Millaisia kokemuksia Lumo-asunnoista?
Kommentit (150)
Kämpät jääkylmiä. Mieti, että vuokrataso on yksityisiä n. 10 % korkeampi, vuokratulot verottomia, valtio korvaa suurimman osan vuokralaisten vuokrista asumistukina, mutta silti säästetään lämmityksestä "ilmastosyistä" eli ylijäämähillot voidaan tilittää ammattiyhdistysten makeaan elämään.
Kävin just muutama päivän sitten katsomassa ensimmäistä Lumo asuntoa Espoon Saunalahdesta josta olin juuri ihastunut siihen. Kunnes saavuin sinne kohteeseen myyntiedustajan kanssa ja se soitti 2 kertaa ovikellon että ollaan tulossa katsomaan, sitten hän avasi oven ja oli vähän hämärää ja alkoi heti syke nousemaan ja huomasin että oli useamman päivän lehdet ja postit lattialla sekä huoltomiehen lappu ovessa. Se keittiö oli niin järkyttävä näköinen! Siellä oli ruokaa pitkin paikoin ja jogurtti purkki seisoi siinä pöydässä ja keittiövalot oli päällä. Ikkunakaihtimet oli kiinni, roskapusseja oli parvekkeella ja myös keittiössä useampi täytetty pussi oli maassa että irtonaista roskia oli maassa! Tupakan tumppeja oli keittiön pöydässä ja peti oli niin järkyttävä näköinen jota ei ole pedattu ja sipsipussi oli siinä peiton päällä. Vaateita pitkin lattiaa 🤢🤢 ja en uskaltanut olla pitkään kunnes halusin päästä ulos ja enkä viitsinyt katsoa WC tilaa 😷 huomasin että kyseessä oli varmasti ihminen joka kärsii mielenterveys ongelmista. Onneks välittäjä oli ystävällinen ja oli myöskin ihmeissään. Tään takia en halua vuokrata netistä suoraan ilman että tietää minkälainen asukas on kyseessä.
Asutaan Lumolla 2017 valmistuneessa talossa. Asunnot siistejä, kiertoilmauunit ja astianpesukone löytyy. Talossa vartiointipalvelu mikä vähä ihmetytti. Ei häiriöitä, hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Olemme viihtyneet. Asuntoja jatkuvasti noin 10 kpl tyhjillään näissä taloissa, kokoajan joku muuttaa sisään/ulos. Autohalli on kätevä, ei tarvitse lumia putsailla auton päältä. Pienestä kaksiosta maksetaan kaikkien kulujen kanssa reippaasti yli tonni.
Meillä tämä jo toinen Lumon asunto Tampereella. Hiljainen talo,asunto täysin rempattu(uusi kylppäri,keittiö,lattiat jne). Hyvä sijainti ja vuokra 670e 57m2 kaksio,vuokra ei ole noussut kahteen vuoteen. Ei mitään valittamista. Nyt muutetaan toiselle puolelle kaupunkia jossa Lumolla ei valitettavasti ole asuntoja.
Up
Kellään kokemuksia kohteesta Iso Robertinkatu 11 tai muista keskustan kohteista, esim. Alppilsta?
Löysin kiva asunnon, mutta rupesi hirvittään, kun olen kuullut juttuja näiden asuntojen rauhattomuudesta?
Luulisi kyllä tosin, ettei Kelan tuilla tai ryyppäämällä työkseen makseta tuon hintaisia asuntoja (esim.37 neliötä 1239e)
Itse tarvisin nopeasti kämpän, enkä halua sitoutua 12kk niinkuin monet vaatii ja täytellä kauheita kasoja papruja, niin nämä Lumon olisi helppoja.
Mä kanssa kuulisin mielelläni Helsingin Lumon asuntojen kokemuksia. Vuokrakoti etsinnässä ja mietin Lumoa yhtenä vaihtoehtona. Onko asunnot rauhattomia?
Asunnot Helsingissä ovat kalliita, huonokuntoisia ja Lumon kanssa saa vängätä jokaikisessä asiassa ilmiselvistä remonteista lähtien. Itse asun Lumolla ns. Arvoasunnossa Helsingissä ja en voi sanoa muutakuin, että en malta odottaa pääseväni muuttamaan pois. Olen noin kolme kk asunut ja siitä saakka tapellut Lumon kanssa.  Huonoa asiakaspalvelua ja asuntojen hinta-laatusuhde on täysin pielessä. Vuokralaiselta otetaan kyllä
Rahat, mutta mitään et saa vastineeksi. Kannattaa kiertää kyseinen yritys kaukaa.
Voisit hyvinkin saada ne paperit, rohkeasti vaan hakemaan.
Kalleimmasta päästä vuokrat. Hintaero n 200-250e 60m2 kaksioissa. Lisäksi vuokrankorotukset n 100e pintaan lähes joka vuosi. Huoltofirmat vähä niinjanäin. Riippuu taloyhtiöstä. Kerran asunu vvo:lla, en muuta toiste. Liian kallista eikä palvelut pelaa vuokriin nähden mm jääkaappipakastin hajosi, viikon päästä tuli uusi jnejne.
Vähän talokohtaista.
Omassani on huippusijainti. Vuokra on noin 100€/kk kalliimpi kuin yksityisen vastaava. Naapurit mölyävät päivisin ja mm. oleskelevat järjestään käytävässä tuntikausia. Öisin aina hiljaista ja muista asunnoista ei tule ääniä.
Muutaman kilsan päässä on sitten sellainen Lumon talo, johon en missään nimessä muuttaisi, kun naapureihin mahtuu niin monenlaisia hiihtäjiä.
