Onko masennislääkkeistä ollut sinulle enemmän haittaa vai hyötyä?
Taas kerran psyka mainitsi lääkkeiden aloittamisesta enkä oikein tiedä... Olen aika lääkevastainen ja lukenut sen verran kauhukokemuksia masennuslääkkeistä etten oikein haluaisi aloittaa niiden ottamista. Olen ollut vähän masentunut oikeastaan aina, mutta viimeiset neljä vuotta olen elänyt kuin jossain huurussa ja katsonut lasin läpi miten muut elää elämäänsä. Seurassa jaksan välillä hymyillä ja nauraa, mutta kun koulupäivä on ohi niin menen vain takaisin sänkyyn loppupäiväksi ja odotan päivän loppumista. Odotan että tapahtuisi jotain. Että mulle yhtäkkiä vain tulisi hyvä olo ja voisin elää taas normaalisti. Aamuisin mulla menee vähintään tunti siihen että pääsen ylös, joskus en nouse ollenkaan. Herääminen tuntuu niin turhalta. Jos mua väsyttää niin miksi mä haluaisin nousta ylös tähän kylmään maailmaan (asuntolan pattereihin ei saa koskea ja tää huone on aina aamuisin ihan jäätävän kylmä), kun voisi vaan jäädä lämpimän peiton alle nukkumaan ja nähdä unta paremmasta elämästä?
Tuntuu että neljä vuotta mun elämästä on vain "kadonnut". Vastahan mä aloitin yläasteen ja nyt on muka kolmas vuosi lukiota menossa. Mä en vain elä. Mikään ei mene eteenpäin ja ajatukset junnaa paikoillaan. Mä olen yhä se sama syrjitty ja pelokas seiskaluokkalainen, joka menee iltaisin salaa peiton alle itkemään kun vanhemmat huutaa viereisessä huoneessa. Nyt mun pitäisi tehdä äikänessee ja esitelmä, terveystiedossa joku raportti ja esitelmä, lukea ruotsintestiin, ottaa autokouluun yhteyttä kun se jäi kesken viime vuonna ja... En vain jaksa. Ei musta ole tähän. Tunneiltakaan ei kestä olla enää yhtään poissaoloa tai lennän kurssilta.
Kommentit (67)
Kognitiivinen käyttäytymisterapia on paras hoitomuoto masennukseen. Masennuslääkkeet yksinään ilman toimivaa terapiaa eivät toimi juuri placeboa paremmin tutkimuksissa, mutta sivuvaikutukset voivat olla hyvinkin rajuja. Tunnekokemukset voivat latistua täysin. Harmi, että masennuksen hoito on vielä niin tehotonta ja sattumanvaraista. Kaikki terapeutit eivät todellakaan ole ajan tasalla.
Johan se nyt pitäisi nimestäkin selvitä, ettei kannata suuhunsa pistää mitään "masennuslääkkeitä", ellei halua masentua.
Ihan yhtä masokistista ja dorkaa olisi levitellä kipugeeliä itseensä tai mennä lihavuusleikkaukseen.
Valoja päälle siellä ruudun takana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin ap huomaa, mielenterveysongelmat paranevat puolukkahillolla ja jättämällä maidon pois. Sitten kun on terve taas, jaksaa kirjoittaa palstalle entisistä elämistään ja jälleensyntymistä. Ne ovat tervettä ajattelua.
Kuten ap. huomaa, että masennus ongelmana on monsyinen juttu. Mikä toimii sulle, ei välttämättä toimi toiselle.
Tämä yllä oleva kirjoittaja on aika pihalla ja vittuilee, kun ei muuta osaa. Tyhmä.
Monestako mt-kuntoutujasta sinulla on kokemusta? Minulla ne ovat sadoissa. Tässä ketjussa ei paljon hyviä neuvoja ole jaettu ja kun on, ei ne ap:lle kelpaa. Syö lisää puolukkaa,
Alkasisko tässä nyt vetämään puolukoita vai lääkkeitä :D
Ap
Jatka trollausta ja skeidan kirjoittamista nettiin niin kuin tähänkin saakka. Siihen sulla riittää virtaa.
Kysy psykologiltasi kelan maksamasta psykoterapiasta. Homma meni muistaakseni jotenkin niin, että lääkärinlausunto lähetettiin kelaan. Sitä ennen sun on valittava itse psykoterapeutti. Itse sain kelalta 3 ilmaista tutustumiskäyntiä. En tiedä missä asut, mutta psykologisi tulisi tietää miten menetellä. Kysy, sulla on oikeus kunnolliseen hoitoon.
Aluksi byrokratia on raskasta, mutta ainakin itselleni se oli todellakin sen arvoista. Löysin hyvän terapeutin, jonka kanssa kemiat kohtaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin ap huomaa, mielenterveysongelmat paranevat puolukkahillolla ja jättämällä maidon pois. Sitten kun on terve taas, jaksaa kirjoittaa palstalle entisistä elämistään ja jälleensyntymistä. Ne ovat tervettä ajattelua.
Kuten ap. huomaa, että masennus ongelmana on monsyinen juttu. Mikä toimii sulle, ei välttämättä toimi toiselle.
Tämä yllä oleva kirjoittaja on aika pihalla ja vittuilee, kun ei muuta osaa. Tyhmä.
Monestako mt-kuntoutujasta sinulla on kokemusta? Minulla ne ovat sadoissa. Tässä ketjussa ei paljon hyviä neuvoja ole jaettu ja kun on, ei ne ap:lle kelpaa. Syö lisää puolukkaa,
Etkä edelleenkään ymmärrä, että ko. sairaus on hyvin henkilökohtainen kokemus?
Heitä mieluummin kehiin jotakin sun loistavia paranemisideoita, kuin kehotuksiasi syödä puolukkaa.
Pää pois perseestä. Mikähän ammattilainen olet.... kiertäisin kaukaa!
Haittaa. Käytin vuosia. Osa kokeilemistani "masennuslääkkeistä" (en kutsuisi niitä edes sillä nimellä) vei unet, toiset teki liiankin väsyneeksi. Lopulta vuosia myöhemmin, kun lopetin, iski uusia ongelmia mitä minulla ei ennen lääkkeitä ollut ikinä ollutkaan. Olo oli hirveä.. Päädyin lääkekierteeseen jossa psykiatri kylvi ensin vanhaa lääkettä - ei auttanut, sitten useita lääkkeitä päällekäin, lopulta kun mikään ei auttanut ahdistukseen ja olo kurjeni, rauhoittavia. Nyt olen lopettamassa rauhoittavan ja tämä on kuin maanpäällinen helvetti. Nykyään kadun, että ikinä meninkään psykiatrille. Syytän itseäni myös siitä, että hain apua liikaa lääkkeistä.
Suosittelen ensin kaikki muut keinot, sitten jos valitset lääkkeet, pienimmän mahdollisen annoksen pahimman yli, ei pitempään. Itsehän napsin lääkkeitä vuosia kyseenalaistamatta haittoja. Nyt maksan siitä ja elän vaurioiden kanssa 24/7.
Alkasisko tässä nyt vetämään puolukoita vai lääkkeitä :D
Ap