Miten kestät kerrostaloelämää?
Mulla alkaa tulla mitta täyteen. Oon muuttanut monta kertaa ja aina samat ongelmat vastassa: bilettäjät, möykkääjät, tömistelijät, kolistelijat, ovien pamauttelijat... Pitäisköhän tehdä se johtopäätös ettei kerrostalo ole mun paikka?
Oletko itse muuttanut omakoti- tai rivitaloon? Onnistuukohan se ilman autoa ja sinkkuna?
Kommentit (160)
Minulla ihan sama juttu. Olen ihan kurkkuani myöten täynnä juuri kaikkea tuota samaa jota viestissäsi kuvasit. Ja minä maksan Helsingissä helvetin kallista vuokraa näistä yksiökopeista ja silti ei saa olla rauhassa. Itse olen rauhassa eläjä ja haluan myös kunnioittaa naapureita mutta tämä taitaa olla vain minun oma heikkous. Tuntuu että kukaan muu ei mieti naapureitaan pätkän vertaa. Haluan pois !
Hiljaisia mummoja naapureina, ylin kerros joten muiden tömistelyt ei häiritse, hyvä äänieristys niin kadulta ei kuulu äänet sisälle (paitsi tietysti jos joku popittaa aivan täysillä ja kaasuttelee pihassa)...
MUTTA seinänaapuriin muutti juuri opiskelijapoika. Tosi usein illalla pitää hirveetä möykkää, siis jotkut bänditreenit tms käynnissä yksiössään ja usein vieraita jotka tietysti kovaäänisesti juttelevat ja nauravat, sekä kolistelevat käytävässä.
Ei auta kuin kestää ja nauttia näistä illoista, kun opiskelijapoju kavereineen on jossai opiskelijabileissä poissa kotoa.
Ihanasti. Rapun ovi auki ja olen suoraan kaupungin ytimessä.
Asunto poissa keskustasta, mutta ei myöskään mistään lähiöslummista. Taloksi vanha kerrostalo, jossa kunnon paksut seinät. Näillä kriteereillä olen elänyt yli 10 vuotta kerrostalossa kärsimättä koskaan naapureiden äänistä. Nykyisessä en ole nähnytkään naapureita montaa kertaa vuodessa.
Minä taas en kestäisi muuta kuin krs-taloelämää. Muut on kokeiltu ja huonoiksi havaittu. Nyt asutaan ylimmän kerroksen päätyhuoneistossa ja viihdyn.
Kerrostalo elämä on niin paljon vaivattomampaa kuin omakotitalo, että siedän mielelläni pienet kolinat vastineena. Toki biletys ja huutaminen olisi liikaa, mutta sellaista ei ole kohdalle sattunut. Vain normaaleja elämisen ääniä.
Asun kerrostalossa Helsingin Kruununhaassa. En ole koskaan törmännyt mihinkään aloituksessa mainittuihin ongelmiin. Meillä on hyvin hiljaista ja rauhallista aina. Eiköhän ongelma ole pikemminkin huono asuinalue kuin asumismuoto.
Tuollaista on varmaan jossain Itä-Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai rivi- ja omakotitalo asuminen onnistuu sinkkuna ja ilman autoakin. Miksi ei onnistuisi? Ei kaikki omakotitalot ja rivitalot missään "jumalan selän takana" sijaitse.
No mitä tein tässä nopeaa hakua, niin ainkain Treella rivi- ja omakotitalot sijaitsevat pääosin kauempana keskustasta ja lähin kauppa melkein aina automatkan päässä eikä mitään muitakaan palveluita lähisäteellä. Kyllä vähän tuntuu että ne on suunniteltu autoperheille jotka käyvät keskustasta hakemassa kaiken.
Mutta pitänee jatkaa etsintöjä.ap
Mua alkaa kans sieppaamaan. Aina joku mölöttäjä ja kännääjä. Itse kunnioitan sitä, että klo 10 jälkeen hiljaisuus, joka tarkoittaa sitä, että pahimmat kolistelut, musiikin huudattamiset yms. loppuu. Suihkuttelut ja muut "normaalit" jutut ei häiritse mua. Sen sijaan ärsyttää, että kun alakerran naapuri tulee aina vapaillaan baarista kotiin yöllä, niin se paiskaa oven kiinni niin kovaa, että herään siihen aina. Sitten se aloittaa mölötyksen huutoäänellä joko puhelimeen tai jollekin kaverilleen joka kylässä. Olen sanonut monta kertaa, että voisiko olla yöllä hiljempaa, mutta kännissä se ei osaa olla. Sitten on röökillä ulkona kävijät, jotka huutaa siinä toisten ikkunoiden edessä yöllä... Itse en mölyä päivälläkään ja musiikkia kuuntelen kuulokkeilla, kun tiedän että seinät on jotain vähän pahvia paksumpaa.
