Olenko tuomittu loppuelämäni elämään huonon ihon kanssa kun
kahden roaccutan kuurinkin jälkeen naama täynnä epäpuhtauksia?
Kommentit (205)
Akne on yksilöllistä.
Siksi ei voi sanoa että ruokavaliolla paranee tai ei parane. Joillain voi parantua, toisella ei ruokavaliosta ole mitään hyötyä.
Olkaa vähemmän aggressiivisia ja avoimempia keskustelulle. Kun puhutaan ystävällisesti ja avoimesti, voi moni kertoa omista kokemuksistaan ja toinen samasta kärsivä saada niistä vinkkejä mitä kokeilla. Älkää hyökätkö toisten kimppuun, toinen voi löytää avun luonnontuotteista, toinen lääkkeistä, kolmas ties mistä. Ainoa mikä merkitsee on se, että joku saisi edes jotain apua jostain.
Sinä aasialaista kosmetiikkaa käyttävä: Olisiko vinkkiä kosteuttavasta kasvovedestä?
Ps. Sokeriton ja viljaton ruokavalio paransi kystisen akneni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto miten täällä on hölmöjä ihmisiä... Mielestäni akne on IHOSAIRAUS! Siihen ei suolakuorinta tai joku oliiviöljy auta! Vai ovatko nämä luonnonkeinojen kannattajat niitä, jotka kehottavat syöpäpotilastakin syömään kurkumaa ja pakurikääpää jne... Enkä ala edes puhumaan näistä ruokavaliofanaatikoista... Karppauksellahan katoaa jokainen vaiva!
Joidenkin iho voi pysyä hyvänä pelkällä vedellä ja kookosöljyllä, mutta epäilen, että heillä ei ole esimerkiksi kystistä aknea.
Taikasana: "sairaus" Silloin ei ruokavaliolla ole mitään vaikutusta. Näinkö kapeasti ajattelet?
Tässä ketjussa ei muuten puhuta kaikista sairauksista, esim. syövästä mainitsit vain sinä. Eikä muuten puhuta mistään "luonnonkeinoista", siitäkin mainitsit vain sinä. Tässä ketjussa on puhuttu ruuasta. Siitä taas sinä et maininnut mitään. Joten oletkohan väärässä ketjussa?
Mitä nuo ehdotetut omenaviinietikka/öljypesut ja suolakuorinnat sitten ovat?
Ruokavalio on terveyden kannalta tärkeä asia. On silti väärin olettaa, että kaikille olisi jokin "oikea" ruokavalio, jolla hormonaalinen akne katoaa. Tällaisesta ei ole mitään näyttöjä.
Hormonaalinen akne johtuu hormoneista ja hormonien toimintaa säätelee syöty ravinto. Ihan jokaista niistä monista hormoneista, jotka sinussa vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Akne on yksilöllistä.
Siksi ei voi sanoa että ruokavaliolla paranee tai ei parane. Joillain voi parantua, toisella ei ruokavaliosta ole mitään hyötyä.
Olkaa vähemmän aggressiivisia ja avoimempia keskustelulle. Kun puhutaan ystävällisesti ja avoimesti, voi moni kertoa omista kokemuksistaan ja toinen samasta kärsivä saada niistä vinkkejä mitä kokeilla. Älkää hyökätkö toisten kimppuun, toinen voi löytää avun luonnontuotteista, toinen lääkkeistä, kolmas ties mistä. Ainoa mikä merkitsee on se, että joku saisi edes jotain apua jostain.
Oikeasta ravinnosta on hyötyä kaikille, mutta se on yksilöllinen, ei sama ruoka vaikuta kaikilla samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma akneni on melko lievä, sillä siihen tepsi Diane nova. Lääkäri ei kuitenkaan antanut syödä sitä kovin pitkään ja ongelma meinasi palata.
Ruokavaliofanatiikoilla tuskin on ollut itsellään aknea. Varmasti tietäisivät, että oikea akne on hormonaalista ja usein perinnöllistä. Sitä ei saa pestyä pois. Itselläni ruokavalio ei vaikuta mihinkään suuntaan, e-pillerit tai kuukauden aika vaikuttavat.
Tällä hetkellä olen saanut ihon melko hyvään tasapainoon Yasminelle-pillereillä, A-vitamiinituotteilla, happokuorinnoilla, mineraalimeikeillä ja hyvillä kosteusseerumeilla ja voiteilla. Vältän mineraaliöljyjä ja silikonia. Paljon hyviä tuotteita olen tilannut the ordinary-sarjasta. 2% retinoidineste on todella hyvä tuote, samoin hyaluronihapposeerumi.