Kallishan tämä on, mutta muuten olen kokenut hyväksi ja käytännön asiat kyllä pelaavat.
Asunnonvaihtaja kirjoitti:
Up
Kellään kokemuksia kohteesta Iso Robertinkatu 11 tai muista keskustan kohteista, esim. Alppilsta?
Löysin kiva asunnon, mutta rupesi hirvittään, kun olen kuullut juttuja näiden asuntojen rauhattomuudesta?Luulisi kyllä tosin, ettei Kelan tuilla tai ryyppäämällä työkseen makseta tuon hintaisia asuntoja (esim.37 neliötä 1239e)
Itse tarvisin nopeasti kämpän, enkä halua sitoutua 12kk niinkuin monet vaatii ja täytellä kauheita kasoja papruja, niin nämä Lumon olisi helppoja.
Minä ottaisin. Sulla on ilmeisesti maksukyky kunnossa, niin pääseehän siitä eroon, jos ei viihdy.
Ainakin asiakaspalvelu siellä on 0/5
Todella kalliit vuokrat ja asiakaspalvelu epäystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vuokrankorotukset +5% vuosittain. Eräs huoltoyhtiön henkiö kertoi tämän johtuvan siitä, että al-harawit ja vastaavat tunkevat kaikki roskansa, myös lasin, muovin, metallin jne. kompostilaatikkoon ja jätteidenkierrätysyritykset sitten maksuttavat tämän kierrättämättömyyden.
Ei h*lvetti. Miten se roskien lajitellu on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa joillekin ihmisille?
harkitsin vuokraamista mutta liian pitkät odotus ja vastausajat, kun yleensä muut vastaavat noin 1-3 päivän kuluessa nyt olen viikon odottanut että jotain tapahtuisi lumossa, en saanut sopimusta, työntekijät vaihtuvat ja uudet eivät tiedä mitä edelliset työntekijät ovat sanoneet/tehneet jne. Sekava tilanne, vaikka itse yrittää maksaa ja vuokrata. Meni liian hankalaksi, lasku olisi myös pitänyt heti maksaa, kun yleensä muille käy niin että muutetaan ja maksetaan ajan kanssa, vähän ihmettelen tuota kun asukkaita kuitenkin tuntuu riittävän. Mietitytti myös onko asunto yhtä hyvä kuin kuvissa, kun työntekijät vaihtuvat eivätkä ole tietoisia kuka kysyy/vuokraa ja mitä.
täytin hakemuksen ja sieltä tuli joku automaattinen vastaus ilman sopimusta, sitten työntekijä jäi lomalle/vaihtui ja uusi ei tiennyt koko vuokrausasiasta enää mitään. Olin kuitenkin täyttänyt kaikki tiedotkin valmiiksi ja luulin muuttavani sopimuksen teon jälkeen, onneksi en ehtinyt sentään tilata huonekaluja/muuttaa osoitetta.
Kallis vuokrataso, uudehko 2015 rakennettu talo mutta asunto edellisten vuokralaisten jäljiltä niin pommissa kunnossa että voisi olla kymmeniä vuosia vanha.
Rakennettu nopeasti ja halvalla, laatoitukset ja saumaukset tehty huonosti. Jalkalistojen ja laminaatin välissä useassa kohtaa sormen mentävä rako.
Asunnossa älyilmanvaihto ja patterien termostaatit rajoitettu niin ettei oikeastaan lämpene koskaan. Vetoisaa, parvekkeen ovi ei tiivis.
Kodinkoneet halvinta mahdollista ja energiasyöpöintä mallia, kylmäkoneet käy kesäisin niin kuumana että viereisessä kaapissakin hohkaa. Ei kiertoilmauunia.
Huoltoyhtiötä ei näy tekemässä lumitöitä tai hiekoituksia, vaan asukkaat joutuvat itse tekemään. Muutenkin korjauspyyntöihin suhtaudutaan nihkeästi.
Naapurit onneksi olleet rauhallisia, toisin kuin muissa rapuissa.
Roskikset usein täynnä ja ihmiset eivät vaivaudu lajittelemaan ja välillä jätetään epämääräistä tavaraa roskisten eteen. Näin uuden talon soisi myös olla savuton.
En ehkä muuttaisi uudelleen Lumon asuntoihin, liian kallista puitteisiin nähden.
Plussaa vuokraamisen helppous, ilmainen netti ja pesutupa. Ja toki lemmikkimyönteisyys.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni niitä tarjotaan vaan yhdelle hakijalle kerrallaan, siksi voi kestää
Ei, kun osaa hakemuksista ei hyväksytä. Syynä voi olla esim. vierasperäinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni niitä tarjotaan vaan yhdelle hakijalle kerrallaan, siksi voi kestää
Ei, kun osaa hakemuksista ei hyväksytä. Syynä voi olla esim. vierasperäinen nimi.
Vaikka luottotiedot kunnossa, työ, ja hakemuksen uusii, hakemukseen ei välttämättä vastata.
Hyvät puolet: LEMMIKIT TERVETULLEITA.
(Monella yksityisellä naurettavaa kaikki kiellot)
Hyvä puoli: nopea reagointi isännöitsijälle meneviin ilmoituksiin.
Pyytämällä voi saada vaikka mitä. Vaikka uuden pöntön ja jääkaapin.
-luottotiedoton ei ole kakkosluokan kansalainen.
-asunnon vaihto kätevää vaikka muuttaessa perseaukisena toiseen kaupunkiin luottotiedottomana.
Huono puoli ja ainoa sellainen: kalliit vuokrat