Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 kk vauvan päiväuni-itkut

Vierailija
05.09.2017 |

Meidän 3 kk ikäisellä vauvalla on vaikeuksia rauhoittua päiväunille. Pienempänä vauva nukahti aina imetyksen päätteeksi rinnalle, mikä teki päiväunille menosta helppoa. Nykyään vauva ei enää nukahda imetykseen (yöunia lukuun ottamatta), joten keinot päiväunille nukahtamiseen on pitänyt keksiä uudelleen.

Liikkuviin vaunuihin vauva nukahtaa suht helposti, mutta herää heti jos vaunut pysähtyvät. Päivän kolmista päiväunista hoidankin aina yhden tai kaksi vaunulenkeillä, mutta en mitenkään jaksa kävellä kaikkia kolmia päiväunia läpi vaunujen kanssa ja tietysti olisi kiva edes yksien päikkäreiden aikana joko itse levätä, käydä suihkussa tai hoitaa jotakin kotihommia.

Aluksi yritin heijata vauvaa sylissä uneen, tämä johti yleensä lopulta hirveään huutoraivariin, kun vauva ei nukahtanut vaan rimpuili yliväsyneenä sylissä. Sama tapahtui jumppapallolla pompotellessa. Olen myös kokeillut ottaa vauvan päiväunille viereeni tai omaan kainaloon, vauva on vain tosi levoton eikä nukahda ja alkaa lopulta vain itkeä ja raivota.

Näiden kokeilujen jälkeen aloin laittaa vauvan päiväunille omaan sänkyynsä ja heti kun vauva alkoi itkeä, nostaa syliin rauhoiteltavaksi. Tämä johti siihen, että vauva itki kiihtyvällä tahdilla, ei todellakaan rauhoittunut syliin nostettaessa vaan raivostui entisestään. Näiden epäonnistumisten jälkeen unohdin nostelut ja aloin vain taputella ja silitellä sängyssä itkevää ja unta hakevaa vauvaa. Kosketus tuntui taas vain provosoivan vauvaa entisestään, vauva kiemurteli ja itku kiihtyi kun kosketin. Nyt lopulta olen päätynyt metodiin, että laitan vauvan päiväunille sänkyyn ja kun vauva alkaa itkeä käytännössä saman tien, sanon vauvalle, että kaikki hyvin, päiväunet, nuku vaan. Laitan tutin takaisin suuhun aina kun se putoaa ja toistelen vain noita rauhoittavia sanoja. Tänään vauva nukahti tällä metodilla päiväunille itkettyään enemmän tai vähemmän noin 13 minuuttia. Itsestäni ei tunnu todellakaan kivalta, että vauva nukahtaa päiväunille aina vain tuollaisen itkun jälkeen. Mutta tällä "vähäisimmän puuttumisen metodilla" olen todennut, että itkut jäävät vähimmälle, "vain" tuohon noin kymmeneen minuuttiin, kun aiemmin kokeillut keinot johtivat pitkään itkuraivariin, josta oli vaikea tyyntyä. Kuulostaako tämä teidän mielestä ns. normaalilta touhulta ja onko toivoa, että tätä rutiinia johdonmukaisesti toistamalla vauvan saisi lopulta nukahtamaan päiväunille sänkyynsä ilman itkua? Vauva on nukkumaan laitettaessa väsynyt, jos odotan yhtään pidempään, menee yleensä yliväsymyksen puolelle ja rauhoittuminen on lähes mahdotonta. Pari kertaa olen laittanut sänkyyn liian virkeänä, silloin on vaan jokellellut iloisena ja katsellut mobilea, jolloin olen hakenut sängystä pois vielä jalkeille kunnes alkaa oikeasti väsyttää. Ja valitettavasti meidän vauva ei siis ole näitä vauvoja, jotka nukahtelevat itsestään milloin vaan ja minne vaan (tyyliin leikkimatolle tai sitteriin), vaan alkaa aina känistä ja itkeskellä väsymystään, joka johtaa lopulta yliväsyneen raivoamiseen, jos häntä ei tavalla tai toisella "nukuteta".