A-vitamiinituotteita ei Suomessa käytetä paljon. Lääkärin määräämistä voiteista en tiedä, mutta niillä pitoisuuksilla on väliä. Toinen ordinaryn tuote sai koko naaman täyteen polttelevia punaisia läiskiä, ja iho kuoriutui pois kuin auringossa palaneena. Tuo tällä hetkellä käyttämäni sopii jokailtaiseen käyttöön, kunhan suojaa ihon auringolta päivällä. Itselläni hyvä aurinkosuoja löytyi Algamarikselta ilman kemiallisia filttereitä.
Toivottavasti löytäisit apua itsellesi. Käy uudestaan lääkärillä, jos tilanne on oikeasti paha! Kaikki meistä eivät saa koskaan sitä täydellisen tasaista ja pienihuokoista ihoa, mutta uskon, että siedettävä iho on mahdollinen. Itsekin edelleen hämmästyn aamuisin, kun iho onkin pesun jäljiltä punoittavan sijasta tasaisen värinen, eikä leuassa tai poskella olekaan yhtään kipeää ihonalaista paisetta.
Ruoka vaikuttaa myös hormonitoimintaan, niin kuin kaikkeen kehossa, ei niihin mitään pillereitä tarvitse. Vitamiinitkin (kuten mainitsemasi A) saa ravinnosta, ei tarvita "vitamiinituotteita" Geenien aktiivisuuteenkin voi vaikuttaa ruualla.
Toivon, että olet vain trolli. Tuskin olet itse kärsinyt aknesta. Vastaan silti.
Olen syönyt hyvin siitä saakka, kun muutin lapsuuden kodista pois. Kasvisruokavaliooni kuuluu pienissä määrin kananmunat ja hapanmaitotuotteet. Saan ravinnostani paljon hyvää rasvaa. Syön monipuolisesti. En juuri koskaan herkuttele. Viljani syön lähinnä tuorepuurossa silloin tällöin. Ihoni ei parantunut edes nuorempana, kun en käyttänyt maitotuotteita tai vehnää ollenkaan. Minulla auttoi vasta oikeat e-pillerit ja ihonhoitotuotteet.
Siskoni on perinyt hyvin erilaiset geenit kuin minä. Hän syö paljon roskaruokaa, eineksiä, lihoja ja juustoja. Hän polttaa tupakkaa ja juo usein alkoholia. Silti iho on aina parempi, kuin minulla koskaan. Ne geenit...
Mielestäsi olet syönyt terveellisesti, mutta ihosi on eri mieltä. No ehkä siskollasi ei ole akne-geeniä.
Nimenomaan, hänellä ei ole ja minulla on. Ja geeneihisi tai hormoneihisi et voi vaikuttaa ruokavaliolla. Ainakaan siinä määrin, että se auttaisi oikeaan akneen.
Nimenomaan ruualla on vaikutus hormoneihin ja geenien aktivoitumiseen. Mitenkäs ne hormonit muuten toimisivat? Itsekseenkö?
Niin, hormonitoimintaan voi ehkä vaikuttaa jättämällä sokerin ja maidonjuonnin. En ole perehtynyt asiaan. Ruokavaliostani löytyy sokeria vain satunnaisista salaatinkastikkeistä ja tomaattimurskasta. Silti naamani kukkisi, jos en käyttäisi vaikka juuri niitä vitamiinituotteita, joita ivasit. A-vitamiini ja hyaluronihappo ovat muuten niitä harvoja aineita, joiden teho kosmetiikassa on kiistattomasti todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Hitto miten täällä on hölmöjä ihmisiä... Mielestäni akne on IHOSAIRAUS! Siihen ei suolakuorinta tai joku oliiviöljy auta!
Vaan miten hölmö täytyy sun olla, että tulet vaahtoamaan asiasta, josta et selvästikään ymmärrä yhtään mitään?
Katso kuvaa, jossa 4 eri sairautta: http://i6.aijaa.com/b/00495/14446539.jpg
Jokaiseen noista auttaa oikeanlainen ruokavalio. Että se siitä hölmöydestä.
Kokenut ihotautilääkäri, endokrinologi, gynekologi ja pätevä kosmetologi. Huuhaat voit unohtaa.
itselläni allergiaa aiheutti soijalesitiini, jota tungetaan lähes kaikkeen nykyään.. pitää vaan tarkemmin lukea pakkausselosteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma akneni on melko lievä, sillä siihen tepsi Diane nova. Lääkäri ei kuitenkaan antanut syödä sitä kovin pitkään ja ongelma meinasi palata.
