Köyhät ostavat oranssilaputettuja aletuotteita - miksi ei-köyhäkään maksaisi täyden hinnan esim. jauhelihasta, jonka päiväys huomenna ja tehdään ruoaksi tänään?
Vähän väliä on juttuja siitä, kuinka "köyhät" ostavat alelaputettuja tuotteita. No varmaan hekin niitä ostavat ja todella hyvä, että alelaputettuja on jotta ruokahävikkiä saadaan vähennettyä, mutta miksi ihmeessä ei-köyhäkään maksaisi täyden hinnan tuotteesta, jonka päiväys on tyyliin huomenna tai tänään, jos siitä tehdään ja syödään ruoka tänään? Tai mitä järkeä on maksaa jostakin vaikka sinapista kaksinkertainen hinta vain siksi, kun se on brändituote, vaikka saman valmistajan tekemän kaupanomamerkki-tuotteen saa puoleen hintaan? Tai väite, että vain köyhät käyvät Lidlissä. Ainakaan autokannasta päätellen, jota käyttämieni Lidlien pihoissa on parkissa, ei ne kovin köyhien autoja ole (ja en todellakaan luule mitään 10 vuotta vanhaa audinlinttaa uudeksi ja kalliiksi, vaan tunnistan kyllä vuosimallit ja hintaluokat).
Onko normitoimeentulevan tai varakkaan synonyymi taloustaidoton vai mistä tulee käsitys, että jos ei ole pakko, ei voi olla säästäväinen?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyrin ostamaan mahdollisimman tuoretta. Mielellään jauheliha irtomyynnistä ilman säilöntöaineita.
Siinä lihassa nyt joka tapauksessa on käynnissä biologinen hajoamisprosessi ja/tai bakteerimäärän kasvu ja syön sen mieluiten mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Olen ollut ruokakaupassa töissä 10 vuotta sitten. Kauppias avasi lihapaketit kun viimeinen myyntipäivä tuli vastaan, ja jauhoi ne jauhelihaksi lihatiskiin... Että siinä sulle "tuoretta" jauhelihaa.
En puhunut mistään s-marketin lihatiskistä. Ja toki, syön jauhelihaa aika harvoin muutenkin. Suojakaasussa on se ongelma, että jos sitä on jäljellä ruuassa, se tuhoaa suoliston (hyviä) bakteereja.
Suojakaasuna käytetään yleensä typpeä. Ilmasta noin 78 % on typpeä.
Varo, ettet nieleskele turhaan tai syö mitään vaahdotettua. Bakteerit heittää muuten veivinsä.
Ostelen aina alelappuisia tuotteita jos siltä tuntuu ja tarvetta on. En tunne minkäänlaista "noloutta" ostaa niitä. En ole mikään köyhä jonka pitää laskea euroja marketissa.
Meillä bruttulot kahdestaan on n 8000e. Aina ostan laputettuja ruokia jos mahdollista, säästyy rahat rahat esim. matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyrin ostamaan mahdollisimman tuoretta. Mielellään jauheliha irtomyynnistä ilman säilöntöaineita.
Siinä lihassa nyt joka tapauksessa on käynnissä biologinen hajoamisprosessi ja/tai bakteerimäärän kasvu ja syön sen mieluiten mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Vähän aikaa sitten lihatiskillä myytiin irtomyynnissä päiväysvanhaa jauhelihaa. Se oli hyvin yleinen käytäntö. Siitä oli kohukin muutama vuosi sitten. Sinne jauhelihaan lisättiin jotakin ainetta, mitä en nyt muista, että se näytti tuoreelta. Tuon kohun jälkeen olen suosinut paketteja, sillä niissä on vaikea huijata.
