelmät, paprika ja tomaatti, kun olen niille allerginen. Ja salaattia syön tosi vähän.

Vierailija
52/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin, että vehnäjauhoihin on lisätty rautaa. Ja kanamunassa on rautaa myös, en muista oliko valkuainen vai jeltuainen. Jompikumpi. Olen syönyt joka päivä pähkinöitä ja tummaa suklaata, mutta pilannut senkin homman juomalla teetä. Teetä olen juonut lähinnä sen takia, että olen saanut syyn ottaa hunajaa sen tulehdusta hillitsevien ominaisuuksien takia. Kiitos vinkistä, vaihdan sen tohon vadelmanlehteen. Ap

Keltuaisessa on rautaa, ja venhäjauhoihin sitä tosiaan nykyään lisätään.

Tutki Fineliä https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2160&sortByColumn=…, siinä rautapitoisimmat elintarvikkeet.

Vierailija
53/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teollisissa on enemmän rautaa, väittää Fineli.

Vierailija
54/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä minä sitä imaisen, mutta hemoglobiini on pitkälti päältä 140 ollut usein, ja kuukautiset runsaanpuoleiset. Tavallista sekaruokaa syön.

Onhan ne rautatabletitkin sitten, jollei sitä muuten tarpeeksi saa.

Mulla ei ole ollut koskaan noin korkea. Jotain 120-128 kun on ollut normaali.

Vierailija
55/55 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ T. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi