Köyhät ostavat oranssilaputettuja aletuotteita - miksi ei-köyhäkään maksaisi täyden hinnan esim. jauhelihasta, jonka päiväys huomenna ja tehdään ruoaksi tänään?
Vähän väliä on juttuja siitä, kuinka "köyhät" ostavat alelaputettuja tuotteita. No varmaan hekin niitä ostavat ja todella hyvä, että alelaputettuja on jotta ruokahävikkiä saadaan vähennettyä, mutta miksi ihmeessä ei-köyhäkään maksaisi täyden hinnan tuotteesta, jonka päiväys on tyyliin huomenna tai tänään, jos siitä tehdään ja syödään ruoka tänään? Tai mitä järkeä on maksaa jostakin vaikka sinapista kaksinkertainen hinta vain siksi, kun se on brändituote, vaikka saman valmistajan tekemän kaupanomamerkki-tuotteen saa puoleen hintaan? Tai väite, että vain köyhät käyvät Lidlissä. Ainakaan autokannasta päätellen, jota käyttämieni Lidlien pihoissa on parkissa, ei ne kovin köyhien autoja ole (ja en todellakaan luule mitään 10 vuotta vanhaa audinlinttaa uudeksi ja kalliiksi, vaan tunnistan kyllä vuosimallit ja hintaluokat).
Onko normitoimeentulevan tai varakkaan synonyymi taloustaidoton vai mistä tulee käsitys, että jos ei ole pakko, ei voi olla säästäväinen?
Kommentit (112)
Minä tunnen kyllä paljonkin ihan ok palkkaa tienaavia, jotka ajaa juuri jollain 98-mallin Corollalla tms. tonnin autolla.
Öh, no siksi, että tuore liha, kana, kala jne. on vaan niin paljon paremman makuista. Tietty jos ruokalistalla on makaronijauhelihamössöä ja muuta vastaavaa, niin se lihan tuoreus on yhdentekevää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten nykyään, mutta ennen vanhaan tuotteet laputettiin aamusta tai aamupäivällä, jolloin niitä osti eläkeläiset, työttömät, opiskelijat eli kaikki ne kenellä oli mahdollista käydä kaupassa aikaisin päivästä. Työssäkäyvät (ml. rikkaat) tulivat kauppaan siinä vaiheessa kuin alennetut tuotteet oli jo ostettu.
Ja ohis, mutta itse olen kyllä havainnut että nimenomaan rikkaat ajavat niillä 5-10 vuotta vanhoilla autoilla. :D Pieni- ja keskituloiset työssäkäyvät ostavat uudempia autoja kun pitää "esittää" rikkaampaa kuin on. Rikkaiden ei tarvitse esittää rikasta ja rikkailla on raha paremmissa sijoituskohteissa kuin auto.
Mutta 5-10v autohan on melkein uusi.
Ei, uusi auto on viimeisintä vuosimallia. Tuossa 5-10 vuodessa on ehtinyt jo KORImallikin vaihtua pariinkin kertaan. Tyhmempikin huomaa, että vanha korimalli.
Voihan jokainen toki väittää, että 20 vuotta vanha autokin on melkein uusi (koska arvatenkin itsellä on tällainen, eikä suinkaan omasta halusta kun on seliteltävä jotakin muka-uudesta), mutta ei se nyt kuitenkaan ole. Jos joku tulee sanomaan, että hän osti juuri uuden auton, oletan näkeväni tehdasuuden auton. Ei kukaan varmaan väitä muutaman vuoden vanhaa kännykkäänsäkään uudeksi - miksi siis autoakaan :DDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten nykyään, mutta ennen vanhaan tuotteet laputettiin aamusta tai aamupäivällä, jolloin niitä osti eläkeläiset, työttömät, opiskelijat eli kaikki ne kenellä oli mahdollista käydä kaupassa aikaisin päivästä. Työssäkäyvät (ml. rikkaat) tulivat kauppaan siinä vaiheessa kuin alennetut tuotteet oli jo ostettu.