Niin, mistäpä asiakas sitä voi tietää onko jauheliha irtomyynnissä itsejauhettua vai "itsejauhettua". Joillakin on sellainen käsitys, että valmispaketeissa on huonoa ja vanhaa ja irtotiskeissä laadukasta ja tuoretta. Jossa ei ole mitään todellista logiikkaa, oikeastaan päinvastoin, koska niissä valmispaketeissa kuitenkin on päiväys, ne ovat suljetussa pakkauksessa tehtaalta asti ja sen jälkeen niihin ei ole kenenkään sormet osuneet kun on pakettiin laitettu.
Toinen epäilyttävä tuote, jota en osta, ovat sellaisissa isoissa astioissa myytävät suolakurkut. Sinne liemeen osuu asiakkaiden käsi jota on ehkä juuri käytetty vessassa pesemättä, aivastuskin voi tulla siinä kurkkuja ronkkiessa ja kaikki eivät aina välitä käyttää pihtejäkään (joka on btw hyvin yleistä irtoleivonnaisissa).
Ehkä juuri "ylihygieenisyyden" takia saadaan pöpöjä niin helposti, mutta ei siltikään kiinnosta kaikkien randomien käsillään ronkkimat ruuat kun pakattuakin on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ruokakaupassa töissä 10 vuotta sitten. Kauppias avasi lihapaketit kun viimeinen myyntipäivä tuli vastaan, ja jauhoi ne jauhelihaksi lihatiskiin... Että siinä sulle "tuoretta" jauhelihaa.
En puhunut mistään s-marketin lihatiskistä. Ja toki, syön jauhelihaa aika harvoin muutenkin. Suojakaasussa on se ongelma, että jos sitä on jäljellä ruuassa, se tuhoaa suoliston (hyviä) bakteereja.
Mitä ihmettä sinä luulet suojakaasujen oikein olevan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten lihatiskillä myytiin irtomyynnissä päiväysvanhaa jauhelihaa. Se oli hyvin yleinen käytäntö. Siitä oli kohukin muutama vuosi sitten. Sinne jauhelihaan lisättiin jotakin ainetta, mitä en nyt muista, että se näytti tuoreelta. Tuon kohun jälkeen olen suosinut paketteja, sillä niissä on vaikea huijata.
Sen kyllä näkee jauhelihasta 100 metrin päähän, että onko se paikalla tänään jauhettua, vai jostain paketista otettua päiväysvanhaa. En ymmärrä, miten tuolla voi ketään huijata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama makkaralle. Pesua vaan ja irtomyyntiin. Ylipäiväiseksi menevän lohen saa taas kätevästi salaattiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä näkee jauhelihasta 100 metrin päähän, että onko se paikalla tänään jauhettua, vai jostain paketista otettua päiväysvanhaa. En ymmärrä, miten tuolla voi ketään huijata.
Miten sen näkee?
En tiedä miten nykyään, mutta ennen vanhaan tuotteet laputettiin aamusta tai aamupäivällä, jolloin niitä osti eläkeläiset, työttömät, opiskelijat eli kaikki ne kenellä oli mahdollista käydä kaupassa aikaisin päivästä. Työssäkäyvät (ml. rikkaat) tulivat kauppaan siinä vaiheessa kuin alennetut tuotteet oli jo ostettu.
Ja ohis, mutta itse olen kyllä havainnut että nimenomaan rikkaat ajavat niillä 5-10 vuotta vanhoilla autoilla. :D Pieni- ja keskituloiset työssäkäyvät ostavat uudempia autoja kun pitää "esittää" rikkaampaa kuin on. Rikkaiden ei tarvitse esittää rikasta ja rikkailla on raha paremmissa sijoituskohteissa kuin auto.
En ikinä osta laputettua jauhelihaa tai kalaa.
Niin köyhä en ole että pas*aa pitäisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten nykyään, mutta ennen vanhaan tuotteet laputettiin aamusta tai aamupäivällä, jolloin niitä osti eläkeläiset, työttömät, opiskelijat eli kaikki ne kenellä oli mahdollista käydä kaupassa aikaisin päivästä. Työssäkäyvät (ml. rikkaat) tulivat kauppaan siinä vaiheessa kuin alennetut tuotteet oli jo ostettu.
