Mä olen itse ollut häissä vieraana niin, että hääväellä todella maksatettiin sekä morsiusparin häämatka että kahvitarjoilut!
Ennen häitä kutsuvieraille lähetettiin tilinumero, jonne käskettiin laittamaan rahaa häämatkaa varten. Hääjuhlat olivat pelkkä kahvi, jossa tarjolla keksiä ja pieni pala hääkakkua. Hääpari oli myöhässä maistraatista tullessaan, eivätkä he olleet siitä pahoillaan. Heitä sai odottaa noin tunnin paikalle. Kahvitarjoilun jälkeen oli " morsiamen ryöstö" , jossa taas kolehti kiersi.
Mitään ohjelmaa ei ollut vieraille eikä hääpari kiertänyt ollenkaan häävieraiden keskuudessa, vaan istui pöydässä ja jutteli vain omien vanhempiensa kanssa.
Tilaisuus kesti 3 tuntia (turha odotus mukaan lukien) ja sitten kaikki veks.
Olisivat mieluummin pitäneet juhlat kotona...
Kommentit (40)
" sellaisia ne on ne maistraatissa itsensä vihkivät"
Vaikka olen ostanut aina ihan hienon lahjan myös juhlattomille hääpareille, joita löytyy riittävästi ystävä- ja suvun piiristä. Kaiken huipuksi juhlattomuutta perustellaan omalla vaatimattomuudella. Me ainakin järjestimme häämme VIERAITA VARTEN ja heidän viihtyvyyttään ajatellen teimme lähes kaikki häihin liittyvät ratkaisut. Toki rakkaus omaan puolisoon ja halu virallistaa suhde olivat myös häiden järjestämisen syy...
Me ei todellakaan järjestetä mitään juhlia, koska emme yksinkertaisesti halua. Emme myöskään odota lahjoja - kippoa ja kappoa on jo omasta takaa.
Jos joku lähettää meille lahjan, niin on turha vinkua juhlien perään.
suurin syy se, että oltiin molemmat köyhiä opiskelijoita, joten häiden kustannukset meni vanhemmille. Lainaa ei haluttu häitä varten ottaa, kun ei mitään tietoa milloin saa työpaikan, joten olisi ollut meistä aika vastuuton teko. Ei siis haluttu maksattaa mitään hurjia summia vanhemmilla. Kyse ei siis niinkään ollut mistään viitsimestä tai sen puutteesta. Muutamat kaverit kutsuttiin naimisiinmenoa juhlistamaan sitten myöhemmin. Jotkut toi lahjoja, jotkut ei.
Ja musta on kyllä ihan peruskohteliaisuutta muistaa naimisiinmenneitä sukulaisia vaikka kortilla, lahja ei ole tietenkään pakollinen.
-Olinkohan 11
Sitäpaitsi on ihan tavallista pyytää tavaralahjojen sijasta rahaa lahjaksi, juuri häämatkaa varten.
Sitä vartenhan nykyisin on lahjalistatkin käytössä, hääpari saa lahjoja joita todella tarvitsee!
puvusta. Maistraatissa sentään mennään naimisiin sen avioliiton takia.
Vierailija:
En tarkoita pahaa ja poikkeuksia on puolin ja toisin. Tuo ap:n juttu nyt kyllä oli varmaan röyhkeyden Suomen ennätys.
Vihkisen jälkeinen juhla ja sen luonne eivät taas kuulu niin kirkolle kuin maistraatille, että siellä saa näiden vihkivien instituutioiden puolesta seistä vaikka päällään.
ja sitten viikon päästä on siunaus kirkossa ja taas juhlitaan. En kyllä itse enää keksi miten samasta avioliitosta voi juhlimista paremmin maksimoida. En siis tarkoita niitä, joita ei voida vihkiä kirkossa ja siksi avioituvat maistraatissa
maistraattivihkimisen juhlat ovat muka jotenkin oudommat kuin kirkkovihkimisen.
Itse olin kyllä myös ajatellut jotain morsiamenryöstöä tms, mutta jos siitä nyt edes 20¿ saataisiin kokoon, niin niillä rahoilla kustantaisin sitten teettäisin kiitoskorttien mukaan kuvan jokaisesta häävieraasta.