Ja ohis, mutta itse olen kyllä havainnut että nimenomaan rikkaat ajavat niillä 5-10 vuotta vanhoilla autoilla. :D Pieni- ja keskituloiset työssäkäyvät ostavat uudempia autoja kun pitää "esittää" rikkaampaa kuin on. Rikkaiden ei tarvitse esittää rikasta ja rikkailla on raha paremmissa sijoituskohteissa kuin auto.
Ei kai aikuinen kukaan ole niin tyhmä, että kuvittelee auton olevan sijoituskohde.
Mutta niillä rikkailla (tai sanotaan mieluummin hyvätuloisilla) on usein työsuhdeautot, jotka eivät todellakaan ole mitään 10 vuotta vanhoja romuja vaan juurikin uusia ja vähintään ns. keskiluokkaa olevia autoja. Tai sitten hankitaan itse maksaen uusi liisinkiauto, joka vaihdetaan uuteen 2-3 vuoden välein (ja uusi tarkoittaa siis ajamatonta uutta, ei jonkun toisen käytettyä vanhaa, itselle "uutta"), koska sellainen on kätevä, huoltosopimukset, ei arvonlaskua ongelmana koska omaa rahaa ei ole kiinni autossa jne.
Sinänsä autosta ei voi päätellä kenenkään varakkuutta, mutta kyllähän nyt fakta on että todennäköisesti varakas henkilö ei aja vanhalla parin tonnin rottelolla. Voi ajaa (ja tiedänkin sellaisia, jotka ajavat vaikka ei olisi pakko), mutta todennäköisesti jokainen ajaa parhaalla mahdollisella autolla johon hänellä on varaa. Ei kukaan ihan vain ajonautinnon ja mukavuuden vuoksi hinkaa jollakin 2000-mallisella mondeolla :D
Joo, mutta kenellä "on varaa" siihen parhaaseen mahdolliseen autoon tinkimättä muusta? Jos minulla nyt olisi vaikka 10k ylimääräistä laitettavaksi autoon, niin tuskin laittaisin vaan ajaisin edelleen tonnin ritsallani ja ostaisin moottoripyörän, ym. leluja, joista olisi enemmän iloa. Siis olettaen että se 10k olisi heti johonkin käytettävä.
Monellakin. Juurihan kirjoitin "parhaalla mahdollisella autolla, johon hänellä on varaa". Jos laittaa kaiken ylimääräisen rahansa autoon, silloin siihen ei ole varaa. Mutta kun on olemassa ihmisiä, jotka voivat ostaa sen uuden 50 000e auton itselleen ja 10 000e mopoauton perheen teinille.
Vierailija kirjoitti:
Öh, no siksi, että tuore liha, kana, kala jne. on vaan niin paljon paremman makuista. Tietty jos ruokalistalla on makaronijauhelihamössöä ja muuta vastaavaa, niin se lihan tuoreus on yhdentekevää...
Niinnniin, mutta miten se oranssi lappu kaupassa A tekee siitä lihasta vähemmän tuoretta kuin vastaavan päiväyksen omaava tuote ilman lappua kaupassa B? Tai jos on iso satsi jauhelihapaketteja tarjoushinnalla (ilman oranssia lappua)? Onko vaikkapa 10.9. jauheliha tuoreempaa ostettuna hintaan 3,99 kuin 10.9. jauheliha ostettuna hintaan 3,99 -30%? Se oranssi lappuko sen pilaantumisen aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen kyllä paljonkin ihan ok palkkaa tienaavia, jotka ajaa juuri jollain 98-mallin Corollalla tms. tonnin autolla.
Ei nyt ihan tonnin Corollalla, mutta muuten kuvaukseen sopiva yksi vuosituhannen vaihteen laatuautolla ajava täällä. Mitä sitä vaihtamaan kun on edelleen hyvässä kunnossa :)
Ikean perustanut Invar Kamprad ajelee edelleen vanhalla Volvollansa ja Berkshire Hathaway suurin omistaja Warren Buffet vanha Lincoln Town Car riittää hyvin. Auto on heille vain käyttöesine, riittää kun se on tarpeeksi hyvä paikasta toiseen siirtymiseen. Auto ei ole hyvä sijoitus, eikä varsinkaan Suomessa.