Ruokavaliofanatiikoilla tuskin on ollut itsellään aknea. Varmasti tietäisivät, että oikea akne on hormonaalista ja usein perinnöllistä. Sitä ei saa pestyä pois. Itselläni ruokavalio ei vaikuta mihinkään suuntaan, e-pillerit tai kuukauden aika vaikuttavat.
Tällä hetkellä olen saanut ihon melko hyvään tasapainoon Yasminelle-pillereillä, A-vitamiinituotteilla, happokuorinnoilla, mineraalimeikeillä ja hyvillä kosteusseerumeilla ja voiteilla. Vältän mineraaliöljyjä ja silikonia. Paljon hyviä tuotteita olen tilannut the ordinary-sarjasta. 2% retinoidineste on todella hyvä tuote, samoin hyaluronihapposeerumi.
A-vitamiinituotteita ei Suomessa käytetä paljon. Lääkärin määräämistä voiteista en tiedä, mutta niillä pitoisuuksilla on väliä. Toinen ordinaryn tuote sai koko naaman täyteen polttelevia punaisia läiskiä, ja iho kuoriutui pois kuin auringossa palaneena. Tuo tällä hetkellä käyttämäni sopii jokailtaiseen käyttöön, kunhan suojaa ihon auringolta päivällä. Itselläni hyvä aurinkosuoja löytyi Algamarikselta ilman kemiallisia filttereitä.
Toivottavasti löytäisit apua itsellesi. Käy uudestaan lääkärillä, jos tilanne on oikeasti paha! Kaikki meistä eivät saa koskaan sitä täydellisen tasaista ja pienihuokoista ihoa, mutta uskon, että siedettävä iho on mahdollinen. Itsekin edelleen hämmästyn aamuisin, kun iho onkin pesun jäljiltä punoittavan sijasta tasaisen värinen, eikä leuassa tai poskella olekaan yhtään kipeää ihonalaista paisetta.
Ruoka vaikuttaa myös hormonitoimintaan, niin kuin kaikkeen kehossa, ei niihin mitään pillereitä tarvitse. Vitamiinitkin (kuten mainitsemasi A) saa ravinnosta, ei tarvita "vitamiinituotteita" Geenien aktiivisuuteenkin voi vaikuttaa ruualla.
Toivon, että olet vain trolli. Tuskin olet itse kärsinyt aknesta. Vastaan silti.
Olen syönyt hyvin siitä saakka, kun muutin lapsuuden kodista pois. Kasvisruokavaliooni kuuluu pienissä määrin kananmunat ja hapanmaitotuotteet. Saan ravinnostani paljon hyvää rasvaa. Syön monipuolisesti. En juuri koskaan herkuttele. Viljani syön lähinnä tuorepuurossa silloin tällöin. Ihoni ei parantunut edes nuorempana, kun en käyttänyt maitotuotteita tai vehnää ollenkaan. Minulla auttoi vasta oikeat e-pillerit ja ihonhoitotuotteet.
Siskoni on perinyt hyvin erilaiset geenit kuin minä. Hän syö paljon roskaruokaa, eineksiä, lihoja ja juustoja. Hän polttaa tupakkaa ja juo usein alkoholia. Silti iho on aina parempi, kuin minulla koskaan. Ne geenit...
Mielestäsi olet syönyt terveellisesti, mutta ihosi on eri mieltä. No ehkä siskollasi ei ole akne-geeniä.
Nimenomaan, hänellä ei ole ja minulla on. Ja geeneihisi tai hormoneihisi et voi vaikuttaa ruokavaliolla. Ainakaan siinä määrin, että se auttaisi oikeaan akneen.
Nimenomaan ruualla on vaikutus hormoneihin ja geenien aktivoitumiseen. Mitenkäs ne hormonit muuten toimisivat? Itsekseenkö?
Niin, hormonitoimintaan voi ehkä vaikuttaa jättämällä sokerin ja maidonjuonnin. En ole perehtynyt asiaan. Ruokavaliostani löytyy sokeria vain satunnaisista salaatinkastikkeistä ja tomaattimurskasta. Silti naamani kukkisi, jos en käyttäisi vaikka juuri niitä vitamiinituotteita, joita ivasit. A-vitamiini ja hyaluronihappo ovat muuten niitä harvoja aineita, joiden teho kosmetiikassa on kiistattomasti todistettu.
Hormonitoimintaan voi vaikuttaa todella paljon ruokavaliolla. Ei pelkästään jättämällä sokerin ja maidon.
Esimerkiksi DHEA-S hormonitasot ovat aknepotilailla tuplasti korkeammat verrattuna kontrolleihin.
Tässä tutkimuksessa DHEA-S tasot (samoin kuin vapaa testosteroni) laskivat merkittävästi syöttämällä ihmisille D+K-vitamiineja kalsiumin lisäksi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27050252
Jos pitäisi arvata, mikä tasoja laski, niin veikkaisin D-vitamiinia, joka on useammassakin tutkimuksessa havaittu vähentävän akneongelmaa.
Tuossa kuva tutkimuksesta, jossa vertailtiin ruokavalioita ja hormonitasoja:
http://i11.aijaa.com/b/00331/14446542.jpg
Näitä löytyy tarvittaessa pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Kokenut ihotautilääkäri, endokrinologi, gynekologi ja pätevä kosmetologi. Huuhaat voit unohtaa.
Ravinto on sinusta huuhaata?
Miehenä itselle haaste on saada iho pidettyä kosteana mutta kuitenkin kuivana. Mikäli vähänkin kosteutta jää esim. suihkun jälkeen parran iholle, alkaa siellä muhia näppylä. Toisaalta kärsin hyvin kuivasta ihosta, joka pitäisi kuoria tosi usein, että se ei hilseilisi.
Monen asian summa. Ruokavalio on varmasti yksi osa sitä. Tunnistan jotain ruokia, kuten paistettu makkara, joka alkaa välittömästi puhkaisemaan aknereaktiota. Osa varmaan tapahtuu muutenkin suoliston kautta, sillä rasvaisen ruuan kanssa tulee monesti monen päivän vatsaongelmat.
Uni on semmoinen, että hyvin nukuttu yö tarkoittaa aina hyvinvointia ihollakin. Vähät unet sitten kiiltelee naamassa varsinkin työpäivän lopulla.
Ulkoilman joku mainitsi ja se on kanssa täällä todettu todella erinomaiseksi keinoksi. Sitten noihin kun lisätään psyykkiset ja stressiperäiset asiat, hampaiden kunto, tulehdukselliset sairaudet yms. mukaan, niin tuloksena on semmoinen kana vs. muna -dilemma että mikä sitten johtuu mistäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan mukana saatuna teho parempi. Iho kun ottaa ravintonsa sisältä päin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän sitten on tätä "huuhaata"?
Lääkäreiden ohje on näköjään ollut 2 kuuria roaa, joka ei ole auttanut. Tietääkseni tuon vahvempaa lääkitystä ei akneen ole tarjolla?
Käytätkö paljon öljyä ruoanlaitossa tai syötkö muuten tuotteita, joissa on käytetty öljyä? Itse akneen taipuvaisena olen huomannut, että öljyt täytyy jättää ihan minimiin, muuten tulee näppylöitä ja iho selkeästi rasvoittuu.
Itse olen kärsinyt myös huonosta ihosta koko ikäni. Nelikymppisenä löysin otsonoidun oliiviöljyn! Sen avulla iho parani ihan oikeasti. Oli pahoja mm. paiseita ja finnejä mutta jo muutaman päivän aikana iho jo oli huomattavasti parempi. Kannattaa kokeilla! Nyt ei enää tarvitse pakkeloida naamaa piiloon vaan voin olla ilman meikkiä ja iho on hyvä ensimmäistä kertaa elämässäni. Kannattaa käyttää vahvaa laatua otsonoitua oliiviöljyä, se tehoaa parhaiten. Eikä tää oo mitään huuhaata. Sitä käytetään mm. pahojen tulehdusten, sienitautien ym. hoitoon sairaaloissa. Otsoni tappaa kaikkia tulehduksia aiheuttavia mikrobeja.
Kummasti vaan aknea ei esiinny rikkailla ja kuuluisilla. On varaa käydä ihotautilääkäreillä ja endokrinologeilla. 😀
Ja vähemmän koulutetut uskovat helpommin huuhaahoitoihin.
On kyllä todella vihamielistä ja vähättelevää keskustelua! Se mikä auttaa yhtä ei välttämättä aura toista. Antakaa niiden, jotka antaa vilpittömiä ja hyväntahtoisia neuvoja antaa niitä, ei tarvi heti hyökätä toista vastaan ja pommittaa alapeukuilla. Sillä niin kuin jo sanoin, vaikka jokin ei juuri sinua auttanut, ei se tarkoita etteikö joku toinen voisi saada siitä apua.
Minkä ikäinen olet? Voitko vielä syödä e-pillereitä? Minulla ne auttoivat huonoon ihoon.