Suomen kieli tulee kuolemaan
Mitä kieltä uskotte Suomessa puhuttavan valtakielenä, kun suomen kieltä ei enää ole?
Vaihtuuko Suomi (Finland) samalla?
Kommentit (87)
SIKSI PAKKO RUOTSI ON LOPETETTAVA
Suomen kielen tulevaisuushan riippuu itse meistä suomalaisista
Haluammeko me suomalaiset pitää Suomen maan ja suomenkielen.
Me emme saa olla liian kilttejä. Meidän täytyy muistaa tämä on Meidän Suomemme ja Meidän kielemme.
Meidän perinteemme ja tapamme, niitä ei anneta muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön ja hepsankeikkaus! Tää suomen kieli säilyy ikuisesti, pienenä mutta sitäkin ilmaisuvoimaisempana ja vahvana.
Se on meidän kohtalo! <3
Kuka sitä puhuu parin sukupolven kuluttua, kun suomalaiset ovat käytännössä lopettaneet suvunjatkamisen?
Käyn salilla jonne pääsee 13v ja ylöspäin. Tää otsikko mulle ajankohtainen, sillä kun kuuntelen nykynuorisoa suurin osa heistä puhuu englanniksi tai ainakin sellaista sekakieltä. Kyseiset nuoret on ihan normi-suomalaisia, kun puhuvat väliin suomeksi, niin puhuvat aivan tavallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käyn salilla jonne pääsee 13v ja ylöspäin. Tää otsikko mulle ajankohtainen, sillä kun kuuntelen nykynuorisoa suurin osa heistä puhuu englanniksi tai ainakin sellaista sekakieltä. Kyseiset nuoret on ihan normi-suomalaisia, kun puhuvat väliin suomeksi, niin puhuvat aivan tavallisesti.
Olen huomannut saman. Suomen kieli käytännössä loppuun varmasti ja se on jopa hyvä. Näin suomalaisille avautuu uudet työmarkkinat ja myöskin ulkomailta tänne on helpompi tulla töihin. Onhan se eksoottista että meillä on oma kieli, mutta eihän siinä järkeä ole.
Ehkei ihan heti kuole, mutta rapautuu kovaa vauhtia. Miten ihmeessä ihmiset eivät enää osaa yhdyssanoja ollenkaan? Miksi muodostavat ihan kummallisia lauseita? Onko tämä maljakko mikä? Onko tämä minkä värinen? Ei tuo ole suomea!
Toimittajatkin sekoittavat termejä ja käyttävät sanoja väärin.