Lähinnä nousukkaat ja muut joilla on tarvetta esittää varakasta brassailee autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minustakin, mutta ap "haukkui" 10v vanhat autot köyhien autoiksi. :P
Ehkä ap teki todennäköisesti oikean päätelmän, että vaikka varakas voi ajaa vanhalla halvalla romulla, siellä kaupan pihalla olevat uudet autot todennäköisesti eivät kuulu alimman tuloluokan väelle. Vaikka auton hinnasta ei voi päätellä suoraan varallisuutta ja ökyrikkaalla voi olla ajokkina -90-luvun corolla, erittäin suurella todennäköisyydellä uuden Audin omistaja kuuluu vähintään keskituloisiin. Huom, omistaja. Kuka tahansahan voi ajaa millä tahansa autolla, niitä voi ottaa koeajoon ja lainata sukulaisilta ja tuttavilta, joten se että ajaa jollakin, ei tarkoita vielä mitään.
Netissä esitetään tietenkin ylevää, mutta oikeassa elämässä useimmat naiset eivät kehtaa niitä punalappuisia tuotteita yleensä ostaa, koska muutenhan ihmiset luulevat, että hän on köyhä. Useimmat naiset miettivät aina mitä muut ajattelevat heidän tekemisistään ja miten "kuuluisi tehdä", jotta vaikuttaisi paremmalta kuin onkaan. Kulissielämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan tonnin Corollalla, mutta muuten kuvaukseen sopiva yksi vuosituhannen vaihteen laatuautolla ajava täällä. Mitä sitä vaihtamaan kun on edelleen hyvässä kunnossa :)
Ikean perustanut Invar Kamprad ajelee edelleen vanhalla Volvollansa ja Berkshire Hathaway suurin omistaja Warren Buffet vanha Lincoln Town Car riittää hyvin. Auto on heille vain käyttöesine, riittää kun se on tarpeeksi hyvä paikasta toiseen siirtymiseen. Auto ei ole hyvä sijoitus, eikä varsinkaan Suomessa.
Lähinnä nousukkaat ja muut joilla on tarvetta esittää varakasta brassailee autoilla.
Edelleen, koska auto on huono sijoituskohde, sen voi hankkia muillakin tavoilla kuin ostamalla omaksi. Koska auto on käyttöesine, on mukavaa että tuo arkinen käyttöesine on mukava ajaa, turvallinen, laadukas, ehkä jopa vähän luksuskin varusteidensa osalta ja sen voi vaihtaa tehtaalta tilattuun, itsevalituilla varusteilla varustettuun parin vuoden välein.
Suuri osa ns. premiumautoista on liisinkiautoja, siis omistajan paikalla ei ole antti autokuskin nimeä, vaikka antti autokuski ratissa onkin. Koska auto on huono sijoituskohde.
Vierailija kirjoitti:
Netissä esitetään tietenkin ylevää, mutta oikeassa elämässä useimmat naiset eivät kehtaa niitä punalappuisia tuotteita yleensä ostaa, koska muutenhan ihmiset luulevat, että hän on köyhä. Useimmat naiset miettivät aina mitä muut ajattelevat heidän tekemisistään ja miten "kuuluisi tehdä", jotta vaikuttaisi paremmalta kuin onkaan. Kulissielämää.
Sehän voi vaikka huippupalkattu kaupanmyyjä luulla köyhäksi :D
Oktuloinen kirjoitti:
Se laputettujen tuotteiden idea on hävikin vähentäminen, ei se pelkkä hinta. Ihan hyvin toimeentulevana otan kyllä aina laputetun tuotteen jos päivämäärä osuu kohdalleen, ettei tule turhaa hävikkiä
Meidän K-kaupassa on politiikka, että mitään ruokaa ei myydä alennuksella vaikka olisi viimeinen myyntipäivä. Silti olen niin huomaavainen, että ne tuotteet, jotka tiedän menevän meillä nopeasti, ostan aina sellaisina joista on päivämäärät menossa ensimmäisenä umpeen. Katson siis aina maidoista, mitkä on menossa ensimmäisenä vanhaksi ja otan ne.