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuopus 3,5kk, ja myöskin enemmän ollut itkuisuutta, ja nyt se on taas vähenemään päin. Luulen sen liittyvän kehitysvaiheeseen, kun on nyt oppinut kaikenlaista nopeasti: Kädet "löytyneet", kääntyy lähes itsenäisesti vatsalleen, osaa tarttua leluihin, "juttelee", nauraa jne.

Ehkä aivot käyvät niin kierroksilla ettei osaa rauhottua unille. Ja tosiaan se, kun pitääkin osata nukahtaa ilman tissiä :-) Meillä kun ei syö edes tuttia.

Minusta sinä olet tehnyt ihan oikein ja kannattaa jatkaa vaikka se hetken huuto onkin raastavaa kuunneltavaa. Meillä auttaa pään silittely, kun olen tehnyt sitä ihan alusta saakka nukkumaanmenon yhteydessä. Joskus on karjunut vähän aikaa mutta sitten se huuto vaan katkeaa kuin taikaiskusta ja nukahtaa. Nyt siis jo muutama päivä ja yö olleet rauhallisempia.

Vierailija
2/5 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tarvitse noin monia unia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin veikkaan, että vauva ei vaan malta nukahtaa kun alkaa tulla uusia taitoja, mutta mielestäni toimit silti oikein, parempi vaan mitä vähemmän on avuja siihen nukahtamiseen, eli jos kuitenkin jo 13 minuutissa rauhottuu sänkyynsä ja sinne nukahtaa niin ei tuo ole mielestäni paha, enempi olet ongelmissa jos vauva aina nukahtaisi tissille ja siitä kannettaisi sänkyyn, tällöin vauva aina yöllä herätessään yhdistäisi unen uudestaan kiinni saamiseksi tissin, nyt kun vauva pikkuhiljaa oppii, että sänky on hyvä ja turvallinen paikka itse nukahtaa niin pääset myöhemminkin helpolla :)

Tsemppiä jatkoon, näitä vaiheitahan riittää...

Vierailija
4/5 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlaista. Vauva tuntui taistelevan hirveästi unta vastaan, ja toisaalta hermostui siitä ettei osannut nukahtaa.

Yöunille nukahtaa helpommin, mutta päiväunet olleet tosi vaikeita. Meillä on auttanut vähän unilelu. Eli pehmolelu vauvan käsiin. Hän vatkaa sitä käsissään ja se auttaa nukahtamaan. Tutti suuhun. Sitten äidin tai isän käsi vauvan rinnan päälle jämäkästi. Tämäkin auttaa rauhoittamaan. Jos ei tepsi, niin sitten sormella silittelyä silmien välistä. Joskus meillä toimii myös se, että laittaa kämmenen vauvan kasvoille lepäämään. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta sekin rauhoittaa.

Niin ja unimusiikkia soimaan esim. YouTubesta.

Vierailija
5/5 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne, uskallan nyt jatkaa tähän samaan malliin. :) Meillä tosiaan tuntuu samoin, että vauva ikään kuin taistelisi nukahtamista vastaan ja sitten kiukuttaa, kun uni ei meinaa heti tulla. Järki sanoo, että on väsyneen vauvan oma etu että uni tulee tavalla tai toisella ja tietysti mahdollisimman vähillä itkuilla. Mutta sitten taas tunnepuolella tuntuu pahalta, kun pikkuinen itkee niin kovasti nukahtaessaan. Olen yrittänyt pitää nyt päiväunille mennessä samat rutiinit: kääräistä vauvan jalat "kapalomaisesti" vilttiin ja soittaa nukuttaessa soittorasiasta kehtolaulua. Tutti on myös käytössä, samoin unipupu ja harso, jota vauva rutistelee käsissään ja vetää välillä silmilleen. Toivotaan, että nukahtaminen alkaisi pikkuhiljaa jossain vaiheessa helpottaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi