Paljonko olisit valmis maksamaan polttareista?
Tosiaan paljonko omasta osuudesta, entä morsiamen osuudesta? Oletko työtön/opiskelija/pieni-/isotuloinen? Mitä jos polttarit järjestettäisiin esim. Tukholmassa, Tallinnassa tai Riikassa ja kestäisivät yhden yön yli, olisivat semmoiset hemmottelu + elämystyyliset polttarit?
Kommentit (152)
Riippuu hiukan myös ystävästä! Oman siskon tai hyvän ystävän polttareista voisin maksaa 200e mutta esim. työkaverin/ ei niin läheisen serkun max. 50e
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin väliin. Kuulostaa ylimitoitetulta.
Ja olen työtön
Onko tuo 50 e siis vain morsiamen osuus? Vai koko päivästä? Ei kai 50 eurolla saa yhtään mitään, jos morsiamen + oma osuus pitäisi olla tuon verran. Pelkkään ruokaan menee helposti tuo summa.
Ideoita minibudjetin polttareista saa antaa... Mielellään jotain muutakin kuin piparien myynti torilla
Pitää olla todella hyvä ystävä että lähtisin tuollaiseen reissuun oli polttarit tai ei.
Ja jos mukaan lähtisin niin kai siinä reissussa joku 300e menis.
Tällä hetkellä olisin kyllä valmis maksamaan hyvän ystävän pomttareista vaikka useamman satasen, jos olisivat vaikka lentomatkan päässä. Nyt olisi varaa. Olen käynyt useammissa polttareissa opiskeluaikana, jolloin 50 €:kin oli ihan tosi paljon. Polttarit pitää mitoittaa osallistujakunnan mukaan, kysellä vähän etukäteen sopivaa budjettia. Riippuu niin paljon, onko osallistujia viisi vai viisitoista ja ovatko he opiskelijoita vai diplomi-insinöörejä. Ensin pitää sopia yhteisen budjetin raamit ja sitten vasta ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 50 e siis vain morsiamen osuus? Vai koko päivästä? Ei kai 50 eurolla saa yhtään mitään, jos morsiamen + oma osuus pitäisi olla tuon verran. Pelkkään ruokaan menee helposti tuo summa.
Ideoita minibudjetin polttareista saa antaa... Mielellään jotain muutakin kuin piparien myynti torilla
Kyllä me ollaan lähdetty siitä että osallistumismaksu kaikilta on 35-50e plus omat juotavat. Ja tuosta sitten pitää satsata myös morsiamen kulut
50 on ehdoton maksimi. Nykyään tuo polttaritouhu on mennyt ihan älyttömäksi pelleilyksi. Pitää kestää monta päivää, paljon kallista ohjelmaa ja ulkomailla pitäisi ne järjestää. Sitten jos noita on vielä useammat kesässä plus se häihin menevä raha niin em yhtään ihmettele, että pienituloiset jättää väliin. Tai muutkin. Niin jättäisin itsekin jos yli tuon 50 joutuisin maksamaan.
Siskon tai läheisen ystävän polttareista voisin maksaa noin 150e sisältäen omani sekä morsiamen osuuden. Jonkun muun polttareihin voisin satsata noin 50e sisältäen omani sekä morsiamen osuuden. Ja näiden "muiden" polttareihin en todennäköisesti lähtisi ulkomaille tai muutenkaan yön yli.
Olen töissä mutta pienipalkkainen.
Olen laskenut ja laskenut useampia vaihtoehtoja. Joka tapauksessa polttarivieraat joutuvat olemaan yötä, koska tulevat eri puolilta Suomea. Jo pelkkään yöpymiseen menee helposti 70 e. Kellään ei ole mökkiä eli morsiussaunat voi heti unohtaa, sillä spat ja vuokramökit ovat kalliita.
Minibudjetin polttarit = ollaan siis morsiamen ja sulhasen kotona, kokkaillaan. Illalla tosiaan myymään piparia torille. Yöllä voidaan ryypätä, koska ilmeisesti tähän Suomessa ollaan valmiita laittamaan rahaa. On kyllä persauksista.
Laskin, että saisin meille järkättyä halvemman kohteen maassa yön yli kestävät polttarit neljän tähden hotellissa, hemmotteluhoitoja, aktiviteetteja, kuten kuumailmapalloilun, viininmaistelun ja muutaman muun niin, että matkat, hotelli, aktiviteetit jne. sekä morsiamen osuus maksaisivat vajaa 150 e/naama. Päälle sitten omat ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä olisin kyllä valmis maksamaan hyvän ystävän pomttareista vaikka useamman satasen, jos olisivat vaikka lentomatkan päässä. Nyt olisi varaa. Olen käynyt useammissa polttareissa opiskeluaikana, jolloin 50 €:kin oli ihan tosi paljon. Polttarit pitää mitoittaa osallistujakunnan mukaan, kysellä vähän etukäteen sopivaa budjettia. Riippuu niin paljon, onko osallistujia viisi vai viisitoista ja ovatko he opiskelijoita vai diplomi-insinöörejä. Ensin pitää sopia yhteisen budjetin raamit ja sitten vasta ohjelma.
Tämä oli hyvin summattu. Suurin moka polttareita järjestäessä on mitoittaa kustannukset sen mukaan, mitä mukaan kutsutuista taloudellisesti hyväosaisemmat pystyvät helposti maksamaan. Silloin pienituloinen joutuu väistämättä nolatuksi, koska hänet ikään kuin suljetaan rahan takia ulkopuoliseksi. Eli budjetti mitoitettava aina tapauskohtaisesti seurueen mukaan. Kannattaa myös miettiä mikä on loppupeleissä kivempaa, lisäpäivä prinsessana morsiamelle vai vaatimattomammat puitteet ja hyvä yhteishenki juhlijoiden kesken.