Olisin niin valmis muuttamaan johonkin pikkumökkiin metsän keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun halvassa kaupungin vuokra-asunnossa, luhtitalon alakerrassa ja on kyllä jumalattoman rauhallista! Salaisuus piilee siinä, että asuu hieman kauempana keskustasta, n. 8km päässä, niin ei täällä mitkään narkit tai alkkikset viihdy, varsinkaan kun ei ole edes mitään baarejakaan lähialueilla.
Suurin osa alueen taloista on omakotitaloja, jokunen muukin luhittalo löytyy ja sitten on omistus-rivareita. Todella rauhallista, nautin, en joka päivä näe vilaustakaan naapureistani :) Koko pihapiirissä asuu vain 1 lapsi, jonkin verran alkoholiongelmaisia on naapureissa, mutta heistäkään ei ole mitään häiriötä ollut.
Luhtitalo mua kiinnostaa myös! Mutta olen kuullut että niissä vasta kuuluukin. Lieneekö sitten taas tuuripeliä.Mutta noista voisi saada tietysti ylimmänkin kerroksen jos kerroksia vain pari. ap
Vierailija kirjoitti:
Osta kämppä kerrostalosta jossa asuu varttuneempaa väkeä ja mieluiten ylimmästä kerroksesta. Minulla on toiminut.
Pitää nimeomaan katsoa, ettei se ole vuokrakommuunihelvetti eli sijoituskämppiä täynnä. Ei vauvapeheitä ja tietenkin ylin kerros, niin johan elo on auvoisaa....
Sellaiset talot, jossa on paljon pieniä asuntoja ja ne vuokralla ovat pahimpia.
Kukaan ei välitä mistään, ei kunnioitusta yhteiseen omaisuuteen jne.
Sitten ne sijoittaja osakkeenomistajat itkee ja vinkuu kun kulut vaan nousee, daah, no miksihän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai rivi- ja omakotitalo asuminen onnistuu sinkkuna ja ilman autoakin. Miksi ei onnistuisi? Ei kaikki omakotitalot ja rivitalot missään "jumalan selän takana" sijaitse.
No mitä tein tässä nopeaa hakua, niin ainkain Treella rivi- ja omakotitalot sijaitsevat pääosin kauempana keskustasta ja lähin kauppa melkein aina automatkan päässä eikä mitään muitakaan palveluita lähisäteellä. Kyllä vähän tuntuu että ne on suunniteltu autoperheille jotka käyvät keskustasta hakemassa kaiken.
Mutta pitänee jatkaa etsintöjä.ap
Hieman jaksan epäillä tuota kauppajuttua. Riippuu toki, mikä kenellekin on automatka. Minulle se kaupan täytyy olla n. 3km päässä, jotta lasken sen vain autolla saavutettavaksi. Luulisi nyt ainakin bussireittien varrella olevan rivi- ja omakotitaloja Tampereellakin. Onhan muissakin isommissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kämppä kerrostalosta jossa asuu varttuneempaa väkeä ja mieluiten ylimmästä kerroksesta. Minulla on toiminut.
Varmaan hyvä vinkki, mutta millä ihmeellä varmistat ketä talossa asuu? Ja yksi noista mun kauhukämpistä oli nimenomaan kirkon vieressä sijaitseva "rauhallinen" taloyhtiö, jossa asui muiden mukaan vanhuksia. Vaan mun rapussa narkkareita yms.
Rahaa ei ole omaan kämppään ja ylintä saa vuokramarkkinoilla metsästää...
Yksityiset vuokranantajat ja omistajalta sitten taustatietoa asukkaista. Toiminut minulla.
No eihän nuo mitään totuutta asukkaista tietenkään kerro! Eihän ne kämpät menisi muuten vuokralle. Mulle on aina sanottu että on "rauhallista" ja "paljon eläkeläisiä" vaikka totuus olikin sitten jotain muuta. Ehkä yksi eläkeläinen ja muut sitten jotain muuta. ap
Saatikka sitten, että eihän ne vuokranantajat niistä naapureista välttämättä tiedä paskaakaan, jos eivät itse asu myös siinä samassa talossa. Ainakin mun yksityiset vuokranantajat on asuneet jossain ihan muualla, ihan turha kysellä mitään naapureista tai talon rauhallisuudesta senkään vuoksi. Ennemmin kyselisin joltakin naapurilta jos sattuisin sellaisen bongaamaan, sellaiselta saattaisi tullakkin rehellinen vastaus, ellet sitten näytä ihan joltain hampuusilta jonka pelätään sitten möykkäävän eikä sua haluta sinne asumaan.