Ja ohis, mutta itse olen kyllä havainnut että nimenomaan rikkaat ajavat niillä 5-10 vuotta vanhoilla autoilla. :D Pieni- ja keskituloiset työssäkäyvät ostavat uudempia autoja kun pitää "esittää" rikkaampaa kuin on. Rikkaiden ei tarvitse esittää rikasta ja rikkailla on raha paremmissa sijoituskohteissa kuin auto.
Ei kai aikuinen kukaan ole niin tyhmä, että kuvittelee auton olevan sijoituskohde.
Mutta niillä rikkailla (tai sanotaan mieluummin hyvätuloisilla) on usein työsuhdeautot, jotka eivät todellakaan ole mitään 10 vuotta vanhoja romuja vaan juurikin uusia ja vähintään ns. keskiluokkaa olevia autoja. Tai sitten hankitaan itse maksaen uusi liisinkiauto, joka vaihdetaan uuteen 2-3 vuoden välein (ja uusi tarkoittaa siis ajamatonta uutta, ei jonkun toisen käytettyä vanhaa, itselle "uutta"), koska sellainen on kätevä, huoltosopimukset, ei arvonlaskua ongelmana koska omaa rahaa ei ole kiinni autossa jne.
Sinänsä autosta ei voi päätellä kenenkään varakkuutta, mutta kyllähän nyt fakta on että todennäköisesti varakas henkilö ei aja vanhalla parin tonnin rottelolla. Voi ajaa (ja tiedänkin sellaisia, jotka ajavat vaikka ei olisi pakko), mutta todennäköisesti jokainen ajaa parhaalla mahdollisella autolla johon hänellä on varaa. Ei kukaan ihan vain ajonautinnon ja mukavuuden vuoksi hinkaa jollakin 2000-mallisella mondeolla :D
Vierailija kirjoitti:
En ikinä osta laputettua jauhelihaa tai kalaa.
Niin köyhä en ole että pas*aa pitäisi syödä.
Jos ostat huomisen päivän jauhelihan täydellä hinnalla kaupasta A, joka ei laputa tai ostat saman valmistajan samanlaisen huomisen päivän jauhelihan laputettuna kaupasta B, miten jälkimmäinen on ostokelvotonta p-kaa, mutta ensimmäinen kelpo jauhelihaa?
Varmaankin kahvistakin tulee p-kaa, jota ei voi ostaa kun sen saa 3pkt/10e, mutta sama kahvi on loistavaa kun sen ostaa seuraavalla viikolla 5e/pkt.
En nyt oikein ymmärrä tuota logiikkaa, mutta eisevväliä :D
En ole köyhä ja ostan alennustuotteita jos tiedän käyttäväni sen heti samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai aikuinen kukaan ole niin tyhmä, että kuvittelee auton olevan sijoituskohde.
Mutta niillä rikkailla (tai sanotaan mieluummin hyvätuloisilla) on usein työsuhdeautot, jotka eivät todellakaan ole mitään 10 vuotta vanhoja romuja vaan juurikin uusia ja vähintään ns. keskiluokkaa olevia autoja. Tai sitten hankitaan itse maksaen uusi liisinkiauto, joka vaihdetaan uuteen 2-3 vuoden välein (ja uusi tarkoittaa siis ajamatonta uutta, ei jonkun toisen käytettyä vanhaa, itselle "uutta"), koska sellainen on kätevä, huoltosopimukset, ei arvonlaskua ongelmana koska omaa rahaa ei ole kiinni autossa jne.
