Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua av-hoitajat ja lääkärit, auttakaa! Mitä teen tämän haavan kanssa? Kuva

Vierailija
06.09.2017 |

Se ilmestyi yhtäkkiä jalkaani (kun olin tajuttomana leikkauksessa) ja siinä nököttää. Siinä on pyöreä keltainen kova juttu keskellä.
Haavaa kutittaa mutten koske. Mitä mä teen? Tämä on aika hirveää :/ Mä pidin siinä yön laastaria ettei siitä hinkkaudu mitään lakanoihin ja nyt otin pois.

http://aijaa.com/4OwuSb

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä ainakaan haudo sitä minkään laastarin alla. Älä räpellä turhaan, pidä puhtaana. Luultavasti paranee itsestään, jos ei niin sitten olet saanut märkäruven ja kannattaa hakea lääkäristä antibiootit.

Vierailija
2/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin lääkäriin ja ilmoittaisin, että on tullut leikkauksen aikana, onkohan asentohoito epäonnistunut ja olet saanut alkavan painehaavauman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehkä kävisin näyttämässä tota ja haluaisin viljelyn, jos ihan tyhjästä tullut.

Vierailija
4/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä laitan siihen haavan desinfiointiainetta? Kun menin leikkaukseen jalka oli ihan kunnossa. Kun pääsin kotiin ja ekaa kertaa suihkuun huomasin tuon. Se oli tullut sairaala-aikana joka tapauksessa.

Lääkäriin en halua mennä ellei ole pakko!

Ap

Vierailija
5/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin näyttämään haavaa. Jos haavan keskellä oleva keltainen on katetta, tulee se poistaa jotta haava pystyy paranemaan. Jos haava on tulehtunut voit laittaa siihen sorpact-nauhaa. Lääkäri osaa arvioida hoidon tarpeen ja antaa sinulle oikean hoito-ohjeen. Jos et hoida haavaa, asia voi pahentua. Myös on hyvä tutkia ette ole saanut sairaalabakteeria

Vierailija
6/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo laita desinfektioainetta ja jollei viikossa parane, mene näyttämään sitä. Ja panisin kyllä sidosta päälle.

Vierailija
7/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin menisin, tee ihan mitä huvittaa jos et kerran lääkäriin mene. Miksi edes kysellä täällä jos vastaukset ei kelpaa? Onhan tuossa myös sellainen riski, että jos on sairaalabakteeri iskenyt.

Vierailija
8/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

En oikein hahmota missä kohtaa ja minkä kokoinen tuo on. Lähtökohtaisesti suihkuttaisin sitä kerran tai pari päivässä, en peittäisi jollei eritä tai ole sellaisessa kohdassa että hankautuu koko ajan johonkin. Oliko tuo kate siinä päällä heti? Jos se suihkuttamalla (ihan paineella voi suihkuttaa ja pehmittää) lähtisi irti, niin se pääsisi parantumaan pohjasta hyvin.

Olitko siis jossain päiväkirurgisessa toimenpiteessä, josta kotiudut niin pian että et ehtinyt näyttää tuota siellä hoitajille?

Vierailija
9/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä peittäisin, kunnes varmasti tiedän ettei siinä mikään sairaalabakteeri kasva.

Vierailija
10/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko se narkoosiaika oli? Päiväkirurginen toimenpide? Missä kohden tuo on?

Totta kai tuollaisen kanssa mennään lääkäriin. Viljely pitää ottaa jne.

Vierailija
11/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olit leikkauksen jälkeen sairaalassa?

Vierailija
12/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin kyllä näyttämään lääkärille. Operaation aikana/jälkeen tullut? Olet voinut saada siihen bakteeritartunnan joka voi äityä pahaksikin. Ehdottomasti pitäisi käydä näyttämässä. 

Vaikka kirurgiset toimenpiteet ovat periaatteessa aseptisia, voi jokin kiukkuisempi bakteeri elää ja tarttua esim. toimenpiteen jälkeen. Mieheni sai polvitähystyksen jälkeen jalkaansa ruusun, joka ei ollut leikin asia!

Vaikea sanoa enempää kun ei saa käsitystä vamman koosta ym. Siistin näköinen muuten paitsi tuo keskikohta. Mene ihmeessä näyttämään ja pyydä bakteeriviljely!

13/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä menisin lääkäriin tuolla tavoin ilmestyneen haavan takia. Kannattaa myös ilmoittaa infektiosta leikkaavalle yksikölle (vuodeosasto, päiväosasto tmv.), vaikka tuo nyt ei itse leikkaushaavassa olekaan. Mä olen ainakin saanut leikkausten jälkeen infektiolomakkeen kotiin.

Vierailija
14/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haava-hoitajan neuvo: Osta Abilar -pihkasalvaa, levitä sitä keltaiselle alueelle ja laita päälle Mepilex border lite. Vaihda sidos joka päivä. Osta myös apteekin suosittelemaa haavan puhdistusnestettä (ei desindiointiaine) ja taitoksia joilla pyyhit haavaa puhtaaksi sidosten vaihdon yhteydessä.

Vierailija
15/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille vinkeistä!

Suihkuttelin sitä nyt paineella aika kauan ja haavan alaosasta, keltaisen kökön alta, alkoi valua verta suihkutellessa. Kun lopetin suihkuttelun, ei valu enää. Se kova kökköpallo on edelleen siinä päällä. Pitäisikö yrittää saada se irti? Onko se mätää?

Olin parin tunnin leikkauksessa ja sairaalassa 5 päivää. Kun olin tullut kotiin huomasin tuon haavan.

Ei se kovin suuri ole, ehkä 2 cm?

Ap

Vierailija
16/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et rupea omia rahojas tuhlaamaan, mene tk:hon näyttämään. Sano, että av:lta sait lähetteen.

Vierailija
17/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et rupea omia rahojas tuhlaamaan, mene tk:hon näyttämään. Sano, että av:lta sait lähetteen.

😂😂😂😂😂😂

Vierailija
18/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmitin taas suihkulla mutta ei se irtoa. Pitäisikö mennä kylpyyn pariksi tunniksi...

Ap

Vierailija
19/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pehmitin taas suihkulla mutta ei se irtoa. Pitäisikö mennä kylpyyn pariksi tunniksi...

Ap

No et mene kylpyyn sen kanssa. Käy tk:ssa näyttämässä.

Vierailija
20/24 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivele pumpulipuikolla,ehkä se irtoo?