Hyvin kestän, meillä on ihanat naapurit. En muuttaisi ok-taloon työleirille enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa Helsingin Kruununhaassa. En ole koskaan törmännyt mihinkään aloituksessa mainittuihin ongelmiin. Meillä on hyvin hiljaista ja rauhallista aina. Eiköhän ongelma ole pikemminkin huono asuinalue kuin asumismuoto.
Tuollaista on varmaan jossain Itä-Helsingissä.
Ei vaan Tampereella hyvillä asuinalueilla Pyynikillä ja Kaakinmaalla. Mutta ne ovat tietenkin vielä keskustaa että kaipa tänne siksi kaikenlaista mahtuu. Treella on muutenkin aika paljon alkkiksia ja nistejä yms. ihan hyvienkin taloyhtiöiden riesana. Asuvat usein jossain perintökämpissä. Ja sitten on paljon opiskelijoita koska "varma vuokra". ap
Aikaisemmin kestin hyvin, kun naapureina oli rauhallisia ihmisiä ja perheitä. Nyt samassa talossa asuu lapsiperheitä, joista lähtee ääntä kuin pienestä kylästä. Lisäksi vielä viereisessä talossa asuu alkoholisti, joka möykkää joka yö parvekkeellaan, joka on kuin kaikukoppa.
Pahinta tässä on se, että viihdyn omassa asunnossani ja tykkään alueesta, jossa asun, joten en haluaisi muuttaa. Mutta tiedän senkin, että koska asutaan kaupungin vuokrataloissa, eivät nuo metelöivät naapuritkaan ole muuttamassa mihinkään, kun ovat päässeet halvan vuokratason makuun. Ja mitä syytä jollain elämäntapa-alkoholistilla olisi muuttaa, kun ei työtä halua tehdä ja Kela maksaa vuokran ja elämisen?
Minä olisin kyllä kestänyt, mutta naapurit eivät kestäneet meitä. Minua ei haitannut tömistely, ei lasten äänet eikä koiran ulina, eikä satunnainen biletyskään. Naapurit taas harjoittivat jatkuvaa kiusaamista ja kyttäämistä. Muutin sitten mieheni ja lapseni kanssa ok-taloon, ja paras ratkaisu ikinä!
No kuten tuossa on aiemmin ehdotettu, kannattaa varmaan vähän syrjemmästä etsiä asuntoa. Yleensä bilettäjät tykkäävät asua keskustassa tai halvemmissa lähiöissä. Meillä muuten asui hyvällä alueella paritalossa naapurina musiikinjumputtaja, voin kertoa että oli välillä vähän hermot kireällä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun halvassa kaupungin vuokra-asunnossa, luhtitalon alakerrassa ja on kyllä jumalattoman rauhallista! Salaisuus piilee siinä, että asuu hieman kauempana keskustasta, n. 8km päässä, niin ei täällä mitkään narkit tai alkkikset viihdy, varsinkaan kun ei ole edes mitään baarejakaan lähialueilla.
Suurin osa alueen taloista on omakotitaloja, jokunen muukin luhittalo löytyy ja sitten on omistus-rivareita. Todella rauhallista, nautin, en joka päivä näe vilaustakaan naapureistani :) Koko pihapiirissä asuu vain 1 lapsi, jonkin verran alkoholiongelmaisia on naapureissa, mutta heistäkään ei ole mitään häiriötä ollut.Luhtitalo mua kiinnostaa myös! Mutta olen kuullut että niissä vasta kuuluukin. Lieneekö sitten taas tuuripeliä.Mutta noista voisi saada tietysti ylimmänkin kerroksen jos kerroksia vain pari. ap
Tässä asunnossa kuuluu lähinnä jos yläkertalaiset menee parvekkeelleen, se jotenkin kopisee enemmän (polttavat tupakkaa, mutta onneksi eivät hirmuisen usein) ja sitten askeleet kuuluu myös tömpstömpstömps, tosin en tiedä mitä on tapahtunut, kun ei enää häiritse, olenko itse tottunut vai onko yläkerta hommannut matot lattiaan :D Yhdesti jouduin antamaan palautetta kun huusivat yötämyöten päissään siellä, se kuului aika selvästi, mutta ei sitäkään usein tapahtunut ja ei ole nyt kuukausiin ollut sitten sitäkään ongelmaa.
Sanoisin kuitenkin, että kyllä täälläkin varmaan äänet kuuluu, mutta asukkaat vain ovat sen verran rauhallisia ja yleisesti ottaen unirytmi on normaali.
No eihän nuo mitään totuutta asukkaista tietenkään kerro! Eihän ne kämpät menisi muuten vuokralle. Mulle on aina sanottu että on "rauhallista" ja "paljon eläkeläisiä" vaikka totuus olikin sitten jotain muuta. Ehkä yksi eläkeläinen ja muut sitten jotain muuta. ap