Sinänsä autosta ei voi päätellä kenenkään varakkuutta, mutta kyllähän nyt fakta on että todennäköisesti varakas henkilö ei aja vanhalla parin tonnin rottelolla. Voi ajaa (ja tiedänkin sellaisia, jotka ajavat vaikka ei olisi pakko), mutta todennäköisesti jokainen ajaa parhaalla mahdollisella autolla johon hänellä on varaa. Ei kukaan ihan vain ajonautinnon ja mukavuuden vuoksi hinkaa jollakin 2000-mallisella mondeolla :D
Tämä. Huvittaa kun jotkut selittävät, kuinka ajavat autollaan siksi kun on niin tyhmää laittaa rahaa autoon. Joo ihan varmaan jokainen ajaa vain ihan järkevyyttään rämisevällä romulla, jota ruoste pilkuttaa ja katsastuksessa saa käydä vuosittain ja parhaina useammankin kerran samana vuonna. Siis rahaahan olisi vaikka uuteen Ferrariin, mutta ihan järkisyistä tätä aina välillä hinataan milloin mistäkin :D
Auto todellakin ON huono sijoituskohde, mutta en usko että kovin monesta tarvitsee olla huolissaan siksi, että he viimeiset roponsa olisivat siihen uuteen Mersuunsa laittaneet. Kyllä heillä siihen ihan varmasti varaa on ollut - jollekulle kun 50 000e auto on suhteessa sama kuin 5 000e auto jollekin toiselle.
En osta punalaputettuja koska ostan viikon tarpeet kerralla, mutta ainut syy siis on ettei se päiväys riitä.Ja toisaalta jos tuore Reissumies maksaa 0.39 niin en osta muuta kuivaa leipää kallimmaalla vaikka onkin puoleen hintaan.Eilen kassalla oli kaveri joka osti Snellman leikkeitä- 30%,meni vanhaksi tänään ja hintaa oli enemmän kuin Kotimaista leikkeillä,joita itse ostin ja päiväys 2 viikon päässä... Eli ei se alennus aina tee kannattavaa ostosta.
Ihmettelen samaa itsekin.
Tulen ihan hyvin toimeen mutta silti ostan punalapullisia tuotteita koska ne ovat aina hyväkuntoisia, säästän luontoa ja vähän rahaakin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta 5-10v autohan on melkein uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin että ottaakohan joku esimerkiksi työsuhdeautot. Ajattelin ettei kirjoita niistä mitään kun olisivat ns. "poikkeus".
Mutta siis puhuinkin tietysti vain omasta havainnostani että pieni- ja keskituloiset ostavat keskimäärin hienompia autoja, usein pitkillä autorahoituksilla ja hyvätuloiset ajavat niillä tavallisilla 5-10 vuotta vanhoilla autoilla.
Parin tonnin romukotterot oma lukunsa, en edes maininnut sellaisia ja en koskaan väittänytkään että kukaan hyvätuloinen (tai pieni- tai keskituloinen työssäkäyvä) sellaisille ajelisi, mutta ap vihjaili aloituksessa että 10v vanhoilla Audeilla ei ajele hyvätuloiset ja minusta taas he nimenomaan ajelevat sellaisilla autoilla. 10v vanha auto on lähtökohtaisesti kyllä eri asia kuin parin tonnin romu.
Voidaan olla eri mieltä mutta omasta lähiympäristöstä olen havainnut että keskituloiset (ja reissutyötä tekevät duunarit) vaihtavat uusia autoja 2 vuoden välein uudempaan, parempituloiset ajavat autoilla pidempään ja nimenomaan ostetaan sitten 5v vanha auto, jolla ajetaan useampi vuosi ja siinä 10 vuoden iässä vaihdetaan uudempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta 5-10v autohan on melkein uusi.
Niin minustakin, mutta ap "haukkui" 10v vanhat autot köyhien autoiksi. :P
Melko todennäköisesti lihassa tosiaan on jäljellä suojakaasuja, koska ko. kaasut on peräisin ilmakehästä. Ellei sitten valmista ja syö ruokaansa tyhjiössä tai esim. xenon-täytteisessä kammiossa.