Eilen kävin Alepassa ja kotona huomasin, että yhdessä makkarassa oli viimeinen myyntipäivä edellisenä päivänä. Ne eivät siis periaatteessa olisi saaneet edes myydä sitä makkaraa enää (puolen yön jälkeen). Eikä siinä edes ollut -30% lappua. Kyllä harmitti, ei voi muuta sanoa! Vaikka tulot on hyvät ja vaikka miehen mukaan se alennus olisi ollut vain 60c, silti jotenkin harmitti maksaa liikaa. Ja kun vielä laittomasti myivät! :-)
Olen sellainen ihminen, että jos S-Marketissa näen että tässä puolen litran kermassa on viimeinen myyntipäivä eikä punaista lappua, niin menen ja etsin myyjän ja pummaan siltä lapun siihen kermaan.
Jossain toisessa kohtaa tulee sitten tuhlailtua ihan surutta. Näin kummallisia me ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, koska auto on huono sijoituskohde, sen voi hankkia muillakin tavoilla kuin ostamalla omaksi. Koska auto on käyttöesine, on mukavaa että tuo arkinen käyttöesine on mukava ajaa, turvallinen, laadukas, ehkä jopa vähän luksuskin varusteidensa osalta ja sen voi vaihtaa tehtaalta tilattuun, itsevalituilla varusteilla varustettuun parin vuoden välein.
Suuri osa ns. premiumautoista on liisinkiautoja, siis omistajan paikalla ei ole antti autokuskin nimeä, vaikka antti autokuski ratissa onkin. Koska auto on huono sijoituskohde.
Eikä tarvitse itse maksaa jos tule vikoja, uudessa autossa menevät tehdastakuuseen. Ja liisinkiautossa huolenpitosopimus, senkun ajaa pikahuoltoon ja menee kahville niin pikkuongelmat laitetaan kuntoon kuten rengasvaihdotkin. Ja toki normaalit huollot kuuluvat palveluun ilman erillistä veloitusta. Että mikä sitten on halpaa, korjata jatkuvasti aina uusia vikoja?
Yksinasuvana ostan vain sellaista jauhelihaa, jossa on reilusti käyttöpäiviä jäljellä. Liian monta kertaa osa on mennyt vanhaksi kun en ole ehtinyt syömään sitä. Useimmissa kaupoissa ei enää myydä alle 400 gramman pakkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Oktuloinen kirjoitti:
Se laputettujen tuotteiden idea on hävikin vähentäminen, ei se pelkkä hinta. Ihan hyvin toimeentulevana otan kyllä aina laputetun tuotteen jos päivämäärä osuu kohdalleen, ettei tule turhaa hävikkiä
Meidän K-kaupassa on politiikka, että mitään ruokaa ei myydä alennuksella vaikka olisi viimeinen myyntipäivä. Silti olen niin huomaavainen, että ne tuotteet, jotka tiedän menevän meillä nopeasti, ostan aina sellaisina joista on päivämäärät menossa ensimmäisenä umpeen. Katson siis aina maidoista, mitkä on menossa ensimmäisenä vanhaksi ja otan ne.
Eilen kävin Alepassa ja kotona huomasin, että yhdessä makkarassa oli viimeinen myyntipäivä edellisenä päivänä. Ne eivät siis periaatteessa olisi saaneet edes myydä sitä makkaraa enää (puolen yön jälkeen). Eikä siinä edes ollut -30% lappua. Kyllä harmitti, ei voi muuta sanoa! Vaikka tulot on hyvät ja vaikka miehen mukaan se alennus olisi ollut vain 60c, silti jotenkin harmitti maksaa liikaa. Ja kun vielä laittomasti myivät! :-)
Olen sellainen ihminen, että jos S-Marketissa näen että tässä puolen litran kermassa on viimeinen myyntipäivä eikä punaista lappua, niin menen ja etsin myyjän ja pummaan siltä lapun siihen kermaan.
Jossain toisessa kohtaa tulee sitten tuhlailtua ihan surutta. Näin kummallisia me ollaan.