Ei minusta kirkkovihkimisen jälkeiset juhlat välttämättä tarvitse olla leikki-hössö-häät, eikä maistraatin jälkeiset juhlat pullakahvit vanhempien kanssa oman keittiön pöydän ääressä.
Siis että ei maistraatissa tai kirkossa naimisiin menevät ole kummatkaan omituisia SEN TAKIA, kummassa avioliittonsa alkavat
Vierailija:
Me ei todellakaan järjestetä mitään juhlia, koska emme yksinkertaisesti halua. Emme myöskään odota lahjoja - kippoa ja kappoa on jo omasta takaa.
Jos joku lähettää meille lahjan, niin on turha vinkua juhlien perään.
Täytyy sanoa, että aika itsekäs pikkusielu olet!
Tyyliin " annan teille lahjan, mutta ootte tosi törkeitä kun ette pidä juhlia" .
Olisivat jättäneet viinipullot kokonaan ostamatta, jos ei ollut niitä varaa tarjota.
Tämä häämatkankustantamistapa häävierailla on mielestäni aika typerää ja kuvaa hyvin tämän ajan elämysajattelua. Pääasia, että tulee elämyksiä elämään, kun tavarat pitäis kuitenkin jakaa parin vuoden päästä erotessa!
Järjestävät jotenkin perinteistä poikeavan hääjuhlan.
Mies kertakaikkiaan kammoaisi tilannetta, jossa olisi monien sukulaisten pällisteltävänä.
Minä taas tiedän, että yksikään sukulainen ei tulisi unelmahäihini, joten juhlimme vain parin ystävän kesken (joille " unelmatyylini" sopiikin). Menemme syömään ja suosikkibaariimme :) Jonkun mielestä kuulostaa varmaan todella juntilta, mutta meille se sopii.
Seuraavana aamuna sitten häämatkalle - jonka eteen yhdekään sukulaisen ei ole tarvinnut laittaa senttiäkään.
Kummassakin tapauksessa meidät kutsuttiin vain jatkoille, kirkkoon ja häävastaanotolle kutsuttiin vain lähisuku. Molemmilla pareilla on kyllä tosi laajat ystäväpiirit, joten sinänsä kyllä ymmärrän, että tällä tavalla voitiin kutsua iso joukko opiskelu- ja harrastuskavereita, joiden välillä olisi varmaan ollut vaikeaa tehdä valintaa. Silti oli vähän sellainen tunne, että meidät kutsuttiin vain rääppiäisiin.
Toiset näistä häistä olivat kyllä ihan hauskat. Hääjuhlaa vietettiin tanssilavalla, paikalla oli bändi ja pikkusyötävää ja juotavaa riitti (jossain vaiheessa tarjoilu kyllä vaihtui kotiviiniin, jolloin minä ainakin siirryin mehulinjalle). Ohjelmaa oli niin paljon, että hauskaa oli selvinpäinkin!
Toisiin häihin emme loppujen lopuksi edes menneet. Hääpari oli laittanut komean lahjalistan Stockmannille. Listassa ei ollut yhtään niin edullista lahjaa, että se olisi sopinut silloiselle opiskelijabudjetillemme (ellei olisi yhtä aterinparia sitten halunnut ostaa, nämäkin olivat sieltä kalleimmasta päästä). Kaiken kukkuraksi olisi jatkoille osallistumiseen pitänyt lunastaa illalliskortti!
Kumpikin näistä pareista on jo eronnut!
Tästä kyllä av-mammojen riemu repeää... ;)
Halloween-yönä, goth/rock/metal -tyyppistä musiikkia ja hääparilla hyyyyyyvin perinteistä poikkeavat asut.
t. 31
paikalla vaan meidän perheenjäsenet. Vihkimisen jälkeen mentiin syömään, sitten me mentiin hotelliin yöksi. Häälahjojoiksi sukulaiset lähetti (pyytämättä :) lahjakortteja, yhteisarvo oli kait jotain 400 e. Häämatka saatin miehen vanhemmilta lahjaksi, 4 päivän matka yhteen vanhaan kaupunkiin Keski-Euroopassa.