Mä olen itse ollut häissä vieraana niin, että hääväellä todella maksatettiin sekä morsiusparin häämatka että kahvitarjoilut!
Ennen häitä kutsuvieraille lähetettiin tilinumero, jonne käskettiin laittamaan rahaa häämatkaa varten. Hääjuhlat olivat pelkkä kahvi, jossa tarjolla keksiä ja pieni pala hääkakkua. Hääpari oli myöhässä maistraatista tullessaan, eivätkä he olleet siitä pahoillaan. Heitä sai odottaa noin tunnin paikalle. Kahvitarjoilun jälkeen oli " morsiamen ryöstö" , jossa taas kolehti kiersi.
Mitään ohjelmaa ei ollut vieraille eikä hääpari kiertänyt ollenkaan häävieraiden keskuudessa, vaan istui pöydässä ja jutteli vain omien vanhempiensa kanssa.
Tilaisuus kesti 3 tuntia (turha odotus mukaan lukien) ja sitten kaikki veks.
Olisivat mieluummin pitäneet juhlat kotona...
Kommentit (40)
Vierailija:
Nuo maistraatissa itsensä vihityttäneet ovat vähän sellaisia..miten sen sanoisi..köyhempiä ja halvempia. Sellaisia, jotka ovat halunneet naimisiin kuten kaverinsakin, mutta ei ole ollut rahaa. On sitten leikitty muka jotain boheemia ja väitetty ettei välitetä prinsessajuhlista. Ovat vähän sellaisia katkeran oloisia.
Minut on nuorena vihitty maistraatissa ja nyt 15v myöhemmin kirkossa. En kyllä ollut silloin nuorena mitenkään katkera, päin vastoin onnesta soikeana ja maha pystyssä. Maistraatissa käytiin kun mies ei kuulunut kirkkoon.
Ei vaan oikeasti. Mä olen niin esiintymiskammoinen, etten edes voisi mennä koko kansan eteen alttarille. Toiseksi me ei kumpikaan kuuluttu kirkkoon, joten maistraatti oli ainut vaihtoehto.
Vierailija:
Nuo maistraatissa itsensä vihityttäneet ovat vähän sellaisia..miten sen sanoisi..köyhempiä ja halvempia. Sellaisia, jotka ovat halunneet naimisiin kuten kaverinsakin, mutta ei ole ollut rahaa. On sitten leikitty muka jotain boheemia ja väitetty ettei välitetä prinsessajuhlista. Ovat vähän sellaisia katkeran oloisia.
haaveilen aina siviilivihkimisestä. Että kävelen vanhan kaupungintalon rappusia ja kansa hurraa. ;) Mutta kun mies halusi kirkkohäät.
Mun mielestä se on paljon parempi vaihtoehto, kuin laittaa törkeän kallis lahjalista Stockmannille! Silloin voi ainakin laittaa sitä rahaa just niin vähän/paljon kuin haluaa.
asiallista meininkiä teillä.
kuullostaa hyvältä teidän häät.
ihanaa kun ihmiset uskaltavat pitää omantyyliset ja näköiset häät.
itse mentiin kaikilta salaa käräjäoikeudessa naimisiin tunnettuamme toisemme 17kk:tta, esikoisemme syntyi häistä vajaan kahden viikon päästä.
raitiovaunulla hurautettiin pasilaan, sieltä taas stadiin syömään ihan kahdestaan. tekstiviesteillä ilmoitettiin kavereille ja suvulle että by the way, mentiin äsken naimisiin!
nyt kaksi lasta ja toinen hääpäivä takana.
rahaa, ei kehtaa laittaa kun 50 tai 100 e. Ne on oikeasti tosi isoja summia!
Vierailija:
Mun mielestä se on paljon parempi vaihtoehto, kuin laittaa törkeän kallis lahjalista Stockmannille! Silloin voi ainakin laittaa sitä rahaa just niin vähän/paljon kuin haluaa.
Lapsena haaveilin isoista prinsessahäistä, mutta kun huomasin ettei kristinusko vastaa omaa maailmankuvaani, erosin kirkosta. Mies ei ole kirkkoon koskaan kuulunutkaan. Minusta olisi ollut epäeettistä ja epärehellistä, jos olisimme kirkkoon liittyneet vain saadaksemme mennä siellä naimisiin.
Isot prinsessahössötykset eivät myöskään enää istuisi " minuun" saati sitten mieheeni.
Meidänkin häät oli pienimuotoiset muttei sentään tollaiset törpöt! Vähänkös oli nolot häät ja ahneen makuiset.....Voihan häät järjestää pienestikin mutta mukavasti, ihan sama onko vihitty maistraatissa vai kirkossa.
Me ei haluttu jättihäitä mummon serkun kaimoineen ja pankkilainoja sen takia, joten nuukailtiin vierasmäärässä (40), pidettiin häät lähikirkossa ja juhlapaikka oli taloyhtiömme kolmion kokoinen kerhotila, joka itse koristeltiin. Ei tingitty tarjoilusta ja ilonpidosta, valjastettiin ohjelmaan ja musiikkiin kavereita ja sukulaisia ja cd-levyjä.... eikä oltu käsi ojossa vieraiden suhteen. Voihan sitä nyt vieraille hupia järjestää, jos kerran asiaa juhlia aikoo. Ei ollut meillä ainakaan kuivaa ja jäykkää ja ihmiset kiitteli, että oli kivat ja lämpöiset juhlat, lasten mekastus oli sallittu ja häistä pääsi omaan kotiin ilman satojen kilometrien ajoja. Ei häitten takia tarvitse itseään hengiltä raataa ja pankkilainaa ottaa/rahaa ruveta kerjäämään, kun käyttää vähän järkeään, mutta ehdottomasti pitää ajatella vieraiden viihtymistä, kun on kerran juhlimaan kutsunut.
Pitäisikö ihmisten olla menemättä naimisiin, jos ei ole varaa järjestää juhlia vieraille? Käsittämätön ajatus.
Naimisiin olisivat päässeet silti takuulla.
Vierailija:
Pitäisikö ihmisten olla menemättä naimisiin, jos ei ole varaa järjestää juhlia vieraille? Käsittämätön ajatus.
niin miksi sitten kutsua laumaa vieraita ja vaatia vielä heiltä rahaa? Voihan vieraat kutsua pelkästään kirkkoon/maistraattiin ja juhlia sitten kahdestaan.
Mitä järkeä oli pitää koko juhlaa... Paitsi että saivat ne häämatkarahat tietysti.
Ymmärsivätköhän ollenkaan, miten törppöjä olivat?
rahaa häämatkaa varten. Se luki jo hääkutsussa, ettei mitään tavaraa saanut ostaa...Ja saivat sievoisen summan,isot oli häät ja useampi tuhat euroa tuli.
Mutta, tarjoilu pelasi eikä ruokia maksatettu vierailla!
Sellaisia ovat ne jotkut maistraatissa itsensä vihkivät...
Vierailija:
Sellaisia ovat ne jotkut maistraatissa itsensä vihkivät...
En tarkoita pahaa ja poikkeuksia on puolin ja toisin. Tuo ap:n juttu nyt kyllä oli varmaan röyhkeyden Suomen ennätys.
kolehdilla vielä vähän makkaraa leivän päälle.
Ja mulla on myös kokemus, että maistraattiparit eivät ole niin perillä ja innostuneita juhlatavoista, ja he saattavat epähuomiossa jonkun häälehden pöllöideoinnin mukaan uskoakin, että on ihan ok ajatella, että vieraat maksavat tavalla tai toisella aiheuttamansa kustannukset.