Joissakin kaupoissa on aivan kummallisia hyllyttäjiä; monesti näkee että eteen on laitettu uutta ja takana on vanhaa. "First in first out" ei todellakaan toteudu. Näissä kaupoiss sitten on myös näitä ylipäiväisiä, joita ei saisi myydä, mutta koska hyllyttäjä tai osaston myyjä tai kuka nyt onkaan, ei vaivaudu, niin eihän siellä päiväykset ole ajanmukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisuus ei ole kovin häpeällistä 18-20-vuotiaana, kun opiskellaan vielä, mutta 30-50-vuotiaana on asiat toisin. Silloin se hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä autosta ei voi päätellä kenenkään varakkuutta, mutta kyllähän nyt fakta on että todennäköisesti varakas henkilö ei aja vanhalla parin tonnin rottelolla. Voi ajaa (ja tiedänkin sellaisia, jotka ajavat vaikka ei olisi pakko), mutta todennäköisesti jokainen ajaa parhaalla mahdollisella autolla johon hänellä on varaa. Ei kukaan ihan vain ajonautinnon ja mukavuuden vuoksi hinkaa jollakin 2000-mallisella mondeolla :D
En tiedä ollaanko varakkaita vai ei, netto-omaisuutta jotain 650000€ josta asunnossa reilut 400000€ ja loput osakesijoituksissa. Eikä me edes tajuttu että meidän auto on parin tonnin rottelo, kuviteltiin että sen arvo olis jotain 5000€. Mutta kun mentiin vaihtamaan autoa, niin liike tarjosi siitä vaihdossa 2000€. Oli se vähän järkytys, kun muutenkin oli jo mietitty että meidän auto on liian halpa siihen nähden, että parkkipaikka maksaa 90€/kk. Ei me silti mitään ökyautoa ostettu, vaan 6 vuotta vanha Volkswagen, 17000€ maksoi.
Se meidän edellinen auto oli meidän eka auto ikinä (nelikymppisinä se ostettiin) ja se tuntui ihan tarpeeksi hienolta ja sopivalta meidän perheelle. Tämä nykyinen auto tuntuu ihan luksukselta siihen edelliseen verrattuna, vaikka todellisuudessa on ihan halpis.
Aina olen lohdutellut itseäni sillä, että jos parkkihallissa alkaa oma auto nolottaa, niin voi tarvittaessa teippailla ikkunoihin arvo-osuustiliotteita, jotta naapurit näkevät että rahaa on.
Mulla on 5 sijoitusasuntoa ja aina etsin lapulliset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisuus ei ole kovin häpeällistä 18-20-vuotiaana, kun opiskellaan vielä, mutta 30-50-vuotiaana on asiat toisin. Silloin se hävettää.
Ei kaikki kaupanmyyjät ole 18-20-v opiskelijoita. Pienituloisia ne silti on, joten ei kai niillä ole kauheasti kanttia katsella, että tuokin on varmaan joku köyhä kun ostaa laputettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, uusi auto on viimeisintä vuosimallia. Tuossa 5-10 vuodessa on ehtinyt jo KORImallikin vaihtua pariinkin kertaan. Tyhmempikin huomaa, että vanha korimalli.
Voihan jokainen toki väittää, että 20 vuotta vanha autokin on melkein uusi (koska arvatenkin itsellä on tällainen, eikä suinkaan omasta halusta kun on seliteltävä jotakin muka-uudesta), mutta ei se nyt kuitenkaan ole. Jos joku tulee sanomaan, että hän osti juuri uuden auton, oletan näkeväni tehdasuuden auton. Ei kukaan varmaan väitä muutaman vuoden vanhaa kännykkäänsäkään uudeksi - miksi siis autoakaan :DDDDDD
Jaa. Minä ymmärrän kyllä autoista jonkin verran kun olen niitä ikäni ropannut, mutta en luultavasti "sokkotestinä" toteutetussa koeajossa erottaisi 5v vanhaa autoa uudesta, kun ei peruskinnereissä juuri kehitystä tapahdu
Että on se 5-10v auto ainakin minulle ominaisuuksiltaan melkein uusi, kuten myös 2v vanha kännykkäni.
Joo, mutta kenellä "on varaa" siihen parhaaseen mahdolliseen autoon tinkimättä muusta? Jos minulla nyt olisi vaikka 10k ylimääräistä laitettavaksi autoon, niin tuskin laittaisin vaan ajaisin edelleen tonnin ritsallani ja ostaisin moottoripyörän, ym. leluja, joista olisi enemmän iloa. Siis olettaen että se 10k olisi heti johonkin käytettävä.