Missä maissa juotte hanavettä?
Kommentit (81)
Kiinassa, Intiassa, Indonesiassa, Thaimaassa, Singaporessa. Ihan hyvää on ollut.
Minulle oli jo järkytys kun muutin Lahdesta Helsinkiin. Helsingin hanavesi verrattuna Lahden samaan aineeseen on täyttä kuravettä!
Charlotella meni sarjassa pisara suihkussa Meksikolaista vettä suuhun, ja heti ripulilla maha. on se paha paikka jenkkien mukaan.
Muistatteko kun Minttu Virtanen kehua retosteli miten heillä on kokonainen huone täynnä jotain erikoisvettä mikä imeytyy ihmiseen paremmin tms. Että heidän taloudessa ei ainakaan sveitsin hanakura kelpaa😂
Vain täällä Suomessa, koska en koskaan käy missään muussa maassa vaan olen aina täällä. Minua ei vain huvita matkustaa johonkin toiseen maahan, mutta vastauksena kysymykseen en joisi hanavettä kuin ehkä muissa pohjoismaissa, tosin niissäkin olisin varmasti niin ylireagoiva ja epävarma, että keittäisin ja steriloisin sen, jos se olisi vain mahdollista. Siinä on yksi syy, miksi en halua matkustaa ulkomaille, koska koko ajan olisin epävarma, että mitä voisin syödä ja juoda, koska minun vatsani on todella herkkä ja menee helposti sekaisin, eli sairastuisin taatusti turistiripuliin missä tahansa maassa, mihin matkustaisin, vaikka söisin tehokkaimmat mahdolliset maitohappobakteerivalmisteet ja ripulinestolääkkeet. Esim. tänään vatsani meni sekaisin luultavasti sokerittoman energiajuoman sisältämistä keinotekoisista makeutusaineista.
Hanaveden ABC
Älä juo:
Aasia. Matkailumaista Intia, Kiina, Thaimaa, Vietnam, Sri Lanka. Etelä-Aasiassa turistiripulin riski on 80 %.
Koko Afrikan manner. Egyptin vatsapöpöt ovat legendaarisia.
Baltia. Veden laatu vaihtelee myös Virossa.
Venäjä ja muu Itä-Eurooppa.
Kanariansaaret.
Koko Väli- ja Etelä-Amerikka.
Junien ja joidenkin laivojen vessat myös Suomessa. Varoituskyltti ei ole turha.
Omalla riskillä:
Kraanaveden juomista voi suositella vain omalla riskillä. Huono tuuri voi sattua turvallisessakin maassa.
Pohjoismaat.
Länsi-Eurooppa, varmimpia Saksa sekä Itävalta ja Sveitsi.
Hong Kong, Israel, Japani- Etelä-Korea.
Yhdysvallat, Kanada.
Australia.
Varo:
Jääkuutioita. Älä juo vettä, jonka alkuperästä et ole varma. 800 miljoonaa maailman ihmistä on vailla puhdasta juomavettä.
Lähteet: Ulkoministeriö, THL, WHO, Yhdysvaltojen tartuntatautien valvonta- ja ehkäisykeskus CDC.
Kroatiassa jopa maailman puhtain vesi. Australiassakin join ongelmitta
Kaikissa muissa missä olen käynyt, paitsi Meksikossa ja Ugandassa. Uganda join osan aikaa, mutta laatu vaihteli niin, että oli pakko siirtyä pulloveteen.
Enpä juuri missään. Suomessakin hanavedessä on estrogeeniä ym. aineits joten haen veden lähteeltä 10km päästä.
Maltalla suodatetaan hanavesi merivedestä. On juotavaa, mutta maistuu hirveälle.
Jos menen ulkomaille niin googlaan ennemmin tai myöhemmin onko kyseisen maan hanavettä turvallista juoda. Jos luen yhdenkin kommentin parin viime vuoden ajalta jonka mukaan hanavedestä on koitunut ongelmia, todennäköisesti jätän juomatta ellei tilanne sitä väkisin vaadi.
Edellinen reissu oli pari viikkoa sitten +30-asteisessa Barcelonassa, vettä kului siihen tahtiin ettei sitä aina kerennyt kantaa tarpeeksi. Join hanavettä ilman ongelmia, mutta maku on toki vähän tunkkainen. Vettä pulloon ja yöksi jääkaappiin niin sivumaku hälvenee, nappasin sitten aamulla mukaan kaupungille jottei tarvinnut ensimmäisenä suunnata kauppaan.
Vaikka olen melko stressitön tässä hanaveden juomisessa muuten, niin olen tarkka siitä mistä hanasta juon. Jostain syystä ajatus kylpyhuoneen hanasta juomisesta inhottaa, samoin en missään nimessä juo vettä hanasta joka on yleisessä käytössä.
Ei ole koskaan reissuilla koitunut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa muissa missä olen käynyt, paitsi Meksikossa ja Ugandassa. Uganda join osan aikaa, mutta laatu vaihteli niin, että oli pakko siirtyä pulloveteen.
Lisään vielä, että Israelissa oli pahimman makuista. Afrikan maissa hyvänmakuista. Intiassa en ole käynyt ja siellä tuskin joisin.
Suurimmassa osassa länsi-Euroopan maissa juon hanavettä. Espanjassakin kotona, sillä taloyhtiössämme on vedenpuhdistuslaitteet.
Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Briteissä ja joskus Saksassa olen juonut. Kysymällä selviää, missä voi juoda, joillakin hotelleilla on filtterit epämääräisissäkin maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että Israelissa oli pahimman makuista. Afrikan maissa hyvänmakuista. Intiassa en ole käynyt ja siellä tuskin joisin.
Israel kärsii vesipulasta, joten hanavettä joudutaan käsittelemään, eikä se siksi mitään raikasta ole, mutta ei siitä sairaaksikaan tule.
Monissa maissa on sitten erikseen mainittu, jos hanasta tulee juomakelvotonta vettä. "Non potable"
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli jo järkytys kun muutin Lahdesta Helsinkiin. Helsingin hanavesi verrattuna Lahden samaan aineeseen on täyttä kuravettä!
Minä asuin noin vuoden Lahdessa opiskelujen takia. Helsinkiin palattuani kampaaja ihmetteli vihertäviä hiuksiani.
Suomessa kaikkialla, UK:ssa kaikkialla, Pohjoismaissa, Saksassa. Varmasti oikeastaan kaikkialla Länsi-Euroopassa. Muualla Euroopassa sitten kelpuuttaisin hammaspesuun, ja Euroopan ulkopuolella en mihinkään. Poikkeuksena USA, Kanada, Japani, Australia ja Uusi-Seelanti.
Olen juonut Suomessa, Ruotsissa ja Englannissa. Etelä-Euroopassa en.