11 oli siis ap eli kaaso. Polttariporukka on pieni, koostuu morsiamen läheisistä ystävistä. Kaikki työelämässä, mutta tulotasot vaihtelevat. Haluaisin niin kovasti järjestää ystävälleni ihanan juhlan ja olen valmis pistämään omaa rahaa siihen ekstraa.
Mutta on järkyttävä homma polttareiden järjestämisessä ja tuon 50 euroa heitti joku vieraskin. En vieläkään ymmärrä, mitä sillä saa, jos tosiaan morsiamen osuus + oma osuus pitäisi olla tuon verran :/
ap
20e. Häihin menee muuten liikaa rahaa kun pitää yleensä päivittää asua, kampausta, matkat häihin, häälahja jne. Joten en kyllä laita tuon enempää polttareihin ja tuo siis on sekä oma että morsiamen osuus yhteensä. Minusta on turha pelleillä ja järjestää jotain hienompaa ja kallista kun sen naimisiin menin pitäisi minusta olla jo itsessään niin erikoista ettei tarvitse mitään elämystä polttareissa. Sen sijaan mukavaa yhdessäoloa ja rentoutumista.
Ja juu ei ole kyse mistään prinsessapäivästä, vaan ajattelin niin, että morsiamen läheiset ystävät viettäisivät porukalla mukavan pienen loman yhdessä. Aktiviteetit on mietitty sillä silmällä, että kaikki niistä pitäisivät ja voisivat osallistua.
Ap
Yhdet polttarit, morsmaikkuu luuli olevansa prinsessa. Soitti äidilleen koko polttareiden ajan ja kyseli "miksi Kira ei tullut?" "Miksi Tiina ei tullut?". Näytti naamallaan miten pettynyt oli kun porukkaa ei tullut niin paljon kuin kuvitteli. Meiltä meni polttareihin 200€/juhliija ja sit piti vielä antaa rahaa itse sankarille, joka oli nuuka... illan saldo liene yli 2000€... olimme suurin osa opiskelijoita. Häälahjaan en sit enää satsannutkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä olen ollut polttareissa, joissa tuolla "pääsymaksulla" on katettu ohjelma ja morsiamen ruuat ja juomat. Jos on käyty ravintolassa syömässä, jokainen on maksanut sen itse erikseen, siinä pystyy kuitenkin itse valitsemaan että ottaako halpaa vai kallista.
Ohjelmaa sopuhintaan ollut mm
-päivän aloitus kirppiksellä, jossa morsian saa esim 20€ ja sillä ostettava koko vaatekerta päivää varten
-skumppapiknik puistossa
-karaokea keskellä päivää
-kierretty paikallisia baareja, joissa jokaisessa joku tehtävä (esim. tieteellisen tutkimuksen tekeminen koehenkilöineen kun oli tutkijanainen morsiamena)
Sitten kauneushoitoja, yksityisiä urheilu- tms. harrastustunteja, biisin äänitys studiolla jne. jotka sitte vähän maksaa.
Itse järjestin ystävälleni polttarit vanhempieni mökillä, nyyttärit periaattella että jokainen toi vähän jotain tapaksia ja omat juomansa. Itse tarjosin morsiamen osuuden.
Meillä oli ohjelmassa tietovisaa, morsiussaunaa yms.
Maksua ei mennyt keneltäkään paitsi tietty omat juomat ja ase nyyttäriosuus. Yöksi sai jäädä jos halusi.
Seuraavana päivänä lähdimme läheisempien ystävien kanssa Tallinnaan ja sen maksoi jokainen osallistuja itse ja morsiamen osuuden 50e/ pää. Itsellä reissuun meni kokonaisuudessaan 400e mutta oli kuitenkin sen arvoinen, hauskaa oli!
Tuntuu, että näistä polttareistakin on tullut nykyään ihmeellistä kilpavarustelua. Eikö siinä pääasia olekaan yhdessäolo ja hyvä tunnelma? Tarvitaanko siihen ihan välttämättä hienot ravintolat ja kylpylät jaa kuumailmapallot? Ja sitten tuosta, että kun osa vieraista tulee muualta. Eikö heitä voisi majoittaa sellaisten luo, jotka asuvat polttaripaikkakunnalla? Näin heidän ei tarvitsisi maksaa majoittumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti vuodenajasta, mutta kesällähän on ihana lähteä piknikille puistoon, vähän syötävää ja kuohuviiniä ei ole kovin kallista. Saunomista jonkun kotona tai mökillä, vähän jotain kasvonaamiota ja saunahunajaa mukaan, ei nekään mahdottomia maksa. Keilaaminen on kivaa, oli se sitten tavallista tai hohtokeilausta, ja kun otetaan rennosti niin ei haittaa vaikka osa olisi taitavampia ja osa ensikertalaisia. Jos vaikka kymmenen osallistujaa laittaa kassaan 50 e, niin onhan siinä jo 500 koossa. Luulisi sillä nyt jotain kivaa saavan. Eikö polttareiden idea kuitenkin oikeastaan ole viettää aikaa yhdessä, eikä maksaa järkyttäviä summia jostain mahdollisimman erikoisesta?
Jättäisin väliin. Kuulostaa ylimitoitetulta.