Ottaisitko 16 vuotiaan vahtimaan (vakituisesti) 8kk vauvaa? (ev)
Kommentit (18)
ja hyvin pärjäävät!
ovat oikein mukavia nuoria.
joten joo... mikä ettei!
Olen itse ollut lapsenhoitajana alle yksi vuotiaalle 15 vuotiaana.
Nyt olen 34 vuotias yläasteen opettaja ja näen vähän liian läheltä mitä nuoriso nykyään on. Olen pääkaupunkiseudella opettajana, mutta ehkä meno on erilaista kehä kolmosen pohjoispuolella.
Kyllä ottaisin. Minua on aikoinaan hoitanut tyttö, joka meillä aloittaessaan oli 16-v. Hän oli meillä hoitajana, kunnes menin kouluun.
Erittäin mukava tyttö. Vanhempani pitivät häntä aarteena. Sitä hän olikin.
Parempihan se on töitä tehdä kuin lusmuta kotona.
t. 8
Olin lapsena hyvin kiinnostunut vauvoista ja naapurissa oli joka vuosi uusi " harjoituskappale" . Seurasin aina miten äiti hoitaa vauvaa ja opin siitä. Joten kyllä 16-vuotiaana taisi olla naapurin lapsikatraalle yksin vahtina ihan yönkin. Tosin lapsille sanoivat vanhemmat lähtiessään, että minua pitää totella joka asiassa, joten mulla olikin aika monopoli sen suhteen mitä pöllöilyä keksitään.
Ei tosin kokopäiväisesti, vaan pari tuntia kerrallaan. Jotkut tuon ikäiset saavat jo omiakin lapsia :) Miksei 16v osaisi hoitaa lasta?
Kyllähän se riippuu ihmisestä. Toinen soittaa ekana kymmenen parasta kaveriaan kylään syömään teidän jääkaappia tyhjäksi ja toinen hoitaa asiat ihan mallikkaasti. Sanotaan näin, että ottaisin 16-vuotiaan hoitamaan 8-kuista, jos tuntisin kyseisen teinin hyvin, ja tietäisin luotettavaksi.
Ja on hoitanut naapurin vauvaa. Otan hänet toki haastatteluun ensin ja katson miten hän pärjää lapseni kanssa :)
Toisaalta kun mietin itseäni 16 vuotiaana, en välttämättä olisi ottanut hoitajaksi itseäni. Tämä tyttö asuu kehä 3 sisäpuolella.
Halusin kuulla vain teidän mielipiteitä asiasta, toki riippuu kovasti persoonasta.
t:ap
Onneksi kaikki samanikäiset eivät ole samanlaisia, mutta silti en enää uskaltaisi tuon ikäistä ottaa meidän lapsia hoitamaan.
Jos tunnet ko 16-vuotiaan ja tiedät hänet vastuulliseksi, niin mikä ettei.
Jos lapsenvahti on tuntematon, niin sitten harkitsisin.
Itse olin 18-vuotias, kun hoidin vakituisesti kahta pientä lasta n. vuoden ajan. Ajattelen, että olin suht´normaali ikäiseni tuolloin. Tykkäsin hoitaa lapsia ja olin ihan hyväkin heidän kanssaan. Minulla oli runsaasti lastenhoitokokemusta, mutta ei jokapäiväistä arjen " puurtamista" lasten kanssa.
MUTTA: Noin nuorella ei ole vielä valmiutta (tarpeeksi motivaatiota?) ottaa vastuuta pienistä lapsista. Hävettää ja harmittaa tunnustaa, mutta...kun olin jonkun viikon/kuukauden käynyt hoitamassa, en jaksanut enää viedä lapsia säännöllisesti ulos, en jaksanut leikkiä ja touhuta niinkuin olisi pitänyt :(
Kuinka monta tuntia päivässä hän hoitaisi? Joka päivä?
Vierailija:
Jos tunnet ko 16-vuotiaan ja tiedät hänet vastuulliseksi, niin mikä ettei.Jos lapsenvahti on tuntematon, niin sitten harkitsisin.
Ei kenestäkään voi tietää, miten hyvin lapset hoitaisi, vaikka kuinka hyvin tuntisi!
Minun mielestäni perhepäivähoito tai jopa tarha on parempi vaihtoehto kuin 16-vuotias kotona. Kukaan ei tiedä, miten lapsi hoidetaan! Vastuullinenkin 16-vuotias voi väsyä pienen hoitoon, vaikka muuta ensialkuun kuvittelee.
Minä ajattelen, että 16-vuotias voi olla lapsenlikkana aina silloin tällöin montakin tunia kerrallaan, mutta tuon ikäinen ei ole valmis jokapäiväiseen vastuuseen.
No, poikkeuksia tietysti aina on.
t.21
sillä vastuu on vanhemmilla....
vastaus kysymykseen kyllä 16 v voi hoitaa lasta pääseehän hän eroon hoitamisesta iltaisin
Hoitaisi lähinnä iltoja, muutaman tunnin kerrallaan. Päästäisiin isännän kanssa yhdessä vaikka leffaan tms.
Joskus tarvittaisiin myös yön yli hoitajaa...
Mäkin mietin sitä motivaatiota, mutta ipanaa ei nyt illalla tartte viedä ulos, pitää vaan leikkiä, syöttää jne. Ja tietty laittaa nukkumaan (hankala tapaus)
Mulla tuli nyt kauhee kammo, et mitä jos se ravistelee vauvaa :(
Mutta minä olenkin itse myös kotona. Eikä ole tarkoituskaan kaataa nuoren niskaan sellaista vastuuta, että jäisi yksin lasten kanssa. Isomman päiväunia voisin ehkä jättää vahtimaan, mutta vauva on silloin vasta parin kuukauden ikäinen, niin sitä en kyllä uskalla jättää, vaikka nukkuisikin.
Sitten sekin pitää muistaa, että 16-vuotiaita on niin monelaisia. Mutta ehkä en noin pientä antaisi hoidettavaksi noin nuorelle.